Национално издателство за образование и наука "Аз Буки"
СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
ФОРУМИ / FORUMS
Европейската мрежа на учене и преподаване в селското стопанство и развитие на селските райони
[European Network of Learning and Teaching in Agriculture and Rural Development] - стр. 103
Обръщения на: Тоня Георгиева – Вицепрезидент на ENTER / Tonya Georgieva – Vice-President of ENTER / &
Франциско Ортиц Беррокал – Президент на ENTER / Francisko Оrtiz Berrocal – President of ENTER / - стр. 106
Отвори пълния текст
Отвори пълния текст
УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / LIFELONG LEARNING
Кариерните услуги в България – състояние и тенденции
[Career Services in Bulgaria – Condition and Trends] /
Моника Богданова / Monika Bogdanova - стр. 110
Гражданско образование и образование по права на човека в училище
[Civic Education and Education for Human rights in School] /
Мирена Легурска / Mirena Legurska- стр. 131
МЕТОДИКА И ОПИТ / METHODOLOGY & EXPERIENCE
Реализиране на иновационни методи за оценяване в обучението по модул „Въведение в персоналните компютри“
[Implementation of Innovative Methods for Evaluation in Teaching Module “Introduction to Personal Computers”] /
Елена Илиева – Ибовска / Elena Ilieva-Ibovska - стр. 137
Приложение на информационните технологии в обучението по компютърна техника като иновация в професионалната подготовка на учениците (специалност „компютърна техника и технологии“ – ХІ клас)
[ The Inovation of Information Technologies as an Application in Computer Training of Student’s Vocational Education
(specialty “Computer Techniques and Technologies – 11th grade”)] /
Димитър Димитров / Dimitar Dimitrov - стр. 144
Приложение на образователното портфолио в професионалната подготовка
[Application of the Educational Portfolio in the Vocational Education] /
Здравка Костадинова / Zdravka Kostadinova - стр. 150
Роля и място на интегративните връзки в обучението по „Домашен бит и техника“ – трети клас („Работа с материали и модули”) [Role and Place of Integrative Connections in Teaching on “Home lifestyle and technology” – Third Grade
(Working with Materials and Modules)] /
Анна Иванова / Anna Ivanova - стр. 57
Компетентностите на учителя, свързани с религиозното възпитание в училище (емпирично изследване)
[Teacher Competencies Related to Religious Education at School (empirical research)] /
Методий Ангелов / Metodiy Angelov - стр. 168
ПРЕДСТАВЯМЕ ВИ / WE INTRODUCE TO YOU
Професионална гимназия по техника и мениджмънт „Христо Ботев“ – Ботевград – училище с традиции и бъдеще
[Vocational School of Technology and Management “Hristo Botev” – Botevgrad” – School with Traditional and future] /
Добрин Христов / Dobrin Hristov - стр. 181
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 189
КАРИЕРНИТЕ УСЛУГИ В БЪЛГАРИЯ – СЪСТОЯНИЕ И ТЕНДЕНЦИИ
Моника Богданова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията очертава същността и особеностите на кариерните услуги, a така също тяхната история и развитието им в България. Изведени са субектите в полето – кариерни центрове, агенции за подбор и обучение на персонал, бюра по труда. Отделено е място на добрите практики в дейността на кариерните центрове – „Дни на кариерата“ , майсторски бизнескласове, „Дни на отворените врати“, Алумни клубове. Систематизиран е и професионален профил на кариерния консултант.
Keywords: career service, career centers, career counseling, recruitment agencies, job services.
CAREER SERVICES IN BULGARIA – CONDITION AND TRENDS
Abstract. The article outlines the essence and characteristics of career services as well as their history and their development in Bulgaria. The main subjects in the field are drawn out – career centers, recruitment and training agencies and labor offices. Attention is paid to the good practices of career centers’ activities, such as „Career Days“, Business Master Classes, „Open Days“, Alumni Clubs. A professional profile of career counselors is systematized.“
Assoc. Professor, Ph.D. Monika Bogdanova
Sofia Universiti “St. Kliment Ohridski“
ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБРАЗОВАНИЕ ПО ПРАВА НА ЧОВЕКА В УЧИЛИЩЕ
Мирена Легурска
Софийски университет „Св. Климент Охридски“, ДИУУ
Резюме. Настоящата статия представя концептуални постановки, свързани с основните идеи на гражданското образование като интердисциплинарна предметна област. Разгледани са обществените и граждански компетентности и са потърсени връзките им с образованието по права на човека в българското училище. Образованието по права на човека в училище включва знания за предисторията и създаването на Всеобщата декларация за правата на човека, основните принципи и групи права. Очертани са и основните цели, свързани с реализирането им в училищната практика.
Keywords: civic education, social and civic competences, education of humanrights, students
CIVIC EDUCATION AND EDUCATION FOR HUMAN RIGHTS IN SCHOOL
Abstract. The following paper shows the main concepts connected with the key ideas of the civil education as interdisciplinary subject area. Social and civil competencies are considered as well as the connections are established with the education for the rights of people in the Bulgarian school. The education of the rights of people in school includes knowledge for the history and development of the Common declaration for the rights of people, key principles and group rights. The key ideas are considered connected with their realization in school practise.
Assistant professor Mirena Legurska
Sofia University “St. Kliment Ohridski“
РЕАЛИЗИРАНЕ НА ИНОВАЦИОННИ МЕТОДИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МОДУЛ
„ВЪВЕДЕНИЕ В ПЕРСОНАЛНИТЕ КОМПЮТРИ“
Елена Илиева-Ибовска
Професионална техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ Габрово
Резюме. В статията се описват основните иновационни методи за модерно преподаване и оценяване в средното професионално образование. Подробно са представени принципите на модулно обучение като ефективен начин за избягване на субективизма при оценяването. Направен е сравнителен анализ между традиционните и иновационните методи на преподаване и оценяване. Изтъкнати са безспорните предимства на електронните, компютърните материали и дидактическите тестове като нови инструменти за оценка и самооценка знанията на учениците.
Keywords: innovative methods, modular teaching, advantages of computer materials, didactic tests, new tools for evaluation, self-assessment.
IMPLEMENTATION OF INNOVATIVE METHODS FOR EVALUATION IN TEACHING MODULE
“INTRODUCTION TO PERSONAL COMPUTERS“
Abstract. The article offers a description of the main innovative methods of modern teaching and assessment in secondary vocational education. The principles of modular training are described in detail as an effective way to avoid subjective evaluation. It’s presented a comparative analysis between traditional and innovative teaching methods and evaluation. Prominent are the undoubted advantages of electronic and computer materials and didactic tests as new tools for evaluation and self-assessment of student’s knowledge.
eng. Elena Ilieva-Ibovska
Secondary Technical School “D-r Nikola Vasiliadi“
ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО КОМПЮТЪРНА
ТЕХНИКА КАТО ИНОВАЦИЯ В ПРОФЕСИОНАЛНАТА ПОДГОТОВКА НА УЧЕНИЦИТЕ
(специалност „Компютърна техника и технологии“ – ХІ клас)
Димитър Димитров
Професионална техническа гимназия „Д-р Н. Василиади“ Габрово
Резюме. Иновацията в обучението отразява всичко ново, което може да доведе до по-високо качество на образованието. Използването на информационни технологии в обучението по „Проектиране на електронни схеми“ осигурява повишаване на интереса от страна на учениците и увеличаване на постигнатите резултати. Иновационният подход се прилага във всеки раздел на модула чрез описаните интерактивни инструменти.
Keywords: information technology, training, computer equipment, innovation, application
THE INNOVATION OF INFORMATION TECHNOLOGIES AS AN APPLICATION IN COMPUTER TRAINING OF STUDENTS’
PROFESSIONAL EDUCATION (specialty “Computer Techniques and Technologies – 11th grade“)
Abstract. The innovation in information technologies teaching methods encompasses all of the modern aspects which can increase the quality of education. The information technologies usage in „Electronic Circuit Projecting“ vocational training will enhance the students’ interests and expecting outcome. The innovative method is applied in each of module’s part by means of the interactive instruments described as follows.
M.S. Eng. Dimitar Dimitrov
Secondary Technical School “Dr. Nikola Vasiliadi“
ПРИЛОЖЕНИЕ НА ОБРАЗОВАТЕЛНОТО ПОРТФОЛИО В ПРОФЕСИОНАЛНАТА ПОДГОТОВКА
Здравка Костадинова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Формиращо оценяване в професионалното образование и обучение. Приложение на портфолиото за осъществяване на формиращо оценяване. Портфолио за специализанти по професионална педагогика.
Keywords: forming evaluation , portfolio, professional pedagogy
APPLICATION OF THE EDUCATIONAL PORTFOLIO IN THE VOCATIONAL EDUCATION
Abstract. Forming evaluation in the professional education and training. Application of the portfolio for realization of the forming evaluation. Portfolio for students in professional pedagogy.
Assistant professor Zdravka Kostadinova
Sofia Universiti “St. Kliment Ohridski“
РОЛЯ И МЯСТО НА ИНТЕГРАТИВНИТЕ ВРЪЗКИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО „ДОМАШЕН БИТ И ТЕХНИКА“ – ТРЕТИ КЛАС
(„Работа с материали и модули“)
Анна Иванова
СОУ „П. Р. Славейков“, Добрич
Резюме. В настоящата статия се разглеждат ролята и мястото на интегративните връзки в обучението по „Домашен бит и техника“ в трети клас. Разясняват се понятията интегрален подход и интегративни връзки. Диференцират се основните направления в педагогическата интеграция. Разкриват се възможностите в учебното съдържание по „Домашен бит и техника“ в трети клас за реализиране на междупредметни връзки.
Keywords: information technology, training, computer equipment, performance, display, educational films
ROLE AND PLACE OF INTEGRATIVE CONNECTIONS IN TEACHING ON “HOME LIFESTYLE AND TECHNOLOGY“ –
THE THIRD GRADE (working with materials and modules)
Abstract. This article discusses the role and place of integrative connections in teaching Home customs & techniques in class 3. It explains the concepts of integrated approach and integrative relationships. Differentiation is the main trends in the pedagogical integration. The opportunities, given in the curriculum of Home customs & techniques in class 3, for realization of cross-curricular links are revealed.
Anna Ivanova
P.R.Slaveykov Secondary School
КОМПЕТЕНТНОСТИТЕ НА УЧИТЕЛЯ, СВЪРЗАНИ С РЕЛИГИОЗНОТО ВЪЗПИТАНИЕ В УЧИЛИЩЕ
(емпирично изследване)
Методий Ангелов
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“Пловдив
Резюме. В статията се разглежда въпросът за религиозното възпитание и качествата на учителите, които трябва да го осъществяват. Посочва се, че ако обществената цел с въвеждането на религиозен предмет в обществените училища е нравствено възпитание, това поставя високи религиозни, идеологически и морални изисквания. Изтъква се, че качеството на религиозността и нравствеността на преподавателите е определящо за ефективността на религиозната възпитателна система. Емпиричното изследване разкрива зависимостта на нравствените качества от религиозната ориентация на личността. Посочва се, че само вътрешната, истинска религиозност допринася съществено за развитието на религиозните нравствени ценности. Установява се, че от учителите от общообразователните училища между 15 и 35% имат такъв тип религиозност, с която при допълнителна квалификация биха могли да отговорят на изискванията за преподаване на религиозен предмет. Това показва, че в практиката не може да се разчита масово учителите да провеждат ефективно религиозно възпитание, но това трябва да извършват или специално подготвени лица, или избрани подходящи учители с вътрешна религиозност, добродетели и стремеж към самоусъвършенстване.
Keywords: religious education, religious orientation, intrinsic religiosity, moral education, character education, teacher of religion.
TEACHER COMPETENCIES RELATED TO RELIGIOUS EDUCATION IN SCHOOL
(Empirical Survey)
Abstract. This article discusses the dependence of the religious education (upbringing) by the qualities and virtues of the educators that carry it out. It is pointed out that if the aim of the religious subject in the public schools is character and moral education, it sets high ideological and moral requirements to the educators. It is emphasized that the quality of the religiosity and morality of the spiritual teachers will determines the quality and effectiveness of the religious educational system and the moral education, conducted in it. The empirical studies by the author reveal the dependence of the moral values of the person by the individual type of the religious orientation. It emphasizes that only the intrinsic religiosity strongly contributes to the development the religious moral values in the person. The survey shows that the teachers in the mass schools probably between 15 and 35% could have this type of religiosity, in which an appropriate training could meet the requirements for conducting the religious and moral education. That shows in the mass teaching practice it could not be relied on the primary school teachers effectively to carry out to religious education, but this should do or specially trained persons, or selected suitable teachers with personal qualities as intrinsic religiosity, knowledgeable, with real Christian virtues and striving for self-improvement.
Assistant professor Metodiy Angelov Ph.D.
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski“
ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ТЕХНИКА И МЕНИДЖМЪНТ „ХРИСТО БОТЕВ“ БОТЕВГРАД –
УЧИЛИЩЕ С ТРАДИЦИИ И БЪДЕЩЕ
Добрин Христов
Резюме. Професионална гимназия по техника и мениджмънт – Ботевград, е училище с традиции. В него се подготвят кадри за автотранспорта, енергетиката, електрониката, икономиката, компютърните системи. Училището разполага с добре оборудвани кабинети, учебни работилници и лаборатории за осъществяване на съвременен образователен процес. Професионалната подготовка на учениците от нашето училище се осъществява с използване на съвременна техника и иновативни педагогически технологии. Професионалното обучение е тясно свързано с бизнеса в нашия регион.
Keywords: vocational school, vocational educational and training
GEMENT „HRISTO BOTEV“– BOTEVGRAD – SCHOOL WITH TRADITIONS AND FUTURE
Abstract. Vocational School of Engineering and Management – Botevgrad is a school with traditions. Here we train students and staff for automobile transport, energetic, electronics, economics and computer systems. The school has enough well equipped studies, workshops and laboratories for modern qualification. The professional training of our students is realized by usage of modern technique and innovative pedagogic technologies. Professional education is closely joined with business in our region.
Headmaster: Mr. Dobrin Hristov -Engineer
Vocational School of Engineering and Management