Национално издателство за образование и наука "Аз Буки"
СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / LIFELONG LEARNING
Защо да учим [Why We Have to Study?] /
Весела Димова / Vessela Dimova - стр. 199
Роля и място на технологичното обучение в системата на общообразователната подготовка
[Role and Place of Technological Education in the Sistem of General Education]
Теменужка Михалева / Temenuzhka Mihaleva - стр. 207
Учителите и професионалните деформации
[The Teachers and the Professional Deformations] /
Снежана Янакиева / Snezhana Yanakieva - стр. 214
ПРОФЕСИОНАЛНО ОРИЕНТИРАНЕ / VOCATIONAL GUIDANCE
Изборът на професия – социален и личностен акт
[Choice of Profession – Social and Personal Act] /
Илиана Петкова / Iliana Petkova - стр. 222
МЕТОДИКА И ОПИТ / METHODOLOGY & EXPERIENCE
Свободно избираема подготовка по икономика в началното училище
[Teaching Economics as an Elective Subject in Primary Schools] /
Мария Кавданска / Maria Kavdanska / Виолина Стойнева / Violina Stoineva - стр. 232
Екологичното възпитание и неговата реализация в часовете по „Домашен бит и техника”
[Environmental Education and its Implementation in Household and Domestic Appliances Classes] /
Елизабет Влаева / Elizabet Vlaeva - стр. 243
Конструктивната игра в обучението на децата по ”Конструктивнотехническа и битова дейност”
[Constructive Games During the Constructive, Technical and well-being Education in Kindergarten”] /
Катя Минчева / Katya Mincheva - стр. 250
Активизиране на познавателната дейност на учениците чрез изпълнение на практически задачи
в обучението по “Домешен бит и техника”- ІІ-ри клас
[Activation of the Cognitive Activity of Students by Implementing Practical Tasks] /
Недка Чолакова / Nedka Cholakova - стр. 256
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ / RESEARCH ACTIVITY
Традиционни и нови форми на бизнес комуникация в неправителствените организации
[Traditional and New Genres of Business Communication in NGOs] /
Таня Колева / Tanya Koleva - стр. 262
ПРОЕКТИ – РЕЗУЛТАТИ / PROJECTS – RESULTS
Проектът „Разширена реалност” в системата на професионалното образование и обучение
[The Augmented Reality Project in Vocational Education and Training] /
Катя Иванова / Katya Ivanova - стр. 273
ПРЕДСТАВЯМЕ ВИ / WE INTRODUCE
Професионална гимназия по електроника и химични технологии „Проф. Асен Златаров”
[Vocational High School of Electronics and Chemical Technology “Prof. Asen Zlatarov”] /
Калин Йончев / Kalin Ionchev - стр. 281
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 285
ЗАЩО ДА УЧИМ? (Поглед в подготовката на учителите по физика)
Весела Димова
Софийски университет „Св. Климент Охридски”
Резюме. В статията разглеждаме актуалния въпрос за мотивацията в три посоки:
1) личността на учителя като водеща роля в учебно-познавателния процес;
2) знанието като ценност в съвременното общество;
3) нравствените ценности като акцент в подготовката на бъдещите учители по физика.
Keywords: motivation for learning process, moral values, training for teachers of physics
WHY WE HAVE TO STUDY?
Abstract. In this article we look through the important question of motivation in three directions:1) the personality of the teacher as the leading role in learningcognitive process; 2) knowledge as a value in contemporary society; 3) the moral values as accent in the training of teachers in physics.
Assistant professor Dr.Vessela Dimova
Sofia University „St. Kliment Ohridski”
РОЛЯ И МЯСТО НА ТЕХНОЛОГИЧНОТО ОБУЧЕНИЕ В СИСТЕМАТА НА ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНАТА ПОДГОТОВКА
Теменужка Михалева
Основно училище „Добри Чинтулов“, Варна
Резюме. В настоящата статия се поставят и разглеждат въпроси, свързани с ролята и мястото на технологичното обучение като важна част от общообразователната подготовка на учениците в обучението им по “Домашен бит и техника”. То има важната мисия да формира у тях технологична култура, качества, които ще им позволят да се ориентират и впоследствие успешно да се реализират в променящите се условия на пазарна икономика. Важна роля в това отношение има една от основните задачи на технологичното обучение – овладяване на знания, умения и отношения, допринасящи за развитието на личността, интелекта и творческата насоченост на учениците.
Keywords: technology education, role, place, knowledge, skills, intelligence and creativity, comprehensive education.
ROLE AND PLACE OF TECHNOLOGY EDUCATION IN THE GENERAL EDUCATION SYSTEM
Abstract. This article raises and examines issues, related to the role and place of technology education as an important part of the comprehensive education of young people. It informs and enhances their technology culture, and prepares them to find their place in the constantly changing conditions of a market economy. Acquiring knowledge, skills and attitudes during the technology education that contribute to the development of the character, intelligence and creativity of our students, has an important role.
Temenuzhka Mihaleva
Dobry Chintulov Primary School
УЧИТЕЛИТЕ И ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ ДЕФОРМАЦИИ
Снежана Янакиева
Софийски университет ”Св. Климент Охридски”
Резюме. Статията е посветена на проблем, който е от важно практическо значение за образователната ни действителност – професионалните деформации. Разгледани са някои от професионалните деформации, обикновено настъпващи у учителите в резултат на продължителен педагогически труд: склонност към авторитарност, демонстративност, консерватизъм, социална желателност, поведенски трансфер и др. Специален акцент се поставя върху професионалните стереотипи и синдрома на емоционалното „изгаряне”, които са доста разпространени сред учителите с голям професионален стаж.
Keywords: teachers’ job, professional deformations, the burnout syndrome, occupational stereotypes
TEACHERS AND PROFESSIONAL DEFORMATIONS
Abstract. The article is dedicated to a problem of great practical importance for our educational reality – the professional deformations. Here are examined some of the professional deformations usually occurring among teachers as a result of continuous pedagogical work: tendency to authoritarianism, demonstrativeness, conservatism, social desirability, behavioral transfer and others. There is accent on occupational stereotypes and the syndrome of emotional “burning” which are quite common among teachers with great professional experience.
Assoc. Prof. Dr. Snezhana Yanakieva,
Sofia University St. Kliment Ohridski
ИЗБОРЪТ НА ПРОФЕСИЯ – СОЦИАЛЕН И ЛИЧНОСТЕН АКТ
Илиана Петкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се изяснява съдържателността на избора на професия. Представени са различни модели – на чуждестранни и български автори – за съчетаване на личния и общественя аспект. Анализирани са данни от проведено през 2005/2006 г. изследване сред български студенти от специалност «Педагогика», доказващи необходимостта от отговорно решаване на проблемите на професионалния избор, особено когато това е обвързано с една от най-отговорните професии - тази на учителя.
Keywords: professional choice, models, factors for choice the teacher profession
CHOICE OF PROFESSION - SOCIAL AND PERSONAL ACT
Abstract. This feature clarifies the content of the problem for choosing a profession. There are presented different models – of foreign and Bulgarian authors - to combine private and public aspects. The researched data from the 2005/2006 survey, made among Bulgarian students in Pedagogy, prove the necessity of responsibly addressing the professional choice, especially when coupled with one of the most demanding professions – the teacher’s one.
Iliana Petkova, PhD
Asst. prof. in Faculty of Education
Sofia University St. Kliment Ohridski
СВОБОДНО ИЗБИРАЕМА ПОДГОТОВКА ПО ИКОНОМИКА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Мария Кавданска
Югозападен университет „Неофит Рилски”,Благоевград
Виолина Стойнева
II ОУ „Димитър Благоев”,Благоевград
Резюме. Тенденциите в развитието на съвременното образование обуславят необходимостта от разработката на варианти на модели за формиране на икономическата култура на учениците от най-ранна училищна възраст. В свободно избираемата подготовка (СИП) по икономика се създават възможности за развитие на познавателни интереси и се удовлетворяват определени потребности от икономически знания, чрез които учениците навлизат в света на възрастните.
Keywords: economic education and preparation; economic knowledge and terms; modules; technological education; interactive methods
TEACHING ECONOMICS AS AN ELECTIVE SUBJECT IN PRIMARY SCHOOLS
Abstract. Modern education tendencies require the elaboration of economic culture models in primary school’s students. The elective subject in Economics enlarges students’ cognitive interests by satisfying certain needs for economic knowledge which helps the learners to better understand the adults world.
Chief assist. Maria Kavdanska Ph.D
South - Western University “Neofit Rilski”
Violina Stoineva
School ,,Dimitar Blagoev“
ЕКОЛОГИЧНОТО ВЪЗПИТАНИЕ И НЕГОВАТА РЕАЛИЗАЦИЯ В ЧАСОВЕТЕ ПО ДОМАШЕН БИТ И ТЕХНИКА
Елизабет Влаева
Основно училище „Добри Чинтулов”, Варна
Резюме. Тази статия е преглед на екологичното възпитание в съвременното училище и моят личен опит да направя процеса на учене по-интересен и забавен за учениците. Развитието на цялостната технологична култура и знания на децата цели да ги направи по-информирани, отговорни и способни да ги прилагат в реални житейски ситуации. Този процес е основата на екологичното възпитание. Проблемът може да се разглежда като начало на формиране на нагласи у учениците към един нов начин на взаимодействие с околната среда.
Keywords: ecology, environmental education, Household and Domestic Appliances
ENVIRONMENTAL EDUCATION AND ITS IMPLEMENTATION IN CLASSES
IN „HOUSEHOLD AND DOMESTIC APPLIANCES”
Abstract. The article reviews the environmental education in the art school and my personal experience to make the process more interesting and amusing for the students.
The formation of teenagers overall technological culture and knowledge aims to makethem prepared for the real life realization of this environmental education. That problem can be considered as the beginning of the formation of attitudes among students towards a new interaction with the environment.
Elizabet Vlaeva
Dobry Chintulov Primary School
КОНСТРУКТИВНАТА ИГРА В ОБУЧЕНИЕТО НА ДЕЦАТА
ПО „КОНСТРУКТИВНО-ТЕХНИЧЕСКА И БИТОВА ДЕЙНОСТ“
Катя Минчева
Обединено детско заведение 16 „Българче”, Варна
Резюме. В контекста на новите реалности образованието трябва да бъде структурирано около практическите знания и умения, които да са в тясна връзка с живота. Целта е децата да се научат да живеят в хармония с природата и другите около тях. Един от начините за формиране на знания и умения за самостоятелна работа, за поставяне на децата в ситуации на взаимодействие и обсъждане на проблеми е чрез използване на дидактическите игри в обучението по “Конструктивно-техническа и битова дейност”.
Keywords: innovation, interactive, original, didactic and constructive games
CONSTRUCTIVE GAMES DURING THE CONSTRUCTIVE, TECHNICAL AND WELL-BEING EDUCATION
IN KINDERGARTEN
Abstract. In the context of new realities the education should be structured around the practical knowledge and skills that are in close relation with the life. The aim is to teach children to live in harmony with the nature and people around them. One way for the formation of knowledge and skills for independent work, for placing children in situations of interaction and discussing problems is to use interactive methods in the course of their training. Using didactic and constructive games is one of the most attractive and quite adequate techniques for implementing interactive methods during the Constructive, Technical and Well-being Activities education.
Katya Mincheva
Kindergarten 16 Bulgarche
АКТИВИЗИРАНЕ НА ПОЗНАВАТЕЛНАТА ДЕЙНОСТ НА УЧЕНИЦИТЕ ЧРЕЗ ИЗПЪЛНЕНИЕ
НА ПРАКТИЧЕСКИ ЗАДАЧИ (в обучението по „Домашен бит и техника“ - II клас)
Недка Чолакова
СОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, Карнобат
Резюме. В статията се разглежда една педагогическа практика, свързана с акти- визиране на познавателната дейност на учениците по „Домашен бит и техника” - II клас, с помощта на изпълнение на практическа работа. В тази връзка са представени два урока, в които учениците извършват конкретни трудови задачи, като само- стоятелно изработват възли върху обръч и картичка за мама по случай 8 март.
Keywords: pedagogical practice, lesson, practice work, students, cognitive activity, Household and Domestic Appliances.
ACTIVATING THE COGNITIVE ACTIVITY OF STUDENTS BY IMPLEMENTING THE PRACTICAL TASKS
(In Household and Domestic Appliances teaching – 2 nd grade)
Abstract. In this article is viewed a pedagogical practice which is connected with activating of students’ cognitive activity in “Home craft” classes-2nd grade with the help of realizing practical tasks.Two lessons connected with this practice are presented here; students do particular self-dependent tasks – they tie knots on rings and make congratulatory cards for Mother’s day.
Nedka Cholakova
Sv. sv. Kiril and Metodii High School
ТРАДИЦИОННИ И НОВИ ФОРМИ НА БИЗНЕСКОМУНИКАЦИЯ В НЕПРАВИТЕЛСТВЕНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ
Таня Колева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В тази статия се представя част от изследване върху специфичните особености на бизнескомуникацията в неправителствени организации в България, като фокусът е върху огласяване на резултати от анкетно проучване, което е част от дисертационен труд. Резултатите се отнасят до оповестяване на това, какво образование имат работещите в неправителствените организации (НПО), какви специалности са завършили, какви позиции заемат и какъв стаж имат, отчитат се фактори като пол и възраст. Акцентът е върху представяне на резултатите от анализа на писмената бизнескомуникация и бизнескореспонденцията в НПО, както и такива жанрове, които са част от работата по проекти.
Keywords: business communication, genres, survey, written business communication, business correspondence, NGOs,sex, age, education, specialties
TRADITIONAL AND NEW GENRES OF BUSINESS COMMUNICATION IN NGOS
Abstract. The article presents part of research on the specifics of business communication in non-governmental organizations in Bulgaria, focusing on the dissemination of the results of the survey, which is part of the dissertation. The results show the type of education of people that work in NGOs, degree and practice level, infl uence of factors as gender and age. The emphasis is on presenting the results of the analysis of written business communication and business correspondence in NGOs as well as activities that are part of the project.
Tanya Koleva
Sofia University St. Kliment Ohridski (Student)
ПРОЕКТЪТ „РАЗШИРЕНА РЕАЛНОСТ“ В СИСТЕМАТА НА ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ
Катя Иванова
Регионален инспекторат по образованието, Благоевград
Резюме. Изследването е насочено към установяване ефективността от реализирането на технологията „Разширена реалност” в професионалното образование и обучение. С разкриването на същността на тази технология и проучването на влиянието й върху резултатите от взаимодействието между учители и ученици се цели доказване на тезата, че традиционните изисквания към учебните знания постепенно ще се трансформират в изисквания към базови информационни умения от вида търсене на знания за създаване на положителна мотивация за учене.
Keywords: effectiveness, realization, motivation, educational area and high quality
THE AUGMENTED REALITY PROJECT IN VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING
Abstract. The research is aimed at establishing the effectiveness of the implementation of the technology “Augmented Reality” in vocational education and training. By revealing the nature of this technology and study its infl uence on the results of interaction between teachers and students it is proved that traditional training requirements for knowledge will gradually be transformed into requirements for basic information skills on the type of searching knowledge to create positive motivation for learning.
Katya Ivanova
Senior Expert Information Services
Regional Inspectorate of Education
ТЕХНИКУМ ПО ХИМИЧНИ ТЕХНОЛОГИИ „ПРОФ. АСЕН ЗЛАТАРОВ“
Резюме. Професионална гимназия по електроника и химични технологии “Проф. Асен Златаров” е разположена в Плевен (Централна Северна България). Подготовката на кадри е в областта на химическата промишленост, екология, микропроцесорна техника, компютърни системи и технологии и автоматизация на производството. Броят на учениците, обучаващи се в училището, е 500. Обучението се провежда в 26 специализирани кабинета, 10 лаборатории и 5 лаборатории по компютърна техника. Училището има собствена учебнотелевизионна система, информационно-комуникационна система, актова зала и спортен комплекс.
Keywords: vocational education, vocational education and training, The Vocational High School of Electronics and Chemical Technology “Asen Zlatarov”
VOCATIONAL HIGH SCHOOL OF ELECTRONICS AND CHEMICAL TECHNOLOGY „ASEN ZLATAROV“
Abstract. The Vocational High School of Electronics and Chemical Technology “Asen Zlatarov” is situated in Pleven (North Bulgaria). The training is in the field of chemical industry, ecology, microprocessor technique and production automation. 500 students study in the school. The training takes place in 26 special cabinets and 10 laboratories. The school operates own study TV system, information and communication system and sports complex.
Headmaster: Mr. Kalin Ionchev
Vocational High School of Electronics
and Chemical Technology “Asen Zlatarov”