Login
 

Министерство на образованието и науката

 

Национално издателство за образование и наука "Аз Буки"


 

Съдържание на сп. "Професионално образование"

Професионално образование, година XV, книжка 1, 2013

СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS


КЪМ ЧИТАТЕЛИТЕ / EDITORIAL - стр. 7

icon Отвори пълния текст


УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / LIFELONG LEARNING
Компетентностният профил на учителя по „Техника и технологии“ в контекста на Националната квалификационна рамка
[Competency Profi le of the Teacher in Techniques and Technology in the Context of the National Qualifi cations Framework] /
Сашко Плачков / Sashko Plachkov - стр. 9

icon Отвори пълния текст


Изучаване на правата на децата в начална образователна степен
[Studying Children’s Rights Basic Education] /
Снежана Василева / Snezhana Vasileva - стр. 16

icon Отвори пълния текст


ТЕОРИЯ И МЕТОДОЛОГИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО /
THEORY AND METHODOLOGY OF EDUCATION
Съвременнимодели в конструктивисткия дизайн на обучение
[Contemporary Models in the Design of Constructivist Learning] /
Даниела Димова / Daniela Dimova - стр. 24

icon Отвори пълния текст


МЕТОДИКА И ОПИТ / METHODOLOGY & EXPERIENCE
Икономико-математическото моделиране на храненето на непреживните животни –
методически и учебно-познавателни измерения
[Economic and Mathematical Modeling Nutritional Non-ruminants –
Methodological Study and Dimensions] /
Николай Качармазов / Nikolay Kacharmazov - стр. 38

icon Отвори пълния текст


Педагогическа технология за повишаване на ефективността на обучението по учебна практика
[Education Technology for Effectiveness Upbringing of Educational Practice Teaching] /
Иванка Иванова / Ivanka Ivanova - стр. 48

icon Отвори пълния текст


Избор на скала за оценяване на стила на учене
[Comparative Analysis of two Learning Style Inventories] /
Юрий Клисаров / Yurii Klissarov - стр. 55

icon Отвори пълния текст


Формиране на култура за здравословно хранене на учениците от І–ІV клас като елемент на технологичната култура чрез обучението
по „Домашен бит и техника“
[Creating a Culture of Healthy Eating Students from І–ІV Grade as an Element of the Technological Culture Through Education of Home Economics] /
Тезджан Ангелова / Tezdjan Angelova - стр. 61

icon Отвори пълния текст


Практически насоки за работа с изоставащи деца в детската градина по образователното направление
„Конструктивно-технически и битови дейности
[Practical Instructions for Work with Children in Diffi culty in the Kinder garden Educational fi eld:
„Technical, Construction and Household Activities“] /
Марияна Генчева / Mariana Gencheva - стр. 68

icon Отвори пълния текст



МЕЖДУНАРОДЕН ОПИТ / INTERNATIONAL EXPERIENCE
Аспекти на образователната система в Исландия 
[An Overview of the Educational System in Iceland] / 
Милен Замфиров / Milen Zamphirov - стр. 76

icon Отвори пълния текст



РАКУРС / FORESHORTENING
Димитър Агура – един от бележитите български строители (1892–1977) 
[Dimitar Agura – one of the eminent Bulgarian builders (1892–1977)] / 
Никола Караиванов / Nikola Karaivanov - стр. 86

icon Отвори пълния текст


В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“
ЧЕТЕТЕ / READ IN THE LATEST ISSUES OF THE “AZ BUKI” MAGAZINES - стр. 91

icon Отвори пълния текст


УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 93

icon Отвори пълния текст

 


 

КОМПЕТЕНТНОСТНИЯТ ПРОФИЛ НА УЧИТЕЛЯ ПО „ТЕХНИКА И ТЕХНОЛОГИИ“ В КОНТЕКСТА
НА НАЦИОНАЛНАТА КВАЛИФИКАЦИОННА РАМКА 


Сашко Плачков
Югозападен университет „Неофит Рилски“, Благоевград


Резюме. Статията е посветена на идеен конструкт за привеждане на квалификационното ниво за учители по „Техника и технологии“ в съответствие с Националната квалификационна рамка на Република България. Мотивацията на автора е
продиктувана от опит и наблюдения в практиката на висшето педагогическо образование и от теоретични анализи и обобщения върху процесите на глобализация в световното развитие, които обхващат все повече области и системи, сред които и националните квалификационни системи на държавите от Европейското образователно пространстно и желаещите да се присъединят към него. В този контекст целта е чрез изграждането на обективен компетентностен профил на учителя по „Техника и технологии“ да се очертае съответствието на тази квалификация с Европейската квалификационна рамка за учене през целия живот. Очакваните резултати са с проекции върху улесняване на идентифицирането на професионалната квалификация „учител по „Техника и технологии“ в квалификационното ниво „бакалавър“ на Националната квалификационна рамка, а така също и върху подпомагане на валидирането и признаването на резултатите, съответстващи на това ниво и придобити в рамките на академичното образование.


Keywords: European Qualifi cations Framework, National Qualifi cations Framework degree, competency approach, key competencies, quality of education, competency profile



COMPETENCY PROFILE OF THE TEACHER IN TECHNIQUES AND TECHNOLOGY IN THE CONTEXT OF THE NATIONAL QUALIFICATIONS FRAMEWORK

Abstract. The article is dedicated to a conceptual construct to bring in compliance with the National Qualifi cations Framework in Bulgaria the level of qualifi cation of the teachers in Techniques and Technology. The author’s motivation is dictated by relevant experience and observations in the higher pedagogical education practice and theoretical analysis and conclusions on the globalization processes in the developing world, which are expanding across different areas and systems more and more including the national qualifi cation systems of the countries in the European area of education and the ones willing to join it. In that sense the aim is to develop an objective competency profi le of the teacher in Techniques and Technology which will outline the compliance of such qualifi cations to the European Qualifi cations Framework for lifelong learning. The expected results will be projected on facilitating the identifi cation of the qualifi cation „Teacher in Techniques and Technology“ at the qualifi cation level „bachelor“ in the National Qualifi cations Framework, as well as on supporting the validation and recognition of the results which are corresponding to this level and are obtained during the academic education.


Assoc. prof. Sashko Plachkov, Phd
South West University „Neofi t Rilski“,
Blagoevgrad

нагоре


ИЗУЧАВАНЕ НА ПРАВАТА НА ДЕЦАТА В НАЧАЛНА ОБРАЗОВАТЕЛНА СТЕПЕН


Снежана Василева

Начално училище „Никола Козлев“, гр. Лясковец


Резюме.
 Изучаването на правата на децата в начален етап на образование е важен и отговорен момент в тяхното обучение и възпитание. Младият човек не само се образова в училище, но се подготвя и за живота. Училищната среда е неговото малкомоделно общество. Вучилище събираме деца от най-различни социални среди, с най-различна степен на социализация и личностно развитие. Нашата цел, като педагози, е да ги подкрепяме в изграждането им като личности с развито чувство на гражданство, усвоили нормите на поведение в обществото. Това води до задълбочено диагностициране и проследяване на личностното развитие на младите хора.
„Правата на детето“ очертават образователна реалност, която открива професионални ресурси и предизвиква позитивно развитие в отношенията между училищните общности. Защото „правата на детето“ е поле, което не само поради естеството на самото обучение предполага равностойно участие на „актьорите“ в него, но и чрез своите послания регламентира равноценността на техните роли.


Keywords: competences, rights, obligations, responsibility, convention



STUDYING CHILDREN’S RIGHTS BASIC EDUCATION

Abstract. The study of children’s rights in initial education is an important and responsible point in their education and upbringing. The young man not only educate the school, but is preparing for life. The school environment is its small model society. In school children gather from various social backgrounds, with different levels of socialization and personal development. Our goal as educators is to support them in their development as individuals with a sense of citizenship, learned the rules of behavior in society. This leads to further diagnose and monitor the personal development of young people. „Rights of the Child“ outlines educational reality that fi nds professional resources and causes a positive development in relations between school communities. Because „children’s rights“ is a fi eld that not only the nature of the training involves equal participation of the “actors” in it, but also by their messages regulates the equal value of their roles.


Snezhana Vasileva
Primary School „Nikola Kozlev“
Lyaskovets, Bulgaria

нагоре


СЪВРЕМЕННИ МОДЕЛИ В КОНСТРУКТИВИСТКИЯ ДИЗАЙН НА ОБУЧЕНИЕ


Даниела Димова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“, ДИУУ



Резюме. Статията представя в систематизиран и синтезиран вид някои от най-влиятелните, известни и успешни модели за учене и преподаване, възникнали и развили се в рамките на конструктивистките схващания за обучението. Конструктивисткият дизайн обединява всички модели на основата на общи предпоставки, ценностни основания и технологични решения. Съвместното прилагане на моделите в реалната образователна практика за конструирането и реализирането на конкретни педагогически ситуации може да подпомогне учителите в създаването на цялостна образователна среда, подкрепяща активното и интерактивното учене в осмислен контекст.


Keywords: constructivism, active learning, interactive learning, models for



CONTEMPORARY MODELS IN THE DESIGN OF CONSTRUCTIVIST LEARNING


Abstract. This article presents some of the most infl uential models of learning and teaching that have emerged and developed in the framework of constructivist beliefs about education. Аll models based on shared assumptions, values and technological solutions. Joint application of models in actual educational practice for design and implementation of specific teaching situations creates a comprehensive educational environment supporting active and interactive learning in a meaningful context.



Dr. Daniela Dimova
Department of Information and In-service Teacher Training,
Sofia, Bulgaria

нагоре


ИКОНОМИКО-МАТЕМАТИЧЕСКОТО МОДЕЛИРАНЕ НА ХРАНЕНЕТО НА НЕПРЕЖИВНИТЕ
ЖИВОТНИ 
– МЕТОДИЧЕСКИ И УЧЕБНО-ПОЗНАВАТЕЛНИ ИЗМЕРЕНИЯ


Николай Качармазов


Резюме.
През последните 10 години в икономическата динамика на аграрния сектор на България настъпиха значителни промени. Създадените частни земеделски стопанства и ферми трябваше да базират дейността си на основата на новите реалности в икономиката и в обществените потребности. Програмата САПАРД и Оперативната програма „Развитие на земеделието и селските райони“ допринесоха за модернизацията на растениевъдните и животновъдните производства. Тези факти наложиха промени в учебните планове и програми на професионалните гимназии по земеделие и селско стопанство, регламентиращи професията „икономист-мениджър“ на селското стопанство. Породи се необходимост от иновации в преподаването на специалните предмети, визиращи стопанското управление на растениевъдството и животновъдството, които предмети да отговарят на стандартите на агробизнеса.


Keywords: methods of training, mathematical model, non-ruminants, modeling, objective function



ECONOMIC AND MATHEMATICAL MODELING NUTRITIONAL NON-RUMINANTS – METHODOLOGICAL STUDY AND DIMENSIONS



Abstract. Over the past 10 years in the economic dynamics of the agrarian sector in Bulgaria has been much change. Created and managed private agricultural farms had to base their activities on the basis of new realities in the economy and societal needs. The SAPARD and OP „Development of Agriculture and Rural Development“ contributed to the modernization of cultivation and livestock production. These facts necessitated changes in the curricula of vocational schools in farming and agriculture, regulating the profession of „economist-manager“ of agriculture. Emerged is a need for innovation in the teaching of special subjects, target economic management of plant and animal, which objects to meet the standards of agribusiness.



Nikolay Kacharmazov
Sofia, Bulgaria

нагоре


ПЕДАГОГИЧЕСКА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА ПОВИШАВАНЕ НА ЕФЕКТИВНОСТТА
НА ОБУЧЕНИЕТО ПО УЧЕБНА ПРАКТИКА


Иванка Иванова

Професионална гимназия по механоелектротехника и електроника, Бургас


Резюме.
Стремежът ни към постигане на желаните резултати, според Държавните образователни изисквания за учебно съдържание и учебни програми, води до намиране, конструиране на подходяща педагогическа технология. След обстойно проучване и анализиране на определени теоретични постановки за изясняване на съдържанието на понятието „педагогическа технология“ насочихме вниманието си към съставяне на модел за учебния предмет „Учебна практика по общопрофесионални умения“, изучаван в IX клас. След апробирането му в една урочна тема и получаването на желаните резултати констатирахме, че сме приложили правилната педагогическа технология. Реализирането на модела в учебния процес доказа нашата работна хипотеза, че прилагането на добре конструирана педагогическа технология ще повиши ефективността от обучението.



Keywords: education technology, teaching, education, upbringing



EDUCATION TECHNOLOGY FOR EFFECTIVENESS UPBRINGING OF EDUCATIONAL PRACTICE TEACHING


Abstract. Aiming towards achieving the intended results, according to the State educational requirements for educational content and educational programs, leads to fi nding, constructing an appropriate educational technology. After a detailed research and after analyzing certain theoretical settings in order to clear the content of the conception „educational technology“, we focus in building a model for the subject „Educational practice in general professional skills“ for the 9th grade. After testing it in one educational theme and achieving the intended results, we found, that we have applied the correct educational technology. Putting the model into effect in the educational process has proved our operational hypothesis, that applying a well-constructed educational technology will lead to upbringing the effectiveness of education. 



Eng. Ivanka Ivanova
Professional High School for Mechanical-Electrical Technology and Electronics
Burgas, Bulgaria

нагоре

 


 


ИЗБОР НА СКАЛА ЗА ОЦЕНЯВАНЕ НА СТИЛА 
НА УЧЕНЕ


Юрий Клисаров

Технически университет – София, Факултет – Сливен


Резюме.
В статията се представят резултатите от сравнително изследване на оценъчните скали за диагностика на стила на учене на Дейвид Колб и Хъни-Мъмфорд. Стилът на учене е комбинация от интелектуални, емоционални, физически, социални елементи, които дават възможност на учещия да възприема, да съхранява, да използва знания и умения. Тази комбинация е уникална за всеки индивид. Стилът е винаги динамичен, тъй като се хармонизира с изискванията на конкретна учебна ситуация, което позволява гъвкаво и адаптивно поведение. За разлика от когнитивния стил стилът на учене определя действията на субекта в дидактически организирана среда. Така той непосредствено зависи от обучаващата технология, от стила на преподаване, от предявяваните изисквания, от статуса на училището. На основата на статистически анализ, осъществен посредством корелационен и вариационен анализ, се констатира, че по-прецизен инструмент за оценяване на стила на учене е скалата на Дейвид Колб.


Keywords: learning style, Kolb’s Learning Style Inventory, Honey-Mumford’s Learning Style Inventory, student’s academic achievement



COMPARATIVE ANALYSIS OF TWO LEARNING STYLE INVENTORIES



Abstract. The aim of the study is to compare Kolb’s Learning Styles Inventory and Honey-Mumford’s Learning Styles Questionnaire. Statistical analysis based on correlation, mean and standard deviation determine David Kolb’s Learning Styles Inventory as a more precise tool for diagnosing personal learning style. The present paper presents the results of that comparative analysis on the grounds that learning style is dynamic and unique in a particular learning environment. What is more, students’ behavior is predetermined not only by the corresponding learning style in a pedagogically organized environment but by educational technology, style of teaching, status of the educational establishment as well as contemporary requirements.The combination of intellectual, emotional, physical and social elements that allow for students to comprehend, retain and apply knowledge and skills defi ne the particular learning style.



Yurii Klissarov
Technical University of Sofi a, Faculty of Sliven
Chief Assistant in Pedagogy
Sliven, Bulgaria

нагоре

 


 

ФОРМИРАНЕ НА КУЛТУРА ЗА ЗДРАВОСЛОВНО ХРАНЕНЕ НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ І–ІV КЛАС
КАТО ЕЛЕМЕНТ НА ТЕХНОЛОГИЧНАТА КУЛТУРА ЧРЕЗ ОБУЧЕНИЕТО
ПО „ДОМАШЕН БИТ 
И ТЕХНИКА“


Тезджан Ангелова

Средно общообразователно училище „Васил Левски“, гр. Ветово


Резюме.
В настоящия материал е представена педагогическа практика по „Домашен бит и техника“ при обучението на ученици от І–ІV клас за формиране на култура за здравословно хранене. Акцентира се върху усвояване на трудови умения и навици, запознаване с продукти от растителен и животински произход, умения за тяхното обработване, консумиране, правила за измиване, почистване, нарязване и комбиниране с два или повече продукта. На тази основа се изграждат критерии за вкусови качества на храната и естетически усет. Възпитава се положително отношение към професии, свързани със сферата на храненето и обслужването.


Keywords: nutrition, culture and technology training for elementary students of education



CREATING A CULTURE OF HEALTHY EATING STUDENTS FROM І – ІV GRADE AS AN ELEMENT
OF THE 
TECHNOLOGICAL CULTURE THROUGH EDUCATION OF HOME ECONOMICS


Abstract.
In the present material is submitted for consideration a pedagogical practice of „Home economics” about training of healthy nutrition for elementary students (1-st – 4-th grade) of education. The emphasis is on learning skills and work habits, learning about products of plant and animal origin, skills for their processing and combining, rules for washing, cleaning, cutting and combining two or more products. On this basis is developing criteria for the taste of food and aesthetic sense and is building a positive attitude towards professions related to the sphere of food and service.


Tezdjan Angelova
Vasil Levski Secondary school
Vetovo, Bulgaria

нагоре

 


 

ПРАКТИЧЕСКИ НАСОКИ ЗА РАБОТА С ИЗОСТАВАЩИ ДЕЦА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
ПО ОБРАЗОВАТЕЛНОТО НАПРАВЛЕНИЕ „КОНСТРУКТИВНО-ТЕХНИЧЕСКИ И БИТОВИ ДЕЙНОСТИ“


Мариана Генчева

Шуменски университет


Резюме.
Основното съдържание в тази статия е насочено към разкриване на възможностите на образователното направление „Конструктивно-технически и битови дейности“ за диагностициране на усвояваните знания и умения на децата от детската градина. Предлагат се диагностични задачи, подходящи дидактически игри и конкретни насоки за преодоляване на затрудненията, които срещат децата при усвояване на образователното съдържание по посоченото направление. Посочените указания за оценяване на постиженията на децата осигуряват възможност за изготвяне на индивидуалния профил на всяко дете по отношение на усвояваните знания и умения. В статията се отделя специално място на разработени дидактически игри, които ще допринесат за получаване на необходимите резултати според учебната програма. За улеснение на учителите се представят в синтезиран вид конкретни практически насоки за работа с децата в задължителните обучаващи ситуации и възможностите за такава работа извън тях.


Keywords: kinder garden, children in diffi culty, technical, construction and household activitiy



PRACTICAL INSTRUCTIONS FOR WORK WITH CHILDREN IN DIFFICULTY IN THE KINDER GARDEN EDUCATIONAL FIELD: „TECHNICAL, CONSTRUCTION AND HOUSEHOLD ACTIVITIES“



Abstract. The objectives in the different pedagogical situations are determined by the educational objectives of the educational fi eld „Constructive, technical and housekeeping activities“. For their part these objectives result from the aims of preschool and general education. In the article are offered different didactic games as well as concrete instructions to overcome diffi culties met by the children when they learn scholastic contents in respective domain. As regards knowledge and skills, instructions on the evaluation of children’s performances assure the possibility of creation of one individual profi le of every child. In the article it is granted a special place for didactic games which will help the teachers to acquire results in accordance with the syllabus. Practical instructions are given to teachers to work with the children in compulsory instructive situations that in optional pedagogical situations. 



Associate Professor Dr. Mariana Gencheva,
Shumen University, 
Department for information, qualifi cation and lifelong learning, 
Varna, Bulgaria

нагоре

 


 

АСПЕКТИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА В ИСЛАНДИЯ


Милен Замфиров


Резюме.
Статията представлява опит за обзор на начина на обучение на учениците със и без нарушения в Исландия. Описани са методите на оценяване в исландските училища, организацията на училищата, в които се обучават ученици със и без нарушения. Описани са програмите в областта на специалната педагогика, водени в
Университета в Рейкявик.



Keywords: education, Iceland, Deaf, mental retardation



AN OVERVIEW OF THE EDUCATIONAL SYSTEM IN ICELAND



Abstract. This article is an attempt of an overview of the ways of teaching students with/without special needs of Iceland. The methods for evaluation of students are described as well as the structure of schools where children with/without mental retardation, deaf and hard hearing people are educated, schools’ organization and management as well. Curricula in the fi eld of special education in Reykjavik University are described.



Dr. Milen Zamphirov
Department of Special Education, 
Faculty of Preschool and Primary School Education
University of Sofia 
69A Shipchenski Prohod Str. 1574 
Sofia, Bulgaria

нагоре

 


 

ДИМИТЪР АГУРА – ЕДИН ОТ БЕЛЕЖИТИТЕ БЪЛГАРСКИ СТРОИТЕЛИ (1892–1977)


Никола Караиванов


Резюме.
Един от най-известните строителни инженери, работили в областта на българското строителство повече от половин век, е инженер Димитър Агура (1892–1977 г.) Завършил Висшето техническо училище във Виена през 1921 г., той създава собствено инженерно-строително бюро, което изпълнява проектирането и ръководи строителството на стотици сгради в столицата и страната между двете световни войни. Като активен общественик, инж. Агура е основател и пръв председател на Българската инженерно-строителна камара (1937 г.), а през 1942 г. е избран и за председател на Съюза на българските инженери и архитекти. Той има огромни заслуги и за откриването през 1942 г. и на Държавното висше техническо училище в София. Истински патриот, той участва като доброволец в Балканската и Междусъюзническата война от 1912–1913 г., а после в Първата световна война, към края на която става офицер. Воюва в състава на Първа българска армия във Втората световна война от 1944–1945 г. И след Девети септември 1944 г. инж. Агура работи честно и всеотдайно в различни държавни строителни институти и фирми.



Keywords: eminent, builders, contsruction



DIMITAR AGURA – ONE OF THE EMINENT BULGARIAN BUILDERS (1892–1977)



Abstract. One of the most famous engineers who worked in the Bulgarian construction more than half a century engineer Dimitar Agura (1892–1977). The Graduate Technische Hochschule in Vienna in 1921, he set up his own civil engineering offi ce performing design and manage the construction of hundreds of buildings in the capital and the country between the two world wars. As an active public engineer Agoura was the founder and fi rst President of the Bulgarian Chamber of Construction Engineering (1937) and in 1942 was elected President of the Union of Bulgarian engineers and architects. He has great merit and opening in 1942 and the State Higher Technical School in Sofi a. A true patriot, he participated as a volunteer in the Balkan Wars of 1912-1913, the then World War, the end of which is an offier. Fought in the composition of the First Bulgarian Army in World War II from 1944-1945. And after 1944 engineer Agoura honestly and dedicatedly working in various government institutes and construction companies. 



Assistant professor Nikola Karaivanov
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Department of Information in – Servise Training Teachear
Sofia, Bulgaria

нагоре

 


 

 

 

 

 

 



see

AzBuki_finger_black