Login
 

Министерство на образованието и науката

 

Национално издателство за образование и наука "Аз Буки"


 

Съдържание на сп. "Професионално образование"

Професионално образование, година XIV, книжка 6, 2012

СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS


УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / LIFELONG LEARNING
Организация и учебно-възпитателна дейност в полуинтернатните групи в първи клас – същност, опит и перспективи
[Organization and Educative in SemiBoarding Groups in First Class, Nature, Experience and Perspective] / 
Даниела Миловидова / Daniela Milovidova - стр. 543

icon Отвори пълния текст


Самообучението при квалификацията в контекста на „Учене през целия живот“ 
[Self-Learning by in Qualifi cation in the Context of „Lifelong Learning“] /
Катя Стоянова / Katia Stoyanova - стр. 550

icon Отвори пълния текст


Как да създадем една по-сигурна среда в училище
[How to Create a Safer School Environment] /
Мирена Легурска / Mirena Legurska - стр. 555

icon Отвори пълния текст


МЕТОДИКА И ОПИТ / METHODOLOGY & EXPERIENCE
Възможности на обучението по предмета „Учебно-тренировъчна фирма“ за реализация на интегративни връзки
[Opportunities of the Teaching Methods in An Educational Training Firm for Realization of Integrative Connections] /
Славка Койчева / Slavka Koicheva - стр. 561

icon Отвори пълния текст


Методико-дидактически основи на обучението по „Технологично обзавеждане на хотела и ресторанта“
[Methodical-Didactic Foundations of Teaching „Hotel and Restaurant Technological Equipment“] /
Антонина Недкова / Antonina Nedkova - стр. 568

icon Отвори пълния текст


Комплексният подход в обучението по „Декоративна дендрология с разсадници“
[The Integrated Approach to Decorative Dendrology Tuition] / 
Йорданка Гецова / Jordanka Getsova - стр. 579

icon Отвори пълния текст


МЕЖДУНАРОДЕН ОПИТ / INTERNATIONAL EXPERIENCE
Интеграция формальной, неформальной и информальной образовательных систем как фактор эффективной подготовки конкурентоспособного специалиста 
[Technological Compatibility of Formal and Informal Educttion as the Factor of Specialists’ Effective Tutoring] / 
Светлана Рунова, Степан Точка / Svetlana Runova, Stephan Tochka - стр. 584

icon Отвори пълния текст


Агенционната фотожурналистика в конфликта между практиката и правилата (прилики и разлики в структурата и работата на Пресфото на Българската телеграфна агенция и фотодепартамента на Агенция Ройтерс)
[News Agency Photojournalism in the Confl ict Between Practice and Rules (Similarities and Differences in the Structure and Operation of Pressphoto of the Bulgarian News Agency and the Photo Department of Reuters News Agency)] /
Олег Попов / Oleg Popov - стр. 590

icon Отвори пълния текст



Использование цвета в условиях рекламного дискурса на примере изучения специального курса „Цвет и реклама“
[The use of Color Terms in the Advertising Discourse on the Example of Studying Special Course, „Color and Advertising“] /
Анна Землянска /Anna Zemlyanskaya  - стр. 610

icon Отвори пълния текст



Целевое значение инноваций Videocoloristic дисциплины 
[The Target Value of Innovation Disipline Videocoloristic] / 
Мария Донцова /  Maria Dontsova - стр. 615

icon Отвори пълния текст 


ПИСМА / LETTERS
Национално училище по изкуствата „ПанайотПипков“ – Плевен, в Европейското образователно пространство
[National School of Arts „Panayot Pipkov“ Pleven in European Educational Space] /
Белла Хараламбова / Bella Haralambova - стр. 619

icon Отвори пълния текст



РАКУРС / FORESHORTENING
За хуманизма на един от най-влиятелните психолози на XX век 
[For the Humanism one of the Most Infl uential Psychologists of the XX Century] / 
Десислава Костова / Desislava Kostova - стр. 623

icon Отвори пълния текст


ПРЕДСТАВЯМЕ ВИ / WE INTRODUCE TO YOU
Професионална гимназия по туризъм и хранителни технологии „Никола Димов“, гр. Пирдоп – традиция в новаторството
[Vocational School Tourism and Food Technologies „Nicola Dimov“ – Pirdop] /
Павлинка Ценова / Pavlinka Tsenova - стр. 629

icon Отвори пълния текст


ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ANNUAL CONTENT - стр. 637

icon Отвори пълния текст


УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 645

icon Отвори пълния текст

 


ОРГАНИЗАЦИЯ И УЧЕБНО-ВЪЗПИТАТЕЛНА ДЕЙНОСТ В ПОЛУИНТЕРНАТНИТЕ ГРУПИ В ПЪРВИ КЛАС –
СЪЩНОСТ, ОПИТ И ПЕРСПЕКТИВИ



Даниела Миловидова
42 основно училище „Хаджи Димитър“, София


Резюме. Статията разглежда въпроса за организацията и учебно-възпитателната дейност в полуинтернатните групи. Проучването е с акцент върху европейския опит, изследванията са направени сред родители на деца от първи клас. Резултатите показват, че те са съгласни с предложената организация. В заключение, съществуващите форми на възпитание и обучение на децата до голяма степен се възприемат от родителите и те подкрепят и допълват усилията в тази област, въпреки че много въпроси остават нерешени.



Keywords: homework, Child Care, investigation



ORGANIZATION AND EDUCATIVE IN SEMI-BOARDING GROUPS IN FIRST CLASS, NATURE, EXPERIENCE AND PERSPECTIVE


Abstract.
The article examines the issue of semi-boarding group or so-called study, with an emphasis on organization, self-study, the European experience. Provide a survey among parents of fi rst grade. The results show that they agree with the proposed organization. Important recommendations for improving school-organized study. In conclusion, the existing forms of breeding, training and education of children are largely acceptable to parents because they support and complement their efforts in this area, but many questions remain unresolved.



Daniela Milovidova
42 elementary school Hadji Dimitar Sofia

нагоре

 

 



САМООБУЧЕНИЕТО ПРИ КВАЛИФИКАЦИЯТА В КОНТЕКСТА НА „УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ“

 


Катя Стоянова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“, София


Резюме. В настоящия материал се разглежда самообучението при квалификация на възрастни в контекста на „ученето през целия живот“. Описани са основни характеристики на понятия, които са свързани с проблема (индивидуализация на ученето, учене през целия живот, формално образование, формално учене, неформално образование, неформално учене, информално образование, самостоятелно учене). Прави
се коментар на въпроса „Как може да се стимулира процесът на самообучение?“.



Keywords: self-learning, individualization of learning, lifelong learning



SELF-LEARNING BY IN QUALIFICATION IN THE CONTEXT OF „LIFELONG LEARNING”


Abstract.
In This paper are examine, self-learning in adults in the context of „lifelong learning“. Described are the main features of the concepts that are related to the problem (individualization of learning, lifelong learning, formal education, formal learning, informal education, formal learning, informal learning, self-learning). Making a comment on the question „How can stimulate the process of self-learning?“.



Assistant professor Dr. Katia Stoyanova
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Department of Information in – Servise Training Teachear

нагоре

 


 КАК ДА СЪЗДАДЕМ ЕДНА ПО-СИГУРНА СРЕДА В УЧИЛИЩЕ


Мирена Легурска
СУ „Св. Климент Охридски“, ДИУУ, София


Резюме.
Настоящата статия представя идеи, свързани с осигуряване на по-сигурна среда в българското училище. Разгледани са проблеми, свързани с отпадащите ученици, агресията и особеностите на педагогическата среда. Потърсени са ролите и отговорностите на учители, ученици и родителите в този процес. 



Keywords: students, teachers, parents



HOW TO MAKE SAFER ENVIRONMENT IN SCHOOLS


Abstract.
The following article reviews ideas connected with accomplishing a safer environment in Bulgarian schools. Considered are problems connected with students who are droped out from school, aggression and the specialities of teachers, students and parents in this process.



Assistant professor Mirena Legurska
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Department of Information in – Servise Training Teachear

нагоре

 

 


ВЪЗМОЖНОСТИ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ПРЕДМЕТА „УЧЕБНО-ТРЕНИРОВЪЧНА ФИРМА“ 
ЗА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ИНТЕГРАТИВНИ ВРЪЗКИ


Славка Койчева
Търговска гимназия, Бургас


Резюме.
Статията разглежда организацията в обучението по учебния предмет „Учебно-тренировъчна фирма“. Описват се възможностите на нормативните документи и учебното съдържание за реализиране на интегративни връзки с другите предмети, изучавани от учениците в специалности „Икономика и мениджмънт“ и „Предприемачество и мениджмънт“.


Keywords: integrative links, study program, academic curriculum, economic knowledge



OPPORTUNITIES OF THE TEACHING METHODS IN AN EDUCATIONAL TRAINING FIRM
FOR REALIZATION OF INTEGRATIVE CONNECTIONS.


Abstract.
This article focuses on the organization of the teaching methods on the school subject „An educational training Firm“. It describes the opportunities of the normative documents and the teaching content for realization of the integrative connections between the school subjects set in the curriculum of the students specializing in „Economics and Management“ and „Enterprise and Management“.



Slavka Koicheva
Trade High School, 
Burgas, Bulgaria

нагоре


МЕТОДИКО-ДИДАКТИЧЕСКИ ОСНОВИ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО „ТЕХНОЛОГИЧНО ОБЗАВЕЖДАНЕ НА ХОТЕЛА И РЕСТОРАНТА“


Антонина Недкова

Университет „Проф. д-р Асен Златаров“, Колеж по туризъм, Бургас


Резюме.
В статията се разглеждат някои негативи в съвременните учебни програми на колежите и висшите училища като: необходимостта от тяхното перманентно осъвременяване, систематично и целенасочено разработване на поставените образователни цели, преструктуриране на академичните задачи, актуализиране на учебното съдържание. Описаните компоненти на учебните програми формират методико-дидактическите основи на обучението по изучаваните дисциплини, оптимизират познавателната активност на учащите, повишават качеството на обучение адекватно на потребностите на трудовия пазар и социалната политика за успешна реализация и кариерно развитие.



Keywords: educational goals, academic tasks, academic content



METHODICAL-DIDACTIC FOUNDATIONS OF TEACHING „HOTEL AND RESTAURANT TECHNOLOGICAL EQUIPMENT“


Abstract.
The article is reviewing certain negatives in the contemporary curriculums of the Colleges and Higher Schools, such as: the necessity of their permanent update, systematic and purposeful elaboration of the set forth educational goals, academic tasks restructuring, academic content update. The described curriculums’ components are laying down the methodical-didactic foundations of the teaching in the studied subjects, optimizing the cognitive activity of the students, raising the quality of education adequate to the demands of the labour market and the social policy for successful realization and carrier development.



Antonina Nedkova, PhD
Assen Zlatarov Univesity, College of Tourism
Burgas, Bulgaria

нагоре


КОМПЛЕКСНИЯТ ПОДХОД В ОБУЧЕНИЕТО ПО „ДЕКОРАТИВНА ДЕНДРОЛОГИЯ С РАЗСАДНИЦИ“


Йорданка Гецова

Професионална гимназия по архитектура, строителство и геодезия
„Арх. Камен Петков“, Пловдив


Резюме.
В настоящия материал е представена една практика на съчетаване на традиционни с нетрадиционни методи за преподаване и усвояване на знанията по предмета „Декоративна дендрология с разсадници“. Специфична особеност на дисциплината е огромният фактологичен материал, който не би могъл да бъде усвоен с механично наизустяване. Значението на представената практика не се изчерпва само със задържане и фокусиране на интереса към изучаваната материя. Главното предимство на прилаганите методи е, че предлагат вариантност на начините за усвояване според индивидуалните способности и психически нагласи на всеки ученик.



Keywords: individual approach, interpretation, systematization, personal engagement, esthetical re-creation



THE INTEGRATED APPROACH TO DECORATIVE DENDROLOGY TUITION



Abstract. A practice of combining both traditional and unusual methods for teaching and assimilation of knowledge on the subject Decorative dendrology with nurserygardens is presented in the following article. The big amount of facts, which couldn’t be mechanically acquired by heart, is a specifi c feature of the discipline. The signifi cance of the presented practice does not end only with focusing the interest to the studied subject. The main advantage of the applied methods is that they offer variety of ways for assimilating according to the individual abilities and mental disposition of the different students.



Jordanka Getsova
Vocational High School of Architecture, Construction and Geodesy
„Architect Kamen Petkov“ in Plovdiv,Bulgaria

нагоре

 

 


ИНТЕГРАЦИЯ ФОРМАЛЬНОЙ, НЕФОРМАЛЬНОЙ И ИНФОРМАЛЬНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ СИСТЕМ КАК ФАКТОР ЭФФЕКТИВНОЙ ПОДГОТОВКИ КОНКУРЕНТОСПОСОБНОГО СПЕЦИАЛИСТА


Светлана Рунова

Государственное образовательное учреждение
среднего профессионального образования
Новокузнецкий горнотранспортный колледж, г. Новокузнецк



Степан Точка
Государственное образовательное учреждение
начального профессионального образования, 
Профессиональный лицей №10,г. Новокузнецк



Резюме. Реформа образования в России привела к пересмотру методов, способов и технологий подготовки конкурентоспособных выпускников, основными требованиями к которым являются конкурентоспособность, компетентность и обладание способностями к постоянному самообучению и саморазвитию. Так, на фоне формального, стали развиваться неформальное и информальное образование в России. Однако в данных социально-экономических условиях возникает некоторое противостояние и противопоставление формального образования неформальному и информальному. Для предоставления возможности обучающимся и выпускникам профессиональных учебных заведений постоянно совершенствовать свои компетенции, которые будут использоваться ими в своей дальнейшей профессиональной карьере и социальной жизни, целесообразна разработка механизмов интеграции формальной, неформальной и информальной образовательных систем в России.



Keywords: formal, informal, education, competence, innovative technologies.



TECHNOLOGICAL COMPATIBILITY OF FORMAL AND INFORMAL EDUCTTION AS THE FACTOR OF SPECIALISTS’ EFFECTIVE TUTORING


Abstract.
The already existing traditional pedagogical means, technologies and techniques have been changed in Russian educational system by the help of innovative technologies’ implementation. Thanks to these changes, informal education began to develop in Russia. The authors think that providing technological compatibility of formal and informal education can promote competent specialists’ effective tutoring.



Svetlana Runova
Public educational institution 
of the secondary professional education
Novokuznetsk gornotransportny college, 
the deputy director 
(scientifi c and methodical work),
Novokuznetsk, Russia


Stephan Tochka
Public educational institution
of primary and secondary professional education,
professional lyceum No. 10,
the teacher-organizer of health and safety
Novokuznetsk, Russia

нагоре

 

 


АГЕНЦИОННАТА ФОТОЖУРНАЛИСТИКА В КОНФЛИКТА МЕЖДУ ПРАКТИКАТА И ПРАВИЛАТА 
(ПРИЛИКИ И РАЗЛИКИ В СТРУКТУРАТА И РАБОТАТА НА ПРЕСФОТО НА БЪЛГАРСКАТА ТЕЛЕГРАФНА АГЕНЦИЯ 
И ФОТОДЕПАРТАМЕНТА НА АГЕНЦИЯ РОЙТЕРС)

 


Олег Попов


Резюме
. Работил съм седем години и половина в Пресфото на БТА и близо двадесет и една години в Ройтерс, но досега не съм откривал систематизиран текст по въпросите на агенционната фотожурналистика, което много ме изненада. Защо е
оставена такава изследователска празнота в агенционната журналистика? Трудно е да се отговори, но факт е, че ако самата агенционна журналистика е слабо изследвана област, нейният фотосектор е направо тера инкогнита. Надявам се с този текст да допринеса поне малко за изясняване на някои аспекти на агенционната фотожурналистика, както и често срещаните отклонения. С изключение на специално написаните правила за фоторепортерите на агенция Ройтерс, създадени след гаф преди няколко години, при следснимачната обработка на снимковия материал не можах да открия нищо по-съществено, свързано с разглежданата тема.
В работата си ще се опитам да направя паралел между структурата, техническото обезпечаване, политическата зависимост, периметъра на покриване, професионалната подготовка на състава, начина на разпространение на емисиите и видовете клиенти, конкурентните агенции и вътрешните правила на работа на двете агенционни фотослужби. Ще потърся отговор на въпросите: Kолко значими за двете фотослужби са основните правила на журналистиката? Спазват ли се тези принципи и ако се нарушават – как и защо? Важно е да се разбере и докаже, когато има нарушения, какъв е механизмът на изопачаване на фактите, кой стои в основата на поднасянето на невярна или изкривена информация? По какъв начин тя достига до клиентите и каква е реакцията на аудиторията при промяна на основните ценности на журналистиката?



NEWS AGENCY PHOTOJOURNALISM IN THE CONFLICT BETWEEN PRACTICE AND RULES 
(SIMILARITIES AND DIFFERENCES IN THE STRUCTURE AND OPERATION OF PRESSPHOTO OF THE BULGARIAN NEWS AGENCY AND THE PHOTO DEPARTMENT OF REUTERS NEWS AGENCY)



Abstract. I have worked seven years and a half at Pressphoto of the Bulgarian News Agency and almost twenty-one years at Reuters, but until now I have not found a systematized text on the issue of news agency photojournalism, which is a big surprise to me. Why is there such a research gap in news agency journalism? This is a diffi cult question, but it is a fact that if news agency journalism is a poorly researched fi eld, its photo sector is undoubtedly terra incognita. With this text I hope to contribute at least a little to the clarifi cation of some aspects of news agency photojournalism, as well as of the frequent deviations. With the exception of the rules on the post-shooting processing, written especially for the photoreporters of Reuters News Agency after a blunder several years ago, I could not fi nd anything of signifi cance in terms of this issue. In my work I will try to draw a parallel between the structure, technical equipment, political dependency, coverage parameters, personnel professional training, method of broadcasting and types of clients, competitor agencies and internal regulations of the two news agency photo services. I will look for an answer to the questions: How signifi cant are the basic rules of journalism to the two photo services? Are these principles applied and if they are not – how and why? It is important to understand and prove, when there are violations, what is the mechanism of fact distortion and who is responsible for providing false or distorted information? How does it reach the clients and what is the reaction of the audience to changes in the basic values of journalism? 



Oleg Popov
Sofia, Bulgaria

нагоре

 

 


ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ЦВЕТОВИЯ ДИСКУРС В РЕКЛАМАТА НА ПРИМЕРА НА СПЕЦИАЛИЗИРАН КУРС 
„ЦВЯТ И РЕКЛАМА“

 


Анна Землянска

Московски държавен технологичен университет “Станкин”


Резюме.
Статията представя резултатите от специален курс, провеждан от „Цвят и реклама“ в автономна организация с идеална цел „Международен център за модулна система на обучение.“


Keywords: color terms, advertising, the semantics of color, students, research, sociology, etnocoloristic interview videocoloristic interview.



THE USE OF COLOR TERMS IN THE ADVERTISING DISCOURSE ON THE EXAMPLE OF STUDYING SPECIAL COURSE, 
„COLOR AND ADVERTISING“


Abstract.
The article presents the results of a special course conducted by „The color and advertising“ in the Autonomous Nonprofit Organization „International Centre for the modular training system.“



Zemlyanskaya Anna
candidate of Moscow State Technological University “STANKIN”

нагоре

 


РЕЗУЛТАТИ ОТ ОБУЧЕНИЕТО ПО ИНОВАТИВНАТА ДИСЦИПЛИНА „ВИДЕОКОЛОРИСТИКА“


Мария Донцова
Московски градски педагогически университет


Резюме. В статията се разглеждат особеностите на иновативна видеоцветова дисциплина като нови изследвания и научна област.


Keywords: videocoloristics, visualization, traditional culture, environment



THE TARGET VALUE OF INNOVATION DISIPLINE VIDEOCOLORISTIC


Abstract.
In the paper are considered particularities of an innovative discipline Videocoloristics as a new research and scientifi c fi eld.


Maria Dontsova
Moscow City Teachers’ Training University
Moscow, the Russian Federation

 нагоре

 

 


ЗА ХУМАНИЗМА НА ЕДИН ОТ НАЙ-ВЛИЯТЕЛНИТЕ ПСИХОЛОЗИ НА XX ВЕК


Десислава Костова

Минно-геоложки университет „Св. Иван Рилски“, София


Резюме.
Ейбрахам Маслоу оказва огромно влияние върху създаването на положителен възглед за човешката природа. Със своя уникален, проникновен и хуманен подход към психологията, образованието, бизнеса, здравеопазването и културата Ейбрахам Маслоу доказа, че „Човешката природа не е толкова лоша, за колкото се смята“.


Keywords: humanism, psychology, education, business, health 



FOR THE HUMANISM ONE OF THE MOST INFLUENTIAL PSYCHOLOGISTS OF THE XX CENTURY 


Abstract.
Abraham Maslow has a huge impact on creating a positive view of human nature. With its unique, insightful and humane approach to psychology, education, business, health and culture Abraham Maslow proved that „Human nature is not so bad as to be believed“. 



Assos. Prof. Dr. Desislava Kostova
University Mining and Geology St. Ivan Rilski
Sofia, Bulgaria

нагоре

 

 


ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ТУРИЗЪМ И ХРАНИТЕЛНИ ТЕХНОЛОГИИ „НИКОЛА ДИМОВ“, ПИРДОП –
ТРАДИЦИЯ В НОВАТОРСТВОТО


Павлинка Ценова

Директор на ПГТХТ „Никола Димов“, Пирдоп


Резюме. Професионална гимназия по туризъм и хранителни технологии „Никола Димов“ – Пирдоп, е училище с традиции. В училището се подготвят кадри за икономиката, туризма, хранене и хранителни технологии. Училището осъществява международни културни и образователни дейности с други училища в чужбина.



VOCATIONAL SCHOOL TOURISM AND FOOD TECHNOLOGIES „NICOLA DIMOV“ – PIRDOP


Abstract.
Vocational School Tourism and Food Technologies „Nicola Dimov“, town Pirdop, is a school with a tradition. In the school prepare staff for the economy, tourism, catering and food technology. The school carries out international cultural and educational activities with other schools abroad.


Pavlinka Tsenova - Menager

нагоре

 

 


 

 

 



see

AzBuki_finger