Login
 

Министерство на образованието и науката

 

Национално издателство за образование и наука "Аз Буки"


 

Професионално образование

Научно-методическо списание

Профил на списанието

Списанието е предназначено за учители, университетски преподаватели, студенти, докторанти, специалисти, имащи отношение към професионалното образование и обучение в училищата и университетите. Публикуваните в него материали са особено полезни за хора, търсещи реализация в широката сфера „Учене през целия живот“. Като основни тематични направления са застъпени областите на професионалното образование и обучение, ориентиране и консултиране, кариерно развитие, нормативни документи, образователни проекти и европейски практики.

Членове на редакционната колегия на списанието са доказани български и чуждестранни учени в сферата на професионалното образование и обучение.

Очакваме вашите мнения и коментари на електронен адрес: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.">Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.">Периодика на списанието – 6 книжки годишно.

 

Редакционна колегия

Главен редактор / Editor-in-Chief

Доц. д-р Тоня Георгиева
- Аграрен университет – Пловдив



Редактор / Managing Editor


Д-р инж. Катя Стоянова - СУ “Св. Климент Охридски”
Николай Кънчев



Редакционна колегия / Editorial board

Доц. д-р Анжелина Янева – СУ ”Св. Климент Охридски” Директор на Департамент по спорт
Проф. дтн Анатолий Доценко – Московская Государственная Академия коммунального хозяйства
и строительства, Русия, Декан
Доц. д-р инж. Георги Годенячки – Ректор на ВСУ “Любен Каравелов”
Деян Пушкаров – Председател на НАПОО, Заместник председател на Българската маркетингова асоциация
Емилия Вълчовска – началник отдел, МОМН
Проф. д-р Драгана Глушац – Дам. Декан по учебната дейност в Технически факултет в гр. Зренянин към Университета в гр. Нови Сад, Сърбия
Иван Нейков – Председател на УС на Балкански институт по труда и социалната политика, София
Гл. ас. д-р Илиана Петкова – СУ „Св. Климент Охридски”; Факултет по педагогика, професионална педагогика и професионално образование
Инж. Карамфил Матев – Председател на Националното сдружение на стенографите, машинописците и компютърните оператори
Проф. д-р инж. Красимир Петров – Ректор на Университет по архитектура, строителство и геодезия, София
Доц. д-р инж. Мариана Генчева – Шуменски университет „Еп. Константин Преславски”, катедра „Науки за образованието”
Проф. дтн инж. - математик Петър Колев – Ректор на ВТУ “Тодор Каблешков”, София
Проф. дтн инж. Райчо Иларионов – Ректор на Технически университет гр. Габрово
Доц. Сашко Плачков – ЮЗУ „Неофит Рилски”; ръководител на катедра ”Технологично обучение и професионално образование”
Доц. кпн (д-р) Светлана Рунова – Санкт-петербургски институт за външноикономически връзки и права, филиал - гр. Новокузнецк; Русия, ръководител на катедра „Хуманитарни науки”
Проф. д-р Слободан Попов – Център за развитие и приложение на науката, технологиите и информатиката, Нови Сад, Сърбия; преподавател в природоматематически факултет в университета в Нови Сад
Цветан Харизанов - Ректор на НВУ „Васил Левски”, Велико Търново - Бригаден генерал
Prof.Mag. Beate Kralicek, Lifelong Learning Coordinator, Hochschule für Agrar- und Umweltpädagogik, University College for Agrarian and Environmental Pedagogy
Marie-Odile-NOUVELOT, ENESAD, (Etablissement national d’enseignement superieur agronomique de Dijon) ;Departement des Sciences se la Formation et de la Communication Coordonnées personnelles
Prof. Milan Slavik - Director Institute of Education and Communication Czech niversity of Life Sciences, Prague
Prof. Tatiana Corejova, MEng. PhD. - Rektor University of Zilina, Slovakia; Икономика на транспорта, управление и риск в транспорта
Prof. Zoran Čekerevac, PhD. - “UNION” University in Belgrade, Faculty of Business&Industrial Management, Serbia; Teacher in: Production and service management, Quality Management


 

Годишно съдържание на сп. „Професионално образование“

ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ
НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКО СПИСАНИЕ
ГОДИНА XІV, 2012


VOCATIONAL EDUCATION
ЕDUСATIONAL JOURNAL
VOLUME 14, 2012


Годишно съдържание / Annual Content


Кн. 1/ 2012 г. – до с. 96
Кн. 2 / 2012 г. от с. 103 до с. 192
Кн. 3/ 2012 г. – от с. 199 до с. 288
Кн. 4 / 2012 г. от с. 295 до с. 384
Кн. 5/ 2012 г. – от с. 393 до с. 536
Кн. 6 / 2012 г. от с. 537 до с. 648


ЕВРОПЕЙСКИ ИЗМЕРЕНИЯ / THE EUROPEAN DIMENSION
70–76: Сравнителен анализ на българския и европейския опит в системата
на професионалното образование и обучение
[Comparative Analysis of Bulgarian and European Experience in Vocational Education and Training] /
Катя Стоянова / Katia Stoyanova


ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ / RESEARCH ACTIVITY
262–280: Традиционни и нови форми на бизнес комуникация в неправителствените организации
[Traditional and New Genres of Business Communication in NGOs] /
Таня Колева / Tanya Koleva


329–333: Специфика на деловото общуване между учители и ученици в професионалните училища.
Връзка спроявитена тревожност
[Specifi cs of Business Communication Between Teachers and Students in Vocational Scools.
Relationship with Simptoms of Anniety] /
Гергана Славчева / Gergana Slavcheva

334–353: Оценката на изпълнението на държавните служители – сравнителен анализ между България и Франция [Performance Appraisal of Civil Servants – Comparative Analysis Between Bulgaria and France] /
Аделина Любомирова / Adelina Lyubomirova
440–462: Компютърната симулация като способ за усвояване на базови знания по дисциплината „Маркетинг“
в професионалните гимназии с икономически профил
[Computer Simulation as a Method for Implementation of Learning on „Marketing“ in Secondary Vocational Schools
with Economic Profile] /
Николай Качармазов / Nikolay Kacharmazov


ИСТОРИЧЕСКИ АСПЕКТИ / HISTORICAL ASPECTS

77–83: Исторически преглед на развитието на технологичното обучение като учебен предмет
[Historical Overview of the Development of Technological Education as a School Subject] /
Теменужка Михалева / Temenuzhka Mihaleva


МЕТОДИКА И ОПИТ / METHODOLOGY & EXPERIENCE
24–28: Приложение на модел PREEL за редизайн на уеббазирани курсове за квалификация на учители
по професионално образование и обучение
[PREEL Model Application for Re-Disigning of Web – Based Courses for Qualifi cation of Teachers
in Vocational Education and Training] /
Фани Тодорова / Fani Todorova
29–35: Приложение на информационните и комуникационните технологии в обучението
по „Конструктивно-техническа и битова дейност“ при деца в предучилищна възраст
[Application of ICT in Education on Constructive – Technical and Household Activities in Children in Preschool]/
Катя Минчева / Katya Mincheva
36–42: Електронно помагало по модул „Въведение в персоналните компютри“ –
иновационен подход за самостоятелно обучение
[Electronic Textbook on Module “Introduction to Personal Computers“ – Innovative Approache to Autonomous Learning] / Елена Илиева–Ибовска / Elena Ilieva–Ibovska
43–48: Ролята на информационните технологии в обучението по компютърна техника и технологии за повишаване
на ефективността в обучението на учениците (професионална подготовка XI клас)
[The Role of Information Technology in Teaching Computers and Technology to Enhance the Effectiveness of Training Students (Vocational Training XI Class )] /
Димитър Димитров / Dimitar Dimitrov
49–56: Интегративни връзки в обучението по „Домашен бит и техника“ и „Човекът и природата“
[Integrative Links in Teaching on the “Home Lifestyle and Technology“ and „Man and Nature“] /
Елизабет Влаева / Elizabet Vlaeva
57–69: Гражданските и обществените компетентности у българските ученици от прогимназиален етап –
резултати от едно изследване
[The Social and Civic Competences in Lower Secondary Bulgarian Students – a Case Study] /
Захари Захариев / Zahari Zahariev / БистраСтоименова / Bistra Stoimenova и / МиренаЛегурска / Mirena Legurska
137–143: Реализиране на иновационни методи за оценяване в обучението
по модул „Въведение в персоналните компютри“
[Implementation of Innovative Methods for Evaluation in Teaching Module „Introduction to Personal Computers“] /
Елена Илиева–Ибовска / Elena Ilieva–Ibovska
144–149: Приложение на информационните технологии в обучението по компютърна техника като иновация
в професионалната подготовка на учениците (специалност „Компютърна техника и технологии“ – ХІ клас)
[ The Inovation of Information Technologies as an Application in Computer Training of Student’s Vocational Education
(Specialty „Computer Techniques and Technologies – XI Grade“)] /
Димитър Димитров / Dimitar Dimitrov 
150–156: Приложение на образователното портфолио в професионалната подготовка
[Application of the Educational Portfolio in the Vocational Education] /
Здравка Костадинова / Zdravka Kostadinova
157–167: Роля и място на интегративните връзки в обучението по „Домашен бит и техника“ – трети клас
(„Работа с материали и модули“)
[Role and Place of Integrative Connections in Teaching on „Home Lifestyle and Technology“ – Third Grade
(Working with Materials and Modules)] /
Анна Иванова /Anna Ivanova
168–180: Компетентностите на учителя, свързани с религиозното възпитание в училище (емпирично изследване) [Teacher Competencies Related to Religious Education at School (empirical research)] /
Методий Ангелов /Metodiy Angelov
232–242: Свободноизбираема подготовка по икономика в началното училище
[Teaching Economics as an Elective Subject in Primary Schools] /
Мария Кавданска / Maria Kavdanska / ВиолинаСтойнева /Violina Stoineva
243–249: Екологичното възпитание и неговата реализация в часовете по „Домашен бит и техника“
[Environmental Education and its Implementation in Household and Domestic Appliances Classes]/
Елизабет Влаева / Elizabet Vlaeva
250–255: Конструктивната игра в обучението на децата по „Конструктивно-техническа и битова дейност“
[Constructive Games During the Constructive, Technical and Well-being Education in Kindergarten”] /
Катя Минчева / Katya Mincheva
256–261: Активизиране на познавателната дейност на учениците чрез изпълнение на практически задачи
(в обучението по „Домашен бит и техника“ – ІІ клас
[Activation of the Cognitive Activity of Students by Implementing Practical Tasks] /
Недка Чолакова / Nedka Cholakova
315–323: Вариант на декомпозиране на общите цели до равнище учебен предмет „Конструиране на мебели“
[A Variant of Decomposition of the Overall Objectives to a Level Subject „Design of Furniture“] /
Даниела Мантарова / Daniela Mantarova
324–328: Актуальность тестирования в процессе обучения студентов колледжа
[Importance of Testing in College Students Learning] /
Наталия Морозова / Natalia Morozova
463–472: Интегративните връзки в обучението по „Домашен бит и техника“
[Integrative Links in Teaching in Domestic Science and Technics] /
Станка Георгиева /Stanka Georgieva
473–494: Стимулиране на детската креативност в часовете за занимания по интереси чрез музикално, литературно
и изобразително изкуство
[Stimulation of Children,s Creativity During The Lessons for Interest Activitiest by Musical, Literary and Panting Arts] / Пенка Марчева / Penka Marcheva
495 – 501: Реализиране на целите на обучение по модул „Производство на корпусни мебели“ чрез ролевата игра [Realise the Objectives of the Training Module: „Production of Furniture“] /
Даниела Мантарова / Daniela Mantarova
502–505: An Analysis of the Core Competences Among Students of the Construction Department’s Sesource Center /
Svetlana Avramenko
506–510: Система социального партнерства как путь повышения качества профессионального образования
[The System of Social Partnership as a Way of Improving the Quality of Professional Education] /
Медведева М. / M. Medvedeva
511–518: Конструктивно-техническата дейност като елемент на образователно направление при осъществяването
на възпитателно-образователния процес в детската градина
[Structural and Тechnical Operations as Part of the Educational Direction in the Implementation of Educational Process
in the Kinder Garden] /
Мариана Генчева / Mariana Genchеva
561–567: Възможности на обучението по предмета „учебно-тренировъчна фирма“ за реализация
на интегративни връзки
[Opportunities of the Teaching Mmethods in an Educational Training Firm for Realization of Integrative Connections] /
Славка Койчева / Slavka Koicheva
568–578: Методико-дидактически основи на обучението по „Технологично обзавеждане на хотела и ресторанта“ [Methodical-Didactic Foundations of Teaching „Hotel and Restaurant Technological Equipment“] /
Антонина Недкова / Antonina Nedkova
579–583: Комплексният подход в обучението по „Декоративна дендрология“
[The Integrated Approach to Decorative Dendrology Tuition] /
Йорданка Гецова / Jordanka Getsova


МЕЖДУНАРОДЕН ОПИТ / INTERNATIONAL EXPERIENCE
584–589: Интеграция формальной, неформальной и информальной образовательных систем как фактор эффективной подготовки конкурентоспособного специалиста
[Technological Compatibility of Formal and Informal Educattion as the Factor of Specialists’ Effective Tutoring] /
Светлана Рунова / Степан Точка / Svetlana Runova / Stephan Tochka
590–609: Агенционната фотожурналистика в конфликта между практиката и правилата (прилики и разлики
в структурата и работата на Пресфото на Българската телеграфна агенция и фотодепартамента на Агенция Ройтерс) [News Agency Photojournalism in the Confl ict Between Practice and Rules (Similarities and Differences in the Structure
and Operation of Pressphoto of the Bulgarian News Agency and the Photo Department of Reuters News Agency)] /
Олег Попов / Oleg Popov
610–614: Использование цвета в условиях рекламного дискурса на примере изучения специального
курса „Цвет и реклама“
[The Use of Color Terms in the Advertising Discourse on the Example of Studying Special Course, „Color and Advertising“] / Анна Землянска / Zemlyanskaya Anna
615–618: Целевое значение инноваций Videocoloristic дисциплины
[The Target Value of  Innovation Disipline Videocoloristic] /
Мария Донцова / Dontsova Maria


МЕНИДЖМЪНТВ ОБРАЗОВАНИЕТО/ MANAGEMENT IN EDUCATION
354–362: Проектният мениджмънт – възможност за иновации в съвременното училище
[The Project Management – an Opportunity for InnovationS in Modern School] /
Нели Стефанова / Neli Setfanova
363–376: Аспекти на проектния мениджмънт и приложението им в професионалното образование
[Aspects of Project Management and their Application in Vocational Education] /
Николай Качармазов / Nikolay Kacharmazov


ПИСМА / LETTERS
619–622: Национално училище по изкуствата „Панайот Пипков“ – Плевен, в Европейското образователно пространство [National School of Arts „Panayot Pipkov“ Pleven in European Educational Space] /
Белла Хараламбова / Bella Haralambova


ПРЕДСТАВЯМЕВИ / WE INTRODUCE
181–188: Професионална гимназия по техника имениджмънт „Христо Ботев“ – Ботевград –
училище с традиции и бъдеще
[Vocational School of Technology and Management „Hristo Botev“ – Botevgrad – School with Traditional and Future] /
Добрин Христов / Dobrin Hristov
281–284: Професионална гимназия по електроника и химични технологии „Проф. Асен Златаров“
[Vocational High School of Electronics and Chemical Technology „Prof. Asen Zlatarov“] /
Калин Йончев / Kalin Ionchev
377–380: Професионална гимназия по строителство и архитектура „Кочо Честименски“ – Пазарджик
[Vocational High School of Electronics and Chemical Technology „Prof. Asen Zlatarov“] /
Директор – инж. Петя Иванова / Petia Ivanova
528–532: Професионална гимназия по хранително-вкусови технологии „Св. Димитрий Солунски“ – Асеновград [Professional High School of Food Technologies „Sveti Dimitrii Solunski“ – Assenovgrad] /
Аксиния Каменова / Aksinia Kamenova
629–636: Професионална гимназия по туризъм и хранителни технологии „Никола Димов“ – Пирдоп –
традиция в новаторството
[Vocational School Tourism and Food Technologies „Nicola Dimov“ – Pirdop] /
Павлинка Ценова / Pavlinka Tsenova


ПРОЕКТИ – РЕЗУЛТАТИ / PROJECTS – RESULTS
84–92: Твоето бъдеще зависи от днес!
[Your Future Depends on Today] /
Катя Ценева / Katia Tseneva
273–280: Проектът „Разширена реалност“ в системата на професионалното образование и обучение
[The Augmented Reality Project in Vocational Education and Training] /
Катя Иванова / Katya Ivanova


ПРОФЕСИОНАЛНО ОРИЕНТИРАНЕ / VOCATIONAL GUIDANCE
222–231: Изборът на професия – социален и личностен акт
[Choice of Profession – Social and Personal Act] /
Илиана Петкова / Iliana Petkova


РАКУРС / FORESHORTENING
519–527: Рудолф Щайнер – бащата на валдорфската педагогика
[Rudolf Steiner – the Father of the Waldorf Education] /
Десислава Опел / Desislava Oppel
623–628: За хуманизма на един от най-влиятелните психолози на XX век
[For the Humanism one of the Most Infl uential Psychologists of the XX Century] /
Десислава Костова / Desislava Kostova


УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / LIFELONG LEARNING
8–15: Перманентно образование и учене през целия живот
[The Permanent Education and Lifelong Learning] /
Чавдар Катански / Chavdar Katanski
16–28: Аграрният университет – Пловдив, и професионалното обучение на земеделски производители
по мярка 111 от Програмата за развитие на селските райони 2007–2013 г.
[The Agricultural University – Plovdiv, and Vocational Training of Farmers within Measure 111 under the Rural Development Programme for 2007–2013] /
ТоняГеоргиева / Tonya Georgieva
110–130: Кариерните услуги в България – състояние и тенденции
[Career Services in Bulgaria – Condition and Trends] /
Моника Богданова / Monika Bogdanova
131–136: Гражданско образование и образование по права на човека в училище
[Civic Education and Education for Human rights in School] /
Мирена Легурска / Mirena Legurska
199–206: Защо да учим
[Why We Have to Study?]/
Весела Димова / Vessela Dimova
207–213: Роля и място на технологичното обучение в системата на общообразователната подготовка
[Role and Place of Technological Education in the Sistem of General Education] /
Теменужка Михалева / Temenuzhka Mihaleva
214–221: Учителите и професионалните деформации
[The Teachers and the Professional Deformations] /
Снежана Янакиева / Snezhana Yanakieva
295–306: Образование за устойчиво развитие – концептуализация и практически измерения
[Education for Sustainable Development – conceptualization and Practical Aspects] /
Даниела Димова / Daniela Dimova
307–314: Аспекти на продължаващо образование на учители по природни науки
[Aspects of the Continuing Education of Teachers of Science (results of opinion surveys of teachers
to integrate ICT in education)] /
Нели Димитрова / Neli Dimitrova
543–549: Организация и учебно-възпитателна дейност в полуинтернатните групи в първи клас –
същност, опит и перспективи
[Organization and Educative in Semi-Boarding Groups in First Class, Nature, Experience and Perspective] /
Даниела Миловидова / Daniela Milovidova
550–554: Самообучението при квалификацията в контекста на „Учене през целияживот“
[Self-Learning by in qualifi cation in the context of „Lifelong Learning“] /
Катя Стоянова / Katia Stoyanova
555–560: Как да създадемедна по-сигурна среда в училище
[How to Create a Safer School Environment] /
Мирена Легурска / Mirena Legurska

ФОРУМИ / FORUMS
103–105: Европейската мрежа на учене и преподаване в селското стопанство и развитие на селските райони
[European Network of Learning and Teaching in Agriculture and  Rural Development]
106–109 Обръщения на: Тоня Георгиева – вицепрезидент на ENTER /
Tonya Georgieva – Vice-President of ENTER / & Франциско Ортиц Беррокал – президент на ENTER /
Francisko Оrtiz Berrocal – President of ENTER / 90-годишнинанаВисше транспортно училище „Тодор Каблешков“
[90th Anniversary оf Todor Kableshkov University оf Transport]


ПОЗДРАВЛЕНИЯ / GREETINGS
392–393: Проф. Сергей Игнатов – министър на образованието, младежта и науката
[Prof. Sergei Ignatov – Minister of Education, Youth and Science in Bulgaria]
394–395: Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията
[Ivaylo Moskovski – Minister of Transport, Information Technology and Communications]
396–397: Лиляна Павлова – министър на регионалното развитие и благоустройството
[Lilyana Pavlova – Minister of Regional Development and Public Works]
398–399: Проф. д-рВаньо Митев, дм, дбн – ректор на МУ – София, председател на Съвета на ректорите
[Prof. Vanyo Mitev, MD, PhD, DSc, Rector of Medical University – Sofia]
400–401: Проф. д-р ЗоранЧекеревац, Университет „Юниoн“ – Белград, Факултет по бизнес и индустриален мениджмънт, Бизнес училище Чачак, НПО МЕСТЕ
[Prof. dr Zoran Čekerevac „Union“ University Belgrade – Faculty of Business and Industrial Management Business School Čačak, and MESTE NGO]
402–403: Проф. П. А. Жбанов, ректор Московской государственной академии коммунального хозяйства и строительства / Проф. А. И. Доценко, декан МГАКхиС, академик Международной академии транспорта, доктор технических наук
[Prof. PA Zhbanov, Rektorr Moscow State Academy of Municipal Economy and Construction / Prof. A.I Dotsenko, Dean GAKhiS, the International Academy of Transport, Doctor of Technical Sciences]
404–410: Висше транспортно училище „ТодорКаблешков“ – модерно образование и професионализъм
[Todor Kableskov University of Transport – Contemporary Education And Professionalism] /
Петър Колев, Даниела Тодорова / Petar Kolev, Daniela Todorova
411–414: Бъдеще, базирано върху знанието
[Future Based on Knowledge] /
Даниела Тодорова / Daniela Todorova
415–427: Автомобил с брауново гориво
[Automobile With Brownian Fuel] /
Иван Петров / Ivan Petrov
427–433: Многоканална микропроцесорна система за дистанционен контрол и управление на електроенергийни обекти [Multi-Microprocessor System for Remote Monitoring and Control of Electric Power Objects] /
Георги Павлов, Радослав Кацов, Ивайло Ненов / Georgi Pavlov, Radoslav Katsov, Ivaylo Nenov

За авторите

Редакционната колегия на списанието „Професионално образование“ разглежда само ръкописи, които са насочени единствено към него. Ръкописи, които вече са публикувани някъде, били са изпратени, или са под печат в друго списание, няма да бъдат публикувани. Изпратените статии трябва да съдържат оригинални научни резултати и идеи и това ще бъде проверявано чрез експертна оценка на двама анонимни и независими рецензенти.  


Електронното изпращане на ръкописите е за предпочитане. Адресът е: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите..">Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.. 
За оформяне на ръкописите, които се прилагат като приложение (attachment) към съпровождащото ги електронно писмо, трябва да се използва стандартна word програма. Изпращането на ръкописа, записан на диск, също е допустимо.



Подготовка на ръкописа
Общи указания

  1. Ръкописите могат да бъдат написани на български или на английски, съобразно желанието на автора.
  2. Ръкописите трябва да бъдат структурирани по следния начин: заглавна страница с информативно и без никакви съкращения заглавие на статията, след което следват имената на авторите без техните академични степени и длъжности (ако имат такива); резюме, което ясно представя същността на проведеното изследване с акцент върху получените нови научни резултати (не повече от 20 реда); 3-6 ключови думи (само на английски); пълен текст; благодарности; приложения (ако има такива); бележки; литература; пълни адреси на всички автори с техните академични позиции, училища или научни организации, пощенски и електронни адреси.
  3. Фигурите и техните надписи се представят отделно от основния текст в допълнителен файл, но мястото на тези фигури в текста трябва да бъде посочено – Фиг. 1, Фиг. 2 и т.н.
  4. Таблиците и техните надписи се представят отделно от основния текст в допълнителен файл, но мястото на тези таблици в текста трябва да бъде посочено – Таблица 1, Таблица 2 и т.н. Таблично се представят числени данни, изразяващи функционални зависимости между някакви величини или променливи. Текстовите таблици затрудняват печата и четенето на статиите и затова тяхната употреба не се препоръчва.

Бележки и литература
Списъкът на използваната литература трябва да съдържа литературни източници, които са достъпни за проверка или справки. Маргинални източници, които нямат присъствие в световните научни масиви, нямат място в списъка на основната литература. Ако цитирането на такива източници все пак е необходимо, това може да стане в раздела „Бележки“, където могат да намерят място и допълнителни обяснения или сведения, за които е преценено, че присъствието им в основния текст на статията би го обременило излишно. Цитирането на интернет източници не се препоръчва, но ако това наистина е необходимо, мястото им не е в литературата, а в бележките, и то в предпочитания portable document format (pdf). Мястото на бележките се маркира в текста на статията с арабски цифри като горни индекси.


Представянето на литературните източници в списъка на литература става в APA – стил (вж. Publication Manual of the American Psychological Association), който се използва широко в обществените и хуманитарните науки, включително в науката за образованието.



Ето някои примери:


Списания:

Mochrie, S.G.J. (2011). The Boltzmann factor, DNA melting, and Brownian ratchets: topics in an introductory physics sequence for biology and premedical students. American J. Physics, 79, 1121-1126.
Каишев, Р. (1998). Автобиографични бележки. Химия, 7, 112-119.
Такива източници се цитират в основния текст като: Thompson (1986) или (Thompson, 1986).

Missen, R.W. & Smith, W.R. (1989). A question of basic chemical literacy? J. Chem. Educ., 66, 217-218.
Този източник се цитира в основния текст като: Missen & Smith (1989) или (Missen & Smith, 1989).

Subramanian, R.M., Goh, K. & Chia, L.S. (1995). The relationship between the number of elements and the number of independent equations of elementary balance. J. Chem. Educ., 72, 894-895.
Такива източници се цитират в основния текст като: Subramanian et al. (1995) или (Subramanian et al., 1995).


Ако трябва да се цитира списание, в което номерацията на всяка книжка от даден том започва със страница 1, тогава номерът на книжката също трябва да се посочи в библиографското описание на източника така:
Nichols, P., Twing, J., Mueller, C.D. & O’Malley, K. (2010). Standard-setting methods as measurement processes. Educational Measurement: Issues & Practice, 29(1), 14-24.
Цанков, Н. (2009). Компетентност за познавателно моделиране – дидактическа конкретизация. Педагогика, 19(7-8), 82-105.



Книги
Atkin, J.M., Black, P. & Coffey, J. (2001). Classroom assessment and the national science education standards. Washington: National Academies Press.
Mэрион, Д.Б. (1975). Физика и физический мир. Москва: Мир.



Книги/сборници с редактор
Lakatos, I. (1970). Falsification and the methodology of scientific research programmes (pp. 59-89). In: Lakatos, I. & Musgrave, A. (Eds.). Criticism and growth of knowledge. Cambridge: Cambridge University Press.
Бижков, Г. & Краевски, В. (2009). Основни методологични изисквания към дисертационните изследвания и типични грешки при тяхната реализация (сс. 44-104). В: Ганчев, И. & Тошев, Б.В. (ред). Теория и методология на обучението по естествени науки и математика. Благоевград: Унив. изд. „Неофит Рилски“.



Коректури
Преди публикуването на приетите за печат ръкописи, авторите ще получат коректури на своите статии, които трябва да върнат в редакцията в срок от една седмица; големи промени в текста на този етап не се допускат.



Отпечатъци
Публикуването се обявява на авторите с писмо, което съдържа pdf на техните статии, с които авторите сами могат да подготвят неограничен брой отпечатъци на своите трудове, които да използват в кариерното си развитие или в комуникацията с други изследователи.



Последни думи
Публикуването на представените материали се определя от препоръките на рецензентите и не означава непременно съгласие на редакцията със застъпваните от авторите гледища. Редакторите могат да редактират ръкописите, когато това е необходимо. Публикуването в това списание е безплатно както за авторите, така и за техните научни или учебни организации.


Контакти

Адрес:
София 1113,  
бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5



Телефон:
+359 2 425 04 70,
+359 2 425 04 71, 
+359 2 425 04 73;


Е-mail:
Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.">Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.,
Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.">

Виж на картата:

Още статии ...

  1. Съдържание


see

AzBuki_finger_black