Национално издателство за образование и наука "Аз Буки"
Списание „Математика и информатика” излиза от 1958 г. и е продължител на списания „Математика и физика” (до 1976 г.), „Обучението по математика” (до 1988 г.) и „Обучението по математика и информатика” (до 1994 г.). Носител е на орден „Св. св. Кирил и Методий”.
|
Главен редактор / Editor-in-Chief
Проф. дпн Сава Гроздев – Институт по математика и информатика – БАН
Редактор
Георги Дянков
Научен съвет
Проф. д-р Асен Рахнев – Пловдивски университет „П. Хилендарски“
Проф. д-р Атанасиос Гагатцис – Кипърски университет, Никозия, Кипър
Доц. д-р Грегор Долинар – Люблянски университет, Любляна, Словения
Проф. дпн Иван Мирчев – Югозападен университет „Н. Рилски“
Доц. д-р Игор Воронович – Беларуски държавен университет, Минск, Беларус
Проф. д-р Михалис Ламбру – Критски университет, Крит, Гърция
Д-р Кайрош Макишев – РСФМШИ, Алмати, Казахстан
Доц. д-р Кристинел Мортичи – Университет в Търговище, Румъния
Доц. д-р Людмила Хаймина – Институт по математика и компютърни науки при Северноарктическия федерален университет „М. В. Ломоносов“, Архангелск, Русия
Наири Седрикян – МГ, Ереван, Армения
Чл. кор на РАО, проф. дмн Николай Розов – Московски държавен университет „М. В. Ломоносов“, Москва, Русия
Доц. д-р Русанка Петрова – Шуменски университет „Еп. К. Преславски“
Проф. дпн Татяна Сергеева – Академия за социално управление, Москва, Русия
Редакционна колегия
Гл. ас. Бойко Банчев – Институт по математика и информатика – БАН
Доц. д-р Борислав Лазаров – Институт по математика и информатика – БАН
Гл. ас. д-р Веселин Ненков – Колеж Ловеч – Технически университет, Габрово
Доц. д-р Галя Кожухарова – Департамент за квалификация на учители, Стара Загора
Доц. д-р Даниела Дурева (Тупарова) – Югозападен университет „Н. Рилски“
Евгени Иванов – Математическа гимназия „Атанас Радев“, Ямбол
Проф. дмн Евгения Стоименова – Институт по математика и информатика – БАН
Доц. д-р Иван Держански – Институт по математика и информатика – БАН
Доц. д-р Коста Гъров – Пловдивски университет „П. Хилендарски“
Доц. д-р Росен Николаев – Икономически университет, Варна
Д-р Светлозар Дойчев – Математическа гимназия, Стара Загора
Редакционен съвет
Доц. д-р Ангел Ангелов – Софийски университет „Св. Кл. Охридски“
Гл. ас. Валентина Гоговска – Скопски университет, Скопие, Македония
Гергана Николова – Математическа гимназия, Бургас
Доц. д-р Емилия Великова – Русенски университет „А. Кънчев“
Гл. ас. Живко Желев – Тракийски университет, Стара Загора
Ивайло Старибратов – Образцова математическа гимназия, Пловдив
Д-р Иванка Марашева-Делинова – 21 СОУ, София
Ирина Шаркова – Софийска математическа гимназия „П. Хилендарски“, София
Катя Чалъкова – учител
Митко Кунчев – Математическа гимназия „Баба Тонка“, Русе
Павлин Петков – Математическа гимназия „Д-р П. Берон“, Варна
Гл. ас. Паскал Пиперков – Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Доц. д-р Петя Асенова – Нов Български Университет
Снежинка Матакиева – Министерство на образованието, младежта и науката
МАТЕМАТИКА И ИНФОРМАТИКА
НАУЧНО–МЕТОДИЧЕСКО СПИСАНИЕ
MATHEMATICS AND INFORMATICS
JOURNALOF EDUCATION RESEARH
ГОДИНА LV / VOLUME 55, 2012
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ANNUAL CONTENT
СТРАНИЦИ / PAGES
КНИЖКА 1/ NUMBER 1: 1–96
КНИЖКА 2 / NUMBER 2: 97–192
КНИЖКА 3 / NUMBER 3: 193–288
КНИЖКА 4 / NUMBER 4: 289–384
КНИЖКА 5 / NUMBER 5: 385–480
КНИЖКА 6 / NUMBER 6: 481–640
ВЪПРОСИ НА ПРЕПОДАВАНЕТО [EDUCATIONAL MATTERS]
42–46: В. Вълканова – Математиката e забавна
[Mathematics is amusing]
47–53: Г. Бизова, В. Лалева – Сравняване на изрази с квадратни корени
[Comparison of Expressions with Square Roots]
54–59: Ю. Кръстева – Преброяване на пресечни точки на отсечки и прави
[Counting of Intersection Points of Segments and Lines]
126–130: В. Георгиева – Пропорции
[Proportions]
142–150: Р. Керчева, Р. Иванова – Пътешествие в света на комбинаториката
[A Journey in the World of Combinatorics]
536–548: Б. Кирилова – Използване на матрици в училищния курс на обучение
[Using Matrices in School Educational Course]
549–561: В. Лалева – Параметри, таблици и динамични графики
[Parameters, Tables and Dynamic Charts]
КАРИЕРНО РАЗВИТИЕ [CAREER DEVELOPMENT]
34–37: Г. Кожухарова – Условия за придобиване на професионално-квалификационни степени
[Requirements to obtain Profession-qualification Degrees]
104: Учители по математика, защитили първа и втора професионално-квалификационна степен през 2011 година
319–327: Г. Кожухарова – Изпитът за четвърта професионално-квалификационна степен по математика
[The Exam for the Fourth Professional Qualifi cation Degree in Mathematics]
328–337: Д. Брънекова – Подготовка на учителите за придобиване на пета и четвърта професионално–квалификационна степен по информатика и информационни технологии
[Preparation of Teachers for Obtaining Fifth and Fourth Professional Degrees in Informatics and Information Technologies]
462–469: П. Асенова, С. Гроздев – Дисертации в професионално направление „Педагогика”
[Dissertations in Professional Direction “Pedagogy”]
КОНКУРСИ, ОЛИМПИАДИ, СЪСТЕЗАНИЯ [COMPETITIONS AND OLIMPIADS]
88–91: Национална природо–математическа гимназия „акад. Л. Чакалов”: примерна тема
за вътрешен профилиращ изпит по математика
164–187: И. Старибратов – Ползотворна промяна
274–283: И. Старибратов – Математически турнир „Румен Грозданов” на 10 години
[Mathematical Tournament “Rumen Grozdanov” – XTH Edition]
361–379: И. Старибратов – Математически турнир „Румен Грозданов“ на 10 години (продължение от брой 3)
[Mathematical Tournament “Rumen Grozdanov” – XTH Edition]
391–398: И. Держански – Десета международна олимпиада по лингвистика
[Tenth International Linguistics Olympiad]
КОНКУРСНИ ЗАДАЧИ [CONTEST PROBLEMS]
84: Конкурсни задачи на брой 1
85: Решения на задачите от брой 5, 2010
86–87: Решения на задачите от брой 6, 2010
161: Конкурсни задачи на брой 2
162: Решения на задачите от брой 1, 2011
265: Конкурсни задачи на брой 3
266–270: Решения на задачите от брой 2, 2011
271–273: Решения на задачите от брой 3, 2011
352: Конкурсни задачи на брой 4
353–357: Решения на задачите от брой 4, 2011
358–360: Решения на задачите от брой 5, 2011
470: Конкурсни задачи на брой 5
471–472: Решения на задачите от брой 6, 2011
623: Конкурсни задачи на брой 6
624–627: Решения на задачите от брой 1, 2012
МЕЖДУНАРОДНИ ПРОЕКТИ [INTERNATIONAL PROJECTS]
38–41: Международни конкурси за разработване на проекти
348–351: Б. Лазаров – Две научно–методически инициативи
[Two Education Research Initiatives]
487–488: Комюнике LeMATH – Изучаване на математика с нови средства за комуникация
НАУЧНО–МЕТОДИЧЕСКИ СТАТИИ [EDUCATIONAL RESEARCH]
12–22: С. Гроздев, К. Макишев – Сравнителен анализ на 8–а жаутиковска олимпиада
[Comparative Analysis of the 8th Zhautykov Olympiad]
60–83: С. Гроздев, В. Ненков – Две двойки точки, породени от асоциирани спрямо
триъгълник централни конични сечения
[Two Pairs of Points, Generated by Central Conics with Respect to a Triangle]
106–112: С. Гроздев, В. Ненков – SEEMOUS Olympiad for University Students
[Олимпиадата SEEMOUS за студенти]
113–120: С. Гроздев, В. Ненков – EUROMATH Scientifi c Conference
[Научна конференция EUROMATH]
121–125: Š. Arslanagić , D. Milošević – Five Ways to Solve a Problem for a Triangle
[Пет начина за решаване на една задача за триъгълник]
131–141: Д. Гълъбова, М. Бейков – Рефлексия в дейността решаване на задачи
[Reflection on the Activity of Solving Problems]
151–160: С. Гроздев, В. Ненков – Допирателни окръжности, породени от инцидентни точка и права
[Tangent Circles, Generated by an Incident Point and a Line]
201–207: T. Sergeeva, S. Grozdev – Субектность как методологический принцип информатизации образования [Subjectivity as a Methodological Principle in Informatization of Education]
238–248: Б. Лазаров – Индивидуална образователна траектория – изследване на частен случай
[Individual Educational Trajectory – a Case Study]
295–303: С. Гроздев, В. Ненков – Анализ на задачите от националната студентска олимпиада по математика
[Analysis of the Problems from the National Olympiad in Mathematics for University Students]
304–307: С. Гроздев – Анализ на две задачи от Международната олимпиада по математика
[Analysis of Two Problems from the International Mathematics Olympiad]
308–311: H. Okumura – Ubiquitous Archimedean Circles
338–347: Ж. Желев – Компютърните евристики и възможностите им за използване в олимпиада по математика [Computer Heuristics and Their Use in the Olympiad Mathematics]
416–425: Д. Гълъбова – Синергетичен модел „Пробуждащо Математическо Обучение”
[Synergetic Model “Awakening Mathematical Teaching”]
426–444: Ю. Нинова, В. Михова – Една задача – няколко „елементарни” решения
[One Problem – Several “Elementary” Solutions]
445–453: Т. Глушкова, В. Златанов – Теорема на Ван Обел и приложения
[Van Aubel’s Theorem and Applications]
489–516: С. Гроздев, С. Дойчев – Две дидактически стълби
[Two Didactical Ladders]
517-525: С. Гроздев, В. Ненков – Теорема на Понселе за четириъгълници
[Poncelet Theorem for Quadrilaterals]
526-561: З. Запрянов, Н. Райков – някои нестандартни методи за решаване на уравнения, неравенства и системи
[Some Non–Standard Methods in Problem Solving of Equations, Inequalities and Systems]
562–577: С. Гроздев, В. Ненков – Геометрични места, породени от спрегнати прави и чевиани
[Loci, That are Generated by Conjugated Lines and Cevians]
НАШИ УЧИТЕЛИ [OUR TEACHERS]
9–11: Академик Благовест Сендов – 80–годишен юбилей
ОБРАЗОВАТЕЛНИ ТЕХНОЛОГИИ [EDUCATIONAL TECHNOLOGIES]
23–29: Е. Стоименова – Игла на бюфон и пресмятане на числото π
[Buffon’s Needle and Estimation of the π Number]
30–33: Д. Дурева (Тупарова) – За електронното обучение
[On the e–Learning]
208–212: L. Khaymina, E. Khaymin – Дистанционное обучение как инновационное направление образования
[Distance Learning as Innovation Trend of Education]
213–224: Г. Тупаров, Д. Тупарова – Технологични средства за разработване и раз-
пространение на електронно учебно съдържание и създаване и поддържане на курсове за електронно обучение [Technological Tools for Development, Delivering and Maintenance of e–Learning Content and Courses]
225–237: Е. Стоименова – Случайно сърфиране в интернет [Random Internet Surfing]
249–264: П. Драганова – Технологичен модел на създаване на мултимедийни презентации
по математика от ученици в осми клас при работа в екип
[Technological Model for Creating Multimedia Presentations in Mathematics by Students Teamwork]
312–318: В. Джамбазов – Софтуерно обновяване на система за електронно обучение с отворен код
[Managing Upgrades of Open Source Virtual Learning Environment]
453–461: С. Гроздев, И. Марашева, Е. Делинов – Математически клуб „Сигма” в светлината на проект УСПЕХ
[The Mathematical Club “Sigma” in the Light of the Project Success]
578–602: А. Рахнев, К. Гъров, С. Анева – Използване на Visual Basic for Applications при решаването на практически задачи в обучението по информационни технологии
[Using Visual Basic for Applications in Solving Practical Problems in Information Technology Training]
603–612: И. Пенев, П. Пенев – Извличане на обективни знания от интернет
[Extraction of Objective Knowledge from Internet]
ПРОУЧВАНИЯ, РЕЗУЛТАТИ [RESEARCH, SURVEYS, RESULTS]
399–404: G. Dolinar – Mathematical Competitions and Students’ Self–Esteem
405–415: М. Замфиров – Анализ на външното оценяване по математика за четвърти
клас за 2011 година в България
[External Evaluation Analysis of Mathematics at Fourth Grade for Year 2011 in Bulgaria]
613–630: М. Замфиров – Анализ на външното оценяване по математика за четвърти
клас за 2012 година в България
[External Evaluation Analysis of Mathematics at Fourth Grade for Year 2012 in Bulgaria]
СЪБИТИЯ
103: 19–ти Конкурс „Минко Балкански” по математика и физика
199–200: Г. Дянков – национален конкурс „Млади таланти” 2012
[National Competition „Young Talents” 2012]
Списание "Математика и информатика" публикува научни, научно-популярни, обзорни и информационни материали. Статиите с научен характер трябва да съдържат оригинални научни резултати и идеи, което ще бъде проверявано чрез експертна оценка на двама анонимни и независими рецензенти. Препоръчително е ръкописите да се изпращат като прикачени файлове на адрес Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите. и Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите. . Допустими са дискове или други електронни устройства, като в този случай трябва да се използва пощенския адрес на редакцията. Изпратените материали трябва да са в WORD и PDF формат; размер А4 с полета 2,5 cm отгоре, отдолу, отляво и отдясно; шрифт Times New Roman, 12 pt, единична разрядка. Всички формули, математически знаци и означения в текста трябва да са в MathType. Препоръчително е чертежите да са също в WORD формат, като линиите трябва да са с дебелина 1,25, а означенията да са в Times New Roman, 12 pt и в курсив.
Ръкописите могат да са на български или английски език. Когато е използван български език, след основния текст задължително се прилага резюме на английски и превод на заглавието и адреса на автора (авторите). Заглавната страница трябва да съдържа информативно и без съкращения заглавие на материала, след което следват: имената на авторите без техни академични степени и длъжности (ако има такива); резюме (не повече от 15 реда), което ясно представя същността на съдържателната част с акцент върху получените нови научни резултати (ако има претенции за такива); 3-6 ключови думи (само на английски); пълен текст; благодарности; приложения (ако има такива); бележки; литература; пълни адреси на всички автори с техните академични позиции, училища или научни организации, пощенски и електронни адреси.
Списъкът на използваната литература трябва да съдържа литературни източници, които са достъпни за проверка или справки. Маргинални източници, които нямат присъствие в световните научни масиви, нямат място в списъка на литературата. Ако цитирането на такива източници все пак е необходимо, това може да стане в раздела “Бележки“, където могат да намерят място и допълнителни обяснения и сведения. Цитирането на интернет източници трябва да е в бележките, а не в литературата. Мястото на бележките се маркира в текста с арабски цифри като горни индекси.
Представянето на литературните източници в списъка на литературата става в APA стил (вж. Publication Manual of the American Psychological Association), който се използва широко в науката за образованието: http://www.calstatela.edu/library/guides/3apa.pdf .
Ето някои основни примери:
Списания:
1. Ненков, В. (2010). Няколко свойства на Фойербаховата конфигурация. Математика и информатика, 5, 42–61.
Този източник (с един автор) се цитира така: (Ненков, 2010).
2. Buchholz, R. H. & Rathbun, R. L. (1997). An Infinite Set of Heron Triangles with Two Rational Medians. American Mathematical Monthly, 104, 107–115.
Този източник (с двама автори) се цитира така: (Buchholz & Rathbun, 1997).
3. Goguen, J., Weiner, Т. & Linde, C. (1983). Reasoning and Natural Explanation. IJMMS, 19, 521–559.
Този източник (с повече от двама автори) се цитира така: (Goguen et al., 1983).
Ако списанието има том (годишнина) и номер на книжката (броя), то номерът се поставя в скоби след тома. Например:
4. Okumura, H. & Watanabe, M. (2008). Non-Archimedean Twin Circles of the Arbelos. Mathematics Plus, 16 (3), 63–64.
Книги:
5. Grozdev, S. (2007). For High Achievements in Mathematics. The Bulgarian Experience (Theory and Practice). Sofia: Association for the Development of Education.
6. Atkin, J. M., Black, P. & Coffey, J. (2001). Classroom Assessment and the National Science Education Standards. Washington: National Academies Press.
7. Mэрион, Д. Б. (1975). Физика и физический мир. Москва: Мир.
Книги/сборници с редактор:
8. Lakatos, I. (1970). Falsification and the Methodology of Scientific Research Programmes (pp. 59–89). In: Lakatos, I. & Musgrave, A. (Eds.). Criticism and growth of knowledge. Cambridge: Cambridge University Press.
9. Бижков, Г. & Краевски, В. (2009). Основни методологични изисквания към дисертационните изследвания и типични грешки при тяхната реализация Guide For Authors (сс. 44–104). В: Ганчев, И. & Тошев, Б. В. (ред). Теория и методология на обучението по естествени науки и математика. Благоевград: Унив. изд. “Неофит Рилски“.
Преди публикуване на приетите за печат ръкописи авторите ще получат коректури на своите статии, които трябва да върнат в редакцията в срок от една седмица. Кореспонденцията се осъществява чрез електронната поща. Публикуването се обявява на авторите с писмо на електронните им адреси, което съдържа PDF на техните статии и авторите могат сами да произведат неограничен брой отпечатъци на своите трудове, които да използват в кариерното си развитие или в комуникацията с други изследователи.
Публикуването на представените материали се определя в зависимост от препоръките на рецензентите и не означава непременно съгласие на редакцията със застъпваните от авторите гледища. Редакторите запазват правото си да редактират ръкописите, когато това е необходимо. Публикуването в "Математика и информатика" е безплатно.
Адрес:
София 1113,
бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон:
+359 2 425 04 70,
+359 2 425 04 71,
+359 2 425 04 73;
Е-mail:
Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.,">Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.,
Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
Виж на картата: