Login
 

Ministry of Education and Science

 

National Publishing House for Education and Science "Az Buki"


 

Математика и информатика

Научно-методическо списание

Профил на списанието

Списание „Математика и информатика” излиза от 1958 г. и е продължител на списания „Математика и физика” (до 1976 г.), „Обучението по математика” (до 1988 г.) и „Обучението по математика и информатика” (до 1994 г.). Носител е на орден „Св. св. Кирил и Методий”.


Стремежът на редколегията е да съчетае в хармонично единство знанието, ученето и технологиите с надеждата да илюстрира идеята, че едно от най-важните приложения в науката е образованието. Освен материали, отразяващи добрите традиции в преподаването на математика и информатика у нас, в списанието се третират проблеми, свързани с иновативни образователни стратегии. На страниците му намират място разработки в рамките на престижни европейски проекти, чиито автори са международни експерти, български учени, учители и дори ученици, правещи първите си стъпки в науката. Дискутират се идеи и добри практики за интегриране на математиката, информатиката и информационните технологии с цел да се насърчи изследователският подход в учебния процес.


Основни рубрики са:
„Ние и светът”; „Математическото образование по света”; „Международни проекти”; „Математика & Информатика”; „Учебни програми. Учебници”; „Въпроси на преподаването”; „Извънкласна работа”; „Научнопопулярен отдел”; „Проучвания. Резултати”; „Дискусии”; „Олимпиади. Състезания”; „Конкурсните изпити по математика и информатика”; „Ако работите с малките ученици”; „Из историята на математиката”; „Наши учени. Наши учители”; „За студентите”.


Издаването на списанието през 2012-2013 година е с финансовата подкрепа на Фонд „Научни изследвания“ при Министерството на образованието, младежта и науката.

Редакционна колегия

Главен редактор / Editor-in-Chief

Проф. дпн Сава Гроздев
– Институт по математика и информатика – БАН



Редактор

Георги Дянков



Научен съвет

Проф. д-р Асен Рахнев
– Пловдивски университет „П. Хилендарски“
Проф. д-р Атанасиос Гагатцис – Кипърски университет, Никозия, Кипър
Доц. д-р Грегор Долинар – Люблянски университет, Любляна, Словения
Проф. дпн Иван Мирчев – Югозападен университет „Н. Рилски“
Доц. д-р Игор Воронович – Беларуски държавен университет, Минск, Беларус
Проф. д-р Михалис Ламбру – Критски университет, Крит, Гърция
Д-р Кайрош Макишев – РСФМШИ, Алмати, Казахстан
Доц. д-р Кристинел Мортичи – Университет в Търговище, Румъния
Доц. д-р Людмила Хаймина – Институт по математика и компютърни науки при Северноарктическия федерален университет „М. В. Ломоносов“, Архангелск, Русия
Наири Седрикян – МГ, Ереван, Армения
Чл. кор на РАО, проф. дмн Николай Розов – Московски държавен университет „М. В. Ломоносов“, Москва, Русия
Доц. д-р Русанка Петрова – Шуменски университет „Еп. К. Преславски“
Проф. дпн Татяна Сергеева – Академия за социално управление, Москва, Русия



Редакционна колегия

Гл. ас. Бойко Банчев – Институт по математика и информатика – БАН
Доц. д-р Борислав Лазаров – Институт по математика и информатика – БАН
Гл. ас. д-р Веселин Ненков – Колеж Ловеч – Технически университет, Габрово
Доц. д-р Галя Кожухарова – Департамент за квалификация на учители, Стара Загора
Доц. д-р Даниела Дурева (Тупарова) – Югозападен университет „Н. Рилски“
Евгени Иванов – Математическа гимназия „Атанас Радев“, Ямбол
Проф. дмн Евгения Стоименова – Институт по математика и информатика – БАН
Доц. д-р Иван Держански – Институт по математика и информатика – БАН
Доц. д-р Коста Гъров – Пловдивски университет „П. Хилендарски“
Доц. д-р Росен Николаев – Икономически университет, Варна
Д-р Светлозар Дойчев – Математическа гимназия, Стара Загора



Редакционен съвет

Доц. д-р Ангел Ангелов
– Софийски университет „Св. Кл. Охридски“
Гл. ас. Валентина Гоговска – Скопски университет, Скопие, Македония
Гергана Николова – Математическа гимназия, Бургас
Доц. д-р Емилия Великова – Русенски университет „А. Кънчев“
Гл. ас. Живко Желев – Тракийски университет, Стара Загора
Ивайло Старибратов – Образцова математическа гимназия, Пловдив
Д-р Иванка Марашева-Делинова – 21 СОУ, София
Ирина Шаркова – Софийска математическа гимназия „П. Хилендарски“, София
Катя Чалъкова – учител
Митко Кунчев – Математическа гимназия „Баба Тонка“, Русе
Павлин Петков – Математическа гимназия „Д-р П. Берон“, Варна
Гл. ас. Паскал Пиперков – Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Доц. д-р Петя Асенова – Нов Български Университет
Снежинка Матакиева – Министерство на образованието, младежта и науката


 

Годишно съдържание на сп. „Математика и информатика“


МАТЕМАТИКА И ИНФОРМАТИКА
НАУЧНО–МЕТОДИЧЕСКО СПИСАНИЕ


MATHEMATICS AND INFORMATICS
JOURNALOF EDUCATION RESEARH


ГОДИНА LV / VOLUME 55, 2012
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ANNUAL CONTENT


                                                        СТРАНИЦИ / PAGES
КНИЖКА 1/ NUMBER 1:          1–96
КНИЖКА 2 / NUMBER 2:        97–192
КНИЖКА 3 / NUMBER 3:        193–288
КНИЖКА 4 / NUMBER 4:        289–384
КНИЖКА 5 / NUMBER 5:        385–480
КНИЖКА 6 / NUMBER 6:        481–640


ВЪПРОСИ НА ПРЕПОДАВАНЕТО [EDUCATIONAL MATTERS]
42–46: В. Вълканова – Математиката e забавна
[Mathematics is amusing]
47–53: Г. Бизова, В. Лалева – Сравняване на изрази с квадратни корени
[Comparison of Expressions with Square Roots]
54–59: Ю. Кръстева – Преброяване на пресечни точки на отсечки и прави
[Counting of Intersection Points of Segments and Lines]
126–130: В. Георгиева – Пропорции
[Proportions]
142–150: Р. Керчева, Р. Иванова – Пътешествие в света на комбинаториката
[A Journey in the World of Combinatorics]
536–548: Б. Кирилова – Използване на матрици в училищния курс на обучение
[Using Matrices in School Educational Course]
549–561: В. Лалева – Параметри, таблици и динамични графики
[Parameters, Tables and Dynamic Charts]


КАРИЕРНО РАЗВИТИЕ [CAREER DEVELOPMENT]
34–37: Г. Кожухарова – Условия за придобиване на професионално-квалификационни степени
[Requirements to obtain Profession-qualification Degrees]
104: Учители по математика, защитили първа и втора професионално-квалификационна степен през 2011 година
319–327: Г. Кожухарова – Изпитът за четвърта професионално-квалификационна степен по математика
[The Exam for the Fourth Professional Qualifi cation Degree in Mathematics]
328–337: Д. Брънекова – Подготовка на учителите за придобиване на пета и четвърта професионално–квалификационна степен по информатика и информационни технологии
[Preparation of Teachers for Obtaining Fifth and Fourth Professional Degrees in Informatics and Information Technologies]
462–469: П. Асенова, С. Гроздев – Дисертации в професионално направление „Педагогика”
[Dissertations in Professional Direction “Pedagogy”]


КОНКУРСИ, ОЛИМПИАДИ, СЪСТЕЗАНИЯ [COMPETITIONS AND OLIMPIADS]
88–91: Национална природо–математическа гимназия „акад. Л. Чакалов”: примерна тема
за вътрешен профилиращ изпит по математика
164–187: И. Старибратов – Ползотворна промяна
274–283: И. Старибратов – Математически турнир „Румен Грозданов” на 10 години
[Mathematical Tournament “Rumen Grozdanov” – XTH Edition]
361–379: И. Старибратов – Математически турнир „Румен Грозданов“ на 10 години (продължение от брой 3)
[Mathematical Tournament “Rumen Grozdanov” – XTH Edition]
391–398: И. Держански – Десета международна олимпиада по лингвистика
[Tenth International Linguistics Olympiad]


КОНКУРСНИ ЗАДАЧИ [CONTEST PROBLEMS]
84: Конкурсни задачи на брой 1
85: Решения на задачите от брой 5, 2010
86–87: Решения на задачите от брой 6, 2010
161: Конкурсни задачи на брой 2
162: Решения на задачите от брой 1, 2011
265: Конкурсни задачи на брой 3
266–270: Решения на задачите от брой 2, 2011
271–273: Решения на задачите от брой 3, 2011
352: Конкурсни задачи на брой 4
353–357: Решения на задачите от брой 4, 2011
358–360: Решения на задачите от брой 5, 2011
470: Конкурсни задачи на брой 5
471–472: Решения на задачите от брой 6, 2011
623: Конкурсни задачи на брой 6
624–627: Решения на задачите от брой 1, 2012


МЕЖДУНАРОДНИ ПРОЕКТИ [INTERNATIONAL PROJECTS]
38–41: Международни конкурси за разработване на проекти
348–351: Б. Лазаров – Две научно–методически инициативи
[Two Education Research Initiatives]
487–488: Комюнике LeMATH – Изучаване на математика с нови средства за комуникация


НАУЧНО–МЕТОДИЧЕСКИ СТАТИИ [EDUCATIONAL RESEARCH]
12–22: С. Гроздев, К. Макишев – Сравнителен анализ на 8–а жаутиковска олимпиада
[Comparative Analysis of the 8th Zhautykov Olympiad]
60–83: С. Гроздев, В. Ненков – Две двойки точки, породени от асоциирани спрямо
триъгълник централни конични сечения
[Two Pairs of Points, Generated by Central Conics with Respect to a Triangle]
106–112: С. Гроздев, В. Ненков – SEEMOUS Olympiad for University Students
[Олимпиадата SEEMOUS за студенти]
113–120: С. Гроздев, В. Ненков – EUROMATH Scientifi c Conference
[Научна конференция EUROMATH]
121–125: Š. Arslanagić , D. Milošević – Five Ways to Solve a Problem for a Triangle
[Пет начина за решаване на една задача за триъгълник]
131–141: Д. Гълъбова, М. Бейков – Рефлексия в дейността решаване на задачи
[Reflection on the Activity of Solving Problems]
151–160: С. Гроздев, В. Ненков – Допирателни окръжности, породени от инцидентни точка и права
[Tangent Circles, Generated by an Incident Point and a Line]
201–207: T. Sergeeva, S. Grozdev – Субектность как методологический принцип информатизации образования [Subjectivity as a Methodological Principle in Informatization of Education]
238–248: Б. Лазаров – Индивидуална образователна траектория – изследване на частен случай
[Individual Educational Trajectory – a Case Study]
295–303: С. Гроздев, В. Ненков – Анализ на задачите от националната студентска олимпиада по математика
[Analysis of the Problems from the National Olympiad in Mathematics for University Students]
304–307: С. Гроздев – Анализ на две задачи от Международната олимпиада по математика
[Analysis of Two Problems from the International Mathematics Olympiad]
308–311: H. Okumura – Ubiquitous Archimedean Circles
338–347: Ж. Желев – Компютърните евристики и възможностите им за използване в олимпиада по математика [Computer Heuristics and Their Use in the Olympiad Mathematics]
416–425: Д. Гълъбова – Синергетичен модел „Пробуждащо Математическо Обучение”
[Synergetic Model “Awakening Mathematical Teaching”]
426–444: Ю. Нинова, В. Михова – Една задача – няколко „елементарни” решения
[One Problem – Several “Elementary” Solutions]
445–453: Т. Глушкова, В. Златанов – Теорема на Ван Обел и приложения
[Van Aubel’s Theorem and Applications]
489–516: С. Гроздев, С. Дойчев – Две дидактически стълби
[Two Didactical Ladders]
517-525: С. Гроздев, В. Ненков – Теорема на Понселе за четириъгълници
[Poncelet Theorem for Quadrilaterals]
526-561: З. Запрянов, Н. Райков – някои нестандартни методи за решаване на уравнения, неравенства и системи
[Some Non–Standard Methods in Problem Solving of Equations, Inequalities and Systems]
562–577: С. Гроздев, В. Ненков – Геометрични места, породени от спрегнати прави и чевиани
[Loci, That are Generated by Conjugated Lines and Cevians]


НАШИ УЧИТЕЛИ [OUR TEACHERS]
9–11: Академик Благовест Сендов – 80–годишен юбилей


ОБРАЗОВАТЕЛНИ ТЕХНОЛОГИИ [EDUCATIONAL TECHNOLOGIES]
23–29: Е. Стоименова – Игла на бюфон и пресмятане на числото π
[Buffon’s Needle and Estimation of the π Number]
30–33: Д. Дурева (Тупарова) – За електронното обучение
[On the e–Learning]
208–212: L. Khaymina, E. Khaymin – Дистанционное обучение как инновационное направление образования
[Distance Learning as Innovation Trend of Education]
213–224: Г. Тупаров, Д. Тупарова – Технологични средства за разработване и раз-
пространение на електронно учебно съдържание и създаване и поддържане на курсове за електронно обучение [Technological Tools for Development, Delivering and Maintenance of e–Learning Content and Courses]
225–237: Е. Стоименова – Случайно сърфиране в интернет [Random Internet Surfing]
249–264: П. Драганова – Технологичен модел на създаване на мултимедийни презентации
по математика от ученици в осми клас при работа в екип
[Technological Model for Creating Multimedia Presentations in Mathematics by Students Teamwork]
312–318: В. Джамбазов – Софтуерно обновяване на система за електронно обучение с отворен код
[Managing Upgrades of Open Source Virtual Learning Environment]
453–461: С. Гроздев, И. Марашева, Е. Делинов – Математически клуб „Сигма” в светлината на проект УСПЕХ
[The Mathematical Club “Sigma” in the Light of the Project Success]
578–602: А. Рахнев, К. Гъров, С. Анева – Използване на Visual Basic for Applications при решаването на практически задачи в обучението по информационни технологии
[Using Visual Basic for Applications in Solving Practical Problems in Information Technology Training]
603–612: И. Пенев, П. Пенев – Извличане на обективни знания от интернет
[Extraction of Objective Knowledge from Internet]


ПРОУЧВАНИЯ, РЕЗУЛТАТИ [RESEARCH, SURVEYS, RESULTS]
399–404: G. Dolinar – Mathematical Competitions and Students’ Self–Esteem
405–415: М. Замфиров – Анализ на външното оценяване по математика за четвърти
клас за 2011 година в България
[External Evaluation Analysis of Mathematics at Fourth Grade for Year 2011 in Bulgaria]
613–630: М. Замфиров – Анализ на външното оценяване по математика за четвърти
клас за 2012 година в България
[External Evaluation Analysis of Mathematics at Fourth Grade for Year 2012 in Bulgaria]


СЪБИТИЯ
103: 19–ти Конкурс „Минко Балкански” по математика и физика
199–200: Г. Дянков – национален конкурс „Млади таланти” 2012
[National Competition „Young Talents” 2012]

За авторите

Списание "Математика и информатика" публикува научни, научно-популярни, обзорни и информационни материали. Статиите с научен характер трябва да съдържат оригинални научни резултати и идеи, което ще бъде проверявано чрез експертна оценка на двама анонимни и независими рецензенти. Препоръчително е ръкописите да се изпращат като прикачени файлове на адрес This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. и This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. . Допустими са дискове или други електронни устройства, като в този случай трябва да се използва пощенския адрес на редакцията. Изпратените материали трябва да са в WORD и PDF формат; размер А4 с полета 2,5 cm отгоре, отдолу, отляво и отдясно; шрифт Times New Roman, 12 pt, единична разрядка. Всички формули, математически знаци и означения в текста трябва да са в MathType. Препоръчително е чертежите да са също в WORD формат, като линиите трябва да са с дебелина 1,25, а означенията да са в Times New Roman, 12 pt и в курсив.


Ръкописите могат да са на български или английски език. Когато е използван български език, след основния текст задължително се прилага резюме на английски и превод на заглавието и адреса на автора (авторите). Заглавната страница трябва да съдържа информативно и без съкращения заглавие на материала, след което следват: имената на авторите без техни академични степени и длъжности (ако има такива); резюме (не повече от 15 реда), което ясно представя същността на съдържателната част с акцент върху получените нови научни резултати (ако има претенции за такива); 3-6 ключови думи (само на английски); пълен текст; благодарности; приложения (ако има такива); бележки; литература; пълни адреси на всички автори с техните академични позиции, училища или научни организации, пощенски и електронни адреси.


Списъкът на използваната литература трябва да съдържа литературни източници, които са достъпни за проверка или справки. Маргинални източници, които нямат присъствие в световните научни масиви, нямат място в списъка на литературата. Ако цитирането на такива източници все пак е необходимо, това може да стане в раздела “Бележки“, където могат да намерят място и допълнителни обяснения и сведения. Цитирането на интернет източници трябва да е в бележките, а не в литературата. Мястото на бележките се маркира в текста с арабски цифри като горни индекси.


Представянето на литературните източници в списъка на литературата става в APA стил (вж. Publication Manual of the American Psychological Association), който се използва широко в науката за образованието: http://www.calstatela.edu/library/guides/3apa.pdf .



Ето някои основни примери:


Списания:
1. Ненков, В. (2010). Няколко свойства на Фойербаховата конфигурация. Математика и информатика, 5, 42–61.
Този източник (с един автор) се цитира така: (Ненков, 2010).


2. Buchholz, R. H. & Rathbun, R. L. (1997). An Infinite Set of Heron Triangles with Two Rational Medians. American Mathematical Monthly, 104, 107–115.
Този източник (с двама автори) се цитира така: (Buchholz & Rathbun, 1997).


3. Goguen, J., Weiner, Т. & Linde, C. (1983). Reasoning and Natural Explanation. IJMMS, 19, 521–559.
Този източник (с повече от двама автори) се цитира така: (Goguen et al., 1983).
Ако списанието има том (годишнина) и номер на книжката (броя), то номерът се поставя в скоби след тома. Например:


4. Okumura, H. & Watanabe, M. (2008). Non-Archimedean Twin Circles of the Arbelos. Mathematics Plus, 16 (3), 63–64.



Книги:
5. Grozdev, S. (2007). For High Achievements in Mathematics. The Bulgarian Experience (Theory and Practice). Sofia: Association for the Development of Education.


6. Atkin, J. M., Black, P. & Coffey, J. (2001). Classroom Assessment and the National Science Education Standards. Washington: National Academies Press.

7. Mэрион, Д. Б. (1975). Физика и физический мир. Москва: Мир.


Книги/сборници с редактор:
8. Lakatos, I. (1970). Falsification and the Methodology of Scientific Research Programmes (pp. 59–89). In: Lakatos, I. & Musgrave, A. (Eds.). Criticism and growth of knowledge. Cambridge: Cambridge University Press.

9. Бижков, Г. & Краевски, В. (2009). Основни методологични изисквания към дисертационните изследвания и типични грешки при тяхната реализация
Guide For Authors (сс. 44–104). В: Ганчев, И. & Тошев, Б. В. (ред). Теория и методология на обучението по естествени науки и математика. Благоевград: Унив. изд. “Неофит Рилски“.


Преди публикуване на приетите за печат ръкописи авторите ще получат коректури на своите статии, които трябва да върнат в редакцията в срок от една седмица. Кореспонденцията се осъществява чрез електронната поща. Публикуването се обявява на авторите с писмо на електронните им адреси, което съдържа PDF на техните статии и авторите могат сами да произведат неограничен брой отпечатъци на своите трудове, които да използват в кариерното си развитие или в комуникацията с други изследователи.



Публикуването на представените материали се определя в зависимост от препоръките на рецензентите и не означава непременно съгласие на редакцията със застъпваните от авторите гледища. Редакторите запазват правото си да редактират ръкописите, когато това е необходимо. Публикуването в "Математика и информатика" е безплатно.


Контакти

Адрес:
София 1113,  
бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5



Телефон:
+359 2 425 04 70,
+359 2 425 04 71, 
+359 2 425 04 73;



Е-mail:
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.,">This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.,
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Виж на картата:

More Articles...

  1. Съдържание


see

AzBuki_finger