Login
 

Министерство на образованието и науката

 

Национално издателство за образование и наука "Аз Буки"


 

Философия

Научно-методическо списание

Профил на списанието

philosophy news

Списание „Философия” е научно издание, насочено към това да насърчава изследвания и дискусии във всички области на философията: метафизика, гносеология, логика, етика, естетика, социална и политическа философия, история на философията и философия на науката, религията, историята, езика, образованието и др. Списанието цели не само да провокира търсения в широк спектър от проблемни области, но и да допринесе за подобряване на обучението по философия. Същевременно то се стреми да стимулира обмяната на идеи между философи и учени и от други сфери на хуманитаристиката, природните и социалните науки, образованието, изкуствата и религиознанието. За постигане на целите си редакционната колегия приема статии, които биха могли да допринесат за обогатяване на философското знание и усъвършенстване на неговото преподаване. Политиката на редакторите е списанието да се утвърди като открит форум за стойностни дискусии, както и като ценен източник на информация за всички, които се интересуват от философия. От това следва, че се приемат всякъкви по вид разработки, независимо от философската школа или концептуалните предпоставки, от които са развити. Статиите могат да бъдат критически или конструктивистки, систематични или фрагментирани, спекулативни или проучвателски, исторически или тематични. Списанието предлага също и преглед на философска литература, за да поддържа читателите си информирани относно съвременни изследвания и нови публикации. Важно е да се отбележи, че изразените в публикациите схващания не отразяват разбиранията на редакторите.


Периодичност на изданието – четири книжки годишно.
Очакваме вашите идеи и коментари на електронен адрес:Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.



Издаването на списанието през 2012-2013 година е с финансовата подкрепа на Фонд „Научни изследвания“ при Министерството на образованието, младежта и науката.

Journal Scope


PHILOSOPHY is a multi-purpose scientific journal that promotes research and discussion in all branches of Philosophy: metaphysics, epistemology, logic, ethics, aesthetics, social and political philosophy, history of philosophy and philosophy of science, religion, history, language, education, etc. It aims not only at stimulating examination of a wide variety of topics but also at improving philosophy teaching. In addition, the journal seeks to encourage the exchange of views among philosophers and scientists from other fields of the humanities, natural and social sciences, education, arts and religious studies. In order to achieve these purposes, the editorial board welcomes articles which could contribute to the advancement of philosophical knowledge and the improvement of its teaching. It is the policy of the editors to maintain the journal as an open forum of valuable discussions as well as a valuable source of information for all interested in philosophy. Therefore, any kinds of works are invited regardless of the school of thought or conceptual premises from which they might derive. The contributions could be critical and constructive, systematic or fragmentary, speculative or scholarly, historical or substantive. The journal also provides review of philosophical books to help its readers stay informed about current research or recent publications. It should be noted that the contributors’ views do not necessarily reflect the opinions of the editors.

Circulation: four issues per year.
Please, send your ideas and comments at: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

 

Редакционна колегия

Главен редактор / Editor-in-Chief

Доц. д-р Георги Апостолов - Югозападен университет „Неофит Рилски“


 

Редактор / Managing Editor

Станислав Пандин





Редакционна колегия / Editorial Board

Албена Чупетловска
, Министерство на образованието, младежта и науката
Доц. д-р Анита Касабова, Нов български университет
Проф. дн Димитър Тафков, Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Доц. д-р Добромир Добрев, Шуменски университет „Еп. Константин Преславски“
Проф. дсн Дончо Градев, Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Доц. д-р Здравко Иванов, Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Проф. д-р Иван Камбуров, Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Доц. дн Лазар Копринаров, Югозападен университет „Неофит Рилски“
Prof. Dr. Javier San Martin Sala, Universidad Nacional de Education a Distancia, Madrid, Spain
Prof. Dr. Krassimir Stojanov, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt, Germany
Prof. Dr. Randall Curren, University of Rochester, USA


Годишно съдържание на сп. „Философия“


ФИЛОСОФИЯ
НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКО СПИСАНИЕ

PHILOSOPHY
EDUCATIONAL JOURNAL

ГОДИНА XXI / VOLUME 21, 2012


ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ANNUAL CONTENTS


                                                            СТРАНИЦИ / PAGES
КНИЖКА 1 / NUMBER 1:             1–96
КНИЖКА 2 / NUMBER 2:            97–192
КНИЖКА 3 / NUMBER 3:            193–288
КНИЖКА 4 / NUMBER 4:            289–384

 

АКТУАЛНИ ФИЛОСОФСКИ СЪБИТИЯ / CURRENT PHILOSOPHICAL EVENTS
283–284: XXIX Международен Хегелов конгрес /
XXIX International Congress on Hegel /
Валентин Канавров / Valentin Kanavrov


ЕВРОПЕЙСКИ ФИЛОСОФИ / EUROPEAN PHILOSOPHERS
8–13: От какво запада християнството?
[From What the Christianity Declines?] /
Василий Розанов / Vasiliy Rozanov


ИСТОРИЯ НА ФИЛОСОФИЯТА / HISTORY OF PHILOSOPHY
199–212: „True“ as a Name of Second Intention in Hobbes/
[„Истинното“ като име на втората интенция у Хобс] /
José Bonet / Хосе Бонет


КРИТИКА И БИБЛИОГРАФИЯ / CRITIQUE AND BIBLIOGRAPHY
176–178: „Критичната социална психология“ – интелектуален импулс за преосмисляне 
на отношението социални науки – практика
[„Critical Social Psychology“ and the Necessity of Rethinking the Relationship between Social Sciences and Practice] /
Ал. Маринов / Al. Marinov
179–183: Политическата коректност срещу либералната толерантност, или Есе за идейните битки след комунизма
[The Political Correctness vs. the Liberal Tolerance or An Essay on the Ideological Battles after Communism] /
В. Николова / V. Nikolova
184–187: Нов прочит на социалната философия на Ортега-и-Гасет
[New Reading of Ortega y Gasset’s Social Philosophy] /
Б. Манов / B. Manov


МЕТАФИЗИКА / METHAPHISICS
213–228: Nonlinearity of Time in the Complex World
[Нелинейността на времето в комплексния свят] /
Helena Knyazeva / Елена Князева


МЕТОДОЛОГИЯ / METHODOLOGY
252–261: Основниметодивсъвременнатафилософия
[Cardinal Methods in Contemporary Philosophy] /
Димитър Иванов / Dimitar Ivanov 


ПОЛИТИЧЕСКА ФИЛОСОФИЯ / POLITICAL PHILOSOPHY
304–322: Политическата концепция на БенедетоКроче
[The Political Concept of Benedetto Croce] /
Борис Манов / Boris Manov


СОЦИАЛНА ФИЛОСОФИЯ / SOCIAL PHILOSOPHY
135–143: Дали границите след 1989 г. са по-малко, или това е идеологема на глобализирания неолиберален капитализъм?
[Are the Borders after 1989 Less or It Is an Ideologeme of the Globalized Neoliberal Capitalism?] /
В. Проданов/ V. Prodanov
144–163: Кризата на съвременното прогнозиране
[The Crisis of Contemporary Forecasting] /
Б. Николова / B. Nikolova


СТУДЕНТСКИ ОПИТИ / STUDENT’S ESSAY
361–377: Идеята на Ксенофан за Единното /
[Xenophanes’ Idea about the Unity] /
Станислава Миленкова / Stanislava Milenkova


СЪВРЕМЕННИ ЕВРОПЕЙСКИ ФИЛОСОФИ /
CONTEMPORARY EUROPEAN PHILOSOPHERS

126–134: Психоаналитичният и феноменологичният метод в поетиката на Гастон Башлар.
Феноменология на поетическия образ и въображението
[The Psychoanalytical and Phenomenological Method in the Poetics of Gaston Bachelard.
Phenomenology of the Poetic Image and Imagination] /
П. Търколева / P. Tarkoleva


СЪВРЕМЕННА ФИЛОСОФИЯ / CONTEMPORARY PHILOSOPHY
38–59: ХосеОртега-и-Гасетихерменевтичнатафеноменология (Ортега, Х. – Г. Гадамери П. Рикьор)/
[Jose Ortega Y Gasset and the Hermeneutic Phenomenology (Ortega, H.-G. Gadamer and P. Ricoeur)] /
Томас Доминго Моратая / Tomás Domingo Moratalla
60–65: Съзнание и интенционалност
[Consciousness and Intentionality] /
Петя Пенева / Petia Peneva


ФИЛОСОФИЯ И РЕЛИГИЯ / PHILOSOPHY AND RELIGION
164–175: За „упражненията в очистване“ в исихазма
[On the „Purifying Exercises“ in Hesychasm] /
Д. Петров / D. Petrov
328–338: Генезис и еволюция на интелигибилното. Абстрахиране, абсолютизиране и декласиране
на различните концепции за Бога
[Genesis and Evolution of The Intelligible Abstracting, Absolutization and Repudiation of The Different Concepts of God] /
Лидия Кондова/Lidiya Kondova
339–344: Християнствоиметафизика впостмодерната ситуция
[Christianity and Methaphysics in the Postmodern Situation ] /
Иван Спиров / Ivan Spirov


ФИЛОСОФИЯ И МАТЕМАТИКА/ PHILOSOPHY AND MATHEMATICS
229–241: Диалектически основи на математическия анализ
[Dialectical Principles of the Mathematical Analysis] /
Крис Найденов / Kris Naidenov


ФИЛОСОФИЯ НА ЕЗИКА / PHILOSOPHY OF LANGUAGE
242–251: Прагматисткият обрат във философията на езика
[The Pragmatic Turn in the Philosophy of Language] /
Анета Карагеоргиева / Aneta Karageorgieva


ФИЛОСОФИЯ НА МОРАЛА / MORAL PHILOSOPHY
323–327: СмисълътнавойнатавнравственатафилософиянаВладимирСоловьов /
[The meaning of love in moral philosophy of Vladimir Solovyov] /
Деян Пенчев / Deyan Penchev


ФИЛОСОФИЯ НА НАУКАТА / PHILOSOPHY OF SCIENCE
103–108: What is Non-classical Science?
[Що е некласическа наука?] /
A. Stefanov / А. Стефанов


ФИЛОСОФИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО / PHILOSOPHY OF EDUCATION
262–269: Педагогическият процес в условията на специфична културна среда и ролята на сравнителните изследвания
[Pedagogical Process in a Specifi c Cultural Environment and the Role of the Comparative Research] /
Станислав Пандин/ Stanislav Pandin
270–282: Завръщането към „ученето“ като съ-битие
[The Return to ‘Studying’ as Co-existance] /
Веска Гювийска /Veska Guviiska
345–352: Образованието срещу субкултурата?
[Education Against Subculture?] /
Роберт Леви / Robert Levy
353–360: Глокализацията в контекста н аглобализма като процес н ареализиране на европейските измерения в образованието [Glocalization in the Context of Globalization as a Process of Realization of The European Dimensions of Education] /
Станислав Пандин / Stanislav Pandin


ФИЛОСОФСКО НАСЛЕДСТВО / PHILOSOPHICAL HERITAGE
14–23: Розанов и магията на пола. „Религията наВитлеем“ в „Омагьосаната гора“
[Rosanov and the Magic of Sex. „The Religion of Bethlehem“ in the „Enchanted Forest“] /
Любомир Христов / Lyubomir Christov
24–37: Концепцията на Густав Фехнер за трите мотива и основания на вярването
[Gustav Fechner’s Conception of the Three Motives and Reasons for Belief] /
Николай Иванов / Nikolay Ivanov
109–125: Между светлината и сенките. Бъдещето на Платоновия мит за пещерата в История за стъкло (ВилиСьоренсен)
[Between Light and Shadow. The Future of Plato’s Myth of the Cave Represented in A Tale of Glass (Villy Sørensen)] /
С. Серафимовa / S. Serafi mova


ФИЛОСОФИЯ НА ИСТОРИЯТА / PHILOSOPHY OF HISTORY
66–78: Индетерминистичният подход във философията
[Indeterminism Approach in Philosophy of History] /
Вяра Николова / Viara Nikolova


ФИЛОСОФИЯ И РЕЛИГИЯ / PHILOSOPHY AND RELIGION
79–89: Благодат и свобода на волята в „Praedestinatus“
[Grace and Freedom of the Will in „Praedestinatus“] /
Росен Миланов / Rossen Milanov


ФИЛОСОФИЯИФУТУРОЛОГИЯ / PHILOSOPHY AND FUTUROLOGY
295–303Phenomenological Contribution to Anti-Projectional Futurology
[Феноменологичен принос къмантипроектнатафутурология] /
Ivaylo Lazarov / ИвайлоЛазаров


КРИТИКА И БИБЛИОГРАФИЯ / CRITIQUE AND BIBLIOGRAPHY
90–92: Философът наКласиката
[The Philosopher of the Classical Philosophy] /
Борис Борисов / Boris Borisov



За авторите

Редакционната колегия на списанието Философия“ (Phylosophy. Educational Journal) разглежда само ръкописи, които са насочени единствено към него. Ръкописи, които вече са публикувани някъде, били са изпратени, или са под печат в друго списание, няма да бъдат публикувани. Изпратените статии трябва да съдържат оригинални научни резултати и идеи и това ше бъде проверявано чрез експертна оценка на двама анонимни и независими рецензенти.


Електронното изпращане на ръкописите е за предпочитане. Адресът е: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите..">Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите..">Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите..За оформяне на ръкописите, които се прилагат като приложение (attachment) към съпровождащото ги електронно писмо, трябва да се използва стандартна word програма. Изпращането на ръкописа, записан на диск, също е допустимо.


Подготовка на ръкописа
Общи указания

  1. Ръкописите могат да бъдат написани на български или на английски, съобразно желанието на автора.
  2. Ръкописите трябва да бъдат структурирани по следния начин: заглавна страница с информативно и без никакви съкращения заглавие на статията, след което следват имената на авторите без техните академични степени и длъжности (ако имат такива); резюме, което ясно представя същността на проведеното изследване с акцент върху получените нови научни резултати (не повече от 20 реда); 3-6 ключови думи (само на английски); пълен текст; благодарности; приложения (ако има такива); бележки; литература; пълни адреси на всички автори с техните академични позиции, училища или научни организации, пощенски и електронни адреси.
  3. Фигурите и техните надписи се представят отделно от основния текст в допълнителен файл, но мястото на тези фигури в текста трябва да бъде посочено – Фиг. 1, Фиг. 2 и т.н.
  4. Таблиците и техните надписи се представят отделно от основния текст в допълнителен файл, но мястото на тези таблици в текста трябва да бъде посочено – Таблица 1, Таблица 2 и т.н. Таблично се представят числени данни, изразяващи функционални зависимости между някакви величини или променливи. Текстовите таблици затрудняват печата и четенето на статиите и затова тяхната употреба не се препоръчва.


Бележки и литература
Списъкът на използваната литература трябва да съдържа литературни източници, които са достъпни за проверка или справки. Маргинални източници, които нямат присъствие в световните научни масиви, нямат място в списъка на основната литература. Ако цитирането на такива източници все пак е необходимо, това може да стане в раздела „Бележки“, където могат да намерят място и допълнителни обяснения или сведения, за които е преценено, че присъствието им в основния текст на статията би го обременило излишно. Цитирането на интернет източници не се препоръчва, но ако това наистина е необходимо, мястото им не е в литературата, а в бележките, и то в предпочитания portable document format (pdf). Мястото на бележките се маркира в текста на статията с арабски цифри като горни индекси.
Представянето на литературните източници в списъка на литература става в APA - стил (вж. Publication Manual of the American Psychological Association), който се използва широко в обществените и хуманитарните науки, включително в науката за образованието.


Ето някои примери:


Списания:
Mochrie, S.G.J. (2011). The Boltzmann factor, DNA melting, and Brownian ratchets: topics in an introductory physics sequence for biology and premedical students.  American J. Physics, 79, 1121-1126.
Каишев, Р. (1998). Автобиографични бележки. Химия, 7, 112-119.
Такива източници се цитират в основния текст като: Thompson (1986) или (Thompson, 1986).


Missen, R.W. & Smith, W.R. (1989). A question of basic chemical literacy? J. Chem. Educ., 66, 217-218.
Този източник се цитира в основния текст като: Missen & Smith (1989) или (Missen & Smith, 1989).


Subramanian, R.M., Goh, K. & Chia, L.S. (1995). The relationship between the number of elements and the number of independent equations of elementary balance. J. Chem. Educ., 72, 894-895.
Такива източници се цитират в основния текст като:  Subramanian et al. (1995) или (Subramanian et al., 1995).


Ако трябва да се цитира списание, в което номерацията на всяка книжка от даден том започва със страница 1, тогава номерът на книжката също трябва да се посочи в библиографското описание на източника така:
Nichols, P., Twing, J., Mueller, C.D. & O’Malley, K. (2010). Standard-setting methods as measurement processes. Educational Measurement: Issues & Practice, 29(1), 14-24.
Цанков, Н. (2009). Компетентност за познавателно моделиране – дидактическа конкретизация. Педагогика, 19(7-8), 82-105.



Книги
Atkin, J.M., Black, P. & Coffey, J. (2001). Classroom assessment and the national science    education standards. Washington: National Academies Press.
Mэрион, Д.Б. (1975). Физика и физический мир. Москва: Мир.



Книги/сборници с редактор
Lakatos, I. (1970). Falsification and the methodology of scientific research programmes (pp. 59-89). In: Lakatos, I. & Musgrave, A. (Eds.). Criticism and growth of knowledge. Cambridge: Cambridge University Press.
Бижков, Г. & Краевски, В. (2009). Основни методологични изисквания към дисертационните изследвания и типични грешки при тяхната реализация (с. 44-104). В: Ганчев, И. & Тошев, Б.В. (ред). Теория и методология на обучението по естествени науки и математика. Благоевград: Унив. изд. „Неофит Рилски“.



Коректури
Преди публикуването на приетите за печат ръкописи, авторите ще получат коректури на своите статии, които трябва да върнат в редакцията в срок от една седмица; големи промени в текста на този етап не се допускат.



Отпечатъци
Публикуването се обявява на авторите с писмо, което съдържа pdf на техните статии, с които авторите сами могат да подготвят неограничен брой отпечатъци на своите трудове, които да използват в кариерното си развитие или в комуникацията с други изследователи.



Последни думи
Публикуването на представените материали се определя от препоръките на рецензентите и не означава непременно съгласие на редакцията със застъпваните от авторите гледища. Редакторите могат да редактират ръкописите, когато това е необходимо. Публикуването в това списание е безплатно както за авторите, така и за техните научни или учебни организации.

 


Контакти

Адрес:
София 1113,  
бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5



Телефон:
+359 2 425 04 70,
+359 2 425 04 71,
+359 2 425 04 73



Е-mail:
Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.,
Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.">

Виж на картата:

Още статии ...

  1. Съдържание


see

AzBuki_finger