Login
 

Министерство на образованието и науката

 

Национално издателство за образование и наука "Аз Буки"


 

Съдържание на сп. "Педагогика"

сп. „Педагогика“ , книжка 5, година LXXXIV, 2012

СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS


130 ГОДИНИ ПРЕДУЧИЛИЩНО ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРИЯ /
130 YEARS PRESCHOOL EDUCATION IN BULGARIA
Предучилищното възпитание в Перник и региона 
[Preschool Education in Pernik Region] / 
Антоанина Чернева / Antoanina Tcherneva - стр. 743

icon Отвори пълния текст


ОБРАЗОВАНИЕ, КУЛТУРА / EDUCATION, CULTURE
Идеите и възгледите на Васил Манов за социалната педагогика
[Manov’s Ideas and Views on Social Pedagogy] /
Клавдия Сапунджиева / Klavdia Sapundjieva - стр. 757

icon Отвори пълния текст


Мечтата за свобода и педагогиката
[The Dream of Freedom and Pedagogy] /
Йордан Колев / Jordan Kolev - стр. 769

icon Отвори пълния текст


Откриване на детството като културно-исторически феномен
[Discovering the Childhood as a Cultural and Historical Phenomenon] /
Милка Терзийска / Milka Terziyska - стр. 779

icon Отвори пълния текст


ПРИЛОЖНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / APPLIED RESEARCHES
Конфликтите между децата в предучилищна група
[Confl icts between prescool children] /
Антоанета Първановска / Antoaneta Parvanovska - стр. 796

icon Отвори пълния текст


Творчеството на учителя в детската градина за формиране на игрова култура чрез театрализирана игра
[Creativity of teachers in kindergardens for formation of culture game by game drama] /
Милка Тодороваа / Milka Todorova - стр. 803

icon Отвори пълния текст


Институционализираното гражданско участие на родителите в управлението на детската градина
[The Institutionalized Civil Participation of Parents in the Kindergarten Management] /
Цеца Георгиева / Tsetsa Georgieva - стр. 808

icon Отвори пълния текст


Семейството – институция в детската градина и началното училище
[The Family in the Kindergarten And tn the Primary School – Patterns Of Interaction] /
Светла Терзиева / Svetla Terzieva - стр. 821

icon Отвори пълния текст


Теоретичен аспект на проектнобазираното обучение
[A Theoretical Aspect of theProject-Based Learning] /
Тонка Панайотова / Tonka Panayotova - стр. 827

icon Отвори пълния текст



За някои педагогически аспекти при работа по проект, базирани на обучението по английски език 
[For Some Pedagogical Aspects on the Project Work Based of the Education in English] / 
Мариета Маркова / Marieta Markova - стр. 846

icon Отвори пълния текст


Връзките събиране–изваждане и умножение–деление и пропедевтиката на понятието уравнение в началното обучение по математика
[The Interrelations Between Addition–Subtraction and Multiplication–Division and The Preliminary Teaching of The Concept of an Equation in Primary School Course of Mathematics ] /
Иванка Минчева / Ivanka Mincheva - стр. 852

icon Отвори пълния текст



Родителите и другите възрастни като партньори и помощници на учителите в процеса на образование и възпитание на децата 
[Parents and Other Adults as Partners and Assistants of Teachers in Children's' Education and Upbringing] /
Десислава Дянкова / Радка Пенева / Desislava Dyankova / Radka Peneva - стр. 868

icon Отвори пълния текст


Особености на ученето чрез диалог в природонаучното обучение в началното училище
[Features of Learning Through the Dialogue in Science Education at Primary School] /
Иванка Кирилова / Ivanka Kirilova - стр. 873

icon Отвори пълния текст


КНИЖНИНА / BOOK REVIEWS
Ценно помагало за психолози и педагози
[Valuable Handbook for Psychologists and Educationalists] /
Любен Десев / Lyuben Desev - стр. 884

icon Отвори пълния текст


Защо лекувани наркомани не се интегрират в обществото
[Why Could not Cured Drug Addicts Be Integrated in the Society Afterwards ] /
Иванка Атанасова / Ivanka Atanasova- стр. 888

icon Отвори пълния текст


IN MEMORIAM
Георги Мавров. Живот, отдаден на науката и образованието
[George Mavrov. A Life Devoted to Science and Education] /
Станка Миленкова / Stanka Milenkova - стр. 891

icon Отвори пълния текст



УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 893

icon Отвори пълния текст


ИДЕИТЕ И ВЪЗГЛЕДИТЕ НА ВАСИЛ МАНОВ ЗА СОЦИАЛНАТА ПЕДАГОГИКА


Клавдия Сапунджиева

Софийски университет „Св. Климент Охридски“


Резюме. Целта на статията е да представи Васил Манов и неговите възгледи за социалната педагогика. Гледната точка на Манов се аргументира чрез анализ на собствената му позиция и съпоставените от него социалнопедагогически системи на П. Наторп, П. Бергеман и В. Райн. 


Keywords: social pedagogy, social education, socio-pedagogical systems



MANOV’S IDEAS AND VIEWS ON SOCIAL PEDAGOGY


Abstract.
The purpose of this article is to introduce V. Manov and his concepts on social pedagogy. The point of view taken by V. Manov is substantiated through the analysis of his own position аnd, as well as through his comparison of the sociopedagogical systems of P. Natorp, P. Bergemann and W. Rein 


Prof. Dr. Habil Klavdia Sapundjieva
Sofia University „St. Kl. Ohridski

 нагоре


МЕЧТАТА ЗА СВОБОДА И ПЕДАГОГИКАТА


Йордан Колев
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград


Резюме.
Допуска се, че свободата е и ще бъде велика мечта – и на всеки човек, и на цялото човечество. Анализират се идеи на класици за свободата на детето и възможните решения на педагогиката. 


Keywords: dream, freedom, choice, strong activity



THE DREAM OF FREEDOM AND PEDAGOGY


Abstract. It is assumed that freedom is and will be a great dream – of every man and of all mankind. The ideas of the classics of the child's freedom and the possible solutions of pedagogy are analyzed


Prof. Jordan Kolev, PDS
South-West University „Neofi t Rilski“

 нагоре


ОТКРИВАНЕ НА ДЕТСТВОТО КАТО КУЛТУРНО-ИСТОРИЧЕСКИ ФЕНОМЕН


Милка Терзийска
Софийски университет „Св. Климент Охридски“


Резюме.
Целта на настоящата статия е да представи концепцията за детството в монографията на Филип Ариес „L’еnfant et la vie familiale sous l’Ancien Régime“ (1960), която включва три основни идеи. Първо, в „старото традиционно общество“ продължителността на детството е сведена до неговия най-ранен период. Второ, социализацията на детето се осъществява извън семейството.Трето, сериозните изменения в отношението към детството и детето започват едва в края на ХVІІ в. и са свързани с развитието на училището. Развитието на училищното образование и възникването на родителската любов – това са двете страни на един и същи процес, в резултат на който детето става централна фигура в семейството. Филип Ариес показва, че детството има своя собствена история и това е най-голямата му заслуга. Освен това един и същи народ може да има в течение на своята история различни култури на детството. Детството е понятие, което има сложно социално и културно съдържание и Филип Ариес показва как конкретната култура „открива“ феномена на детството.


Keywords: Philippe Aries, childhood, history of childhood, family, Ancien Régime



DISCOVERING THE CHILDHOOD AS A CULTURAL AND HISTORICAL PHENOMENON


Abstract. The purpose of this paper is to present the concept of childhood in the monograph of Philippe Aries „L'еnfant et la vie familiale sous l'Ancien Régime” (1960), which includes three main ideas. First, in the “old traditional society” the duration of childhood is reduced to its earliest period. Second, the socialization of children is achieved out of the family. Third, serious changes in attitude towards childhood and the child begin in the end of the seventeenth century and are associated with the development of schools. Development of school education and the emergence of parental love – these are two sides of the same process as a result of which the child becomes a central fi gure in the family. Philippe Aries shows that childhood has its own history and that is its greatest merit. Moreover, the same people may have in the course of its history different cultures of childhood. Childhood is a concept which has a complex social and cultural content and Philippe Aries shows how the specifi c culture“discovers” the phenomenon of childhood. 



Milka Terziyska, PhD
University of Sofi a „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Preschool and Primary School Education

 нагоре


ИНСТИТУЦИОНАЛИЗИРАНОТО ГРАЖДАНСКО УЧАСТИЕ НА РОДИТЕЛИТЕ В УПРАВЛЕНИЕТО НА ДЕТСКАТА ГРАДИНА 
(За образователните мениджъри и за родителите)


Цеца Георгиева
Обединено детско заведение 2 „Звънче“ – София


Резюме.
Публикацията третира модерния мениджмънт на образователните институции, значимостта на гражданското общество като институционализиран обществен сектор, представен чрез неправителствени организации, които изпълняват мисията да гарантират жизнеспособността на държавните институции, при които се наблюдава дефицит в ресурсното осигуряване на тяхната дейност. Установяването и развитието на взаимоотношенията между НПО (неправителствени организации) и органите на местната и държавната власт е знак за зрелостта на обществото и сигурна гаранция за прогрес не само на институциите, а и на отделната личност, която се превръща в основно понятие. Връзката на българското образование с обществеността е социална политика с дълга история. Училищните настоятелства са първото представителство на гражданското общество в организирането, ръководството и управлението на българската просвета още през епохата на Възраждането. И днес гражданските организации (родителската общественост) изпълняват своето традиционно предназначение. В контекста на новите предизвикателства на обществено-икономическите реалности на конкурентност, пазарна ориентация, самоуправление става дума за поделена отговорност между държавата и обществото за финансовото и материалното обезпечаване на образователно-възпитателния процес на децата и учениците, генерирайки собствени и дарителски ресурси и кооперирайки доброволните усилия на гражданите (родителите). А това е сърцевината на идеята за демократичното общество като работещо гражданско общество. Гражданското съучастие на родителите в управлението на образователните организации се гарантира от българското законодателство със Закона за народната просвета и Закона за юридическите лица с нестопанска цел. Активността на родителските организации като партньор на детската градина (училището) е индикатор за споделена грижа, за проява на заинтересованост за бъдещето на децата и тяхното личностно развитие като пълноценни граждани на обществото, проява на сътрудничество и съпричастност при решаване на въпроси, свързани с жизнеспособността на организацията, и най-вече – индикатор за цивилизоваността на обществото.


Keywords: management, parental alliance, civil society, institutionalization, innovations, cooperation, interaction



THE INSTITUTIONALIZED CIVIL PARTICIPATION OF PARENTS IN THE KINDERGARTEN MANAGEMENT
(For the Education Managers and for the Parents)


Abstract. The publication treats the modern management of the educational institutions, the signifi cance of the civil society as an institutionalized public sector, represented by non-governmental organizations, which perform the mission to guarantee the viability of the state institutions, where a defi cit of the resource provision of their activity is observed. The establishment and the development of relations between the non-governmental organizations (NGOs) and the local and the state authorities illustrates the maturity of the society and is a solid guarantee of progress, not only of the institutions, but as well of the individual, which becomes a fundamental fi gure. The relation between the Bulgarian education and the society is a social policy having long history. The school committees are the fi rst agency of the civil society in organizing, management and leadership of the Bulgarian education since the National Revival. Nowadays, the civil organizations /the parental community/ perform their traditional functions. In the context of new challenges of socioeconomic realities of competitiveness, market orientation, self-government, of shared responsibility between the state and the society for fi nancial and material provision of the educational process of children and pupils, generating private and donation resources, and integrating the voluntary efforts of the citizens (parents). And this is the core of the idea of democratic society as a working civil society. The civil cooperation of parents in the education organizations management is guaranteed with the Bulgarian legislation with the Public Education Law and the Law on the non-profi t legal entities. The activeness of the parental organizations, as a partner of the kindergarten /the school/ is an indicator for shared care, for the expression of interest in the children’s future and their personal development as full citizens of the society, a manifestation of cooperation and involvement in resolving issues related to organization’s viability, and most of all – an indicator of the society’s civility.


Tsetsa Georgieva
Principal of Kindergarten
Kindergarten 2 „Zvunche“

нагоре


ТЕОРЕТИЧЕН АСПЕКТ НА ПРОЕКТНОБАЗИРАНОТО ОБУЧЕНИЕ


Тонка Панайотова
4.ОУ „Димчо Дебелянов„ – Благоевград


Резюме.
В статията се проследяват възникването, същността, характеристиките, етапите и значимостта на проектнобазираното обучение. Представен е и моделът на проектнобазирано обучение с интегриране на информационните технологии, разработен от българските учени доц. д-р Румяна Папанчева и доц. д-р Красимира Димитрова от университета „Проф. Асен Златаров„, Бургас.


Keywords: project-based learning, defi nition, collaboration, benefi ts, integration of IT



A THEORETICAL ASPECT OF THE PROJECT-BASED LEARNING


Abstract.
The article traces the emergence, signifi cance, nature, characteristics, stages and importance of project-based learning. The model of project-based learning with integration of information technology, developed by Bulgarian scientists Assoc. Prof. R. Papancheva and Assoc. Prof. K. Dimitrova, "Prof. Dr Asen Zlatarov" University, Burgas, is introduced.


Tonka Panayotova
4th Elementary School „Dimcho Debelyanov”

нагоре

 


ЗА НЯКОИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ АСПЕКТИ ПРИ РАБОТА ПО ПРОЕКТ, БАЗИРАНИ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК


Мариета Маркова
ОУ „Христо Никифоров“ – Ловеч



Резюме. Статията представя дейности по проект Училище за себеутвърждаване и подготовка към eвропейски хоризонти – УСПЕХ, базирани на обучението по английски език в 4. клас. Проектният метод е един от пътищата, чрез които можем да направим училището привлекателно за младите хора. Работата по проект свързва теорията и практиката, класната стая и реалния живот. Насочена е към творческата саморазвиваща се личност. Учи учениците на самостоятелност, отговорност, увереност в собствените възможности и стимулира бъдещото им развитие.


Keywords: project, education, learning by doing, I work in a team, Spelling Bee, toleration, industry, I succeeded!



THE PROJECT WORK BASED ON THE EDUCATION IN ENGLISH


Abstract. In the article some ideas about the interrelations between arithmetic operations are presented. The aim is to systemize problems and to use them for introducing the rules of fi nding an unknown component of an arithmetic operation. All the systems and their implementation are illustrated by problems taken out of the primary school course of mathematics.



Marieta Radoslavova Markova
Secondary school „Hristo Nikiforov“

нагоре


ВРЪЗКИТЕ СЪБИРАНЕ–ИЗВАЖДАНЕ И УМНОЖЕНИЕ–ДЕЛЕНИЕ И ПРОПЕДЕВТИКАТА НА ПОНЯТИЕТО УРАВНЕНИЕ
В НАЧАЛНОТО ОБУЧЕНИЕ ПО МАТЕМАТИКА


Иванка Минчева

Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“


Резюме. В статията се разглеждат връзките между обратните операции събиране–изваждане и умножение–деление и тяхното приложение при въвеждане на правилата за намиране на неизвестен компонент на аритметична операция. Идеите са систематизирани и са илюстрирани със системи задачи от училищния курс по математика в началните класове.


Keywords: interrelation, arithmetic operation, unknown component, equation, system of problems



THE INTERRELATIONS BETWEEN ADDITION–SUBTRACTION AND MULTIPLICATION–DIVISION AND THE PRELIMINARY
TEACHING OF THE CONCEPT OF AN EQUATION IN PRIMARY SCHOOL COURSE OF MATHEMATICS


Abstract.
In the article some ideas about the interrelations between arithmetic operations are presented. The aim is to systemize problems and to use them for introducing the rules of fi nding an unknown component of an arithmetic operation. All the systems and their implementation are illustrated by problems taken out of the primary school course of mathematics.


Ivanka Mincheva, PhD
Department of Algebra and Geometry
Veliko Tarnovo University

нагоре


ОСОБЕНОСТИ НА УЧЕНЕТО ЧРЕЗ ДИАЛОГ В ПРИРОДОНАУЧНОТО ОБУЧЕНИЕ В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ


Иванка Кирилова 
Съюз на учените в България


Резюме. Настоящата статия разглежда значението на диалога в процеса на опознаване на природата. Посочени са основните характеристики на диалогичното преподаване – колективност, реципрочност, подкрепа, кумулативност и целенасоченост. Внимание е отделено и на спецификата на езика в природонаучното обучение, както и на аргументацията като особена форма на диалог в процеса на опознаване на природата. Посочени са и конкретни примери, приложими в природонаучното обучение в началното училище. Очертани са и предимствата на ученето чрез диалог за разгръщането на детските идеи и за развитието на мисловните им умения.


Keywords: dialogue, learning, science education, primary school 



FEATURES OF LEARNING THROUGH THE DIALOGUE IN SCIENCE EDUCATION AT PRIMARY SCHOOL


Abstract.
The article discusses the importance of the dialogue in the process of exploring nature. The main features of the dialogue teaching – collective, reciprocal, supportive, cumulative and purposeful, are given. Attention is paid to the specifi city of the language in primary science, as well as the argumentation as a specifi c form of dialogue in the process of investigating nature. Concrete examples related to primary science education are pointed out. The advantages of learning through dialogue for the development of children’s ideas and for the development of thinking skills are outlined.



Dr. Ivanka Kirilova, PhD
Union of Scientists in Bulgaria

нагоре

 


ЦЕННО ПОМАГАЛО ЗА ПСИХОЛОЗИ И ПЕДАГОЗИ
(Надежден инструмент за диагностициране смисъла на живота)


Любен Десев


Минчев, Борис. Тест на Дж. Крумбъг и Л. Махолик за смисъл в живота. Българска версия. 
Варна, ВСУ „Черноризец Храбър“, Университетско издателство, 2011, 90 с.


Abstract. This paper is a review of the handbook for The Purpose-in-Life Test, by J. Crumbaugh & L. Maholick, the Bulgarian version. The adaptation was performed according to the psychometric norms. The test may be useful in educational counseling practice.


Keywords: psychological test adaptation, meaning-in-life, counseling


Prof. Lyuben Desev, PsDS

нагоре


ЗАЩО ЛЕКУВАНИ НАРКОМАНИ НЕ СЕ ИНТЕГРИРАТ В ОБЩЕСТВОТО


Иванка Атанасова
Радка Стаматова. Защо лекувани наркомани не се интегрират в обществото. Бургас, 2012, 40 с.


Abstract. The present book shows the results of the author’s research in relation to what is happening with the drug addicts after attempts for their treatment. In short, it considers the infl uence of the different kinds of drugs on the human being development in a physiological, bio-chemical, physical and psychological aspect, and their general refl ection on health. With her habitual emotionality and commitment, Dr Stamatova describes the real experience of the drug addicted faiths having gone through different forms of treatment, the possibilities which the state offers for drug addicts treatment. While at the stage of treatment, there is a kind of hope, afterwards these people, not having quite strong mentality yet and with a lot of problems, do not have any support of anyone except of their families. In this respect, the society is a debtor in to the hundreds young people who have fallen into the hell of drug addiction. Each of them is left all by themselves and often the most common case is to get again into the “friendly” environment created by drug addicts like them and to fall into the drug dealer’s clutches and everything is starting once again from the beginning. Dr Stamatova describes real-life cases – what happens to people who have made attempts to cure themselves. Particularly hopeful is the case when the drug victim, driven by his/her closest people, who also support him/her strongly, combines the treatment with the belief in God. All this helps to the drug addict return to normal life. This example gives hope to all needy. The book is written at one go with a strong emotion and commitment and for sure it can infl uence the young people who are the main group that isin danger of falling into the drug’s clutches. With the author’s habitual pedagogical mastership, a successful step is made from theory into the world practice. Two inquiries are conducted with very precisely formulated questions, which refl ect the essence of the examined problems. One of the inquiries is conducted with 679 pupils from age 14 up to 18 years. The questions provoke the youths to learn more about the drugs and the destruction they cause to the human constitution and personality. The other inquiry is conducted with 26 cured drug addicts from age 18 to 35 years. The answers to the questions are shocking. It is obvious that almost all these people, who are in the prime of their life, have taken the road to nowhere. The book should be made knownto as many as possible young people. It will touch their hearts and for sure will stop many of them from trying drugs. This is because in this text you cannot fi nd edifi cation and dry statistics, you won’t find a bank of complex and incomprehensible science facts with which our children are overwhelmed daily at school in each subject taught. There is comprehensively given data on how the drugs infl uence the person. There are a lot of wrecked human fates whose stories are told with warm human commitment. The experienced teacher with a big human heart, Dr Radka Stamatova, with her consecutive book says “stop” to those who haven't fallen into the drugs hell and the young people for sure will believe her. There is still hope also for those who havealready fallen into this hell – the faith and will, and the family support! 


Keywords: drug addicts, people who suffer, behaviour problem, integration, society


Ivanka Atanasova, Assos. Prof, PhD
University of Shumen

нагоре

 


 

 



 

 

 



see

AzBuki_finger