Национално издателство за образование и наука "Аз Буки"
СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / LIFELONG LEARNING
Перманентно образование и учене през целия живот
[The Permanent Education and Lifelong Learning] /
Чавдар Катански / Chavdar Katanski - стр. 8
Аграрният университет – Пловдив и професионалното обучение на земеделски производители по мярка 111
от Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г.
[The Agricultural University – Plovdiv and Vocational Training of Farmers within Measure 111 under
the Rural Development Programme for 2007 – 2013] /
Тоня Георгиева / Tonya Georgieva - стр. 16
МЕТОДИКА И ОПИТ / METHODOLOGY & EXPERIENCE
Приложение на модел PREEL за редизайн на уеббазирани курсове
за квалификация на учители по професионално образование и обучение
[PREEL Model Application for Re-Disigning of Web – Based Courses for Qualification
of Teachers in Vocational Education and Training] /
Фани Тодорова / Fani Todorova - стр. 24
Приложение на Информационните и комуникационните технологии в обучението
по „Конструктивно-техническа и битова дейност“ при деца в предучилищна възраст
[Application of ICT in Education on Constructive – Technical and Household activities in children in preschool] /
Катя Минчева / Katya Mincheva - стр. 29
Електронно помагало по модул „Въведение в персоналните компютри“ – иновационен подход за самостоятелно обучение
[Electronic Textbook on Module “Introduction to personal computers“ – Innovative Approache to Autonomous Learning] /
Елена Илиева – Ибовска / Elena Ilieva-Ibovska - стр. 36
Ролята на информационните технологии в обучението по компютърна техника и технологии
за повишаване на ефективността в обучението на учениците (професионална подготовка XI клас)
[The role of information technology in teaching computers and technology to enhance the effectiveness
of training students (vocational training XI class )] /
Димитър Димитров / Dimitar Dimitrov - стр. 43
Интегративни връзки в обучението по „Домашен бит и техника“ и „Човекът и природата“
[Integrative links in teaching on the “Home lifestyle and technology“ and “Man and Nature“] /
Елизабет Влаева / Elizabet Vlaeva - стр. 49
Гражданските и обществените компетентности у българските ученици от прогимназиален етап – резултати от едно изследване
[The social and civic competences in lower secondary Bulgarian students – a case study] /
Захари Захариев / Zahari Zahariev / Бистра Стоименова / Bistra Stoimenova и / Мирена Легурска / Mirena Legurska - стр. 57
ЕВРОПЕЙСКИ ИЗМЕРЕНИЯ / THE EUROPEAN DIMENSION
Сравнителен анализ на българския и европейския опит в системата на професионалното образование и обучение
[Comparative analysis of Bulgarian and European experience in Vocational education and training] /
Катя Стоянова / Katia Stoyanova - стр. 70
ИСТОРИЧЕСКИ АСПЕКТИ / HISTORICAL ASPECTS
Исторически преглед на развитието на технологичното обучение като учебен предмет
[Historical overview of the Developmentof technological Education as a School Subject] /
Теменужка Михалева / Temenuzhka Mihaleva - стр. 77
ПРОЕКТИ – РЕЗУЛТАТИ / PROJECTS – RESULTS
Твоето бъдеще зависи от днес!
Your Future Depends on Today] /
Катя Ценева / Katia Tseneva - стр. 84
ПЕРМАНЕНТНО ОБРАЗОВАНИЕ И УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Чавдар Катански
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията предлага подробен анализ на връзките и различията между понятията перманентно образование и учене през целия живот, проследявайки тяхното въвеждане в съвременната теория и практика на професионалното образование и обучение.
Keywords: permanent education, life-long learning, continuing education, continuing vocational training, adults’ education.
ТНЕ PERMANENT EDUCATION AND LIFELONG LEARNING
Abstract. The article seeks the relationships between widely used terms Permanent education and Lifelong learning and traces through the history of their introduction in the modern VET theory and practice.
Chavdar Katanski
Sofia University “St. Kliment Ohridski“
АГРАРНИЯТ УНИВЕРСИТЕТ – ПЛОВДИВ И ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБУЧЕНИЕНА ЗЕМЕДЕЛСКИ ПРОИЗВОДИТЕЛИ
ПО МЯРКА 111 ОТ ПРОГРАМАТА ЗА РАЗВИТИЕ НА СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ 2007-2013 Г.
Тоня Георгиева
Аграрен университет – Пловдив
Резюме. В статията са отразени и анализирани резултатите от анкетно проучване с 64 земеделски производители, които получават професионално обучение в 150-часов курс по „Отглеждане на житни, бобови и технически култури“, организиран от Аграрен университет – Пловдив, в рамките на проект по Мярка 111 от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. (Договор № 29/111/00013). Проучването установява степента на участие на земеделски производители в различни форми на квалификация и преквалификация, потребността им от проведeното обучение, оценка на нивото на организация и степента на мотивация за продължаващо обучение в контекста на Ученето през целия живот.
Keywords: lifelong learning, professional qualification, Agricultural University Plovdiv, Centre for continuous education
THE AGRICULTURAL UNIVERSITY – PLOVDIV AND VOCATIONAL TRAINING OF FARMERS WITHIN MEASURE 111
UNDER THE RURAL DEVELOPMENT PROGRAMME FOR 2007 – 2013
Abstract. The article displays the analysed results from a survey feedback of 64 farmers undertaking a 150-hour course in “Growing Cereals, Leguminous and Industrial Crops“, organised by the Agricultural University – Plovdiv within a project under the Rural Development Program 2007 – 2013, Measure 111 (Contract No 29/111/00013). The survey specifi es the extent of farmers’ involvement in various qualifi cation and retraining forms, the necessity of the training performed, the evaluation of organization level and degree of motivation for continuous education in the Life Long Learning context.
Assos. Prof. Dr. Tonya Georgieva
Agricultural University Plovdiv
ПРИЛОЖЕНИЕ НА МОДЕЛ PREEL ЗА РЕДИЗАЙН НА УЕББАЗИРАНИ КУРСОВЕЗА КВАЛИФИКАЦИЯ
НА УЧИТЕЛИ ПО ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ
Фани Тодорова
СУ „Св. Климент Охридски“
Резюме. Настоящата статия е опит да се обхване цялостният процес на редизайн на курс за кариерно развитие на учителите по професионално образование и обучение на базата на модела PREEL (модел за дизайн на електронно обучение, разработен в Института по образование, Лондон). Проследяват се етапите на процеса на редизайн, базиран на модела PREEL.
Keywords: web-based courses, model PREEL, qualification of teachers, vocational education and training
PREEL MODEL APPLICATION FOR RE-DESIGNING OF WEB-BASED COURSES FOR QUALIFICATION
OF TEACHERS IN VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING
Abstract. This paper is attempting to present the whole process of re-designing webbased courses for raining of teachers vocational education on the grounds of PREEL model (developed in the Institute of Education, London). All the stages of the process of redesigning, based on the model, are followed out.
Assistant professor Fani Todorova
Sofia Universiti “St. Kliment Ohridski“
ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИНФОРМАЦИОННИТЕ И КОМУНИКАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБУЧЕНИЕТО
ПО „КОНСТРУКТИВНО-ТЕХНИЧЕСКА И БИТОВА ДЕЙНОСТ“ ПРИ ДЕЦА В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Катя Минчева
ОДЗ №16 „Българче“, Варна
Резюме. Използването на информационните и комуникационните технологии в предучилищна възраст е с оглед подобряване качеството на обучение, както и повишаване на мотивацията на детето към активно мислене, за да може да развива творческите си способности, да търси и намира нестандартни решения в живота. Децата трябва да бъдат поставени в ролята на активни потребители, а не на пасивни наблюдатели. Първоначалното въвеждане на информационните и комуникационните технологии в предучилищна възраст в областта на образователните направления е от образователната система „Изкуства“, за която има разработен софтуерен пакет, подходящ за реализиране на целите на учебната програма.
Keywords: effective training, active creative and independent personalities, team model, work in groups
APPLICATION OF ICT IN TEACHING ALONG CONSTRUCTIVE – TECHNICAL AND HOUSEHOLD ACTIVITIES’ IN PRESCHOOLERS
Abstract. The use of ICT in preschool is to improve the quality of education and
increase the motivation of the child to actively thinking in order to develop their creative abilities to seek and fi nd unconventional choices in life. Children should be placed in the role of active users rather than passive observers. Initial introduction of ICT in preschool education in the fi elds of education system is “Izkustva“, which has developed a software package suitable for realizing the objectives of the curriculum.
Katya Mincheva
Kindergarten 16 “Bulgarche“
ЕЛЕКТРОННО ПОМАГАЛО ПО МОДУЛ „ВЪВЕДЕНИЕ В ПЕРСОНАЛНИТЕ КОМПЮТРИ“ –
ИНОВАЦИОНЕН ПОДХОД ЗА САМОСТОЯТЕЛНО ОБУЧЕНИЕ
Елена Илиева-Ибовска
Професионална техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“, Габрово
Резюме. Статията разглежда организацията на обучение по модул „Въведение в персоналните компютри“. Описва се създаденото с помощта на информационните технологии иновационно електронно помагало като съвременен метод за самообучение. Електронният учебник се определя като автоматизирана система за обучение, която включва дидактически, методически и справочни материали от различни теми и е програма за самообучение и оценка на знанията. Направено е подробно сравнение между традиционните печатни учебници и електронните им аналози. Съдържа и кратко описание как да се използва този софтуерен продукт. Електронното помагало е създадено с цел повишаване ефективността на обучението по професионалните модули.
Keywords: electronic textbook, innovative methods, information technology, advantages of computer materials, didactic tests, new tools for self-learning, evaluation
ELECTRONIC TEXTBOOK ON MODULE „INTRODUCTION TO PERSONAL COMPUTERS“ –
INNOVATIVE APPROACHE TO AUTONOMOUS LEARNING
Abstract. The article examines the organization of the training module “Introduction to personal computers“. It describes the created, by using information technology, an innovative electronic textbook as a new tool of self-learning. The electronic textbook is defi ned as an automated training system that includes didactic, methodical and reference materials in a different subject and also it’s a program of self-learning and knowledge control. There is a detail comparison between the traditional print textbooks and their electronic analogues. It’s presented a brief description of how to use this software product. It’s in service to students for increasing their effi ciency of professional training modules.
Eng. Elena Ilieva-Ibovska
Secondary Technical School “D-r Nikola Vasiliadi“ – Gabrovo
РОЛЯТА НА ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО КОМПЮТЪРНА ТЕХНИКА И ТЕХНОЛОГИИ
ЗА ПОВИШАВАНЕНА ЕФЕКТИВНОСТТА В ОБУЧЕНИЕТО НА УЧЕНИЦИТЕ(професионална подготовка ХI клас)
Димитър Димитров
Професионална техническа гимназия „Д-р Н. Василиади“, Габрово
Резюме. В настоящата статия се поставя на преден план нещо, което отдавна не е въпрос на избор, а е просто задължително – информационните технологии в полза на обучението на подрастващото поколение в областта на техническите дисциплини – електроника, машиностроене, автомобилна техника и по-конкретно компютърната техника.
Keywords: information technology, training, computer equipment, performance, display, educational films
THE ROLE OF INFORMATION TECHNOLOGY IN TEACHING COMPUTERS AND TECHNOLOGY TO ENHANCE
THE EFFECTIVENESS OF TRAINING STUDENTS(Vocational Training ХI klas)
Abstract. In the current article puts forward something that is no longer a question
of choice but a must – information technology for the benefi t of education the rising generation in technical disciplines – electronics, engineering, automotive engineering and in particular computer equipment.
Eng. Dimitar Dimitrov
Vocational Technical School „Dr. N. Vasiliadi“
ИНТЕГРАТИВНИ ВРЪЗКИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО „ДОМАШЕН БИТ И ТЕХНИКА“
И „ЧОВЕКЪТ И ПРИРОДАТА“
Елизабет Влаева
Основно училище „Добри Чинтулов“, Варна
Резюме. Настоящата статия е насочена към анализ на междупредметните връзки, тяхната значимост в обучението и конкретното им приложение по учебните предмети „Домашен бит и техника“ и „Човекът и природата“. Представени са два урока,в които ясно се очертават интегративните връзки в горепосочените предмети.
Keywords: integrative links, information technology, Technology, Man and Nature
INTEGRATIVE LINKS BETWEEN EDUCATION AND HOME LIFE EQUIPMENT AND MAN AND NATURE
Abstract. This paper addresses the analysis of cross-curricular links, their
importance in education and their application in the specifi c subjects of Home Lifestyle and Technology as well as Man and Nature. Presented are two lessons, which clearly outline the integrative links in the above mentioned subjects.
Elizabet Laleva Vlaeva
ГРАЖДАНСКИТЕ И ОБЩЕСТВЕНИТЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ У БЪЛГАРСКИТЕ УЧЕНИЦИ
ОТ ПРОГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП – РЕЗУЛТАТИ ОТ ЕДНО ИЗСЛЕДВАНЕ
Захари Захариев
Бистра Стоименова
Мирена Легурска
СУ „Св.Климент Охридски“,
Департамент за информация и усъвършенстване на учители
Резюме. Настоящата статия представя резултати от изследване, осъществено от екип преподаватели от Департамента за информация и усъвършенстване на учители – СУ „Св. Кл. Охридски“. За целите на изследването е разработен въпросник, съдържащ 12 тестови задачи по гражданско образование. Резултатите от изследването показват, че равнището на знания, умения и отношения, демонстрирани от изследваните ученици и отнасящи се до основните елементи на ключовите европейски обществени и граждански компетентности, свидетелства за тяхната недостатъчна подготвеност в областта на образованието за демократично гражданство.
Keywords: civic education, social and civic competences, students, lower secondary level.
СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ НА БЪЛГАРСКИЯ И ЕВРОПЕЙСКИЯ ОПИТ
В СИСТЕМАТА НА ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕИ ОБУЧЕНИЕ
Катя Стоянова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“,
Департамент за информация и усъвършенстване на учители
Резюме. В настоящия материал е направено сравнение между българския и европейския опит в системата на професионалното образование и обучение в следните аспекти: законодателство, институции, вход в системата на професионалното образование, процес на обучение и изход от системата.
Keywords: vocational education and training, laws, institutions, training process
ИСТОРИЧЕСКИ ПРЕГЛЕД НА РАЗВИТИЕТО НА ТЕХНОЛОГИЧНОТО ОБУЧЕНИЕ КАТО УЧЕБЕН ПРЕДМЕТ
Теменужка Михалева
Основно училище ,,Добри Чинтулов“, Варна
Резюме. В настоящата статия е направен опит за исторически преглед на развитието на технологичното обучение като учебен предмет в хронологически аспект. Идеята за трудовото обучение и възпитание е възникнала още от древността, от епохата на формиране на човешкото общество. Идеи за трудово обучение и необходимостта от въвеждане на самостоятелен учебен предмет се откриват в различните етапи от историческото развитие на българското образование.
Keywords: technical culture, labor training and education, knowledge, work activities, development of craft activities.
ТВОЕТО БЪДЕЩЕ ЗАВИСИ ОТ ДНЕС!
Катя Ценева
Техническа професионална гимназия „Стамен Панчев“, Ботевград
Резюме. Българското професионално образование е в процес на модернизация и налагане на нови образователни стандарти. Този дълъг и сложен процес се нуждае от алтернативни източници на финансиране, от квалифицирани управленски кадри, способни да вземат решения и поемат отговорност и от хора с идеи, неизчерпаема енергия и ентусиазъм, които са решени да постигнат основната цел – модерно професионално образование, адекватно на съвременния свят и изискванията на бизнеса. С този материал споделям опита на една малка професионална гимназия, направила първите успешни стъпки към промяната, изправена пред предизвикателствата на времето, в което живеем.
Keywords: intercultural education, vocational training, educational projects, european funding
СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
ФОРУМИ / FORUMS
Европейската мрежа на учене и преподаване в селското стопанство и развитие на селските райони
[European Network of Learning and Teaching in Agriculture and Rural Development] - стр. 103
Обръщения на: Тоня Георгиева – Вицепрезидент на ENTER / Tonya Georgieva – Vice-President of ENTER / &
Франциско Ортиц Беррокал – Президент на ENTER / Francisko Оrtiz Berrocal – President of ENTER / - стр. 106
Отвори пълния текст
Отвори пълния текст
УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / LIFELONG LEARNING
Кариерните услуги в България – състояние и тенденции
[Career Services in Bulgaria – Condition and Trends] /
Моника Богданова / Monika Bogdanova - стр. 110
Гражданско образование и образование по права на човека в училище
[Civic Education and Education for Human rights in School] /
Мирена Легурска / Mirena Legurska- стр. 131
МЕТОДИКА И ОПИТ / METHODOLOGY & EXPERIENCE
Реализиране на иновационни методи за оценяване в обучението по модул „Въведение в персоналните компютри“
[Implementation of Innovative Methods for Evaluation in Teaching Module “Introduction to Personal Computers”] /
Елена Илиева – Ибовска / Elena Ilieva-Ibovska - стр. 137
Приложение на информационните технологии в обучението по компютърна техника като иновация в професионалната подготовка на учениците (специалност „компютърна техника и технологии“ – ХІ клас)
[ The Inovation of Information Technologies as an Application in Computer Training of Student’s Vocational Education
(specialty “Computer Techniques and Technologies – 11th grade”)] /
Димитър Димитров / Dimitar Dimitrov - стр. 144
Приложение на образователното портфолио в професионалната подготовка
[Application of the Educational Portfolio in the Vocational Education] /
Здравка Костадинова / Zdravka Kostadinova - стр. 150
Роля и място на интегративните връзки в обучението по „Домашен бит и техника“ – трети клас („Работа с материали и модули”) [Role and Place of Integrative Connections in Teaching on “Home lifestyle and technology” – Third Grade
(Working with Materials and Modules)] /
Анна Иванова / Anna Ivanova - стр. 57
Компетентностите на учителя, свързани с религиозното възпитание в училище (емпирично изследване)
[Teacher Competencies Related to Religious Education at School (empirical research)] /
Методий Ангелов / Metodiy Angelov - стр. 168
ПРЕДСТАВЯМЕ ВИ / WE INTRODUCE TO YOU
Професионална гимназия по техника и мениджмънт „Христо Ботев“ – Ботевград – училище с традиции и бъдеще
[Vocational School of Technology and Management “Hristo Botev” – Botevgrad” – School with Traditional and future] /
Добрин Христов / Dobrin Hristov - стр. 181
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 189
КАРИЕРНИТЕ УСЛУГИ В БЪЛГАРИЯ – СЪСТОЯНИЕ И ТЕНДЕНЦИИ
Моника Богданова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията очертава същността и особеностите на кариерните услуги, a така също тяхната история и развитието им в България. Изведени са субектите в полето – кариерни центрове, агенции за подбор и обучение на персонал, бюра по труда. Отделено е място на добрите практики в дейността на кариерните центрове – „Дни на кариерата“ , майсторски бизнескласове, „Дни на отворените врати“, Алумни клубове. Систематизиран е и професионален профил на кариерния консултант.
Keywords: career service, career centers, career counseling, recruitment agencies, job services.
CAREER SERVICES IN BULGARIA – CONDITION AND TRENDS
Abstract. The article outlines the essence and characteristics of career services as well as their history and their development in Bulgaria. The main subjects in the field are drawn out – career centers, recruitment and training agencies and labor offices. Attention is paid to the good practices of career centers’ activities, such as „Career Days“, Business Master Classes, „Open Days“, Alumni Clubs. A professional profile of career counselors is systematized.“
Assoc. Professor, Ph.D. Monika Bogdanova
Sofia Universiti “St. Kliment Ohridski“
ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБРАЗОВАНИЕ ПО ПРАВА НА ЧОВЕКА В УЧИЛИЩЕ
Мирена Легурска
Софийски университет „Св. Климент Охридски“, ДИУУ
Резюме. Настоящата статия представя концептуални постановки, свързани с основните идеи на гражданското образование като интердисциплинарна предметна област. Разгледани са обществените и граждански компетентности и са потърсени връзките им с образованието по права на човека в българското училище. Образованието по права на човека в училище включва знания за предисторията и създаването на Всеобщата декларация за правата на човека, основните принципи и групи права. Очертани са и основните цели, свързани с реализирането им в училищната практика.
Keywords: civic education, social and civic competences, education of humanrights, students
CIVIC EDUCATION AND EDUCATION FOR HUMAN RIGHTS IN SCHOOL
Abstract. The following paper shows the main concepts connected with the key ideas of the civil education as interdisciplinary subject area. Social and civil competencies are considered as well as the connections are established with the education for the rights of people in the Bulgarian school. The education of the rights of people in school includes knowledge for the history and development of the Common declaration for the rights of people, key principles and group rights. The key ideas are considered connected with their realization in school practise.
Assistant professor Mirena Legurska
Sofia University “St. Kliment Ohridski“
РЕАЛИЗИРАНЕ НА ИНОВАЦИОННИ МЕТОДИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МОДУЛ
„ВЪВЕДЕНИЕ В ПЕРСОНАЛНИТЕ КОМПЮТРИ“
Елена Илиева-Ибовска
Професионална техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ Габрово
Резюме. В статията се описват основните иновационни методи за модерно преподаване и оценяване в средното професионално образование. Подробно са представени принципите на модулно обучение като ефективен начин за избягване на субективизма при оценяването. Направен е сравнителен анализ между традиционните и иновационните методи на преподаване и оценяване. Изтъкнати са безспорните предимства на електронните, компютърните материали и дидактическите тестове като нови инструменти за оценка и самооценка знанията на учениците.
Keywords: innovative methods, modular teaching, advantages of computer materials, didactic tests, new tools for evaluation, self-assessment.
IMPLEMENTATION OF INNOVATIVE METHODS FOR EVALUATION IN TEACHING MODULE
“INTRODUCTION TO PERSONAL COMPUTERS“
Abstract. The article offers a description of the main innovative methods of modern teaching and assessment in secondary vocational education. The principles of modular training are described in detail as an effective way to avoid subjective evaluation. It’s presented a comparative analysis between traditional and innovative teaching methods and evaluation. Prominent are the undoubted advantages of electronic and computer materials and didactic tests as new tools for evaluation and self-assessment of student’s knowledge.
eng. Elena Ilieva-Ibovska
Secondary Technical School “D-r Nikola Vasiliadi“
ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО КОМПЮТЪРНА
ТЕХНИКА КАТО ИНОВАЦИЯ В ПРОФЕСИОНАЛНАТА ПОДГОТОВКА НА УЧЕНИЦИТЕ
(специалност „Компютърна техника и технологии“ – ХІ клас)
Димитър Димитров
Професионална техническа гимназия „Д-р Н. Василиади“ Габрово
Резюме. Иновацията в обучението отразява всичко ново, което може да доведе до по-високо качество на образованието. Използването на информационни технологии в обучението по „Проектиране на електронни схеми“ осигурява повишаване на интереса от страна на учениците и увеличаване на постигнатите резултати. Иновационният подход се прилага във всеки раздел на модула чрез описаните интерактивни инструменти.
Keywords: information technology, training, computer equipment, innovation, application
THE INNOVATION OF INFORMATION TECHNOLOGIES AS AN APPLICATION IN COMPUTER TRAINING OF STUDENTS’
PROFESSIONAL EDUCATION (specialty “Computer Techniques and Technologies – 11th grade“)
Abstract. The innovation in information technologies teaching methods encompasses all of the modern aspects which can increase the quality of education. The information technologies usage in „Electronic Circuit Projecting“ vocational training will enhance the students’ interests and expecting outcome. The innovative method is applied in each of module’s part by means of the interactive instruments described as follows.
M.S. Eng. Dimitar Dimitrov
Secondary Technical School “Dr. Nikola Vasiliadi“
ПРИЛОЖЕНИЕ НА ОБРАЗОВАТЕЛНОТО ПОРТФОЛИО В ПРОФЕСИОНАЛНАТА ПОДГОТОВКА
Здравка Костадинова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Формиращо оценяване в професионалното образование и обучение. Приложение на портфолиото за осъществяване на формиращо оценяване. Портфолио за специализанти по професионална педагогика.
Keywords: forming evaluation , portfolio, professional pedagogy
APPLICATION OF THE EDUCATIONAL PORTFOLIO IN THE VOCATIONAL EDUCATION
Abstract. Forming evaluation in the professional education and training. Application of the portfolio for realization of the forming evaluation. Portfolio for students in professional pedagogy.
Assistant professor Zdravka Kostadinova
Sofia Universiti “St. Kliment Ohridski“
РОЛЯ И МЯСТО НА ИНТЕГРАТИВНИТЕ ВРЪЗКИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО „ДОМАШЕН БИТ И ТЕХНИКА“ – ТРЕТИ КЛАС
(„Работа с материали и модули“)
Анна Иванова
СОУ „П. Р. Славейков“, Добрич
Резюме. В настоящата статия се разглеждат ролята и мястото на интегративните връзки в обучението по „Домашен бит и техника“ в трети клас. Разясняват се понятията интегрален подход и интегративни връзки. Диференцират се основните направления в педагогическата интеграция. Разкриват се възможностите в учебното съдържание по „Домашен бит и техника“ в трети клас за реализиране на междупредметни връзки.
Keywords: information technology, training, computer equipment, performance, display, educational films
ROLE AND PLACE OF INTEGRATIVE CONNECTIONS IN TEACHING ON “HOME LIFESTYLE AND TECHNOLOGY“ –
THE THIRD GRADE (working with materials and modules)
Abstract. This article discusses the role and place of integrative connections in teaching Home customs & techniques in class 3. It explains the concepts of integrated approach and integrative relationships. Differentiation is the main trends in the pedagogical integration. The opportunities, given in the curriculum of Home customs & techniques in class 3, for realization of cross-curricular links are revealed.
Anna Ivanova
P.R.Slaveykov Secondary School
КОМПЕТЕНТНОСТИТЕ НА УЧИТЕЛЯ, СВЪРЗАНИ С РЕЛИГИОЗНОТО ВЪЗПИТАНИЕ В УЧИЛИЩЕ
(емпирично изследване)
Методий Ангелов
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“Пловдив
Резюме. В статията се разглежда въпросът за религиозното възпитание и качествата на учителите, които трябва да го осъществяват. Посочва се, че ако обществената цел с въвеждането на религиозен предмет в обществените училища е нравствено възпитание, това поставя високи религиозни, идеологически и морални изисквания. Изтъква се, че качеството на религиозността и нравствеността на преподавателите е определящо за ефективността на религиозната възпитателна система. Емпиричното изследване разкрива зависимостта на нравствените качества от религиозната ориентация на личността. Посочва се, че само вътрешната, истинска религиозност допринася съществено за развитието на религиозните нравствени ценности. Установява се, че от учителите от общообразователните училища между 15 и 35% имат такъв тип религиозност, с която при допълнителна квалификация биха могли да отговорят на изискванията за преподаване на религиозен предмет. Това показва, че в практиката не може да се разчита масово учителите да провеждат ефективно религиозно възпитание, но това трябва да извършват или специално подготвени лица, или избрани подходящи учители с вътрешна религиозност, добродетели и стремеж към самоусъвършенстване.
Keywords: religious education, religious orientation, intrinsic religiosity, moral education, character education, teacher of religion.
TEACHER COMPETENCIES RELATED TO RELIGIOUS EDUCATION IN SCHOOL
(Empirical Survey)
Abstract. This article discusses the dependence of the religious education (upbringing) by the qualities and virtues of the educators that carry it out. It is pointed out that if the aim of the religious subject in the public schools is character and moral education, it sets high ideological and moral requirements to the educators. It is emphasized that the quality of the religiosity and morality of the spiritual teachers will determines the quality and effectiveness of the religious educational system and the moral education, conducted in it. The empirical studies by the author reveal the dependence of the moral values of the person by the individual type of the religious orientation. It emphasizes that only the intrinsic religiosity strongly contributes to the development the religious moral values in the person. The survey shows that the teachers in the mass schools probably between 15 and 35% could have this type of religiosity, in which an appropriate training could meet the requirements for conducting the religious and moral education. That shows in the mass teaching practice it could not be relied on the primary school teachers effectively to carry out to religious education, but this should do or specially trained persons, or selected suitable teachers with personal qualities as intrinsic religiosity, knowledgeable, with real Christian virtues and striving for self-improvement.
Assistant professor Metodiy Angelov Ph.D.
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski“
ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ТЕХНИКА И МЕНИДЖМЪНТ „ХРИСТО БОТЕВ“ БОТЕВГРАД –
УЧИЛИЩЕ С ТРАДИЦИИ И БЪДЕЩЕ
Добрин Христов
Резюме. Професионална гимназия по техника и мениджмънт – Ботевград, е училище с традиции. В него се подготвят кадри за автотранспорта, енергетиката, електрониката, икономиката, компютърните системи. Училището разполага с добре оборудвани кабинети, учебни работилници и лаборатории за осъществяване на съвременен образователен процес. Професионалната подготовка на учениците от нашето училище се осъществява с използване на съвременна техника и иновативни педагогически технологии. Професионалното обучение е тясно свързано с бизнеса в нашия регион.
Keywords: vocational school, vocational educational and training
GEMENT „HRISTO BOTEV“– BOTEVGRAD – SCHOOL WITH TRADITIONS AND FUTURE
Abstract. Vocational School of Engineering and Management – Botevgrad is a school with traditions. Here we train students and staff for automobile transport, energetic, electronics, economics and computer systems. The school has enough well equipped studies, workshops and laboratories for modern qualification. The professional training of our students is realized by usage of modern technique and innovative pedagogic technologies. Professional education is closely joined with business in our region.
Headmaster: Mr. Dobrin Hristov -Engineer
Vocational School of Engineering and Management
УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / LIFELONG LEARNING
Образование за устойчиво развитие – концептуализация и практически измерения
[Education for Sustainable Development - conceptualization and Practical Aspects] /
Даниела Димова / Daniela Dimova - стр. 295
Аспекти на продължаващо образование на учители по природни науки
(резултати от проучване мнението на учители за интегриране на информационни
и комуникационни технологии в обучението)
[Aspects of the Continuing Education of Teachers of Science
(results of opinion surveys of teachers to integrate ICT in education)] /
Нели Димитрова / Neli Dimitrova - стр. 307
МЕТОДИКА И ОПИТ / METHODOLOGY & EXPERIENCE
Вариант на декомпозиране на общите цели до равнище учебен предмет „Конструиране на мебели“
[A Variant of Decomposition of the Overall Objectives to a Level Subject „Design of furniture“] /
Даниела Мантарова / Daniela Mantarova - стр. 315
Актуальность тестирования в процессе обучения студентов колледжа
[Importance of Testing in College Students Learning] /
Наталия Морозова / Natalia Morozova - стр. 324
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ / RESEARCH ACTIVITY
Специфика на деловото общуване между учители и ученици в професионалните училища. Връзка с проявите на тревожност
[Specifi cs of Business Communication Between Teachers andStudents in Vocational Scools. Relationship with Simptoms of Anniety] /
Гергана Славчева / Gergana Slavcheva - стр. 329
Оценката на изпълнението на държавните служители – сравнителен анализ между България и Франция
[Performance Appraisal of Civil Servants – Comparative Analysis Between Bulgaria and France] /
Аделина Любомирова / Adelina Lyubomirova - стр. 334
МЕНИДЖМЪНТ В ОБРАЗОВАНИЕТО/ MANAGEMENT IN EDUCATION
Проектният мениджмънт – възможност за иновации в съвременното училище
[The Project Management - an Opportunity for InnovationS in Modern School] /
Нели Стефанова / Neli Stеfanova - стр. 354
Аспекти на проектния мениджмънт и приложението им в професионалното образование
[Aspects of Project Management and their Application in Vocational Education] /
Николай Качармазов / Nikolay Kacharmazov - стр. 363
ПРЕДСТАВЯМЕ ВИ / WE INTRODUCE TO YOU
Професионална гимназия по строителство и архитектура „Кочо Честименски“ – град Пазарджик
[Vocational High School of Electronics and Chemical Technology “Prof. Asen Zlatarov“] /
Директор – инж. Петя Иванова /Petia Ivanova - стр. 374
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 381
ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ – КОНЦЕПТУАЛИЗАЦИЯ И ПРАКТИЧЕСКИ ИЗМЕРЕНИЯ1)
Даниела Димова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме: Статията е обвързана с разглеждането на образователните аспекти на концепцията „Устойчиво развитие“ като нов идеен проект на човечеството за по-добро настояще и стабилно бъдеще. Образование за устойчиво развитие е новопарадигмално понятие, с което са обвързани съвременните търсения в областта на екологичното образование и възпитание. Статията разглежда в единство и взаимовръзка концептуалните основания и практическите решения по избраната проблематика. Предложените методически идеи са насочени към реализиране на проектно-базирано обучение и са приложими в широк контекст – в общообразователната подготовка, професионалното и продължаващото образование.
Keywords: Sustainable Development, Education for Sustainable Development, a new environmental paradigm, project-based learning
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT - CONCEPTUALIZATION AND PRACTICAL ASPECTS
Abstract. This article was linked to the consideration of the educational aspects of the concept of “sustainable development“ as a new conceptual design of humanity for a better present and stable future. Education for Sustainable Development is the concept, which are bound art searches in the area of environmental education and upbringing. The article discusses in unity and interdependence conceptual bases and practical solutions to selected problems. The proposed methodological ideas are aimed at realizing the project-based learning and are applicable in a wider context - in general education, vocational education and continuing education.
Dr. Daniela Dimova
Department of Information and In-service Teacher Training
АСПЕКТИ НА ПРОДЪЛЖАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ НА УЧИТЕЛИ ПО ПРИРОДНИ НАУКИ
(резултати от проучване мнението на учители за интегриране
на информационни и комуникационни технологии в обучението)
Нели Димитрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“, ДИУУ
Резюме. Настоящата статия има за цел да представи данни и техния анализ от проучване на мнението на учители по природни науки при тяхното продължаващо образование. Акцентът на проучването е върху мястото на информационните и комуникационните технологии в обучението по природни науки и готовността на учителите да ги интегрират в учебния процес.
Keywords: continuing education, information and communication technologies, training in science
ASPECTS OF THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS OF SCIENCE
(results of opinion surveys of teachers to integrate ICT in education)
Abstract. The following paper aims to present data and analysis of a opinion survey of teachers in science at their continuing education. The focus of the study is on the place of ICT in training in science and the willingness of teachers to integrate them in the learning process.
Asst. prof. Dr. Neli Dimitrova
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
ВАРИАНТ НА ДЕКОМПОЗИРАНЕ НА ОБЩИТЕ ЦЕЛИ ДО РАВНИЩЕ УЧЕБЕН ПРЕДМЕТ „КОНСТРУИРАНЕ НА МЕБЕЛИ“
Даниела Мантарова
Професионална гимназия
по горско стопанство и дървообработване „Н. Хайтов“,Варна
Резюме. Статията представя вариант на декомпозиране на общите цели до равнище учебен предмет „Конструиране на мебели“. Обръща се внимание на основни нормативни документи в сферата на професионалното образование.
Keywords: education, vocational education, training purposes, constructing furniture, system of objectives, taxonomy.
A VARIANT OF DECOMPOSITION OF THE OVERALL OBJECTIVES TO A LEVEL SUBJECT «DESIGN OF FURNITURE.»
Abstract. The article presents a variant of decomposition of the overall objectives to a level subject “Design of furniture.“ Attention is drawn to the core legal documents in the vocational education.
Senior teacher Eng. Daniela Mantarova
Vocational woodworking and forestry school „N.Haitov“
АКТУАЛЬНОСТЬ ТЕСТИРОВАНИЯ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ КОЛЛЕДЖА
Морозова Наталия
ГБОУ СПО Колледж архитектуры и строительства № 7
аспирант НИИРПО, г. Москва
Анотация: Предметом изучения в данной работе является тестирование как вид контроля учебно-познавательной деятельности студентов на занятиях в колледже. Данная статья рассматривает такие теоретические и методические вопросы контроля учебной деятельности студентов в колледже, как место и сущность тестирования в общей системе контроля; определение видов тестирования в практике преподавания; основные требования к тестированию.
Keywords: vocational education, testing, tests, quality control, types and forms of control.
IMPORTANCE OF TESTING IN COLLEGE STUDENTS LEARNING
Abstract. The object of study in this paper is to test as a form of control of learning and cognitive activity of students in classes in college. This article examines theoretical and methodological issues of monitoring the training of students in as the place and nature of testing in the overall control system, the defi nition of testing in the practice of teaching, the basic requirements for testing.
Morozova Natalia
College of Architecture and Construction # 7
СПЕЦИФИКА НА ДЕЛОВОТО ОБЩУВАНЕ МЕЖДУ УЧИТЕЛИ И УЧЕНИЦИ В ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ УЧИЛИЩА.
ВРЪЗКА С ПРОЯВИТЕ НА ТРЕВОЖНОСТ
Гергана Славчева
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. В статията предлагаме идеи за изработването на ефективни правила за делово общуване между учители и ученици. Позоваваме се на установените от М. Аргайл и М. Хендерсън най-важни правила за учителите и учениците, както и на данни от наше изследване за проявите на тревожност при юношите. Предлаганите идеи могат да бъдат творчески прилагани според спецификата на професионалното училище и конкретните проблеми, които е необходимо да бъдат решавани.
Keywords: business communication between teachers and students; rules of interaction
SPECIFICS OF BUSINESS COMMUNICATION BETWEEN TEACHERS AND STUDENTS IN VOCATIONAL SCHOOLS.
RELATIONSHIP WITH SIMPTOMS OF ANXIETY
Abstract: This article offer ideas for developing effective rules for business communication between teachers and students. Reference established by M. Argile and M. Henderson, the most important rules for teachers and students, as well as data from our study of the manifestations of anxiety in adolescents. The proposed ideas can be creatively applied according to the specifi cs of vocational schools and
the specifi c problems that need to be addressed.
Headmaster: Assistant professor Gergana Slavcheva
University of Plovdiv „Paisii Hilendarski“
ОЦЕНКАТА НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ДЪРЖАВНИТЕ СЛУЖИТЕЛИ – СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ МЕЖДУ БЪЛГАРИЯ И ФРАНЦИЯ
Аделина Любомирова
Национална агенция за професионално образование и обучение, София
Резюме. Статията е посветена на системите за оценка на изпълнението на държавните служители в България и Франция – тяхната специфика, начин на организация, срещани трудности, възможни решения. Системите за оценка на изпълнението са разгледани в сравнителен контекст, като са представени основните прилики и различия, предимства и недостатъци. В заключение, формулирани са препоръки за усъвършенстване на съществуващия модел за оценка на изпълнението на държавните служители в България.
Keywords: performance appraisal, vocational qualifi cation, competences
PERFORMANCE APPRAISAL OF CIVIL SERVANTS – COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BULGARIA AND FRANCE
Abstract. The article is dedicated to the performance appraisal systems of civil servants in Bulgaria and France – their specifi city, mode of organization, encountered problems, possible solutions. The performance appraisal systems are examined in a comparative context – the main similarities and differences, advantages and disadvantages are introduced. In conclusion, recommendations for improvement of the existing performance appraisal system of civil servants in Bulgaria are formulated.
Adelina Lyubomirova
Junior expert in „Vocational qualifi cation and Licensing“ Department
National Agency for Vocational Education and Training (NAVET)
Doctoral student at Department of Public Administration,
Sofia University, Sofia, Bulgaria
ПРОЕКТНИЯТ МЕНИДЖМЪНТ – ВЪЗМОЖНОСТ ЗА ИНОВАЦИИ В СЪВРЕМЕННОТО УЧИЛИЩЕ
Нели Стефанова
СОУ „Св. Паисий Хилендарски“, Златица
Резюме. В настоящата статия се разглежда ролята на проектния мениджмънт за въвеждането на иновации в съвременното училище. Разяснява се терминът „проект“, посочват се неговите функции и се подчертава значението на работата по проекти. Управленската дейност в училище се разглежда като „традиционна“ и „проектна“. Посочват се проекти с водеща роля за развитието на Средно общообразователно училище „Св. Паисий Хилендарски“. Описва се емпирично изследване за резултатите от реализацията на проект
„Създаване на средно общообразователно училище в Златица“.
Keywords: project, project management, management through projects, innovations, contemporary educational needs, European educational standards
THE PROJECT MANAGEMENT - AN OPPORTUNITY FOR INNOVATIONS IN MODERN SCHOOL
Abstract. The present article describes the role of project management for the introduction of innovations in the contemporary school. It defi nes the term “project“, points out its functions and emphasizes the signifi cance of project work. School management has been analyzed as “traditional“ and “project“ management. Leading projects for the development of St. Paisii Hilendarski Secondary School have been used. Further, an empirical study on the results from the implementation of the project “Setting up a Secondary School in Zlatitsa“ has been described.
Neli Setfanova
Secondary School „St. Paisii Hilendarski“
АСПЕКТИ НА ПРОЕКТНИЯ МЕНИДЖМЪНТ И ПРИЛОЖЕНИЕТО ИМ В ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Николай Качармазов
Резюме. Технологията и методиката за управление на проекти все по-широко навлизат в практиката и в частност в системата на образованието и обучението в средните професионални училища. Учениците, изучаващи икономически дисциплини в профилираните паралелки, получават възможността да приложат усвоените знания по фундаментални икономически дисциплини като „Икономика“, „Маркетинг“, „Финанси“, „Счетоводство“ и други предмети и използвайки възможностите на междупредметните връзки, ефективно да ги приложат при разработването на проекти. В материала се подчертава ролята на методиката на обучението по икономика като свързващо звено между базата от фундаментални знания по „Икономика“ и „Педагогика“. Рамкирана е и методологията за разработване на проект с основните правила, залегнали в тази методология.
Keywords: project management, project methodology, teaching methods, project defi nition, project characteristics, practical training
ASPECTS OF PROJECT MANAGEMENT AND THEIR APPLICATION IN VOCATIONAL EDUCATION
Abstract. The technology and methodology for managing projects increasingly entering into practice, particularly in education and training in vocational schools. Students studying economic disciplines in specialized classes are given the opportunity to apply their knowledge of fundamental economic disciplines such as economics, marketing, fi nance, accounting and others. and make cross-curricular links between subjects and apply them in project development. Highlighted is the role of the methodology of teaching economics as a liaison between the base of fundamental knowledge of economics and educational science. Framed is a methodology for drafting the basic rules laid down in this methodology.
Nikolay Kacharmazov
ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО СТРОИТЕЛСТВО И АРХИТЕКТУРА ГРАД ПАЗАРДЖИК
Професионална гимназия по строителство и архитектура – град Пазарджик е създадена през 1959 година.
В училището се обучават ученици, които искат да станат строители.
VOCATIONAL SCHOOL OF CONSTRUCTION AND ARCHITECTURE TOWN PAZARDJIK
Abstract. Vocational school of construction and Architecture town Pazardjik was established in 1959. The school trained students who want to become builders.
Menager: mag. Eng. Petia Ivanova
СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / LIFELONG LEARNING
Защо да учим [Why We Have to Study?] /
Весела Димова / Vessela Dimova - стр. 199
Роля и място на технологичното обучение в системата на общообразователната подготовка
[Role and Place of Technological Education in the Sistem of General Education]
Теменужка Михалева / Temenuzhka Mihaleva - стр. 207
Учителите и професионалните деформации
[The Teachers and the Professional Deformations] /
Снежана Янакиева / Snezhana Yanakieva - стр. 214
ПРОФЕСИОНАЛНО ОРИЕНТИРАНЕ / VOCATIONAL GUIDANCE
Изборът на професия – социален и личностен акт
[Choice of Profession – Social and Personal Act] /
Илиана Петкова / Iliana Petkova - стр. 222
МЕТОДИКА И ОПИТ / METHODOLOGY & EXPERIENCE
Свободно избираема подготовка по икономика в началното училище
[Teaching Economics as an Elective Subject in Primary Schools] /
Мария Кавданска / Maria Kavdanska / Виолина Стойнева / Violina Stoineva - стр. 232
Екологичното възпитание и неговата реализация в часовете по „Домашен бит и техника”
[Environmental Education and its Implementation in Household and Domestic Appliances Classes] /
Елизабет Влаева / Elizabet Vlaeva - стр. 243
Конструктивната игра в обучението на децата по ”Конструктивнотехническа и битова дейност”
[Constructive Games During the Constructive, Technical and well-being Education in Kindergarten”] /
Катя Минчева / Katya Mincheva - стр. 250
Активизиране на познавателната дейност на учениците чрез изпълнение на практически задачи
в обучението по “Домешен бит и техника”- ІІ-ри клас
[Activation of the Cognitive Activity of Students by Implementing Practical Tasks] /
Недка Чолакова / Nedka Cholakova - стр. 256
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ / RESEARCH ACTIVITY
Традиционни и нови форми на бизнес комуникация в неправителствените организации
[Traditional and New Genres of Business Communication in NGOs] /
Таня Колева / Tanya Koleva - стр. 262
ПРОЕКТИ – РЕЗУЛТАТИ / PROJECTS – RESULTS
Проектът „Разширена реалност” в системата на професионалното образование и обучение
[The Augmented Reality Project in Vocational Education and Training] /
Катя Иванова / Katya Ivanova - стр. 273
ПРЕДСТАВЯМЕ ВИ / WE INTRODUCE
Професионална гимназия по електроника и химични технологии „Проф. Асен Златаров”
[Vocational High School of Electronics and Chemical Technology “Prof. Asen Zlatarov”] /
Калин Йончев / Kalin Ionchev - стр. 281
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 285
ЗАЩО ДА УЧИМ? (Поглед в подготовката на учителите по физика)
Весела Димова
Софийски университет „Св. Климент Охридски”
Резюме. В статията разглеждаме актуалния въпрос за мотивацията в три посоки:
1) личността на учителя като водеща роля в учебно-познавателния процес;
2) знанието като ценност в съвременното общество;
3) нравствените ценности като акцент в подготовката на бъдещите учители по физика.
Keywords: motivation for learning process, moral values, training for teachers of physics
WHY WE HAVE TO STUDY?
Abstract. In this article we look through the important question of motivation in three directions:1) the personality of the teacher as the leading role in learningcognitive process; 2) knowledge as a value in contemporary society; 3) the moral values as accent in the training of teachers in physics.
Assistant professor Dr.Vessela Dimova
Sofia University „St. Kliment Ohridski”
РОЛЯ И МЯСТО НА ТЕХНОЛОГИЧНОТО ОБУЧЕНИЕ В СИСТЕМАТА НА ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНАТА ПОДГОТОВКА
Теменужка Михалева
Основно училище „Добри Чинтулов“, Варна
Резюме. В настоящата статия се поставят и разглеждат въпроси, свързани с ролята и мястото на технологичното обучение като важна част от общообразователната подготовка на учениците в обучението им по “Домашен бит и техника”. То има важната мисия да формира у тях технологична култура, качества, които ще им позволят да се ориентират и впоследствие успешно да се реализират в променящите се условия на пазарна икономика. Важна роля в това отношение има една от основните задачи на технологичното обучение – овладяване на знания, умения и отношения, допринасящи за развитието на личността, интелекта и творческата насоченост на учениците.
Keywords: technology education, role, place, knowledge, skills, intelligence and creativity, comprehensive education.
ROLE AND PLACE OF TECHNOLOGY EDUCATION IN THE GENERAL EDUCATION SYSTEM
Abstract. This article raises and examines issues, related to the role and place of technology education as an important part of the comprehensive education of young people. It informs and enhances their technology culture, and prepares them to find their place in the constantly changing conditions of a market economy. Acquiring knowledge, skills and attitudes during the technology education that contribute to the development of the character, intelligence and creativity of our students, has an important role.
Temenuzhka Mihaleva
Dobry Chintulov Primary School
УЧИТЕЛИТЕ И ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ ДЕФОРМАЦИИ
Снежана Янакиева
Софийски университет ”Св. Климент Охридски”
Резюме. Статията е посветена на проблем, който е от важно практическо значение за образователната ни действителност – професионалните деформации. Разгледани са някои от професионалните деформации, обикновено настъпващи у учителите в резултат на продължителен педагогически труд: склонност към авторитарност, демонстративност, консерватизъм, социална желателност, поведенски трансфер и др. Специален акцент се поставя върху професионалните стереотипи и синдрома на емоционалното „изгаряне”, които са доста разпространени сред учителите с голям професионален стаж.
Keywords: teachers’ job, professional deformations, the burnout syndrome, occupational stereotypes
TEACHERS AND PROFESSIONAL DEFORMATIONS
Abstract. The article is dedicated to a problem of great practical importance for our educational reality – the professional deformations. Here are examined some of the professional deformations usually occurring among teachers as a result of continuous pedagogical work: tendency to authoritarianism, demonstrativeness, conservatism, social desirability, behavioral transfer and others. There is accent on occupational stereotypes and the syndrome of emotional “burning” which are quite common among teachers with great professional experience.
Assoc. Prof. Dr. Snezhana Yanakieva,
Sofia University St. Kliment Ohridski
ИЗБОРЪТ НА ПРОФЕСИЯ – СОЦИАЛЕН И ЛИЧНОСТЕН АКТ
Илиана Петкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се изяснява съдържателността на избора на професия. Представени са различни модели – на чуждестранни и български автори – за съчетаване на личния и общественя аспект. Анализирани са данни от проведено през 2005/2006 г. изследване сред български студенти от специалност «Педагогика», доказващи необходимостта от отговорно решаване на проблемите на професионалния избор, особено когато това е обвързано с една от най-отговорните професии - тази на учителя.
Keywords: professional choice, models, factors for choice the teacher profession
CHOICE OF PROFESSION - SOCIAL AND PERSONAL ACT
Abstract. This feature clarifies the content of the problem for choosing a profession. There are presented different models – of foreign and Bulgarian authors - to combine private and public aspects. The researched data from the 2005/2006 survey, made among Bulgarian students in Pedagogy, prove the necessity of responsibly addressing the professional choice, especially when coupled with one of the most demanding professions – the teacher’s one.
Iliana Petkova, PhD
Asst. prof. in Faculty of Education
Sofia University St. Kliment Ohridski
СВОБОДНО ИЗБИРАЕМА ПОДГОТОВКА ПО ИКОНОМИКА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Мария Кавданска
Югозападен университет „Неофит Рилски”,Благоевград
Виолина Стойнева
II ОУ „Димитър Благоев”,Благоевград
Резюме. Тенденциите в развитието на съвременното образование обуславят необходимостта от разработката на варианти на модели за формиране на икономическата култура на учениците от най-ранна училищна възраст. В свободно избираемата подготовка (СИП) по икономика се създават възможности за развитие на познавателни интереси и се удовлетворяват определени потребности от икономически знания, чрез които учениците навлизат в света на възрастните.
Keywords: economic education and preparation; economic knowledge and terms; modules; technological education; interactive methods
TEACHING ECONOMICS AS AN ELECTIVE SUBJECT IN PRIMARY SCHOOLS
Abstract. Modern education tendencies require the elaboration of economic culture models in primary school’s students. The elective subject in Economics enlarges students’ cognitive interests by satisfying certain needs for economic knowledge which helps the learners to better understand the adults world.
Chief assist. Maria Kavdanska Ph.D
South - Western University “Neofit Rilski”
Violina Stoineva
School ,,Dimitar Blagoev“
ЕКОЛОГИЧНОТО ВЪЗПИТАНИЕ И НЕГОВАТА РЕАЛИЗАЦИЯ В ЧАСОВЕТЕ ПО ДОМАШЕН БИТ И ТЕХНИКА
Елизабет Влаева
Основно училище „Добри Чинтулов”, Варна
Резюме. Тази статия е преглед на екологичното възпитание в съвременното училище и моят личен опит да направя процеса на учене по-интересен и забавен за учениците. Развитието на цялостната технологична култура и знания на децата цели да ги направи по-информирани, отговорни и способни да ги прилагат в реални житейски ситуации. Този процес е основата на екологичното възпитание. Проблемът може да се разглежда като начало на формиране на нагласи у учениците към един нов начин на взаимодействие с околната среда.
Keywords: ecology, environmental education, Household and Domestic Appliances
ENVIRONMENTAL EDUCATION AND ITS IMPLEMENTATION IN CLASSES
IN „HOUSEHOLD AND DOMESTIC APPLIANCES”
Abstract. The article reviews the environmental education in the art school and my personal experience to make the process more interesting and amusing for the students.
The formation of teenagers overall technological culture and knowledge aims to makethem prepared for the real life realization of this environmental education. That problem can be considered as the beginning of the formation of attitudes among students towards a new interaction with the environment.
Elizabet Vlaeva
Dobry Chintulov Primary School
КОНСТРУКТИВНАТА ИГРА В ОБУЧЕНИЕТО НА ДЕЦАТА
ПО „КОНСТРУКТИВНО-ТЕХНИЧЕСКА И БИТОВА ДЕЙНОСТ“
Катя Минчева
Обединено детско заведение 16 „Българче”, Варна
Резюме. В контекста на новите реалности образованието трябва да бъде структурирано около практическите знания и умения, които да са в тясна връзка с живота. Целта е децата да се научат да живеят в хармония с природата и другите около тях. Един от начините за формиране на знания и умения за самостоятелна работа, за поставяне на децата в ситуации на взаимодействие и обсъждане на проблеми е чрез използване на дидактическите игри в обучението по “Конструктивно-техническа и битова дейност”.
Keywords: innovation, interactive, original, didactic and constructive games
CONSTRUCTIVE GAMES DURING THE CONSTRUCTIVE, TECHNICAL AND WELL-BEING EDUCATION
IN KINDERGARTEN
Abstract. In the context of new realities the education should be structured around the practical knowledge and skills that are in close relation with the life. The aim is to teach children to live in harmony with the nature and people around them. One way for the formation of knowledge and skills for independent work, for placing children in situations of interaction and discussing problems is to use interactive methods in the course of their training. Using didactic and constructive games is one of the most attractive and quite adequate techniques for implementing interactive methods during the Constructive, Technical and Well-being Activities education.
Katya Mincheva
Kindergarten 16 Bulgarche
АКТИВИЗИРАНЕ НА ПОЗНАВАТЕЛНАТА ДЕЙНОСТ НА УЧЕНИЦИТЕ ЧРЕЗ ИЗПЪЛНЕНИЕ
НА ПРАКТИЧЕСКИ ЗАДАЧИ (в обучението по „Домашен бит и техника“ - II клас)
Недка Чолакова
СОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, Карнобат
Резюме. В статията се разглежда една педагогическа практика, свързана с акти- визиране на познавателната дейност на учениците по „Домашен бит и техника” - II клас, с помощта на изпълнение на практическа работа. В тази връзка са представени два урока, в които учениците извършват конкретни трудови задачи, като само- стоятелно изработват възли върху обръч и картичка за мама по случай 8 март.
Keywords: pedagogical practice, lesson, practice work, students, cognitive activity, Household and Domestic Appliances.
ACTIVATING THE COGNITIVE ACTIVITY OF STUDENTS BY IMPLEMENTING THE PRACTICAL TASKS
(In Household and Domestic Appliances teaching – 2 nd grade)
Abstract. In this article is viewed a pedagogical practice which is connected with activating of students’ cognitive activity in “Home craft” classes-2nd grade with the help of realizing practical tasks.Two lessons connected with this practice are presented here; students do particular self-dependent tasks – they tie knots on rings and make congratulatory cards for Mother’s day.
Nedka Cholakova
Sv. sv. Kiril and Metodii High School
ТРАДИЦИОННИ И НОВИ ФОРМИ НА БИЗНЕСКОМУНИКАЦИЯ В НЕПРАВИТЕЛСТВЕНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ
Таня Колева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В тази статия се представя част от изследване върху специфичните особености на бизнескомуникацията в неправителствени организации в България, като фокусът е върху огласяване на резултати от анкетно проучване, което е част от дисертационен труд. Резултатите се отнасят до оповестяване на това, какво образование имат работещите в неправителствените организации (НПО), какви специалности са завършили, какви позиции заемат и какъв стаж имат, отчитат се фактори като пол и възраст. Акцентът е върху представяне на резултатите от анализа на писмената бизнескомуникация и бизнескореспонденцията в НПО, както и такива жанрове, които са част от работата по проекти.
Keywords: business communication, genres, survey, written business communication, business correspondence, NGOs,sex, age, education, specialties
TRADITIONAL AND NEW GENRES OF BUSINESS COMMUNICATION IN NGOS
Abstract. The article presents part of research on the specifics of business communication in non-governmental organizations in Bulgaria, focusing on the dissemination of the results of the survey, which is part of the dissertation. The results show the type of education of people that work in NGOs, degree and practice level, infl uence of factors as gender and age. The emphasis is on presenting the results of the analysis of written business communication and business correspondence in NGOs as well as activities that are part of the project.
Tanya Koleva
Sofia University St. Kliment Ohridski (Student)
ПРОЕКТЪТ „РАЗШИРЕНА РЕАЛНОСТ“ В СИСТЕМАТА НА ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ
Катя Иванова
Регионален инспекторат по образованието, Благоевград
Резюме. Изследването е насочено към установяване ефективността от реализирането на технологията „Разширена реалност” в професионалното образование и обучение. С разкриването на същността на тази технология и проучването на влиянието й върху резултатите от взаимодействието между учители и ученици се цели доказване на тезата, че традиционните изисквания към учебните знания постепенно ще се трансформират в изисквания към базови информационни умения от вида търсене на знания за създаване на положителна мотивация за учене.
Keywords: effectiveness, realization, motivation, educational area and high quality
THE AUGMENTED REALITY PROJECT IN VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING
Abstract. The research is aimed at establishing the effectiveness of the implementation of the technology “Augmented Reality” in vocational education and training. By revealing the nature of this technology and study its infl uence on the results of interaction between teachers and students it is proved that traditional training requirements for knowledge will gradually be transformed into requirements for basic information skills on the type of searching knowledge to create positive motivation for learning.
Katya Ivanova
Senior Expert Information Services
Regional Inspectorate of Education
ТЕХНИКУМ ПО ХИМИЧНИ ТЕХНОЛОГИИ „ПРОФ. АСЕН ЗЛАТАРОВ“
Резюме. Професионална гимназия по електроника и химични технологии “Проф. Асен Златаров” е разположена в Плевен (Централна Северна България). Подготовката на кадри е в областта на химическата промишленост, екология, микропроцесорна техника, компютърни системи и технологии и автоматизация на производството. Броят на учениците, обучаващи се в училището, е 500. Обучението се провежда в 26 специализирани кабинета, 10 лаборатории и 5 лаборатории по компютърна техника. Училището има собствена учебнотелевизионна система, информационно-комуникационна система, актова зала и спортен комплекс.
Keywords: vocational education, vocational education and training, The Vocational High School of Electronics and Chemical Technology “Asen Zlatarov”
VOCATIONAL HIGH SCHOOL OF ELECTRONICS AND CHEMICAL TECHNOLOGY „ASEN ZLATAROV“
Abstract. The Vocational High School of Electronics and Chemical Technology “Asen Zlatarov” is situated in Pleven (North Bulgaria). The training is in the field of chemical industry, ecology, microprocessor technique and production automation. 500 students study in the school. The training takes place in 26 special cabinets and 10 laboratories. The school operates own study TV system, information and communication system and sports complex.
Headmaster: Mr. Kalin Ionchev
Vocational High School of Electronics
and Chemical Technology “Asen Zlatarov”
ФОРУМИ / FORUMS
ПОЗДРАВЛЕНИЯ / GREETINGS
Проф. Сергей Игнатов – Министър на образованието, младежта и науката
[Prof. Sergei Ignatov – Minister of Education, Youth and Science in Bulgaria] - стр. 392
Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията
[Ivaylo Moskovski – Minister of Transport, Information Technology and Communications] - стр. 394
Лиляна Павлова – министър на регионалното развитие и благоустройството
[Lilyana Pavlova – Minister of Regional Development and Public Works] - стр. 396
Проф. д-р Ваньо Митев, дм, дбн – ректор на МУ–София, председател на Съвета на ректорите
[Prof. Vanyo Mitev, MD, PhD, DSc, Rector of Medical University–Sofia] - стр. 398
Проф. д-р Зоран Чекеревац, Университет „Юниoн“ – Белград,
Факултет по бизнес и индустриален мениджмънт, Бизнес училище Чачак, НПО МЕСТЕ
[Prof. dr Zoran Čekerevac “Union” University Belgrade –
Faculty of Business and Industrial Management Business School Čačak, and MESTE NGO] - стр. 400
Проф. П.А. Жбанов, Ректор Московской государственной академии коммуна льного хозяйства и строительства /
Проф. А.И. Доценко, Декан МГАКхиС, академик Международной академии транспорта, доктор технических наук
[Prof. PA Zhbanov, Rektorr Moscow State Academy of Municipal Economy and Construction / Prof. A.I Dotsenko,
Dean MGAKhiS, the International Academy of Transport, Doctor of Technical Sciences] - стр. 402
90-ГОДИШНИНА НА ВИСШЕ ТРАНСПОРТНО УЧИЛИЩЕ „ТОДОР КАБЛЕШКОВ“ /
90TH ANNIVERSARY OF TODOR KABLESHKOV UNIVERSITY OF TRANSPORT
Висше транспортно училище „Тодор Каблешков“ – модерно образование и професионализъм
[Todor Kableskov University of Transport – Contemporary Education And Professionalism] /
Петър Колев, Даниела Тодорова / Petar Kolev, Daniela Todorova - стр. 404
Бъдеще, базирано върху знанието
[Future Based on Knowledge] /
Даниела Тодорова / Daniela Todorova - стр. 411
Автомобил с брауново гориво
[Automobile With Brownian Fuel] /
Иван Петров / Ivan Petrov - стр. 415
Многоканална микропроцесорна система за дистанционен контрол и управление на електроенергийни обекти
[Multi-Microprocessor System for Remote Monitoring and Control of Electric Power Objects] /
Георги Павлов, Радослав Кацов, Ивайло Ненов / Georgi Pavlov, Radoslav Katsov, Ivaylo Nenov - стр. 427
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ / RESEARCH ACTIVITY
Компютърната симулация като способ за усвояване на базови знания по дисциплината „Маркетинг“
в професионалните гимназии с икономически профил
[Computer Simulation as a Method for Implementation of Learning on „Marketing“ in Secondary Vocational Schools with Economic Profile] /
Николай Качармазов / Nikolay Kacharmazov - стр. 440
МЕТОДИКА И ОПИТ / METHODOLOGY & EXPERIENCE
Интегративните връзки в обучението по „Домашен бит и техника“
[Integrative Links in Teaching in Domestic Science and Technics] /
Станка Георгиева /Stanka Georgieva - стр. 463
Стимулиране на детската креативност в часовете за занимания по интереси чрез музикално, литературно и изобразително изкуство
[Stimulation of Children, Creativity During The Lessons for Interest Activitiest by Musical, Literary and Panting Arts] /
Пенка Марчева / Penka Marcheva - стр. 473
Реализиране на целите на обучение по модул: „Производство на корпусни мебели“ чрез ролевата игра
[Realise the Objectives of the Training Module: „Production of Furniture“] /
Даниела Мантарова / Daniela Mantarova - стр. 495
An Analysis of the Core Competences Among Students of the Construction Department’s Sesource Center /
Svetlana Avramenko - стр. 502
Система социального партнерства как путь повышения качества профессионального образования
[The System of Social Partnership as a Way of Improving the Quality of Professional Education] /
Медведева М. / M. Medvedeva - стр. 506
Конструктивно-техническата дейност като елемент на образователно направление при осъществяването
на възпитателнобразователния процес в детската градина
[Structural and Тechnical Operations as Part of the Educational Direction in the Implementation of Educational Process in the Kinder Garden]
Мариана Генчева / Mariana Genchеva - стр. 511
РАКУРС / FORESHORTENING
Рудолф Щайнер – бащата на валдорфската педагогика
[Rudolf Steiner – the Father of the Waldorf Education] /
Десислава Опел / Desislava Oppel - стр. 519
ПРЕДСТАВЯМЕ ВИ / WE INTRODUCE TO YOU
Професионална гимназия по хранително-вкусови технологии „Св. Димитрий Солунски“ – Асеновград
[Professional High School of Food Technologies „Sveti Dimitrii Solunski“ – Assenovgrad] /
Mrs. Аксиния Каменова / Aksinia Kamenova - стр. 528
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 533
ВИСШЕ ТРАНСПОРТНО УЧИЛИЩЕ „ТОДОР КАБЛЕШКОВ“ - МОДЕРНО ОБРАЗОВАНИЕ И ПРОФЕСИОНАЛИЗЪМ
Проф. дтн инж. мат. Петър Колев,
доц. д-р Даниела Тодорова
Висше транспортно училище „Тодор Каблешков“, София
Резюме. Насърчаването на иновациите и предприемачеството са в основата на Лисабонската стратегия. Постигането на устойчив икономически растеж и осигуряването на добри работни места в конкурентна икономика, основана на знанието, определят възможностите и предизвикателствата за развитие на висшето образование в България. Като единствено специализирано висше училище в сферата на транспорта в България, Университетът по транспорт „Т. Каблешков“ има за цел да стимулира процеса на учене през целия живот чрез развитието на съвременни форми на обучение като необходимо условие за адаптация на образованието към потребностите на бизнеса.
Keywords: education, electronic forms
Todor Kableshkov University of Transport, Sofia, Bulgaria
Иван Петров
Висше транспортно училище „Тодор Каблешков“, София
Резюме. В настоящата статия са представени резултати от разработения със студенти автомобил с брауново гориво. Проектираният и изпитан генератор на браунов газ е произведен по съвременни технологии. Показано е едно от приложенията му за захранване с брауново гориво на автомобил с бензинов двигател „Пежо 206“. Дадени са практически резултати от експлоатационното му изпитване.
Keywords: automobiles, chemistry, electrical engineering, power electronics, electrical machines, apparatus, etc.
AUTOMOBILE WITH BROWNIAN FUEL
Abstract. This paper presents the results of the developed with students automobile with Brownian fuel. The designed and tested Brownian gas generator is manufactured by latest technology. It is shown one of its applications for supply of automobile with petrol engine Peugeot 206 with Brownian fuel. There are given practical results from its operational testing.
Keywords: automobiles, chemistry, electrical engineering, power electronics, electrical machines, apparatus, etc.
Assoc. prof. Ivan Petrov, PhD
University of Transport „Todor Kableshkov“
МНОГОКАНАЛНА МИКРОПРОЦЕСОРНА СИСТЕМА ЗА ДИСТАНЦИОНЕН КОНТРОЛ
И УПРАВЛЕНИЕ НА ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЙНИ ОБЕКТИ
Георги Павлов, Радослав Кацов, Ивайло Ненов
Резюме. Приетата стратегия от Европейската комисия „Европа 2020“ постави сериозни предизвикателства пред света, свързани с екологията, производството на зелена енергия и намаляване консумацията на такава. Изпълнението на тези цели е свързано с повишаване на енергийната ефективност и добива на енергия от ВЕИ. Съвременната тенденция е свързана с изграждането енергийноефективни обществени и жилищни сгради, оборудвани с интелигентни системи за захранване и управление.
В статията е показана блоковата схема, разгледани са основните функции, параметри и характеристики на микропроцесорна система за дистанционно управление и контрол на електроенергийни обекти в обществени и жилищни сгради, както и транспортни обекти.
Внедряването й ще създаде условия за повишаване на енергийната ефективност на управляваните обекти поради факта, че се създава възможност за постоянен дистанционен мониторинг и оптимално управление на обектите.
Keywords: remote control, microprocessor system, GSM monitoring and control
MULTI-MICROPROCESSOR SYSTEM FOR REMOTE MONITORING AND CONTROL OF ELECTRIC POWER OBJECTS
Abstract. Strategy adopted by the European Commission „Europe 2020“ pose serious challenges facing the world, environmental, green energy production and reduce consumption of it. The implementation of these objectives is related to energy efficiency and production of renewable energy. The modern trend is to build energy effi cient public and residential buildings equipped with intelligent systems for power and control. This report shows the block diagram, discussed are the main functions, parameters and characteristics of the microprocessor system for remote monitoring and control of electric power objects in public and residential buildings and transportation facilities. Deploying and create conditions for increasing the energy effectiveness of controlled objects, because that enables continuous remote monitoring and optimal control of controlled objects.
Georgi Mitkov Pavlov, Assoc. prof. , PhD,
Head of Department of Electric Power Supply and Electrical Equipment in Transport,
„Todor Kableshkov“ University of Transport, Sofia, Bulgaria
Radoslav Ivanov Katzov, student
Power Engineering and Electrical Equipment Programme,
„Todor Kableshkov“ University of Transport, Sofi a, Bulgaria
Ivaylo Radkov Nenov, student
Power Engineering and Electrical Equipment Programme,
„Todor Kableshkov“ University of Transport, Sofi a, Bulgaria
КОМПЮТЪРНАТА СИМУЛАЦИЯ КАТО СПОСОБ ЗА УСВОЯВАНЕ НА БАЗОВИ ЗНАНИЯ ПО ДИСЦИПЛИНАТА „МАРКЕТИНГ“
В ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ ГИМНАЗИИ С ИКОНОМИЧЕСКИ ПРОФИЛ
Николай Качармазов
Резюме. Компютрите и съвременните информационни технологии все пошироко навлизат в системата на професионалното образование и обучение. Дисциплината Маркетингови проучвания и изследвания – учебна практика е удобна форма за използването на компютърните симулационни модели за преподаване на знания и формиране на практически умения в сферата на маркетинговите дисциплини. Маркетингът допуска повече творческа работа и креативност в полето си на действие, което е база за използването на иновативни методи и избор на метод измежду съществуващите такива. В дисциплината Маркетингови проучвания и изследвания принципно се използват статистико-математически методи като корелационния и регресионния анализ, репрезентативното статистическо изучаване, статистическата проверка на хипотези и др. Самият характер на тези методи позволява тяхното компютърно
алгоритмизиране, но и използването на стандартен софтуер като MS Excel за практическото решаване на маркетингови казуси.
Keywords: computer simulation, marketing, market segmentation, cluster analysis, functional relationships between price and sale , trade mark
COMPUTER SIMULATION AS A METHOD FOR IMPLEMENTATION OF LEARNING ON „MARKETING“
IN SECONDARY VOCATIONAL SCHOOLS WITH ECONOMIC PROFILE
Abstract. Computers and information technologies increasingly entering the system of vocational education and training. Marketing research subject and research - educational practice is a convenient form for use of computer simulation models to teach knowledge and practical skills in the fi eld of marketing disciplines. Marketing allows more creative work and creativity in its scope, which is based on the use of innovative methods and choice of method among the existing ones. The subject Marketing research and surveys generally use statistics and mathematical methods such as correlation and regression analysis, the representative statistical studies, statistical hypothesis testing and more. The very nature of these methods allows their computer algorithmized but the use of standard software like MS Excel to solve practical marketing cases.
Nikolay Kacharmazov
ИНТЕГРАТИВНИТЕ ВРЪЗКИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО „ДОМАШЕН БИТ И ТЕХНИКА“
Станка Георгиева
Средно общообразователно училище ,,Дора Габе,“ Добрич
Резюме. Българското образование се намира в етап на актуализиране, в етап на реформа, за да осигури образователни потребности на личността и обществото през XXI век. Въз основа на обществено-икономическия опит е изведена идеята за съединяване на подготовката с реализацията на младото поколение като най–важно условие за ефективност на педагогическия процес. Анализирайки интегративните тенденции в науката и социалната практика, се извежда един от главните принципи на реформата – интегралният подход в цялостния педагогически процес. В основата на настоящата статия са ролята и приложението на интегративните връзки между обучението по „Домашен бит и техника“ и всички останали предмети в начален училищен етап.
Keywords: education; domestic science, integration, integration between, bank holidays and customs
INTEGRATIVE LINKS IN TEACHING IN DOMESTIC SCIENCE AND TECHNICS
Abstract. According to the modern concept of Bulgarian education, the educational process is effective if students learn skills that they need in real life. One of the important changes in the Bulgarian educational system is integrating the content of all subjects. The article contains an analysis of the integrative trends in science and social practices. They are based on the subject “Domestic science and technics”
and its integration with all other subjects studied by children in primary school.
Stanka Georgieva
Dora Gabe Secondary School, Dobrich
СТИМУЛИРАНЕ НА ДЕТСКАТА КРЕАТИВНОСТ В ЧАСОВЕТЕ ЗА ЗАНИМАНИЯ ПО ИНТЕРЕСИ ЧРЕЗ МУЗИКАЛНО,
ЛИТЕРАТУРНО И ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО
Пенка Марчева
Великотърновки университет
„Св. св. Кирил и Методий“
Педагогически колеж, Плевен
Резюме: В публикацията е направено теоретично проучване на спецификата на часовете за занимания по интереси в условията на целодневна организация на обучение. Предложени са и практически технологии, подходящи за работа, насочена към развитие на детските творчески способности чрез музикална, литературна и изобразителна дейност. Представени са примерни годишни разпределения за тези часове за I и III клас, детски литературни творби, работен лист. Идеята е да се представят практически приложими дейности и техники за тяхното реализиране, чрез които да се оползотвори пълноценно тази част от времето в училище, която не бива да се запълва с наваксване на пропуски в усвояване на учебния материал. В заниманията по интереси се предоставят възможности за развитие на детските творчески способности, търсят се изяви, чрез които децата се чувстват знаещи и можещи.
Keywords: activities of interest, musical art, literature, painting children’s art.
STIMULATION OF CHILDREN’S CREATIVITY DURINGTHE LESSONS
FOR INTEREST ACTIVITIES BY MUSICAL, LITERARY AND PANTING ARTS
Abstract. This publication contains a theoretical study of the characteristics of interest activities for children who attend a full day school. In conclusion several practical methods are proposed. They are aimed at developing children’s creativity through music, literature and art. These activities would be very benefi cial, because they develop children’s creativity and give children an opportunity to show their talents and feel satisfi ed with the results of their work.
Assoc. Prof. Penka Marcheva PhD
College of Pedagogy – Pleven / University of Veliko Turnovo
РЕАЛИЗИРАНЕ НА ЦЕЛИТЕ НА ОБУЧЕНИЕ ПО МОДУЛ „ПРОИЗВОДСТВО НА КОРПУСНИ МЕБЕЛИ“ ЧРЕЗ РОЛЕВАТА ИГРА
Даниела Мантарова
Професионална гимназия по горско стопанство
и дървообработване „Николай Хайтов“, Варна
Резюме. В настоящия материал се разглежда проблемът за реализиране на целите на обучение по модул „Производство на корпусни мебели“ чрез ролевата игра. По време на обучението учениците изпълняват различни роли, свързани с реалния производствен процес. По този начин учениците по-лесно и бързо усвояват учебния материал, повишава се тяхната мотивация за учене.
Keywords: education, vocational education, training purposes, constructing furniture, system of objectives, taxonomy.
ON THE ISSUE OFBUILDING A SYSTEOFGOALS INTHE PROFESSIONAL TRAINING OF STUDENTS ON THE SUBJECT
OF МОDUL: „PRODUCTION OF FURNITURE“
Abstract. The main issue of the article is using a role playing game for achieving the goals of the “Furniture production” educational module. In class students take different roles, related to real-life production process. Playing the game makes learning faster and easier than usual. As a result students have higher motivation for studying.
Eng. Daniela Mantarova
senior teacher
Vocational woodworking and forestry school „N.Haitov“
Varna, Bulgaria
AN ANALYSIS OF THE CORE COMPETENCES AMONG STUDENTS OF THE CONSTRUCTION DEPARTMENT’S RESOURCE CENTER
Svetlana Avramenko
State-run Institution of the Secondary
Professional Education of College of Architecture and Construction №7
Abstract. The article presents the results of the analysis of key competencies students resource center construction industry State-run Institution of the Secondary Professional Education of College of Architecture and Construction №7
Keywords: professional sphere, the construction industry, expertise, competence, key competencies.
СИСТЕМА СОЦИАЛЬНОГО ПАРТНЕРСТВА КАК ПУТЬ ПОВЫШЕНИЯ КАЧЕСТВА ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
Медведева М.Б.
Abstract. Development and improvement of educational methods for control and management are one of the main issues regarding modernization of the Russian education system today. All interested parties should submit requirements for the evaluation of professional education’s quality, participate in the educational process and control it. One of the key points of developing an all-Russian system of quality
assessment in education is to take into account students and employer’s opinions.
Keywords: the monitoring system of quality of education, social partnership, integrative interaction
THE SYSTEM OF SOCIAL PARTNERSHIP AS A WAY OF IMPROVING THE QUALITY OF PROFESSIONAL EDUCATION
M. Medvedeva
Novokuznetsk Mining and Transport College
Novokuznetsk, Russia
КОНСТРУКТИВНО-ТЕХНИЧЕСКАТА ДЕЙНОСТ КАТО ЕЛЕМЕНТ НА ОБРАЗОВАТЕЛНО НАПРАВЛЕНИЕ
ПРИ ОСЪЩЕСТВЯВАНЕТО НА ВЪЗПИТАТЕЛНО-ОБРАЗОВАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Мариана Генчева
Шуменски университет,
Департамент за информация, квалификация и продължаващо образование
Резюме. Конструирането е интересна и привлекателна дейност за детето. В процеса на конструирането детето играе, но също така твори и изгражда самочувствие и увереност в собствените си знания и умения. Конструктивнотехническите и битовите дейности са базов елемент за формиране на начална технологична култура у децата.
Keywords: educational standards, aims forming, expected results, basic technological culture.
STRUCTURAL AND TECHNICAL OPERATIONS AS PART OF THE EDUCATIONAL DIRECTION IN THE IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL PROCESS IN THE KINDER GARDEN
Abstract. Constructing is an interesting and attractive activity for children. During this process the child builds of the certainty in itself and in its knowledge and skills while playing. The technological activities of construction are a basic element for the formation of a initial technological culture among children.
Associate Professor Dr. Mariana S. Gencheva
Shumen University, Department for information,
qualifi cation and lifelong learning,
Varna, Bulgaria
РУДОЛФ ЩАЙНЕР – БАЩАТА НА ВАЛДОРФСКАТА ПЕДАГОГИКА
Десислава Опел
ръководител на българско училище „Никола Й. Вапцаров“, Грац, Австрия
Резюме. Рудолф Щайнер е от малцината представители на реформаторската педагогика през 20-те години на ХХ век, чиито идеи и училища съществуват и до днес. Той разработва и реализира една голяма идея, а именно образованието, обучението и възпитанието да бъдат изградени въз основа на антропософски схващания за човека. Идея, която е международно педагогическо движение, представено в почти всички страни по света.
Keywords: Rudolf Steiner, Waldorf education, antroposophy, Waldorf-methods, Art.
RUDOLF STEINER – THE FATHER OF THE WALDORF EDUCATION
Abstract: Rudolf Steiner is one of the few representatives of reformatory education in the 1920ies. His ideas are still popular nowadays. Steiner developed and implemented a breakthrough idea that education, training and upbringing of children should be based on anthroposophic principles. His idea has supporters all over the world. There are schools, where education is based on anthroposophic principles, and they are called “Steiner schools”.
M.Sc., Desislava Oppel
Director of Bulgarian School „Nikola J. Vapcarov“ – Graz, Austria