Login
 

Министерство на образованието и науката

 

Национално издателство за образование и наука "Аз Буки"


 

2013

сп. „Педагогика“ , книжка 1, година LXXXV, 2013

СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS



Към читателя / Editorial /
Емилия Василева / Emiliya Vasileva - стр. 9

icon Отвори пълния текст


ОБРАЗОВАНИЕТО В ОБЩИНА ШУМЕН – РЕАЛНОСТ И ДОБРИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРАКТИКИ /
EDUCATION IN THE MUNICIPALITY OF SHUMEN – REALITY AND GOOD PEDAGOGICAL PRACTICES
Единство на местна власт и обществен интерес – основа на управление на образователните институции в община Шумен
[Unity of Local Government and Public Interest - Basic Management of Education in the Municipality] /
Красимир Костов / Krasimir Kostov - стр. 12

icon Отвори пълния текст


ШУМЕНСКИ УНИВЕРСИТЕТ „ЕП. КОНСТАНТИН ПРЕСЛАВСКИ” /
KONSTANTIN PRESLAVSKY UNIVERSITY OF SHUMEN
Шуменският университет – един от петте класически университета у нас
[Shumen University - One of the Five Classic Universities in Bulgaria]/
Маргарита Георгиева / Margarita Georgieva - стр. 16

icon Отвори пълния текст


Шумен – просветен център през Възраждането
[Shumen-Educational Center During the Renaissance] /
Снежана Въчева / Snezhana Vacheva - стр. 19

icon Отвори пълния текст


ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИВНОТО ПОВЕДЕНИЕ У ДЕЦАТА В УЧИЛИЩЕ И ДЕТСКАТА ГРАДИНА /
THE PREVENTION OF AGGRESSIVE CHILDREN`S BEHAVIOR IN SCHOOL AND KINDERGARTEN
Научно-практическа конференция „Превенция на агресията в предучилищна възраст” (8-9 ноември 2012 г.) /
Scientifi c-Practical Conference “Prevention of Aggression in Preschool” (8-9 November 2012) 

Поздравление на г-жа Живка Тонева, Зам.- кмет „Култура, просвета и образование”, община Шумен /
Welcoming Speech from Mrs. Zhivka Toneva, Deputy Mayor of Culture and Education, Municipality of Shumen - стр. 30


Агресията и насилието в училище
[Aggression and Violence at School] /
Иван Иванов / Ivan Ivanov - стр. 35

icon Отвори пълния текст


Агресията и враждебността в предучилищна възраст
[Aggression and Hostilities Observed in Children of Pre-school Age] /
Лучиян Милков / Luchiyan Milkov - стр. 58

icon Отвори пълния текст


Местната власт и социалните фактори за превенция на агресията сред децата отпредучилищна възраст
[Local Government and Social Factors Prevention Aggression among Preschool Children] /
Найден Косев / Nayden Kosev - стр. 65

icon Отвори пълния текст

 

Програмазапревенциянаагресивнотоповедениепридецатаотпредучилищна възраст (общинаШумен, 2010 – 2012 година)
[Program for Prevention of Aggressive Behavior of the Children in Pre-School Age (Municipality of Shumen, 2010 – 2012)] /
Йорданка Димитрова / Yordanka Dimitrova - стр. 70

icon Отвори пълния текст


Ролята на психолога в детската градина при работа с деца от предучилищна възраст с агресивни прояви в поведението
[The Role ot the Psychologist in Kindergarten in his Work with Children with Aggressive Behavior] /
Диляна Михайлова / Dilyana Mihailova - стр. 76

icon Отвори пълния текст


Интерактивни игри за превенция на агресивното поведение
[Interactive Games for Prevention Aggressive Behavior of Children] /
Димитрина Минева, Даниела Борисова / Dimitrina Mineva, Daniela Borissova - стр. 80

icon Отвори пълния текст


Как родителите се справят с агресивните и гневни изблици на своите деца
[How Parents are Dealing with the Aggression and Anger Outbursts of their Children] /
Яна Жечева / Yana Zhecheva - стр. 86

icon Отвори пълния текст


Взаимодействието в детската градина чрез интерактивните игри
[Interactive Games Versus Aggression] /
Веселина Савова / Veselina Savova - стр. 90

icon Отвори пълния текст


Изкуството за превенция агресивното поведение на децата
[Art for Prevention of Child Aggressive Behavior] /
Евгения Миланова, Виолета Николова, Величка Радева / Evgenia Milanova, Violeta Nikolova, Velichka Radeva - стр. 94

icon Отвори пълния текст

 

Милосърдието и благотворителността като средство за превенция на агресията в предучилищна възраст
[Compassion and Charity as a Tool for Prevention of Agression in Pre-School Age] /
Евгения Цветанова / Evgeniya Tsvetanova - стр.103

icon Отвори пълния текст


Превенция на агресията у децата чрез дейностите на детската градина
[Child Aggression Prevention through Kindergarten Activities] /
Илиана Пантелеева, Надежда Минчева / Iliana Panteleeva, Nadezhda Mincheva - стр. 107

icon Отвори пълния текст


Как да се помогне на децата да общуват пълноценно
[How to Help Children to Socialize] /
Иванка Рачева / Ivanka Racheva - стр. 110

icon Отвори пълния текст


Превенция на агресивното поведение на детето чрез интерактивни ролеви игри
[Prevention of Children’s Aggressive Behaviour through Interactive Roleplay Games] /
Ивелина Кънева / Ivelina Kaneva - стр. 115

icon Отвори пълния текст

Приятелствотовживотанадетето
[Friendship in the Life of the Child] /
Даниела Димитрова, Kрасимира Василева / Daniella Dimitrova, Krasimira Vasileva - стр. 120

icon Отвори пълния текст


Превенция на агресията в детската градина със споделено щастие и любов
[Prevention of Aggression in the Kindergarten with Shared Heppiness and Love] /
Румяна Колева, Петя Атанасова / Rumyana Koleva, Petya Atanasova - стр. 124

icon Отвори пълния текст


Изкуството като възможност за превенция на агресията
[Art by Possibility for Preventing Aggression] /
Йонка Мършелева, Диана Тодорова / Yonka Marsheleva, Diana Todorova - стр. 131

icon Отвори пълния текст


Техники за справяне с гнева и намаляване агресивните прояви на децата
[Techniques for Dealing with Anger and Reduce Aggressive Acts of Children] /
Мария Александрова / Maria Alexandrova - стр. 134

icon Отвори пълния текст


Предай нататък
[Pay it Forward] /
Вилдан Мехмедова / Vildan Mehmedova - стр. 139

icon Отвори пълния текст


В помощ на родителите за преодоляване на агресията чрез интерактивни игри и запознаване с правата и задълженията на децата
[Helping Parents to Overcome Agression by Interactive Games and Knowing the Rights and Obligations of Children] /
Татяна Йорданова / Tatiana Yordanova - стр. 143

icon Отвори пълния текст


Заедно да бъдем добри (Педагогическа ситуация в подготвителна група)
[How to be Good Together (Реdagogical Situations in Preparatory Group)] /
Нели Друмева / Nelli Drumeva - стр. 146

icon Отвори пълния текст


Как школа по християнски ценности може да работи срещу агресията в детска възраст
[How Christian School can Work Against the Aggression in the Children] /
Пепа Макариева / Pepa Makarieva - стр. 150

icon Отвори пълния текст


IN MEMORIAM
Проф. дпн EлкаПетрова. Eднанезаличима следавбългарскотопредучилищно образование
[Prof. Elka Petrova – an Indelible Mark on the Bulgarian Preschool] /
Mаргарита Колева / Margarita Koleva - стр. 154

icon Отвори пълния текст


В НОВИТЕ КНИЖКИ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ /
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE "AZ BUKI" MAGAZINES - стр. 155

icon Отвори пълния текст


УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 157

icon Отвори пълния текст

 


 

ШУМЕН – ПРОСВЕТЕН ЦЕНТЪР ПРЕЗ ВЪЗРАЖДАНЕТО


Снежана Въчева

Шуменски университет „Еп. Константин Преславски“


Резюме. В статията се разглежда развитието на учебното дело в Шумен през периода на Възраждането. Посочват се предпоставките за развитието на
образованието в града; ролята на учителите за неговия успех; учебният план, по който се осъществява обучението.



Keywords: education, school, teachers, pupils, students.



SHUMEN – EDUCATIONAL CENTER DURING THE RENAISSANCE



Аbstraсt. The report analyses the development of education during the Bulgarian Renaissance in the city of Shumen. It tracks the prerequisite for educational progress in the city: the role of teachers for educational success and curriculum through which the system has been realised.



Snezhana Vacheva
Associate Professor, PhD
University of Shumen „Bishop Konstantin Preslavski“
115, University Street
9700 Shumen, Bulgaria

нагоре


АГРЕСИЯТА И НАСИЛИЕТО В УЧИЛИЩЕ


Иван Иванов

Шуменски университет „Еп. Константин Преславски“


Резюме.
Статията разглежда теориите за агресията и насилието в училище, превенцията на агресията в училище и методите за контрол и управление на агресията. В тезисна форма е сумирана препоръчителната педагогическа позиция. 


Keywords: aggression and violence in schools, prevention of aggression, methods of control and management of aggression.



AGGRESSION AND VIOLENCE AT SCHOOL



Abstract. The article discusses theories of aggression and violence in schools, prevention of aggression in schools and methods of control and management of aggression. The recommended teaching position is summarized in thesis form.



Prof. Dr. Ivan P. Ivanov
Shumen University 
115, Universitetska Str. 
9712 Shumen 
Bulgaria

нагоре


АГРЕСИЯТА И ВРАЖДЕБНОСТТА В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ 


Лучиян Милков

Шуменски университет „Еп. Константин Преславски“
Университет за национално и световно стопанство


Резюме.
В статията се разглеждат водещите проблеми, свързани с нарастването на детската агресия в предучилищна възраст. Търсят се възможности за
обединяване усилията на семейството, детската градина и медиите за редуциране и превенция на агресивността сред децата от 3 до 7 години.


Keywords: education, upbringing, child, abuse, agression, hostility, nursery, family, media



AGGRESSION AND HOSTILITIES OBSERVED IN CHILDREN OF PRESCHOOL AGE



Abstract. The article considers important matters relating to the increasing agression observed in children of pre-school age. Opportunities are sought to unite the efforts made by families, nurseries and media to reduce and prevent the agression in children and young people between the age of 3 and 7.



Prof. PhD Luchiyan Milkov
Shumen University 
University of National and World Economy – Sofia


нагоре


МЕСТНАТА ВЛАСТ И СОЦИАЛНИТЕ ФАКТОРИ  ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИЯТА СРЕД ДЕЦАТА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ


Найден Косев

Община Шумен


Резюме. Статията разглежда възможността за взаимодействието между местната власт и основни фактори от социалната действителност, които притежават ресурси за превантивна дейност на агресивно поведение сред децата от предучилищна възраст. Споделя се виждането за водещата роля на местните власти в този процес чрез реализиране на определени политики.


Keywords: local authorities; social factors; prevention; aggression; interaction; education; institutions; politics.



LOCAL AUTHORITIES AND SOCIAL FACTORS FOR PREVENTION OF THE AGGRESSION AMONG CHILDREN UNDER SCHOOL AGE 


Abstract.
The article considers the opportunity of interaction between the local authorities and some leading factors from the social reality, which have resources available for prevention of the aggressive behavior among children under school age. The understanding for the leading role of the local authorities in this process is shared, through the implementation of defi nite politics.



Nayden Kosev
Director of Culture and education department
Shumen Municipality

 

нагоре

 


 

ПРОГРАМА ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИВНОТО ПОВЕДЕНИЕ ПРИ ДЕЦАТА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
(ОБЩИНА ШУМЕН, 2010–2012 ГОДИНА)


Йорданка Димитрова

Община Шумен


Резюме.
Настоящата статия представя обзор на дейностите, реализирани през периода 2010–2012 година, във връзка с изпълнението на общинска програма „Превенция на агресивното поведение при децата от предучилищна възраст“. Проблемите на агресивното поведение, които се появяват и стабилизират през този период на динамично, познавателно и емоционално развитие, са важни за антисоциалното поведение в юношеската и зрялата възраст. Много по-лесно е да отгледаме едно здраво дете, отколкото да лекуваме вече нездравите навици и разрушителните мисловни схеми на един възрастен. Често се тревожим какво ще стане с детето ни утре, а забравяме, че това утре зависи от днес. Родителите и грижещите се за децата са хората, които могат и трябва да зададат и покажат правилния модел на поведение в една позитивна семейна и социална среда. За да има успехи в работата за интелектуалното, физическото и моралното израстване на децата, трябва да се поеме инициатива от обществото като цяло, от семейството, училището и в частност от детската градина.


Keywords: program, aggressive behavior, prevention, collaboration, school parents.



PROGRAM FOR PREVENTION OF AGGRESSIVE BEHAVIOR IN THE CHILDREN IN PRE-SCHOOL AGE
(MUNICIPALITY OF SHUMEN – 2010–2012)



Abstract. This paper presents an overview of the activities carried out during the period 2010–2012 year in connection with the implementation of municipal programs for prevention of aggressive behavior in preschool children. Of aggressive behavior problems that occur and stabilize during this period of dynamic, cognitive and emotional development – are important for antisocial behavior in adolescence and adulthood. It is much easier to raise a healthy child than to treat already unhealthy habits and destructive thought patterns of an adult. I often worry about what will happen to our children tomorrow and forget that tomorrow depends on today. Parents and carers of children are the ones who can and should ask and show the correct pattern of behavior in a positive family and social environment. To be successful in the work of intellectual, physical and moral development of children should take initiative across society, family, school, and in particular since kindergarten.


Yordanka Dimitrova
Еxpert organization of pre-school education
Shumen Municipality
17 Slavic Blvd.
9700 Shumen
Bulgaria

нагоре

 


 

РОЛЯТА НА ПСИХОЛОГА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА ПРИ РАБОТА С ДЕЦА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА
ВЪЗРАСТ С АГРЕСИВНИ ПРОЯВИ В ПОВЕДЕНИЕТО


Диляна Михайлова

Целодневна детска градина „Пролетна дъга“, Шумен


Резюме.
Настоящата статия разглежда агресивността в нейните първи прояви на развитие – периода на предучилищната възраст. Авторът накратко описва същността на агресията, характерна за тази възраст, обръщайки внимание на необходимостта от присъствието на психолог в детските градини и подходите, които той използва за навременно ограничаване на агресивното поведение.


Keywords: prevention of aggressive behavior, preschool age, psychologist in kindergarten



THE ROLE OT THE PSYCHOLOGIST IN KINDERGARTEN IN HIS WORK WITH CHILDREN WITH AGGRESSIVE BEHAVIOUR


Abstract.
The current article examines the aggression in the fi rst manifestations of its development – the period of preschool age. The author briefly describes the nature of the aggressiveness distinctive for this age, paying also attention to the necessity of the presence of the psychologist in kindergartens and the methods of approach which he uses for the timely repression of the aggressive behavior.



Dilyana Mihailova, psychologist
Kindergarten „Proletna daga“
2, Sofi isko shose Str.
9700 Shumen, Bulgaria

нагоре

 


 

ИНТЕРАКТИВНИ ИГРИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИВНОТО ПОВЕДЕНИЕ НА ДЕЦАТА


Димитрина Минева

Даниела Борисова
Целодневна детска градина „Пролетна дъга“, Шумен


Резюме.
Интерактивните игри поставят децата и педагозите в ситуации на постоянно обсъждане, изразяване на собствено мнение, способности, индивидуален стил. Детските взаимоотношения в процеса на игрите са разнообразни и обуславят в значителна степен развитието на позитивна съвместна дейност, като съдействат за формиране на детското общество в игровата група. Правилно подбраните и добре организирани интерактивни игри и техники осигуряват на децата възможности за лесно разрешаване на проблеми. Те развиват способности на емпатия и умения за контролиране на импулсивни постъпки, учат се да се справят с поведението си на гневни и губещи. В интерактивните игри се използват фотоси, табла, декори, мултимедия, разкази на случки, разиграване на роли.


Keywords: games, rules, attitudes, relationships, communication, behavior, mood, support, care, gratitude, respect, emotions.



INTERACTIVE GAMES FOR PREVENTION AGGRESSIVE BEHAVIOR OF CHILDREN



Abstract. Interactive games put children and teachers in situations of constant discussion, expressing their own opinions, abilities, individual style. Children’s relationships during the games are varied and largely determine the development of joint activities by encouraging the formation of children’s gaming society group. Properly selected and well organized interactive games and practices provide children with opportunities to solve problems; they acquire the ability for empathy, impulse control can, learn to deal with angry behavior and losers. Use photographs, posters, multimedia stories, role-playing.



Dimitrina Mineva, director
Daniela Borissova
Kindergarten „Proletna daga“
9700 Shumen, Bulgaria

нагоре

 


 

КАК РОДИТЕЛИТЕ СЕ СПРАВЯТ С АГРЕСИВНИТЕ И ГНЕВНИ ИЗБЛИЦИ НА СВОИТЕ ДЕЦА


Яна Жечева

Целодневна детска градина „Латинка“, Шумен


Резюме.
В статията е обобщено мнението на родители, психолози и педагози за справяне и предотвратяване на гневни и агресивни изблици при деца от ПУВ. Реализираното взаимодействие се осъществява на основата на виждането, че семейството е и трябва да бъде най-ефективната система за подпомагане и поддържане на развитието на детето. Това още веднъж подкрепя факта, че децата трябва да се разглеждат в контекста на техните семейства, а възрастните да бъдат поощрявани и насърчавани да поемат отговорността и радостта от участието си във възпитанието на техните деца.


Keywords: anger, aggression, good-natured behavior, secure environment, strong communication, open practices.


HOW PARENTS ARE DEALING WITH THE AGGRESSION AND ANGER OUTBURSTS OF THEIR CHILDREN


Abstract.
The article summarizes the opinion of parents, psychologists and pedagogues on coping and averting under-school-aged children’s outbursts of anger and aggression. The interaction we realized with the aforesaid parents, psychologists and pedagogues was carried out based on the fundamental presumption that the family has to be the most effective unit for sustaining and maintaining the child’s development. This, once again, supports the fact, that children should be examined in the context of their family environment and that parents have to be encouraged to take the responsibility for the child’s upbringing and to not only exercise their parental functions but also take pleasure in participating in the child’s education.


Yana Zhecheva
Кindergarten „Latinkа“
4, Luben Karavelov Str.
9700 Shumen, Bulgaria

 нагоре


ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО В ДЕТСКАТА ГРАДИНА ЧРЕЗ ИНТЕРАКТИВНИТЕ ИГРИ


Веселина Савова

Целодневна детска градина „Пролетна дъга“, Шумен


Резюме.
Въпросът за промяна на традиционния начин на обучение и възпитание и заменянето му с интерактивни методи вълнува педагозите в предучилищното образование. Установено е, че методите и средствата, които се използват досега, не дават същите резултати поради различните потребности и желания на днешните деца. Това провокира учителите от детските градини да обърнат поглед към иновациите и в частност към интерактивните игри, които са добър помощник в работата, защото процесът на обучение се осъществява в условията на постоянно, активно взаимодействие между децата и учителите, които се явяват равноправни субекти в дейността.



Keywords: interactive games, aggression, equal partners



INTERACTIVE GAMES VERSUS AGGRESSION


Abstract.
The question of changing the traditional way of training and education and the introduction of interactive methods excited teachers in prechool education for some time There is ample evidence that the already traditional methods and do not give the same results as before, due to the different needs and desires of today’s children. This provoked kindergarten teachers to shift their focus to innovation and in particular towards interactive games that are good helper in the work, because the process of learning takes place in a continuous, active interaction between children and teachers who appear equal in entities operations.


Veselina Savova
Kindergarten „Proletna daga“
9700 Shumen, Bulgaria

нагоре


ИЗКУСТВОТО ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИВНОТО ПОВЕДЕНИЕ НА ДЕЦАТА


Евгения Миланова

Виолета Николова
Величка Радева
Целодневна детска градина ,,Слънце“, Шумен


Резюме.
Настоящата статия разглежда проблема за агресията сред децата – общуването с телевизията, с компютърните игри, а не с близките, е причина децата да бъдат самотни, тревожни. Негативното поведение може да бъде овладяно с обич, внимание и разбиране към децата. Задача на педагози и родители е създаването на условия за насочване на детската емоция към развитие на креативност, за установяване на позитивни взаимоотношения между децата. Разглежда се значението на различните изкуства за превенция на агресивното поведение на децата. Музиката, художествената литература, театралното изкуство, празниците и развлеченията са най-добрият път за отреагиране на агресивната енергия и негативните чувства. Съвместната работа между детската градина и семействата на децата засилва двустранната връзка и сътрудничество за превенция на негативното поведение и агресия.



Keywords: aggression, prevent, positive education.



ART FOR PREVENTION OF CHILD AGGRESSIVE BEHAVIOR

Abstract. The scenarios examine the problem of aggression among children. Communicating with television, with computer games, and not with relatives is the cause children to be lonely, anxious. The negative, behavior can be mastered with love, attention and understanding the child. The task of educators and parents is to create conditions for children development to emotion, creativity establishing positive relationships between children. The importance of the various art to prevent aggressive behavior of children is considered. Music, literature, festivals and entertainment are the best way to
respond to aggressive energy and negative feelings. Collaborative work between kindergarten children’s and families strengthens the two-way relation and cooperation for prevention of negative behavior and aggression.


Evgenia Milanova
Violeta Nikolova
Velichka Radeva
Kindergarten „Sun“
Shumen, Bulgaria

нагоре


МИЛОСЪРДИЕТО И БЛАГОТВОРИТЕЛНОСТТА КАТО СРЕДСТВО ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИЯТА В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ


Евгения Цветанова

Целодневна детска градина „Братя Грим“, Шумен


Резюме.
Статията засяга проблеми, свързани сметоди и техники за превенция на агресията в предучилищна възраст. Представя успешни практики в тази посока чрез възпитание на милосърдие и прояви на благотворителност. Този вид дейности оказват положително влияние върху децата, предвид позитивния заряд, който носят.



Keywords: education, charity, children, motivation.



COMPASSION AND CHARITY AS A TOOL FOR PREVENTION OF AGRESSION IN PRE-SCHOOL AGE


Abstract.
The article examines the issue of prevention of aggression in pre-school through compassion and charity as absolute counterweights of violence. Through them children learn to be tolerant, dedicated, modest, responsibile, to work in a team and other qualities necessary for their future socialization and on the other hand engaging children’s attention with positive activities for neutralization of the aggressive behavior. The forms for working with children, families and society are presented.


Evgeniya Tsvetanova
Кindergarten Bratya Grim
28, Rodopi str.
9700 Shumen, Bulgaria

нагоре


ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИЯТА У ДЕЦАТА ЧРЕЗ ДЕЙНОСТИТЕ НА ДЕТСКАТА ГРАДИНА 


Илиана Пантелеева, Надежда Минчева

Целодневна детска градина „Светулка“, Шумен


Резюме.
Агресията, като нещо дадено ни от природата, съществува във всеки от нас. Познаването на нейните характеристики, знанието на алтернативни начини за изразяване води до канализирането є. Превенцията при деца от 3 до 7 години е концентрирана върху овладяването на конструктивни начини за изразяване и самоконтрол.


Keywords: aggression, prevention, constructive/destructive form of expression, self-control.



CHILD AGGRESSION PREVENTION THROUGH KINDERGARTEN ACTIVITIES


Abstract.
Aggression, as a thing given to us by nature, exists in everyone of us. Recognition of its characteristics, knowledge of alternative ways of expressing it leads to its channeling. Prevention of aggression among 3 to 7 year old children is focused upon the mastering of constructive ways of expression and self-control.


Nadezhda Mincheva (Direktor),
Iliana Panteleeva
Kindergarten 24 „Svetulka“
9700 Shumen, Bulgaria

нагоре


КАК ДА СЕ ПОМОГНЕ НА ДЕЦАТА ДА ОБЩУВАТ ПЪЛНОЦЕННО


Иванка Рачева

Целодневна детска градина „Светулка“, Шумен


Резюме.
Основният замисъл при осъществяването на предложената педагогическа ситуация е един аспект от сложния и противоречив проблем с детската агресия. Практическото усилие и опит са насочени към асертивността като форма на поведение, чрез която децата се научават да демонстрират и заявяват уважение към себе си и към другите. Поставени в ситуация на избор, децата трябва да анализират, откриват и осъзнават проблеми и модели на поведение, което събужда усещането за ново разбиране за мястото им в групата, в детското общество. Оценявайки себе си и другите, непринудено научават уроците на общияживот, където всеки получава подкрепа, за да сподели мислите си, без страх да преодолява конфликти с приятели и близки, да бъде честен и справедлив във взаимоотношенията си с околните. Мисленето и действието на възрастните може да изгради или разруши доверието, спокойствието и увереността на децата.



Keywords: issue, fairness, honesty, victory, loss, rules


HOW TO HELP CHILDREN TO SOCIALIZE 


Abstract.
The main idea of the proposed teaching situation is one aspect of the complex and controversial issue of child aggression. The practical effort and expertise are focused on assertiveness as a form of behaviour by which children learn to demonstrate and declare respect for themselves and for others. When placed in the situation in which have to make a choice, children have to analyze, identify and understand the problems and patterns of behaviour, which evokes a new understanding of their place in the group and the children`s society. By appreciating themselves and the others, children naturally learn the lessons of community life where everyone is encouraged to share their thoughts without fear, to overcome confl icts with friends and family, to be honest and fair in dealings with others. The thoughts and actions of adults can build or destroy trust, calmness and confi dence in children.


Ivanka Racheva – headmaster
Kindergarten „Svetulka“
General Dragomirov str.
9700 Shumen, Bulgaria

нагоре


ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИВНОТО ПОВЕДЕНИЕ НА ДЕТЕТО ЧРЕЗ ИНТЕРАКТИВНИ РОЛЕВИ ИГРИ


Ивелина Кънева

Цeлодневна детска градина „Брезичка“, Шумен


Резюме.
Встатията се разглеждат някои примери на агресия в детската градина. Посочва се връзката на съвместната работа на детската градина и семейството за превенция на агресивното поведение на децата на тази възраст. Имайки предвид приоритетното значение на играта в предучилищна възраст, се предлагат шест конкретни интерактивни ролеви игри, в които участват едновременно и децата, и техните родителите. В края на всяка игра се посочва превенцията, с която тя се свързва. 


Keywords: aggressive behavior; prevention; interactive roleplay games; children.



PREVENTION OF CHILDREN’S AGGRESSIVE BEHAVIOUR THROUGH INTERACTIVE ROLEPLAY GAMES


Аbstract.
The article deals with some examples of aggression in kindergarten. The connection between the joint work between the kindergarten and the family to prevent children’s aggressive behaviour at that very age has been indicated. Given the priority of games at preschool age, six specific interactive roleplay games have been suggested, in which both children and their parents take part. At the end of each game the connection between the game and the kind of prevention has been stated.



Ivelina Kaneva
Кindergarten „Brezichka“
22 August Popov str.
9700 Shumen, Bulgaria

нагоре


ПРИЯТЕЛСТВОТО В ЖИВОТА НА ДЕТЕТО


Даниела Димитрова

Красимира Василева
Целодневна детска градина „Изворче“, Шумен


Резюме.
Съдържанието на статията е ориентирано към популяризиране на педагогически опит за прилагане на различни техники за предотвратяване и преодоляване на агресивните нагласи у децата в условията на детската градина. Това може да се реализира по време на организирани моменти в детска градина чрез планирана ситуация, чрез използване на учебното съдържание и по време на вербално и невербално общуване с децата.

 

Keywords: cordiality, trust, friendship, kindness, love.



FRIENDSHIP IN THE LIFE OF THE CHILD

 

Abstract. The paper attempts to promote the teaching experience for implementing various techniques for preventing and overcoming the aggressive attitude among children in the kindergarten. The prevention and overcoming of the aggressive attitude can be carried out during organized moments in the kindergarten through a planned situation or using the curriculum as well as during the verbal and non-verbal communication with the children.


Daniella Dimitrova
Head of Izvorche Kindergarten
Shumen, Bulgaria


Krasimira Vasileva
Senior teacher, Izvorche Kindergarten
Shumen, Bulgaria

нагоре


ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИЯТА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА СЪС СПОДЕЛЕНО ЩАСТИЕ И ЛЮБОВ


Румяна Колева

Петя Атанасова
Целодневна детска градина „Брезичка“, Шумен


Резюме.
Статията описва двугодишния опит в група „Мечо Пух“, ЦДГ „Брезичка“ – Шумен, по превенция на агресията чрез проекта „В страната Доброландия“. Работата ни бе насочена към търсене на подходящи методи, начини и средства за стимулиране на позитивно отношение към себе си и околните, търсене на „зрънцето доброта“ у всекиго. Посочени са невербални методи за общуване, интерактивни игри, постери за родители. Описан е финалният етап от работата ни – проектът „Приказки от Доброландия“.



Keywords: good, friendship, “golden words”, creativity, aggression.



PREVENTION OF AGGRESSION IN THE KINDERGARTEN WITH SHARED HAPPINESS AND LOVE


Abstract.
The article describes the two years experience in group „Winnie the Pooh“, kindergarten „Brezicka“, Shumen for the prevention of the aggression project „In the country Dobrolandia“. The work was orientated into searching appropriate methods, ways and means for stimulating positive attitude towards you and the others, searching of the „grain of goodness“ in everyone. Nonverbal methods for communication, interactive games, posters for parents are indicated.The fi nal stage of our work in the project „Tales from Dobrolandia“ is described.



Rumyana Koleva
22 Avgust Popov str.
Shumen, Bulgaria



Petya Atanasova
22 Avgust Popov Str.
Shumen, Bulgaria

нагоре

 


 

ИЗКУСТВОТО КАТО ВЪЗМОЖНОСТ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИЯТА


Йонка Мършелева

Диана Тодорова
Целодневна детска градина „Братя Грим“


Резюме.
Настоящата статия е ориентирана към темата как чрез изкуството може да се работи за постигане на позитивизъм, креативност и превенция на агресията. Представят се страните на съвременните информационни и компютърни технологии, които помагат на учителите да преодолеят агресията и да работят за развитие на способностите на децата.


Keywords: aggression, benefi cence, abstract image, computers, tablets, pictures, geometric shapes, colors, splashes color.



ART BY POSSIBILITY FOR PREVENTING AGGRESSION


Abstract.
 In this material we describe how art can work for positivity, creativity and work and how this can resist aggression. We also present the sides of contemporary information and computer technologies that help working on the problem and help teachers’ work and the development of children’s abilities. An open moment is described before colleagues in which interesting drawing techniques are presented.



Yonka Marsheleva – senior teacher
Kindergarten „Bratya Grim“
2, Patleina Street 
9700 Shumen , Bulgaria


Diana Todorova – senior teacher
Kindergarten „Bratya Grim“
2, Patleina Street 9700 
Shumen , Bulgaria

нагоре

 


 

ТЕХНИКИ ЗА СПРАВЯНЕ С ГНЕВА И НАМАЛЯВАНЕ НА АГРЕСИВНИТЕ ПРОЯВИ НА ДЕЦАТА


Мария Александрова

Целодневна детска градина „Слънце“, Шумен


Резюме.
Детската градина е място, където децата идват със своя нрав, индивидуалност, възпитание, норми на поведение, емоционалност. В процеса на игра, вследствие на сблъсък на интереси и желания, се получават негативни емоции. Те се проявяват под различна форма – при едни се наблюдава грубост към дете или играчка, при други се трансформира в писък, крясък или вид недоволство, а трети задържат негативизма в себе си. В съвремието причинителите на негативизъм все повече се увеличават. Това кара нас, учителите, да търсим по-разнообразни и ефективни форми, с които да помагаме на децата да управляват собствените си емоции.



Keywords: prevent, positive education



TECHNIQUES FOR DEALING WITH ANGER AND REDUCE AGGRESSIVE ACTS OF CHILDREN


Abstract.
Kindergarten is a place where children come with their temperament, personality, education, standards of behaviour, emotion. In the course of the game due to a clash of interests and desires are obtained negative emotions.They occur in different forms - in one there is rudeness to the child or toy when others are transformed into a scream, shout or type of frustration, and some hold negativity in themselves. Nowadays, causing negativity, more and more. This makes us – the teachers to seek more diverse and effective forms with which to help children manage their own emotions.


Maria Alexandrova
Kindergarten „Sun“
9700 Shumen, Bulgaria

нагоре

 


 

ПРЕДАЙ НАТАТЪК


Вилдан Мехмедова

Целодневна детска градина „Светулка“, Шумен


Резюме.
Настоящата споделена практика разглежда проблема за превенция на агресията сред децата в детската градина. Посочени са пътищата за усвояване на някои от техниките, спомагащи за овладяване на чувства, емоции, умение – емпатия. Внимание е отделено конкретно на възможностите в направление „Изобразително изкуство“ и неговите техники и средства на изразяване. Практиката посочва един от пътищата за превенция на реактивна и личностна агресия сред малките деца и ги учи да бъдат толерантни, добронамерени, доброжелателни с миролюбиво поведение.



Keywords: kindness, laughter, smile, color, oval, rolling out, stroking.



PAY IT FORWARD


Abstract.
The current shared practice deals with issue of prevention of the aggression among children in the kindergarten. Ways are outlined for mastering some of the techniques, which help children to control their feelings, emotions, skill of empathy. Particular attention is paid to the opportunities in the fi eld of „Fine Arts“ and its techniques and means of expression. The practice indicates one of the ways to prevent reactive and personal aggression among young children and to teach them to be tolerant, well-meaning, and benevolent, with amicable behavior.



Vildan Mehmedova - senior teacher
Kindergarten „Svetulka“
General Dragomirov str.
9700 Shumen, Bulgaria

нагоре

 


 

В ПОМОЩ НА РОДИТЕЛИТЕ ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА АГРЕСИЯТА ЧРЕЗ ИНТЕРАКТИВНИ ИГРИ И ЗАПОЗНАВАНЕ
С ПРАВАТА И ЗАДЪЛЖЕНИЯТА
 НА ДЕЦАТА


Татяна Йорданова

Целодневна детска градина „Пролетна дъга“, Шумен


Резюме.
Статията споделя опит на взаимодействие между семейството и детската градина. В изложението се предлагат интерактивни игри за сближаване и създаване на обстановка, която да е предразполагаща и даваща свобода на изказ на мисли. Статията дава модел на запознаване на родителите с правата и задълженията на децата.



Keywords: family, kindergarten, rights and debts, interactive games



HELPING PARENTS TO OVERCOME AGGRESSION BY INTERACTIVE GAMES AND KNOWING THE RIGHTS AND OBLIGATIONS OF CHILDREN


Abstract.
The Article shares one experience the interaction between family and the children’s garden. In the exhibition are interactive games for the approximation and the creation of atmosphere welcoming, giving freedom of изказ of thoughts. The article gives a model of introduction of the parents with the rights and obligations of the children



Tatiana Yordanova
Kindergarten „Proletna daga“
9700 Shumen, Bulgaria

нагоре

 


 

ЗАЕДНО ДА БЪДЕМ ДОБРИ
(ПЕДАГОГИЧЕСКА СИТУАЦИЯ В ПОДГОТВИТЕЛНА ГРУПА)


Нели Друмева

Целодневна детска градина „Смехорани“, Шумен


Резюме.
Представената в настоящата статия педагогическа ситуация е провокирана от актуалния проблем за агресията в предучилищна възраст. Предлага се педагогически опит във връзка с нейната превенция. Целта е утвърждаване на детската индивидуалност чрез различни конструктивни способи за управление поведението на децата. Основен акцент е присъствието на доброто в различни негови аспекти.



Keywords: kindness, behavior relax temper empathetic team – work.



HOW TO BE GOOD TOGETHER 
(РЕDAGOGICAL SITUATIONS IN PREPARATORY GROUP)


Abstract.
The presenting of this pedagogical situation is instigated because of the actual problem about the aggression among children under school age. We suggest our pedagogical attempt in order to prevent children’s aggression. The aim is to approve children’s individuality by many constructive methods through which we can rule their behavior. The main accent is the kindness in all its aspects.



Nelli Drumeva
Kindergarten „Smehorani“
6, Hristo Guentchev Str.
9700 Shumen, Bulgaria

нагоре

 


 

КАК ШКОЛА ПО ХРИСТИЯНСКИ ЦЕННОСТИ МОЖЕ ДА РАБОТИ
СРЕЩУ АГРЕСИЯТА В ДЕТСКА ВЪЗРАСТ


Пепа Макариева

Целодневна детска градина „Братя Грим“, Шумен


Резюме. Водени от идеята да се противопоставим на агресията и да провокираме доброто у детето, създадохме школа за християнски ценности. Поехме изключително голяма отговорност, защото се докоснахме до най-съкровеното в детските души, до все още непознатите понятия за Бог, за доброто и злото, за праведността и греха, за красивото и грозното, за любовта и вярата. Желанието ни е, без да противоречим на личностното развитие на детето, да провокираме у него доброто. Това е дейност, създаваща нов, преобразен човек, при който естествените пориви на чистата детска натура се превръщат в осъзнат и целенасочен стремеж.



Keywords: school of Christian values, aggression, love.



HOW CHRISTIAN SCHOOL CAN WORK AGAINST THE AGGRESSION IN THE CHILDREN 


Abstract.
Driven by the idea of resisting aggression and provoking the best in a child, we established a school of Christian values. We took an extremely great responsibility because we touched the innermost in their souls, the still unknown concepts of God, Good and Evil, righteousness and sin, beauty and ugliness, love and faith. Our desire is without going against the personal development of the child, to provoke the good inside of it. This is an activity preparing a new transformed person for whom the natural impulses of the clean, children nature turn into a conscious and consistent effort.


Pepa Makarieva
Kindergarten „Bratya Grim“
Shumen, Bulgaria

нагоре

 


 

 

 

сп. „Педагогика“ , книжка 2, година LXXXV, 2013

СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS


ОБРАЗОВАНИЕТО В ОБЩИНА ШУМЕН – РЕАЛНОСТ И ДОБРИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРАКТИКИ / 
EDUCATION 
IN THE MUNICIPALITY OF SHUMEN – REALITY AND GOOD PEDAGOGICAL PRACTICES
Иновативен модел на технологични подходи и похвати за по-ефективно семейно възпитание 
[Innovative Model – Approaches and Techniques for Better Family Education] /
Божена Такворян–Солакян / Bojena Takvoriyan–Solakiyan - стр. 169


Компютърът – алтернатива или средство, подпомагащо обучението
[Computer – Alternative Means for Supporting Training] /
Виолета Кюркчийска / Violeta Kyurkchiyska - стр. 176


Интерактивни техники в часовете за самоподготовка в началното училище 
[Interactive Techniques in the Hours for Autodidact at Primary School] /
Снежана Николова / Snejana Nikolova - стр. 184


Приложение на интерактивната дъска в обучението по математика
[Application of Interactive Board in Mathematics Education] /
Галина Христова / Galina Hristova - стр. 193

 

Национален конкурс за рециклиран дизайн. Детски музикални инструменти и помпони 
[National Competition for Recycled Design. Children Musical Instruments and Pompons] /
Марияна Венкова / Mariyana Venkova - стр. 197


Педагогическото взаимоотношение учител–възложител–изпълнител при проектноориентирания подход 
в обучението по информационни технологии 
[Pedagogical Relation Teacher–Assigner–Executor in the  Project Oriented Approach in the IT Education] /
Ангел Ангелов, Албена Иванова–Неделчева, Донка Иванова / Anguel Anguelov, Albena Ivanova–Nedeltcheva, Donka Ivanova - стр. 203


ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ И СОЦИАЛНА РАБОТА / CIVIC EDUCATION AND SOCIAL WORK
Изграждане на училищната общност като гражданско общество – вътрешни и външни проекции 
[Еstablishing the School Community as a Civil Society Internal and External Projections] /
Яна Рашева-Мерджанова / Yana Racheva-Merdjanova - стр. 211


Професионална култура на социалния педагог
[Professional Culture of the Social Pedagogue] / 
Искра Петкова / Iskra Petkova - стр. 228

 

ПРИЛОЖНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / APPLIED RESEARCH
За пресечните точки между предприемачество, инициативност и музикалнотворческа дейност в предучилищна и начална училищна възраст 
[About the Point of Intersection Between Entrepreneurship, Initiative and Creative Musical Activity in Preschool and Primary School age] /
Пенка Марчева / Penka Marcheva - стр. 236


Формиране на комуникативноречеви умения за преразказване (I–IV клас) 
[Developing Students’ Communication Skills for Retelling Text (I–IV Grade)] / 
Мариана Мандева / Mariana Mandeva - стр. 245


Значение на изследователското учене и концепцията Box-Idee
[Meaning of Discovery Learning and Box-Idee Concept] / 
Боряна Иванова / Boryana Ivanova - стр. 255


Умения за разпознаване на прилагателните имена със и без сетивна опора в обучението по български език на второкласници 
[Abilities of Identifi cation on the Adjectives With and Without a Sensory Mainstay in the Bulgarian Language Training on Second-Graders] /
Лиляна Расокова / Lilyana Rasokova - стр. 263


ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / DOCTORAL RESEARCH
Формиране и развитие на самооценка при децата от начална училищна възраст 
[Formation and Development Self-Assessment in Pupils from Primary School] /
Анна Радева-Миронова / Anna Radeva-Mironova - стр. 276


СПОДЕЛЕН ОПИТ / SHARED EXPERIENCE
Една година в детската градина – практики и изводи 
[One Year in the Kindergarten] / 
Цеца Георгиева / Tsetsa Georgieva - стр. 290

 

Смесена група в детската градина – предизвикателство или призвание за учителя
[Mixed Group in Kindergarten – a Challenge for the Teacher or Vocation] / 
Яница Бочева / Yanitza Bocheva - стр. 306


Седмицата на толерантността под наслов „Светът е за всички, да бъдем толерантни“ 
[The Week of Tolerance Titled „The World is for Everyone to be Tolerant“] / 
Диана Иванова / Diana Ivanova - стр. 310


ДРУГИТЕ СПИСАНИЯ НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ПУБЛИКУВАТ /
PUBLISHED IN THE „AZ BUKI“ JOURNALS - стр. 315


УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 317


ИНОВАТИВЕН МОДЕЛ НА ТЕХНОЛОГИЧНИ ПОДХОДИ И ПОХВАТИ ЗА ПО-ЕФЕКТИВНО СЕМЕЙНО ВЪЗПИТАНИЕ


Божена Такворян-Солакян

Общински детски комплекс, Шумен


Резюме.
 Съчетаването на общественото и семейното възпитание в съвремието ни е важна предпоставка за повишаване ефиктивността на възпитанието. Семейното възпитание е многостранен процес, при който детето усвоява социалния опит и оказва въздействие в семейната среда, както и изгражда собствено самосъзнание. 


Keywords: family education, characteristics of family education, areas of family education, family therapy

INNOVATIVE MODEL – APPROACHES AND TECHNIQUES FOR BETTER FAMILY EDUCATION


Abstract.
 The report presents an innovative model for defter disclosure of the essential dimensions of the phenomenon of “family education” is an attempt to provide a range of technological solutions to achieve its effectiveness. The important prerequisites were clarifi ed for this training and some social - pedagogical techniques and methods were applied to achieve it.

Dr. Bojena Takvoriyan–Solakiyan
Director of Municipal children 's center
Shumen , Bulgaria

нагоре


КОМПЮТЪРЪТ – АЛТЕРНАТИВА ИЛИ СРЕДСТВО, ПОДПОМАГАЩО ОБУЧЕНИЕТО


Виолета Кюркчийска

Шуменски университет „Еп. К. Преславски“


Резюме.
 Статията представя използването на образователни софтуерни продукти за целите на обучението по български език и литература в начална училищна възраст. Нещо повече – прави се опит да се отхвърли становището, че компютърната система измества работата с книжното тяло и че електронното обучение не е алтернатива на традиционното, а негово естествено допълнение. Авторът, като участник в екип, който създава образователни софтуерни продукти за целите на обучението в І–ІV клас („Дядо вади ряпа“, „Житената питка“ и „Хитър Петър“), разкрива предимствата на работата с тях, а именно: учениците използват едни и същи ресурси при различни видове лингвистичен анализ, при възприемане, продуциране и редактиране на текст, в резултат на което непринудено, играейки, овладяват езикови и литературни знания и формират комуникативноречеви умения.


Keywords: information technologies, educational software product, Bulgarian, folk tales

COMPUTER – ALTERNATIVE MEANS ORSUPPORTING TRAINING


Аbstract.
 The article presents the use of educational software products which aims are educating in Bulgarian language and literature for primary school. It makes an attempt to prove that computers don’t displace books and that e-learning doesn’t displace the traditional learning but it’s just a higher level of educating. The author as a participant in a team, which creates educational software products for the aims of the education in 1–4 grades („Dyado vadi ryapa“ „Wheat loaf“ „Cunning Peter“) shows the priorities of working with them, which are: students are using one and same resources in different kinds of linguistic analysis in perception, producing and editing of a text, as a result they naturally, while playing, master language and literature knowledge and form communication.


Dr. Violeta Kyurkchiyska
Shumen University
Primary school „Il.R.Blaskov“
Shumen, Bulgaria

 

нагоре


ИНТЕРАКТИВНИ ТЕХНИКИ В ЧАСОВЕТЕ ЗА САМОПОДГОТОВКА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ


Снежана Николова

Начално училище „Княз Борис I“, Шумен


Резюме.
 Авторът споделя опита си в търсенето и прилагането на такава организация на учебната дейност в часовете за самоподготовка в началното
училище, придаваща им специфичен облик, отговарящ на новите изисквания на обществото, и насочена към решаване на основната задача – придобиване на устойчиви умения и компетентности от учениците чрез повишаване на мотивацията им за учене. Това, от своя страна, наложи използването на иновативни техники за учене, които да преодолеят механичността при усвояването на учебния материал. Статията разглежда един нетрадиционен модел на организация на самоподготовката чрез използване на метода „учебен минипроект“.


Keywords: autodidact, educative mini-project, worksheet, individual tasks, differentiation, holidays, consuetude, traditions

INTERACTIVE TECHNIQUES IN THE HOURS FOR AUTODIDACT AT PRIMARY SCHOOL


Abstract.
 The author shares her experience in researching and implementation of such organization of educative work during the autodidact’s hours at primary school, that would give them a specifi c outlook, which meets the new requirements of society. It focuses on solving the main task – acquiring sustainable skills and competencies of pupils by increasing their motivation to learn. However, it imposed the use of innovative learning techniques in order to overcome the cramming up the lessons. The current article examines a non-traditional model of the organization of autodidact process by using the „educative mini-project“ method.


Snejana Nikolova
Primary school „Knyaz Boris I“
Bulgaria, Shumen

 

нагоре


ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИНТЕРАКТИВНАТА ДЪСКА В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА


Галина Христова

ІХ основно училище „Панайот Волов“, Шумен


Резюме.
 Тази статия е свързана с използването на интерактивната дъска в обучението по математика в V–VIII клас. Споделен е собствен опит при реализиране на дейности, свързани с обучението по математика, по програми за задължителна подготовка с използване на интерактивната дъска и нейните приложения. Активната работа е реализирана по време и след приключване на проекта към секторна програма „Коменски“ на програма „Учене през целия живот“, дейност Регионални партньорства, в периода 2009–2011 г., на тема „Магията на интерактивната дъска – европейска реалност в училище“. Представени са предимствата и някои проблеми, свързани с използването на интерактивната дъска.


Keywords: interactive teaching methods, interactive board, innovation, mathematics.

APPLICATION OF INTERACTIVE BOARD IN MATHEMATICS EDUCATION


Abstract.
 This publication is associated with the use of interactive boards in Mathematics Education V-VIII class. Shared personal experience is based on the learning activities in mathematics curricula for compulsory training class V-VIII using the interactive board and its applications. Active work was realized during and after the completion of project sub-program „Comenius“ a program „Lifelong Learning“, Regional partnerships in the years 2009–2011 on „The magic of the Active Bоаrd, European reality in school“. Indicated some advantages and disadvantages of working with an interactive board.


Galina Hristova, Мath teacher
Primary school „Panayot Volov“ 
Shumen, Bulgaria

нагоре


НАЦИОНАЛЕН КОНКУРС ЗА РЕЦИКЛИРАН ДИЗАЙН. ДЕТСКИ МУЗИКАЛНИ ИНСТРУМЕНТИ И ПОМПОНИ


Марияна Венкова

Начално училище „Ил. Р. Блъсков“


Резюме
. Настоящата статия предлага подробно описание на начините, методите и средствата за изработване на детски музикални инструменти от битови отпадъци. Запознаването на учениците още в началните класове с проблема за отпадъците развива напълно различно чувство на отговорност към околната среда, а оттам и към общото благосъстояние. Това е предпоставка те в бъдеще да допринесат за решаването на екологични, икономически и социални проблеми.

Keywords: project, recycling, waste, children musical instruments, 1st grade

NATIONAL COMPETITION FOR RECYCLED DESIGN. CHILDREN MUSICAL INSTRUMENTS AND POMPONS


Abstract.
 This article provides a detailed description of the ways, methods and tools for the development of children musical instruments from household waste. Learning for the problem of waste develops a completely different sense of responsibility to the environment and hence to the general welfare. This is a prerequisite for the future; they can contribute to solve environmental, economic and social problems.


Mariyana Venkova
Primary school „Ilia Blaskov“
Schoumen, Bulgaria

нагоре


ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ВЗАИМООТНОШЕНИЕ УЧИТЕЛ–ВЪЗЛОЖИТЕЛ–ИЗПЪЛНИТЕЛ ПРИ ПРОЕКТНООРИЕНТИРАНИЯ ПОДХОД
В ОБУЧЕНИЕТО ПО ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ


инж. Ангел Ангелов

Албена Иванова-Неделчева
Донка Иванова
СОУ „Сава Доброплодни“, Шумен


Резюме. През последните години проектнoориентираният подход в образованието разшири неимоверно границите на своята приложимост и постепенно за много страни и техните образователни системи се превърна в базисен елемент на организацията на учебно-възпитателната практика. Пример за това е и българската образователна система. Статията разглежда по-конкретно задължителната подготовка в часовете по Информационни технологии и приложението на проектноориентирания подход (върху пример от Информационни технологии – VII клас).

Keywords: project-orientated model, IT, project work, teaching tips

PEDAGOGICAL RELATION TEACHER-ASSIGNER–EXECUTOR IN THE PROJECT ORIENTED APPROACH IN THE IT EDUCATION


Abstract.
 During the last years the project method in the fi eld of education has expanded enormously its usage and has become basic element in the organization of the educational practice in a lot of countries. For example the Bulgarian educational system. This article deals more specifi cally with the compulsory project method based on IT lesson in 7th grade.


Anguel Anguelov
Albena Ivanova- Nedeltcheva
Donka Ivanova
Secondary school „Sava Dobroplodni“
Shumen, Bulgaria

нагоре


ИЗГРАЖДАНЕ НА УЧИЛИЩНАТА ОБЩНОСТ КАТО ГРАЖДАНСКО ОБЩЕСТВО – 
ВЪТРЕШНИ 
И ВЪНШНИ ПРОЕКЦИИ


Яна Рашева-Мерджанова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“


Резюме.
 Разработката се ориентира към правовата държава и гражданското общество като обект на изследване, а към тяхното взаимодействие,
опосредено от образованието (училищната общност) – като свой предмет на изследване. Целта е, на първо място, да се открои ценностната основа на
техния ефективен диалог и, на второ място, да се потърсят перспективите на тяхното взаимодействие във и чрез перспективите на личността. Тези цели в единство изразяват тезата, че държава и гражданско общество не могат да си взаимодействат ефективно като взаимни гаранти без медиаторската и регулираща, оценностяваща ги функция на образованието. А то следва да изгражда такова самосъзнание у своите участници – че ценностите се култивират в човешката душа и на гражданина, и на държавника чрез образованието.


Keywords: rule of law, civil society, separation of powers, values, dialogue, education, corrective force, guarantee

ESTABLISHING THE SCHOOL COMMUNITY AS A CIVIL SOCIETY INTERNAL AND EXTERNAL PROJECTIONS


Abstract.
 The study is directed to the Rule of Law and civil society as an object of research, and to their interaction, through education (community school) indirectly, as its subject of research. The objective is, in the fi rst place, to outline the value foundations of their effi cient dialogue and in the second place, to look for perspectives of their interaction in and through the perspectives of personality. These objectives together express the idea that the state and civil society cannot effectively interact without the mediatory and regulatory valuation function of education and their participants, because values are cultivated in the human soul of both citizens and statesmen through education.


Prof. Doctor of sciences of pedagogy Yana Racheva-Merdjanova
Sofia University „St. Kl. Ohridski“
Faculty of Pedagogy
Sofia, Bulgaria

нагоре


ПРОФЕСИОНАЛНА КУЛТУРА НА СОЦИАЛНИЯ ПЕДАГОГ


Искра Петкова

Медицински университет – Плевен


Резюме.
 Изяснява се същността на професионалната култура на социалния педагог, свързана с външните и вътрешните є компоненти. Определени са базовите ценности в Етичния кодекс за поведение на служителите. Професионалната и колегиалната етика се разглеждат като част от целия съдържателен аспект на професионалната култура на специалиста, работещ в социалната сфера.


Keywords: professional culture, ethics, internal components, external components

PROFESSIONAL CULTURE OF THE SOCIAL PEDAGOGUE


Abstract.
 The nature of the social pedagogue’s professional culture, connected with its external and internal components is clarifi ed. The basic merits of the employees are determined in the Ethic Code of professional behavior. The professional and the colleague ethics are treated as a part of the complete instructive aspect of the specialists’ professional culture, while working in the social fi eld.


Assist. Prof. Iskra Petkova, PhD
Medical University
Medical College – social activities
Pleven, Bulgaria

нагоре


ЗА ПРЕСЕЧНИТЕ ТОЧКИ МЕЖДУ ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО, ИНИЦИАТИВНОСТ И МУЗИКАЛНОТВОРЧЕСКА ДЕЙНОСТ
В ПРЕДУЧИЛИЩНА И НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ


Пенка Марчева

Вeликотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ 


Резюме.
 В настоящата публикация са потърсени пресечните точки между творчество и предприемачество в контекста на ключовите компетентности,
които са в основата на Европейската референтна рамка на образованието. Целта на публикацията е теоретично и практико-приложно проучване на
възможностите на музикалното възпитание в детската градина и началното училище за развитие на инициативността и предприемчивостта. Предложени са технологии за работа по отношение на изследваната проблематика.


Keywords: creativity, entrepreneurship, musical education, primary school, kindergarten

ABOUT THE POINT OF INTERSECTION BETWEEN ENTREPRENEURSHIP, INITIATIVE AND CREATIVE MUSICAL
ACTIVITY IN PRESCHOOL AND PRIMARY SCHOOL AGE


Abstract.
 In the present publication are searched the intersected points between creativity and entrepreneurship in the context of key capabilities, that are on base of the European reference framework of education. Its aim is theoretical and applied research of the opportunities of musical education in primary school and kindergarten for development of the initiative and entrepreneurship. Here are proposed some technologies for work on the studied problems.

Assoc. Prof. Penka Marcheva, PhD
Pleven College of Pedagogy
University of Veliko Turnovo
Bulgaria

нагоре


ФОРМИРАНЕ НА КОМУНИКАТИВНОРЕЧЕВИ УМЕНИЯ ЗА ПРЕРАЗКАЗВАНЕ (I–IV КЛАС)


Мариана Мандева

Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“


Резюме.
 Характеризират се комуникативноречевите умения за преразказване в I–IV клас. Представя се практически изпробван технологичен вариант за формирането им.

Keywords: communication skills for retelling text, I–IV grade, technology

DEVELOPING STUDENTS’ COMMUNICATION SKILLS FOR RETELLING TEXT (I – IV GRADE)


Abstract.
 Communication skills for retelling text in I – IV grade are described. A tested technology for developing students’ communication skills for retelling text is presented.


Assoc. Prof. Mariana Mandeva, PhD
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
Veliko Tarnovo, Bulgaria

нагоре


ЗНАЧЕНИЕ НА ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКОТО УЧЕНЕ И КОНЦЕПЦИЯТА BOX-IDEE 


Боряна Иванова

Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“


Резюме.
 В статията се представят значението и спецификата на изследователското учене на децата от предучилищна възраст както за цялостното им
личностно формиране, така и за подготовката им за училище. В контекста на изследователското учене се очертава и ролята на Box-Idee концепцията, в
която се отразяват педагогическите възгледи за възпитаване на компетентни, активни и самостоятелни деца. Концепцията съдейства за комуникативното развитие, любознателността и мисленето на децата от предучилищна възраст.


Keywords: discovery learning, Box-Idea conception, kindergarten, children, education, preschool teachers, children’s preparation for school

MEANING OF DISCOVERY LEARNING AND BOX-IDEE CONCEPT


Abstract.
 The article presents the importance and specifi cs of discovery learning in pre-school age both for children’s preparation for school and for their thorough development. The role of Box-Idea conception is outlined in the context of discovery learning and it refl ects the pedagogical opinions about the education of competent, active and self-dependent children. The Box-idea conception contributes to kindergarten children’s communicative development, curiosity and way of thinking.


Assoc. Prof. Boryana Ivanova, PhD
Plovdiv University „P. Hilendarski“
Plovdiv, Bulgaria

нагоре


УМЕНИЯ ЗА РАЗПОЗНАВАНЕ НА ПРИЛАГАТЕЛНИТЕ ИМЕНА СЪС И БЕЗ СЕТИВНА ОПОРА В ОБУЧЕНИЕТО
ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК НА ВТОРОКЛАСНИЦИ 


Лиляна Расокова

48. ОУ „Йосиф Ковачев“ – София


Резюме.
 Природата е заложила у всяко дете способността да търси, да фантазира, да изгражда в съзнание. По традиция училището, а още повече обучението по български език в началните класове, носи най-голямата отговорност за овладяване на езиковата и речевата култура. Чрез езика човек дава израз на своите мисли и преживявания, на най-светли мечти и възвишени идеали. Вроденият дар на речта трябва непрекъснато да се усъвършенства. Това предполага ученикът да усвоява книжовната форма на езика заедно с другите форми на комуникации, които той вече използва.
Дейностите трябва да се водят така, че изграждането им да бъде върху единна емоционална мотивационна основа, тъй като ангажирането на възприятията и чувствата дава желаното знание, а ангажирането на всички сетивни органи – постигането на поставените цели. Пълноценното реализиране на целите и задачите на обучението не би било възможно без богат илюстративен материал. Учениците да могат да оцветяват и четат. Стимулират се техните творчески заложби. Да се осъществяват интегративни връзки с всички учебни предмети. Илюстративният материал улеснява преподаването и усвояването на знанията от малките ученици чрез включването им в разнообразни по своя характер самостоятелни творчески задачи. Децата са активен участник в процесите, разгръщат своя интелектуален потенциал, инициативност, учат се да работят в сътрудничество, като се съобразяват с мнението и гледните точки на другите, но умеят да отстояват собствената си позиция.

Keywords: training, Bulgarian language, sensory mainstay, illustration

ABILITIES OF IDENTIFICATION ON THE ADJECTIVES WITH AND WITHOUT A SENSORY MAINSTAY 
IN THE 
BULGARIAN LANGUAGE TRAINING ON SECOND-GRADERS


Abstract.
 The Nature has given each child the ability to search, imagine, build in consciousness. Traditionally, the school and more the training of Bulgarian language in elementary grades, has the biggest responsibility for the acquire of the culture of a language and speech. Through the language, a man expresses his thoughts and experiences of the bright dreams and lofty ideals. The natural gift of speech has to be continuously improved. This supposes the student to acquire the literary form of language along with other forms of communication, which he already uses. Activities must be conducted so that their development to be on a single emotional motivational basis, since engaging the perceptions and the feelings gives the desired knowledge and engaging of all sensory organs - the achievement of the indicated objectives. Full realization of the goals and the objectives of the training would not have been possible without the extensive illustrative material. Students can read and colour. In this way, stimulate their creativity. To implement the integrative links with all subjects at school The illustrations facilitate the teaching and learning of young students by involving them in different independent creative tasks. Children are the active participants in the process. They develop their intellectual potential, initiative. They learn to work together, taking into account the opinions and viewpoints of others, but are able to defend their own position.


Lilyana Rasokova
48th Secondary School „Yosif Kovachev“
Sofia, Bulgaria

нагоре


ФОРМИРАНЕ И РАЗВИТИЕ НА САМООЦЕНКА ПРИ ДЕЦАТА ОТ НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ 


Анна Радева-Миронова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“


Резюме.
 Статията представя различни аспекти на детската самооценка. Посочени са основните компоненти на самооценката: когнитивен, афективен
и поведенчески. Освен това са описани видовете самооценка – адекватна и неадекватна. В статията сa представени някои методи за диагностика на самооценката, описани са и различни изследвания в тази област. В изложението се акцентира на значимостта от формиране и развитие на уменията за самооценка още в първите класове на началното училище.


Keywords: self-assessment, self-esteem, adequate, inadequate, cognitive, affective, behavioral, researches, psychology, pedagogy, primary school, skills

FORMATION AND DEVELOPMENT SELF-ASSESSMENT IN PUPILS FROM PRIMARY SCHOOL


Abstract.
 The article presents different aspects of child self-assessment. There are points the fundamental component of self-esteem, which are cognitive, affective and behavioral. In addition, the paper describes two types of self-assessment: adequate and inadequate. The article treats different methods of diagnostic and researches. The presentation endorses the primary school, which is the determinant period for formation and development self-esteem skills.


Anna Radeva-Mironova, PhD
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Primary and Preschool Pedagogy
Department of Social Pedagogy and Social Science
Sofia, Bulgaria

нагоре


ЕДНА ГОДИНА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА – ПРАКТИКИ И ИЗВОДИ


Цеца Георгиева

Обединено детско заведение „Звънче“, София


Резюме.
 В статията се представят практики и резултати от образователновъзпитателната работа в ОДЗ 2 „Звънче“, София, за учебната 2011–2012 г. В
съвременните обществено-икономически и социално-демографски условия детската градина запазва основната си същност – подготовка на децата за училище, но се характеризира с редица нови съдържателни функции: изпълнение на държавните образователни изисквания, допълнителни форми на педагогическо взаимодействие, допълнителни педагогически услуги и други уникални въведения съобразно с избрания от съответната детска градина стил на управление. Европейската образователна политика поставя пред нашата образователната система предизвикателства по отношение на човешкия ресурс и определя ключова роля на учителя. Оттук произтича и изискването и необходимостта от повишаване на професионалната квалификация на учителите. Конкурентната среда провокира директорите и педагозите да въвеждат нови практики, които да осигуряват просперитет на детското заведение чрез благополучие на децата в материално-педагогическа и екологична среда, здравословно хранене и комфортна професионална обстановка за педагогическия и непедагогическия състав за реализиране на педагогическите проекти, както и мултиплициращ
ефект на практиките. В условията на самоуправление чрез делегиран бюджет и достатъчна законова база, която дава правомощия, директорите са длъжни да обогатяват материално-техническата база, да осъществяват сътрудничество с родителите, да осигуряват допълнителни средства от собствени източници. Всичко това прави детските градини уникални по своя организационен формат, по нововъведенията, по инициативността, по комуникациите с обществеността, пиара, организационната култура, традициите и пр.

Keywords: kindergarten, parental alliance, professional qualifi cation, management, control activity, activities of interest

ONE YEAR IN THE KINDERGARTEN


Abstract.
 In this article practice and results of the educational work in Kindergarten „Zvanche“ Sofi a for 2011–2012 school years are presented. In contemporary socioeconomic and social demographic conditions, the kindergarten manages to keep its basic essence, but it characterizes with a number of new rich in content functions: execution of government educational requirements, additional forms of pedagogical interaction, additional pedagogical service and other unique introductions according to the chosen by the kindergarten management style. The European educational policy puts a challenge before our educational system as regards to the human resource and defi nes the main role of the teacher. From this comes the need of improving the professional qualifi cation of teachers. The competitive environment provokes the directors and the teachers to introduce new practice that provides prosperity to the kindergarten by welfare of the children in the pedagogical material and ecological environment, healthy nutrition and a comfortable professional atmosphere for the pedagogical and non-pedagogical staff for realization of pedagogical projects and a multiplying effect on the practice also. In the conditions of self-governing directors are required to enrich the material and technical base, to collaborate with parents to provide additional funds from their own sources through a delegated budget and suffi cient legal basis. All this makes kindergartens unique in their organizational format, the innovations, the initiative in communications with public, the PR, organizational culture, traditions and so on.

Tsetsa Georgieva
Principal of Kindergarten
Kindergarten „Zvunche“
 Sofia, Bulgaria

нагоре


СМЕСЕНА ГРУПА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА – ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО ИЛИ ПРИЗВАНИЕ ЗА УЧИТЕЛЯ


Яница Бочева

Целодневна детска градина „Незабравка“ – Бяла Слатина


Резюме.
 Работата в смесена група е истинско предизвикателство, а когато тя е и мултиетническа, става още по-голямо. Именно оттук произтича необходимостта учителят да има призвание, да работи с лекота, усет и търпение с децата, да притежава професионални и практически компетентности, да използва иновативни, интерактивни методи на обучение. Той винаги трябва да бъде новатор.


Keywords: communicative competence, professional competencies, multiethnic environment, innovative and interactive methods of learning

MIXED GROUP IN KINDERGARTEN – A CHALLENGE FOR THE TEACHER OR VOCATION


Abstract.
 Working in a mixed group is a challenge, and when it is multiethnic, becomes even greater. This derives the need for teachers to have a vocation to work with ease, fl air and patience with the children, have a professional and practical competence to use innovative and interactive teaching methods. It should always be an innovator.


Yanitza Bocheva
Kindergarten „Nezabravka“
Byala Slatina, Bulgaria

нагоре


СЕДМИЦАТА НА ТОЛЕРАНТНОСТТА ПОД НАСЛОВ „СВЕТЪТ Е ЗА ВСИЧКИ, ДА БЪДЕМ ТОЛЕРАНТНИ“


Диана Иванова

Обединено детско заведение „Славейче“, Криводол


Резюме.
 Статията представя опита на ОДЗ „Славейче“ – Криводол за създаване на интерес и приобщаване на децата към различните прояви на толерантност. Много са дейностите, привличащи вниманието и желанието на родителите за участие и личен пример, които да помагат за възпитанието и образованието на децата към различните култури и ценности. Взаимодействието учител-дете-родител е необходима част от толерантните отношения, с които се постигат добри резултати и успешен принос при взаимоотношенията на децата от предучилищна възраст.

THE WEEK OF TOLERANCE TITLED „THE WORLD IS FOR EVERYONE TO BE TOLERANT“


Abstract.
 With the article sharing experience on how to create interest and to socialize children to various manifestations of tolerance. Various activities attract attention and desire of parents to participate and example to assist the education and training of children to different cultures and values. Teacher-child interaction, parent is a necessary part of tolerant relationships that achieve good results and successful contribution to the relations of preschool children.

Diana Ivanova – teacher
Kindergarten Nightingale
Krivodol, Bulgaria

нагоре

 


 



see

AzBuki_finger_black