Национално издателство за образование и наука "Аз Буки"
СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
СЪБИТИЯ / EVENTS
Национален конкурс „Млади таланти” 2012
[National Competition “Young Talents” 2012] /
Г. Дянков / G. Dyankov - стр. 199
Субектность как методологический принцип информатизации образования
[Subjectivity as a Methodological Principle in Informatization of Education] /
Т. Сергеева / T. Sergeeva, С. Гроздев / S. Grozdev - стр. 201
Дистанционное обучение как инновационное направление образования
[Distance Learning as Innovation Trend of Education] /
Л. Хаймина / L. Khaymina, Е. Хаймин / E. Khaymin - стр. 208
Технологични средства за разработване и разпространиение на електронно учебно съдържание
и създаване и поддържане на курсове за електронно обучение
[Technological Tools for Development, Delivering and Maintenance of e-Learning Content and Courses] /
Г. Тупаров / G. Tuparov, Д. Тупарова / D. Tuparova - стр. 213
Случайно сърфиране в интернет
[Random Internet Surfing] /
Е. Стоименова / E. Stoimenova - стр. 225
Индивидуална образователна треактория – изследване на частен случай
[Individual Educational Trajectory – a Case Study] /
Б. Лазаров / B. Lazarov - стр. 238
Технологичен модел на създаване на мултимедийни презентации по математика от ученици в осми клас при работа в екип
[Technological Model for Creating Multimedia Presentations in Mathematics by Students Teamwork] /
П. Драганова / P. Draganova - стр. 249
КОНКУРСИ ЗАДАЧИ / CONTEST PROBLEMS
Рубриката се води от д-р Светлозар Дойчев и д-р Веселин Ненков
Конкурсни задачи на броя - стр. 265
Решения на конкурсните задачи от брой 2, 2011 - стр. 266
Решения на конкурсните задачи от брой 3, 2011 - стр. 271
Математически турнир „Румен Грозданов” на 10 години
[Mathematical Tournament “Rumen Grozdanov” - XTH Edition] /
И. Старибратов / Y. Staribratov - стр. 274
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 284
СУБЕКТНОСТЬ КАК МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЙ ПРИНЦИП ИНФОРМАТИЗАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ
Татьяна Сергеева, Сава Гроздев
Резюме. В статье рассматриваются вопросы развития субъектности личности в процессе осуществления информатизации образования, раскрывается потенциал информационно-коммуникационных технологий в обеспечении условий для самообразования и самореализации личности.
Keywords: education, informatization, subjectivity, self-education, reflection.
SUBJECTIVITY AS A METHODOLOGICAL PRINCIPLE IN INFORMATIZATION OF EDUCATION
Аbstract. The paper considers some problems of the development of personal subjectivity in the realization process of the informatization of education. The potential of information and communication technologies is revealed in ensuring conditions for self-education and personal self-realization.
Tayana Fedorovna Sergeeva
Professor, DSc in Pedagogy
Head of the Department for General Mathematics
and Natural Science Subjects
Academy of Social Control
Sava Grozdev
Professor, Doctor in Mathematics, DSc in Pedagogy
ДИСТАНЦИОННОЕ ОБУЧЕНИЕ КАКИННОВАЦИОННОЕ НАПРАВЛЕНИЕ ОБРАЗОВАНИЯ
Людмила Хаймина, Евгений Хаймин
Резюме. В данной статье авторами обосновывается необходимость перехода от традиционных форм обучения к дистанционному обучению. Рассматривается вопрос о подготовке преподавателя нового типа.
Keywords: distance learning, information technology, communication technology, Internet.
DISTANCE LEARNINGAS INNOVATION TREND OF EDUCATION
Liudmila Khaymina, Evgeny Khaymin
Abstract. The paper analyses the necessity of transition from traditional learning to distance learning. One of the questions is to prepare teachers of new generation.
Liudmila Khaymina
Associated Professor, Doctor on Pedagogy
Director Institute of Mathematics and Computer Science
Evgeny Khaymin
Senior Lecturer
Institute of Mathematics and Computer Science
ТЕХНОЛОГИЧНИ СРЕДСТВА ЗА РАЗРАБОТВАНЕ И РАЗПРОСТРАНЕНИЕ НА ЕЛЕКТРОННО УЧЕБНО
СЪДЪРЖАНИЕ И СЪЗДАВАНЕ И ПОДДЪРЖАНЕ НА КУРСОВЕ ЗА ЕЛЕКТРОННО ОБУЧЕНИЕ
Георги Тупаров, Даниела Тупарова
Резюме. Цел на настоящата статия е да се представят основни технологични средства за разработване и поддържане на електронно учебно съдържание и курсове за електронно обучение. В първа част е направено уточняване на използваните понятия и термини и са представени основни средства за разработка на електронни учебни материали и системи за електронно обучение. Във втора част са представени характеристики на системи за управление на ученето и системи за управление на учебното съдържание. В трета част се дискутира обновена рамка за оценка на системи за електронно обучение.
Keywords: e-learning, LMS, LCMS, Learning objects, Framework for evaluation of LCMS
TECHNOLOGICAL TOOLS FOR DEVELOPMENT, DELIVERING AND MAINTENANCE OF E-LEARNING CONTENT AND COURSES
Abstract. The aim of this paper is to be presented basic technological tools for development and maintenance of e-learning content and e-learning courses. In the first part we define terms used in the area of e-learning and present some popular tools and technologies for e-learning content development and delivering. In the second part the characteristics of Learning Management Systems (LMS) and Learning Content Management Systems (LCMS) are performed. At the end, we discuss updated framework for evaluation of e-learning environments.
Georgi Tuparov
Docent, PhD
Section “Software tehcnolgogies”, BAS
“Informatics” department, “Neofit Rilski” University, Blagoevgrad
Доц. д-р Даниела Дурева
Docent, PhD
“Informatics” department, “Neofit Rilski” University, Blagoevgrad
СЛУЧАЙНО СЪРФИРАНЕ В ИНТЕРНЕТ
Евгения Стоименова
Резюме. Целта на тази статия е да обясним една от основните идеи за оценка на посещаемостта на web страниците. Ще използваме основни програмни средства на езика C++, за да изучим модела на случайното сърфиране. Материалът е достъпен за ученици от средния курс, с базови знания по информатика и езика C++.
Keywords: random surfer, web page ranking, stochastic simulation
RANDOM INTERNET SURFING
Abstract. In this paper we describe the Random Surfer Model for evaluating the importance of web pages. Google computes PageRank of a particular page from the theoretical probability of visiting that page when clicking on links at random. We assume that the reader has some basic programming knowledge in C++ to follow and reproduce the idea of this model.
Eugenia Stoimenova
Professor, DSc in Mathematics
Institute of Mathematics and Informatics – BAS
ИНДИВИДУАЛНА ОБРАЗОВАТЕЛНА ТРАЕКТОРИЯ ИЗСЛЕДВАНЕ НА ЧАСТЕН СЛУЧАЙ
Борислав Лазаров
Резюме. В статията е представено едно изследване на частен случай: работата по изготвяне и представяне на проект по математика от ученик в горния курс. Разработена е индивидуална образователна траектория, регистрирано е изграждане на компетентност от синтетичен тип. В резултат от образователния процес е наблюдавано значително повишаване на познавателната активност в средносрочен план; изградена е синтетична компетентност, в резултат на което са постигнати самостоятелни математически резултати.
Keywords: summarywise numbers, l1,l2,...,lk -summarywise numbers, syntheticcompetence, individual educational trajectory, Socratic style
INDIVIDUAL EDUCATIONALTRAJECTORY – A CASE STUDY
Abstract. The paper presents a case study: a particular student’s activity dedicated to generalization of a problem from Chernorizec Hrabar Math Tournament. An individual educational trajectory has been developed that leads to forming student’s competence of synthetic type. As a result of the applied medium-term educational strategy considerable increase of the student’s activeness has been registered. Some new mathematical results have been obtained.
Borislav Lazarov
Associate Professor, Doctor in Pedagogy
Institute of Mathematics and Informatics – BAS
ТЕХНОЛОГИЧЕН МОДЕЛ НА СЪЗДАВАНЕ НА МУЛТИМЕДИЙНИ ПРЕЗЕНТАЦИИ ПО МАТЕМАТИКА
ОТ УЧЕНИЦИ В ОСМИ КЛАС ПРИ РАБОТА В ЕКИП
Петя Драганова,
ПГЛПИ „Атанас Буров” – гр. Г. Оряховица
Резюме: Статията предлага технологичен модел на обучение по математика в осми клас, чрез който да се помогне на учениците да открият пътя към себепознанието и самообразованието чрез активно учене, възпитаване в критичност на мисленето и развиване на умения за взаимопомощ в екипно сътрудничество. Разгледани са етапите на процеса на обучение, през които минават членовете на екипите; мястото на проектното обучение на ученици в екипна дейност при усвояване на знанията по математика; етапите на създаване на мултимедийните проекти и е предложен начин на оценяване на екипите и изготвените от тях презентации и симулации.
Keywords: integration of ICT in education, team work, stages in the creation of multimedia presentations by students in mathematics.
TECHNOLOGICAL MODEL FOR CREATING MULTIMEDIA PRESENTATIONS IN MATHEMATICS BY STUDENTS TEAMWORK
Abstract: This paper proposes a technological model of teaching mathematics in eighth grade, through which students are assisted to find their way to self-knowledge and selfeducation by active learning, cultivation of critical thinking and development of skills for providing mutual aid when working in teams. The paper reviews the stages of the learning process that team members go through it looks at the place of project training students in teams while learning mathematics, it presents the stages of creating multimedia projects and also, proposes a way for grading the teams’ performance, presentations and the simulations prepared by the students.
Petya Draganova
theacher of mathematics and IT
PGLPI „Atanas Burov“