National Publishing House for Education and Science "Az Buki"
КЪМ ЧИТАТЕЛИТЕ / EDITORIAL - стр. 7
ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ / INTERCULTURAL EDUCATION
Национални приоритети и политики в интеркултурното образование (рефлексивни аспекти)
[National Policies and Priorities in Intercultural Education (Refl exive Aspects)] /
И. Колева / I. Koleva - стр. 9
Изследване на ролята на развлечението за възпитание в междуетническа среда
[Researching on the Role of the Entertainment for Educating in Multiethnic Surroundings] /
Г. Благомилова / G. Blagomilova - стр. 21
ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ / EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT
„Българин да се наричам, първа радост е за мене“ (могат ли да се формират граждани
в съвременното българско училище – резултати от емпирично проучване)
[„To be Called Bulgarian is a Paramount Delight for Me“ (Is It Possible to Become a Citizen within
the System of Contemporary Bulgarian School Education – Some Major Findings of an Empirical Study)] /
Г. Димитров / G. Dimitrov / Е. Стойкова / E. Stoykova - стр. 41
Фестивал на учителите: нова форма на педагогическа комуникация
[Teachers’ Festival: a New Form of Pedagogical Communication] /
Е. Мерзон / E. Merzon / А. Разживин / A. Razzhivin - стр. 66
ОЦЕНЯВАНЕ В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ / EDUCATIONAL ASSESSMENT
77 Оценяването в училище: за мярката, меренето и отмерването
[Assessment in School: For the Measure, Counting and Metering] /
Н. Кристанова / N. Kristanova - стр. 66
Methods for Setting Cut Scores in Criterion – Referenced Achievement Tests.
Comparative Analysis of the Quality of the Separate Methods
[Методи за определяне на прагови стойности при критериалните тестове за постижения.
Сравнителен анализ на качествата на отделните методи] /
F. Stojanova / Ф. Стоянова - стр. 81
Четивната грамотност на българските четвъртокласници: резултати от участието
на България в международно изследване на напредъка в четивната грамотност на учениците – PIRLS 2011
[The Reading Literacy of Bulgarian Students: First Findings from the Progress in International
Reading Literacy Study – PIRLS 2011] /
Св. Петрова / Sv. Petrova - стр. 91
Ръководство за съставяне на тестове
[Development of Tests, a Manual] /
Ф. Картрайт / F. Cartwright / Дж. Мусио / J. Mussio - стр. 112
Formative Use of Assessment Information: It’s a Process, So Let’s Say What We Mean /
R. Good - стр. 128
ТЕМАТА ЗА ОЦЕНЯВАНЕТО В ИЗДАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“/
EDUCATIONAL ASSESSMENT THROUGHOUT THE „AZ BUKI“ JOURNALS - стр. 137
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ /
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE "AZ BUKI" MAGAZINES - стр. 139
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 141
НАЦИОНАЛНИ ПРИОРИТЕТИ И ПОЛИТИКИ В ИНТЕРКУЛТУРНОТО ОБРАЗОВАНИЕ (РЕФЛЕКСИВНИ АСПЕКТИ)
Ирина Колева
Софийски университет „Св.Климент Охридски“
Резюме. Статията разглежда националните образователни политики и приоритети за интеркултурно образование. Представя се рефлексивна картина на пожелателните и директивните документи на Националния съвет за сътрудничество по етническите и интеграционните въпроси към Министерския съвет и Министерство на образованието, младежта и науката. Извеждат се принципи и подходи за стимулиране на социокултурната компетентност у всички адресати в системата на българското образование. Изяснени са парадигмите на стандарта по интеркултурно образование на МОМН спрямо проекта на закон за предучилищното и училищното образование. Изведени са проблемите на образователната интеграция на малцинствата у нас. Представен е апробиран емпирико-теоретичен модел в план етнопсихология.
Keywords: educational technology integration, multicultural education, sociocultural competence, standards, strategies, drop-education students, early school leavers students, ethnic communities and vulnerable groups
NATIONAL POLICIES AND PRIORITIES IN INTERCULTURAL EDUCATION (REFLEXIVE ASPECTS)
Abstract. The article examines the national education policies and priorities for intercultural education. The refl exive and hopeful picture of the directive documents of the National Council for Cooperation on Ethnic and Integration Issues Council of Ministers and the Ministry of Education and Science is presented. The article brings the principles and approaches to stimulate socio-cultural competence everywhere in the Bulgarian educational system. The paradigms of the standard of the intercultural education of the Ministry of Education are clarifi ed towards the law on pre-school and school education. The problems of the educational integration of minorities in the country are brought out аnd a theoretical and empirical model in plan – ethnopsychology was introduced.
Prof. Dr. Irina Koleva
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of History
Department of Ethnology
Sofia, Bulgaria
ИЗСЛЕДВАНЕ НА РОЛЯТА НА РАЗВЛЕЧЕНИЕТО ЗА ВЪЗПИТАНИЕ В МЕЖДУЕТНИЧЕСКА СРЕДА
Галина Благомилова
ЦДГ №1 „Звънче“, Шумен
Резюме. Статията разглежда резултатите от прилагане на нова педагогическа технология на развлечението като допълнителна форма на педагогическо взаимодействие в условията на детската градина. Осигурени ли са чрез нея оптимални педагогопсихологически предпоставки за повишаване на компетенциите
на детето относно правата на недискриминация на основа социална, етническа, национална и интеркултурна недискриминация, проявленията на толерантност
и особено на междуетническа толерантност. Резултатите от изследването доказват ефективността на приложената педагогическа технология на развлечението и мястото му като продуктивна форма на педагогическо взаимодействие в условията на детската градина.
Keywords: entertainment, pedagogical interaction, kindergarten, multiethnic tolerance
RESEARCHING ON THE ROLE OF THE ENTERTAINMENT FOR EDUCATING IN MULTIETHNIC SURROUNDINGS
Abstract. The article reviews the results of the application of the new method of entertainment as an additional form of pedagogical interaction in the kindergarten. It ensures optimal pedagogical and psychological preconditions for enrichment of the child’s competency in the laws of discrimination and the acts of tolerance, especially multiethnic tolerance. The results of the research prove the effi ciency of the entertainment method and its place as a constructive form of pedagogical interaction in the kindergarten.
Galina Blagomilova
1st Daytime Kindergarten „Zvanche“
Shumen, Bulgaria
„БЪЛГАРИН ДА СЕ НАРИЧАМ, ПЪРВА РАДОСТ Е ЗА МЕНЕ“
(МОГАТ ЛИ ДА СЕ ФОРМИРАТ ГРАЖДАНИ В СЪВРЕМЕННОТО БЪЛГАРСКО УЧИЛИЩЕ – РЕЗУЛТАТИ ОТ ЕМПИРИЧНО ПРОУЧВАНЕ)
Георги Димитров
Елена Стойкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Тук представяме основни изводи от изследователски проект „Гражданско образование и граждански компетентности в българското училище (2009–2011)“, основан върху анализ на съдържанието на всички учебници по гражданско образование (в IV и VII клас) по оригинална методика с над 400 индикатора. Установени са ценностно-тематични дисбаланси, които се задълбочават с нарастването на класа/възрастта, и то по посока, изключваща изграждане на гражданска активност – разбиране на сложността и проблемността в обществения живот и заемане на общественоотговорна позиция. Въз основа на резултатите от проведеното проучване не може да има каквото и да е съмнение, че социализационната политика на Министерство на образованието (реализирана чрез Държавните образователни изисквания по гражданско образование, на които учебниците са само стандартни носители, без съществени разлики помежду им) е фундаментално противоположна на активното гражданство. Това прави радикалната промяна на социализационната парадигма (и на реализиращите я учебници) неотложна задача за националната образователна политика.
Keywords: civic education, education policies, content analysis
„TO BE CALLED BULGARIAN IS A PARAMOUNT DELIGHT FOR ME“
(IS IT POSSIBLE TO BECOME A CITIZEN WITHIN THE SYSTEM OF CONTEMPORARY
BULGARIAN SCHOOL EDUCATION – SOME MAJOR FINDINGS OF AN EMPIRICAL STUDY)
Abstract. We present the fi ndings of a research project Civic Education and Civic Competences in the Bulgarian School (2009-2011) based on the comprehensive content analysis of all textbooks, pertaining to civic education (in fourth and seventh grade), carried out by an ingenious methodology containingmore than 400 indices. The empirical data analysis proved that there have been a system of some drastic thematic and value disproportions that increase every successive year which preclude the formation of active citizenship as far as they do not provide for understanding of the complexity of the problem-loaded public life and for taking a responsible position in regard of pressing social issues. There could be no doubt that the socialization policy followed by the Bulgarian ministry of education (which has been fulfi lled through the State requirements embedded in the textbooks beyond any differences among the latter) is fundamentally in contrast to active citizenship. This makes a radical change in the very socializational paradigm which the textbooks realize an imperious need of the national educational policy.
Prof. Dr. Georgi Dimitrov
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Philosophy
Sofia, Bulgaria
Assist. Prof. Elena Stoykova, PhD
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Philosophy
Sofia, Bulgaria
ФЕСТИВАЛ НА УЧИТЕЛИТЕ: НОВА ФОРМА НА ПЕДАГОГИЧЕСКА КОМУНИКАЦИЯ
Елена Мерзон
Анатолий Разживин
Казански Федерален (Приволжки) университет
Резюме. Статията представя интересна форма за допълнителна квалификация на учителите в Република Татарстан (Руска федерация) – фестивал на учителите. Форумът се организира за трети път. Участниците са учители новатори от всички общински райони на Република Татарстан. Сред списъка от фестивални мероприятия, в центъра на които е учителят, са майсторски класове1) (с водещи известни учени от страната и чужбина и учители новатори), публични лекции на учени и мениджъри от областта на образованието, изложби на педагогическа литература, творчески вечери на учителите – участници във фестивала, и др. Подобна форма на професионално общуване дава възможност на учителите да обменят педагогически опит, да се запознаят с нови разработки и постижения в областта на образователните технологии, като ги мотивира за иновационна дейност.
Keywords: festival, teachers, innovations, master-class (workshop), pedagogical experience
TEACHERS’ FESTIVAL: A NEW FORM OF PEDAGOGICAL COMMUNICATION
Abstract. The article presents an interesting form of further teachers’ education in the Republic of Tatarstan (Russian Federation) – teachers’ festival. It is organized for the 3th time. Participants are innovative teachers from all municipality regions of Republic of Tatarstan. The list of festival events includes: master-classes (workshops), leaded by national and foreign mentors, public lectures of scholars and managers of education, exhibitions of pedagogical literature, evenings of teachers’ (participants’) creativity, etc. Such forms of professional communication give opportunity for teachers to exchange pedagogical experience, to learn new educational technologies and motivate them for innovative activity.
Prof. Dr. Elena Merzon
Kazan (Volga region) Federal University
Kazan, Russia
Prof. Dr. Anatolij Razzhivin
Kazan (Volga region) Federal University
Kazan, Russia
METHODS FOR SETTING CUT SCORES IN CRITERION – REFERENCED ACHIEVEMENT TESTS
COMPARATIVE ANALYSIS OF THE QUALITY OF THE SEPARATE METHODS
Felly Stojanova
Abstract. The different methods lead to different cut scores. Еven for the very same judges the cut scores were different for the different methods. For some of the methods the cut scores diverged to a large extent. The methods for setting cut scores are The Basket procedure; The Compound Cumulative method; The Cumulative Cluster method; The ROC-curve method; The Item Mastery method; The Level Characteristic Curve method. The object of the present study is the psychometric characteristics of the methods, in terms of their validity (internal and external). Оne of the hypotheses is that the method with the smallest standard error of the cut score is the Compound Cumulative method.
Keywords: cut scores, criterion-referenced achievement test, basket procedure
МЕТОДИ ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ПРАГОВИ СТОЙНОСТИ ПРИ КРИТЕРИАЛНИТЕ ТЕСТОВЕ ЗА ПОСТИЖЕНИЯ.
СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ НА КАЧЕСТВАТА НА ОТДЕЛНИТЕ МЕТОДИ
Резюме. Различните методи водят до различни резултати по отношение на праговите стойности. Дори и за едни и същи експерти праговите стойности са различни в зависимост от различните методи. За някои от методите праговите стойности се различават в голяма степен. Методите за определяне на праговите стойности са методът на сортирането; интегративният комулативен метод; комулативният клъстерен метод; методът на диагностичната крива; методът на минималната загуба и методът на характеристичните криви. Целта на настоящото проучване са психометрични характеристики на методите по отношение на тяхната валидност (вътрешна и външна). Една от хипотезите е, че методът с най-малка стандартна грешка на крайната оценка е интегративният комулативен метод.
Assoc. Prof. Felly Stojanova, PhD
ЧЕТИВНАТА ГРАМОТНОСТ НА БЪЛГАРСКИТЕ ЧЕТВЪРТОКЛАСНИЦИ: РЕЗУЛТАТИ ОТ УЧАСТИЕТО НА БЪЛГАРИЯ В МЕЖДУНАРОДНО
ИЗСЛЕДВАНЕ НА НАПРЕДЪКА В ЧЕТИВНАТА ГРАМОТНОСТ НА УЧЕНИЦИТЕ – PIRLS 2011
Светла Петрова
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование
Резюме. Проучвания като PIRLS имат за цел да предоставят валидни данни на държавите участнички, на базата на които да се формират образователните политики. Подобни изследвания са основа за диалог и сътрудничество в областта на образованието между държави с иначе различни образователни системи и практики. Признавайки огромното значение на четенето и читателските умения на учениците за тяхната бъдеща успешна реализация, PIRLS очертава общата картина на четивната грамотност на четвъртокласниците както в международен, така и в национален план. Задачата, която си поставя авторът на тази статия, е да представи обобщен обзор на първоначалните изводи от резултатите на българските четвъртокласници, участвали в PIRLS 2011. Анализът е изготвен в контекста на факторите,
които оказват най-силно влияние върху четивната грамотност на учениците.
Keywords: PIRLS, reading literacy, international comparative assessment, students’ achievement
THE READING LITERACY OF BULGARIAN STUDENTS: FIRST FINDINGS FROM THE PROGRESS IN INTERNATIONAL
READING LITERACY STUDY – PIRLS 2011
Abstract. PIRLS 2011 is the third cycle of the IEA research project and provides information about the trends in reading literacy of fourth grade students in participated countries. Participants in the study can obtain baseline data about students’ reading literacy, as well as about overtime changes in their reading attitudes and values. Projects like PIRLS aim to provide participated countries with reliable data for development and promotion of educational politics. Recognizing the importance of reading and reading literacy for further successful realization of the students, PIRLS outlines the common picture of reading literacy of the fourth grade students in the international and national context. PIRLS is a comprehensive international effort to collect data on the students, family and institutional factors that can help to explain differences in the students’
performance. This article is about the fi rst national fi ndings from PIRLS 2011. The analyses are made in the context of the factors that infl uence the students’ performance in
reading.
Svetla Petrova, PhD
Centre for Control and Assessment of the Quality in School Education
Ministry of Education, Youth and Science
Sofia, Bulgaria
РЪКОВОДСТВО ЗА СЪСТАВЯНЕ НА ТЕСТОВЕ
Фернандо Картрайт
Джери Мусио
Резюме. Образованието се превърна в основен фактор, определящ социалното и икономическото развитие на индивидите и нациите. Затова реформата на образователната система е обикновено сред ключовите национални приоритети на правителствата. Националните програми за външно оценяване на учениците са основният инструмент за измерване на качеството на образованието и за текущо наблюдение на ефекта от образователните реформи. Това налага да бъде гарантирано, че разработените тестове и изпитни програми са на най-високо професионално равнище. Целта на настоящото ръководство е да подпомогне всеки екип, отговорен за разработването и провеждането на тестове, както и при анализа и обявяването на резултатите. Текстът е фокусиран върху практическото приложение на теорията за разработване на тестове въз основа на опит от провеждането на различни програми за оценяване в Канада и в други държави. Главните теми, които са разгледани, са следните: планиране на оценяването, разработване на тест, създаване на тестови задачи, съставяне на тестове и провеждане на пилотни тестове, анализ на тестовете и тестовите задачи и интерпретиране на тестовите резултати.
Keywords: education, assessment, item development, test design, testing
DEVELOPMENT OF TESTS, A MANUAL
Abstract. Education has become an important determinant of the social and economic progress of individuals and of nations, and it typically ranks as one of the top priorities established by national governments. National student assessment programs play a central role in measuring the quality of education and monitoring the impacts of education reform. As such, assessment agencies have a responsibility to ensure that the development of tests and examinations meet the highest professional standards. The purpose of this manual is to assist a staff responsible in the design and development of student tests, and the analysis and reporting of results. Our focus here is on the practical application of test theory based on our experiences in carrying out a variety of assessment programs in Canada and internationally. The main themes are as follows: planning the assessment, test design, item development, test development & pilot testing, item and test analysis, interpreting test results.
Fernando Cartwright
Jerry Mussio
СТРАТЕГИИ В НАУЧНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE SCIENTIFIC POLICY
Европейски образователни изисквания за обучение в дигитална среда
[European Educational Requirements for Learning in a Digital Environment] /
Ст. Георгиева-Лазарова / St. Georgieva-Lazarova - стр. 479
Development of Science in Kazakhstan in the Period of Independence
[Развитие на науката в Казахстан в периода на независимост] /
A. Mynbayeva / А. Минбаева / M. Kabakova / М. Кабакова / A. Massalimova / А. Масалимова - стр. 501
СТРАТЕГИИ В ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE EDUCATIONAL POLICY
Вътрешното оценяване – нормативен, съдържателно-технологичен и прогностичен аспект (на примера на обучението по биология)
[Internal Assessment – Normative, Content-technological and Prognostic Aspect (Applied to Biology Education)] /
Н. Цанова / N. Tsanova / Н. Райчева / N. Raycheva - стр. 511
Социалната педагогика като практика: дискурсивен анализ на българския опит
[Practical Dimensions of Social Pedagogy: Discourse Analysis of Bulgarian Realities] /
С. Николаева / S. Nikolaeva - стр. 547
ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПРАКТИКИ / EDUCATIONAL PRACTICES
ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ / CIVIC EDUCATION
Какво гражданско образование ни е нужно – гледната точка на учителите, участващи в проект „Нация и гражданство“
[Civic Education What We Need – the Point of View of the Teachers Participating the Project „Nation and Citizenship“] /
Д. Петров / D. Petrov - стр. 578
The National Idea and Mentality of Kazakhs in the Context of the Dialogue of Cultures
[Национална идея и манталитет на казаките в контекста на диалога между културите] /
T. Gabitov / Т. Габитов / M. Kabakova / М. Кабакова / S. Shamahay / С. Шамахай - стр. 588
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ANNUAL CONTENT - стр. 601
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 605
ЕВРОПЕЙСКИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА ОБУЧЕНИЕ В ДИГИТАЛНА СРЕДА
Стоянка Георгиева-Лазарова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Резюме. Европеизирането на българското образование с цел адаптирането му към икономика на знанието е основен държавен приоритет, който налага създаването на нормативна рамка, очертаваща посоката на развитие на учили щето в следващите години. В статията се анализират официалните документи на Европейската комисия след 2000 г., като се акцентира върху основните проблеми, които имат отношение към обучението в дигитална среда. Имайки предвид отчетените проблеми, се извеждат препоръки в изпълнение на европейските образователни изисквания за обучение в дигитална среда. За целта първо се определя педагогическа същност на понятието „дигитална образователна среда“.
Keywords: learning in digital environment, European policies
EUROPEAN EDUCATIONAL REQUIREMENTS FOR LEARNING IN A DIGITAL ENVIRONMENT
Abstract. Europeanization of Bulgarian education, the aim of which is its adaptation to the Knowledge Economy, is a fundamental state priority that demands development of a legislative framework outlining strategic direction of school progress in the next years. The article analyses offi cial documents of the European commission since 2000 laying an emphasis on basic problems that are associated with learning in а digital environment. Having in mind these problems, the author offers recommendations for meeting European educational requirements for learning in a digital environment. For this reason, in the fi rst place, the author defi nes pedagogical content of the concept „digital learning environment“.
Senior Lecturer Stoyanka Georgieva-Lazarova, PhD
St. Cyril and st. Methodius University of Veliko Turnovo
Faculty of Education
DEVELOPMENT OF SCIENCE IN KAZAKHSTAN IN THE PERIOD OF INDEPENDENCE
Aigerim Mynbayeva
Maira Kabakova
Aliya Massalimova
Al-Farabi Kazakh National University
Abstract. The twenty-fi rst century is the century of science and innovation. At the turn of the century the functional fi eld of science has expanded in modern society. The article describes the functions of science in economic, social, cultural and political spheres. The development of science in the Republic of Kazakhstan in the period of independence has been analyzed in the logic of global trends, system of periods for scientifi c development in Kazakhstan from 1991 has been suggested. Specifi cally, the development of university research was highlighted which is sharply standing issue due to the transformation of 12 leading universities of Kazakhstan into research and innovative universities.
Keywords: science, research, development, world trends
РАЗВИТИЕ НА НАУКАТА В КАЗАХСТАН В ПЕРИОДА НА НЕЗАВИСИМОСТ
Резюме. Двадесет и първи век е векът на науката и иновациите, когато се разширява функционалното поле на науката в съвременното общество. Статията разглежда нейната роля в икономическата, социалната, културната и политическата сфера. Анализира се развитието й в Република Казахстан в периода на независимост в контекста на световните насоки на развитие, като особено внимание е отделено на университетските проучвания.
Prof. Dr. Aigerim Mynbayeva
Al-Farabi Kazakh National University
Assoc. Prof. Dr. Maira Kabakova
Al-Farabi Kazakh National University
Prof. Dr. Aliya Massalimova
Al-Farabi Kazakh National University
ВЪТРЕШНОТО ОЦЕНЯВАНЕ – НОРМАТИВЕН, СЪДЪРЖАТЕЛНО-ТЕХНОЛОГИЧЕН И ПРОГНОСТИЧЕН АСПЕКТ
(НА ПРИМЕРА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО БИОЛОГИЯ)
Наташа Цанова
Надежда Райчева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Оценяването е проблем, съпътстващ ежедневието ни, с отражение върху избор на решения и модел на поведение. В условията на институционализирана среда оценяването се отразява не само върху всички страни на водещия тип дейност, но и с отложен ефект – върху бъдещата реализация на субекта. В статията по проблема са изведени три центъра и взаимоотношения между тях: контрол–оценяване–диагностика. Вътрешното оценяване е разгледано в пресечното поле на три дименсии: нормативно детерминиране, съдържателно-технологично осигуряване и прогноза от ъгъла на субект-субектното взаимодействие. Съдържателно-технологичният аспект е структуриран като отговор на три основни въпроса: „Защо се оценява?“; „Какво се оценява?“ и „Как се оценява?“. „Битуването“ на категориятаумение, катоструктуравспоменатотопресечно поле, е основен акцент при разкодиране на вътрешното оценяване.
Keywords: classroom assessment, pedagogical diagnosis, assessing skills
INTERNAL ASSESSMENT – NORMATIVE, CONTENT-TECHNOLOGICAL AND PROGNOSTIC ASPECT (APPLIED TO BIOLOGY EDUCATION)
Abstract. Assessing is a process accompanying everyday life and refl ecting and determining our choices and model of behavior. In institutionalized conditions, assessing also infl uences all parts of main activity that affect the future personal realization. This article is based on three comer-stones: control - assessing - diagnosis. The internal classroom assessment is decoded in the intersection of three dimensions: normative regulation, content-technological realization and prognosis in the context of interactions teacher - student - other people (experts, parents). The content-technological aspect is based on answering three main questions: Why to assess? What to assess? How to assess? The structure of the skill category is the main topic emphasized in answering these questions in the context of the internal classroom assessment.
Assoc. Prof. Natasha Tsanova, PhD
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Biology
Department Methodology of Biology Teaching
Asst. Prof. Nadezhda Raycheva, PhD
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Biology
Department Methodology of Biology Teaching
СОЦИАЛНАТА ПЕДАГОГИКА КАТО ПРАКТИКА: ДИСКУРСИВЕН АНАЛИЗ НА БЪЛГАРСКИЯ ОПИТ
Силвия Николаева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията представя резултатите от наскоро приключило емпирично изследване на практическите измерения на социалната педагогика у нас. В основата на изследването е дискурсивният анализ на публикации и академични документи, които отразяват относително различни практически измерения на социалнопедагогическото – като социални мерки и събития, но също така и като образователна практика. Получените и анализирани данни и информация дават основание да се приеме, че като обществена практика социалната педагогика е своеобразно наименование – „шапка“ на различни и относително самостоятелни събития и дейности в области като образованието, социалната работа или социалния контрол и корекция. Това потвърждава очакването, че между социална педаго-
гика и социална работа има множество допирни точки, но не и знак на равенство. Същевременно се потвърждава и наблюдението, че в природата на образованието са вградени основополагащи социални норми, което прави връзката помежду им съдбовна и неизбежна.
Keywords: social pedagogy, social education, social work, good practices
PRACTICAL DIMENSIONS OF SOCIAL PEDAGOGY: DISCOURSE ANALYSIS OF BULGARIAN REALITIES
Abstract. This paper presents the results of a recent empirical research on the practical dimensions of social pedagogy in Bulgaria. The research is based on a discourse analysis of publications and academic documents which refl ect relatively different practical aspects of socio-educational activities and events, seen not only as social steps and developments, but also as educational practices. The information and data which were obtained and analysed show that seen as a specifi c type of social practice, social pedagogy is used as a sort of “umbrella concept” comprising of several autonomous activities and practices in areas like education, social work or social control and correction. The results justify the expectation that social pedagogy and social work are interrelated but not identical. The research outcome also confi rms the observation, that basic norms of society form an intrinsic part of the contents of education, which makes the interaction between human educability and sociability crucial and inevitable.
Assoc. Prof. Silvia Nikolaeva, PhD
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Education
Department of Social Work
КАКВО ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ НИ Е НУЖНО – ГЛЕДНАТА ТОЧКА НА УЧИТЕЛИТЕ, УЧАСТВАЩИ В ПРОЕКТ „НАЦИЯ И ГРАЖДАНСТВО“
Деян Петров
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Настоящият текст има за цел да представи и аргументира основни предложения за преструктуриране на гражданското образование в България. Предложенията и препоръките възникваха като резултат от общата екипна работа на учители и университетски преподаватели по време на регулярна работна среща, проведена на 21 и 22 април 2012 г. в София – част от тригодишния проект „Нация и гражданство“. Статията няма претенцията да конструира академични обяснителни модели, извеждайки главни фактори и причини за това, защо българското средно образование функционира по един или друг начин. Достойнствата на текста могат да се изразят ясно в три главни направления. На първо място, той представя гледната точка на пряко ангажирани с учебния процес субекти. В този смисъл неговата насоченост е също гражданска. Второ, предложенията са формулирани така, че да могат да послужат като основа за реализиране на образователни политики, и имат свой адресат всички онези експерти и специалисти, които са директно свързани с оформянето на държавните образователни стандарти по гражданско образование, от една страна. От друга, статията би била от полза и за учители, които имат свободата и желанието да адаптират и въведат образователни практики по гражданско образование, които да са насочени към реалното търсене на ефективност във въвеждането и социализирането на граждански модели в своите класни стаи. Трето, текстът има полемичен характер и се опитва да въведе читателите в отворена дискусия за това, как може да се преподава по-ефективно гражданско образование.
Keywords: education system, civic education, transformations, suggestions, project
CIVIC EDUCATION WHAT WE NEED - THE POINT OF VIEW OF THE TEACHERS PARTICIPATING THE PROJECT „NATION AND CITIZENSHIP“
Abstract. The article aims to present and argue major proposals for restructuring civic education in Bulgaria. Proposals and recommendations have arisen as a result of a discussions and teamwork of teachers and university professors during a regular meeting held on 21 and 22 April 2012 in Sofi a, part of a three-year project „Nation and citizenship“. This article is not intended to construct explanatory academic models or present mostly derived factors and reasons why the Bulgarian secondary education system functions in one way or another. The importance of the article can be expressed clearly in three main areas. First of all – it represents the views and opinions of directly involved in the educational process professionalists – the teachers. In this sense, the focus of the article is also a civil one. Second – the proposals have been formulated so that they can serve as a basis for educational policies. The suggestions could be also helpful for all those experts and professionals who are directly associated with the formation of the state educational standards in civic education. On the other hand, the article would be benefi cial for teachers who are able and intent to adapt and implement new school practices based on teamwork, practical activities and socialization models in the classroom. Third – the text is polemical in nature and attempts to introduce readers to open discussion about the purpose civil education and how to teach civil education in more relative way.
Deyan Petrov, PhD Student
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
THE NATIONAL IDEA AND MENTALITY OF KAZAKHS IN THE CONTEXT OF THE DIALOGUE OF CULTURES
Tursun Gabitov
Maira Kabakova
Al-Farabi Kazakh National University
Saira Shamahay
Eurasian National University after L.N. Gumilyov
Abstract. Kazakhstan needs a new national idea and new identifi cation of mentality. Today, therefore, the Kazakh national, not nationalist, idea, having fulfi lled its historic mission, must be transformed into common Kazakh, Eurasian idea that will be universal and dialogic in nature. The basic principle of the national idea of Kazakhstan should be the idea of the dialogue of cultures. Dialogue – the cornerstone of all human relationships. The idea of dialogue is the idea of the meeting of two different minds, two different cultural worlds - each of them has its unique, to him the only „prepared“ place. The national idea is different from similar concepts as mentality, national spirit and character. National mentality as a sacred system of spiritual and philosophical principles does not set on fi xing the cultural and mental characteristics of the nation. The abovementioned concepts can be combined in the term „ecology“ of culture and its archetype. Mental features of the Kazakh culture are described in depth (as researchers have long noted, the mentality better describe than to defi ne, because it is more is virtual) in the works of Kazakh writers who are source materials of this article.
Keywords: dialogue of cultures, mentalities, national idea, multiculturalism, culturological formation, tradition and innovation
НАЦИОНАЛНА ИДЕЯ И МАНТАЛИТЕТ НА КАЗАКИТЕ В КОНТЕКСТА НА ДИАЛОГА МЕЖДУ КУЛТУРИТЕ
Резюме. Казахстан се нуждае от нова национална идея и от ново идентифициране на манталитета. Затова днес казахската национална, но не и националистическа идея, изпълнила своята историческа мисия, трябва да се трансформира в общоказахска и евразийска идея, носеща универсален и диалогичен характер. Основният принцип на националната идея на Казахстан трябва да стане диалогът между културите – крайъгълен камък на всички човешки взаимоотношения. Идеята на диалога е именно идея за срещата на две различни съзнания, на два различни културни свята, всеки от които заема своето единствено, пригодено само за него място. Националната идея се отличава от близките й понятия като манталитет, национален дух и характер. Национаният манталитет, в качеството си на сакрална система на духовно-философски виждания, не почива на фиксираните културно-психологически особености на нацията. Гореизброените понятия могат да се обединят под термина „екология“ на културата и нейния архетип. Менталните особености на казахската култура са добре описани от казахските автори, чиито изследвания са основни източници за тази статия.
Prof. Dr. Tursun Gabitov
Al-Farabi Kazakh National University
Acc. Prof. Maira Kabakova, Dr.
Al-Farabi Kazakh National University
Master of Philosophy Saira Shamahay
Eurasian National University after L.N. Gumilyov
СТРАТЕГИИ В ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE EDUCATIONAL POLICY
Национална квалификационна рамка на Република България в контекста на Рамката на квалификациите в европейското
пространство за висше образование и Европейската квалификационната рамка за учене през целия живот (сравнителен анализ)
[Bulgarian National Qualifi cation Framework in the Context of Qualifi cation Framework of the European Higher Education Area and the
European Qualifi cations Framework for Lifelong Learning (Comparative Analysis)] /
Св. Апостолова-Калоянова / Sv. Apostolova-Kaloyanova - стр. 287
Transformation of Kazakhstan System of Higher Education in the Context of Globalization
[Трансформация на системата на висшето образование в Казахстанв условията на глобализация] /
A. Mynbayeva / А. Минбаева / M. Kabakova / М. Кабакова / G. Abdiraiymova / Г. Абдирайимова - стр. 315
Педагогическа подкрепа на развиването на комуникативна култура у студентите по време на феноменологическо интервю
[Pedagogical Support Of The Self-Determination of Communicative Culture of Students in Phenomenological Interview] /
В. Зелеева / V. Zeleeva - стр. 328
ДОБРИ УЧИЛИЩНИ УПРАВЛЕНСКИ ПРАКТИКИ / EFFECTIVE PRACTICES IN SCHOOL MANAGEMENT
Ролята на вътрешноучилищните медии и PR за подобряване информационната среда на училищния мениджмънт
[The Role of the Interschool Media and PR Services in Improving the Information Environment of School Management] /
Р. Бенчева / R. Bencheva - стр. 342
СТРАТЕГИИ В НАУЧНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE SCIENTIFIC POLICY
Reforms on Teachers’ Raising Qualifi cations in Kazakhstan
[Реформи в повишаването на квалификацията на учителите в Казахстан] /
G. Akhmetova / Г. Ахметова - стр. 350
ЕВРОПЕЙСКА СТРАТЕГИЯ ЗА УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / EUROPEAN STRATEGY FOR LIFELONG LEARNING
Възрастови различия в потенциала за учене през целия живот
[Age Differences in Lifelong Learning Potential] /
Е. Пенчева / E. Pencheva - стр. 358
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 373
НАЦИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИОННА РАМКА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ В КОНТЕКСТА НА РАМКАТА НА КВАЛИФИКАЦИИТЕ
В ЕВРОПЕЙСКОТО ПРОСТРАНСТВО ЗА ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ И ЕВРОПЕЙСКАТА КВАЛИФИКАЦИОННА РАМКА
ЗА УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ (СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ)
Светомира Апостолова-Калоянова
Министерство на образованието, младежта и науката
Резюме. Настоящият сравнителен анализ има за цел да отговори на редица актуални въпроси, свързани с Решение № 96 на Министерски съвет от 02.02.2012 г. за приемане на Национална квалификационна рамка на Република България, разработена в контекста на Рамката на квалификациите в европейското пространство за висше образование и Европейската квалификационна рамка за учене през целия живот. На този етап в Европа и света съществуват разнородни системи за образование и обучение, присъждащи голямо разнообразие от квалификационни степени, и в тази връзка е необходимо да се създадат подходящи условия за тяхното ефективно функциониране на общия световен трудов пазар. От 2003 г. на поредица от авторитетни международни форуми европейските политици започват да поставят въпроса за създаването, възприемането и прилагането на единен подход, който да осигурява прозрачност на придобитите квалификации в образователните институции на страните, участващи в oбщото Eвропейско образователно пространство. По този начин те се обединяват и около идеята за разработване на общ инструмент, който да включва не само всички образователно-квалификационни степени, но да бъде приложим и активно да се използва в контекста на Системата за учене през целия живот. Изразяваните от политическите лидери аргументи в тази посока се обвързват със съществуващите междудържавни и междуинституционални бариери, които възпрепятстват широкия достъп до образование и обучение на отделната личност и по този начин са реална пречка за ефективното практическо приложение на придобитите знания, умения и компетенции на трудовия пазар. В исторически план подобно затруднение се причинява от липсата на прозрачност на квалификациите, от нежеланието да се признават „чуждите“ квалификации и от липсата на международни споразумения, които да позволяват на гражданите да трансферират квалификациите си от една система в друга. Чрез приемането на Националната квалификационна рамка на Република България се постига нейната основна цел – обединяване и съгласуване на националните квалификационни подсистеми за подобряване прозрачността, достъпа, подреждането и качеството на квалификациите по отношение изискванията на пазара на труда и гражданското общество. Очакванията се свързват с постигане на радикална образователна промяна на национално ниво, която ще бъде в съответствие със съвременните изисквания за модернизация на образованието.
Keywords: Bulgarian National Qualifi cation Framework, Qualifi cation Framework at the European Higher Education Area, European Qualifi cations Framework (EQF), lifelong learning, enhance qualifi cations transparency across Europe, exchange of experiences and information
BULGARIAN NATIONAL QUALIFICATION FRAMEWORK IN THE CONTEXT OF QUALIFICATION FRAMEWORK
OF THE EUROPEAN HIGHER EDUCATION AREA AND THE EUROPEAN QUALIFICATIONS FRAMEWORK
FOR LIFELONG LEARNING (COMPARATIVE ANALYSIS)
Abstract. On 13 February 2012 the Bulgarian government adopted a National Qualifi cations Framework (NQF) in relation to the Qualification Framework at the European Higher Education Area and an European Qualifi cations Framework (EQF) for lifelong learning. The Bulgarian National Qualifi cations Framework (NQF) is based in learning outcomes and it includes all levels of the educational and training system and their corresponding qualifi cations/degrees. This will enhance qualifi cations transparency across Europe, foster students and workforce mobility as well as qualifi cations verifi cation; enrich training quality, self-study validation and acknowledgement. While NQFs are important to reach the European Educational objectives as a whole, they are increasingly seen as instruments for addressing national objectives. NQFs are mainly seen as communication or transparency tools whose main task is to clarify the relations – vertically as well as horizontally – between the different parts of the national system. While most stakeholders agree in this general objective, experiences so far show that NQFs developments are indeed political processes which in some cases trigger confl icting points of view. Frameworks provide a new platform for dialogue – across traditional borderlines of subsystems, sectors and institutions – facilitating discussions on how to improve current practices and how to remove barriers to education, training and learning. It is important to keep in mind this political character of the new national frameworks and to understand them as a neutral technical instrument for transparency of qualifi cations. The main purpose of this analysis is to support the exchange of experiences and information which already takes place inside at national level and between countries.
Svetomira Apostolova-Kaloyanova
Ministry of Education, Youth and Science
Policy Development, Analysis and Assessment Directorate
TRANSFORMATION OF KAZAKHSTAN SYSTEM OF HIGHER EDUCATION IN THE CONTEXT OF GLOBALIZATION
Aigerim Mynbayeva
Mayra Kabakova
Gulmira Abdiraiymova
Al-Farabi Kazakh National University
Abstract. This article discusses a 20-year period of development of higher education in the new independent state Kazakhstan (arisen in the post-Soviet space). At the beginning of this article the historical data on the prototypes of higher education in Kazakhstan is given. The dynamics of expansion of the educational space of universities in Kazakhstan for 20 years of independence, the three generations of the laws on education are considered, defi ned stages of the reform with illustration of signifi cant changes in higher education, a vision of educational strategies in Kazakhstan in the logic of world trends of education, the strengths and weaknesses of the reforms Kazakhstan’s higher education are set out.
Keywords: education system, educational policy, educational strategies, higher education, globalization of education, the world educational space
ТРАНСФОРМАЦИЯ НА СИСТЕМАТА НА ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ В КАЗАХСТАН В УСЛОВИЯТА НА ГЛОБАЛИЗАЦИЯ
Резюме. Статията разглежда 20-годишния период от развитието на висшето образование в независимата казахстанска държава, възникнала в постсъветското пространство. В началото са дадени исторически сведения за модела на висшето образование в Казахстан. Представени са динамиката на разрастване на образователното университетско пространство в Казахстан за периода на 20-годишна независимост, трите поколения закони в областта на образованието и различните етапи на реформите, илюстрирани с примери за значимите промени във висшето образование. Разгледани са визията за образователните стратегии в Казахстан във връзка със световните тенденции в образователните политики, както и силните и слабите страни на реформите в казахстанското висше образование.
Prof. Dr. Aigerim Mynbayeva
Al-Farabi Kazakh National University
Acc. Prof. Maira Kabakova
Al-Farabi Kazakh National University
Prof. Dr. Gulmira Abdiraiymova
Al-Farabi Kazakh National University
ПЕДАГОГИЧЕСКА ПОДКРЕПА НА РАЗВИВАНЕТО НА КОМУНИКАТИВНА КУЛТУРА У СТУДЕНТИТЕ ПО ВРЕМЕ
НА ФЕНОМЕНОЛОГИЧЕСКО ИНТЕРВЮ
Вера Зелеева
Казанский федеральный университет
Резюме. Комуникативната култура на студента е елемент от общата му култура, която е важна за самоопределянето в съвременното културно пространство. Педагогическото общуване по време на феноменологическо интервю създава условия за формиране на комуникативна култура у студента и подпомага процесите на развиване и обогатяване на неговата обща култура.
Keywords: communicative culture, communicative educational technologies, pedagogical support, phenomenological approach, phenomenological analysis, phenomenological interview
PEDAGOGICAL SUPPORT OF THE SELF-DETERMINATION OF COMMUNICATIVE CULTURE OF STUDENTS IN PHENOMENOLOGICAL INTERVIEW
Abstract. The communicative culture of a student is an overall culture component which is important for self-defi nition in modern cultural space. Pedagogical communication in phenomenological interview situation creates conditions for self-development of student’s communicative culture and supports self-processes of formation of his overall culture.
Assoc. Prof. Vera Zeleeva, PhD
Kazan Federal University
РОЛЯТА НА ВЪТРЕШНОУЧИЛИЩНИТЕ МЕДИИ И PR ЗА ПОДОБРЯВАНЕ ИНФОРМАЦИОННАТА СРЕДА
НА УЧИЛИЩНИЯ МЕНИДЖМЪНТ
Ралица Бенчева
СОУ „Васил Левски“ – Троян
THE ROLE OF THE INTERSCHOOL MEDIA AND PR SERVICES IN IMPROVING THE INFORMATION ENVIRONMENT
OF SCHOOL MANAGEMENT
Abstract. The article outlines the theoretical and methodological basis of school media and PR that are a system of activities grounded in the strategic planning of school management. By presenting information in various ways, the students, administrative staff and management become well informed which is in fact the main objective of the strategy of the interschool media. The article describes in details the components of the strategy and its objective which involve effective teaching, school management development, appropriate feedback and strong motivation. It also provides information on how to react to force majeure events or circumstances, etc.
Ralitsa Bencheva
„Vasil Levski“ Secondary School
REFORMS ON TEACHERS’ RAISING QUALIFICATIONS IN KAZAKHSTAN
Gulnas Akhmetova
National Institute of Teachers’ Professional Development - Kazakhstan
Abstract. The article deals with the current stage of education reform in Kazakhstan, and it is associated with the system of teachers’ training. “Teacher - the heart of school,” - said the famous Kazakh educator of the nineteenth century I. Altynsarin. Teacher - a key fi gure in the reform of secondary education. The future of the society and country depend on teacher’s training and professionalism. Much attention is paid on the ideal and modern school teacher, discloses the problem of teachers’ training and direction of systemic reforms and teachers’ training in Kazakhstan, the expected results of the reforms in this sphere.
Keywords: teacher, education, teacher training, additional education
РЕФОРМИ В ПОВИШАВАНЕТО НА КВАЛИФИКАЦИЯТА НА УЧИТЕЛИТЕ В КАЗАХСТАН
Резюме. Статията разглежда настоящото състояние на образователната реформа в Казахстан, свързана със системата на обучение на учителите. „Учителят – сърцето на училището“, е казал известният казахстански просветител Алтънсарин. Учителят – ключова фигура в реформата на средното образование. Бъдещето на обществото и страната зависи от професионализма и квалификацията на учителя. В статията е обърнато внимание на образа на съвременния преподавател в училище, разкрити са проблемите в обучението на учителите, посоките на реформиране и очакваните резултати от промените в тази сфера.
Prof. Dr. Gulnas Akhmetova
National Institute of Teachers’ Professional Development
ВЪЗРАСТОВИ РАЗЛИЧИЯ В ПОТЕНЦИАЛА ЗА УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Елиана Пенчева
Институт за изследване на населението и човека – БАН
Резюме. Статията си поставя за цел да се идентифицират естествените предпочитания към учене в 5 възрастови категории в диапазона 15–55 години, да се очертаят техният развитиен патерн и джендър-различия. Бяха изследвани 693 души (358 мъже и 335 жени) на възраст от 15 до 55 г. с българската адаптация на Индикатора за психологичен тип (МВТІ), форма G. Беше установен определен нелинеен развитиен патерн на потенциала за учене в периода 15–55 г. С възрастта се наблюдава възходяща тенденция на предпочитанията към Интроверсия (І), Усещане (S), Мислене (T) и Разсъждение (J). По отношение на стиловете на учене тази крива на развитието се изразява в намаляване на афинитета към диадата Интуиция – Чувстване (NF) и Интуиция – Мислене (NT) и зовишаване на склонността към диадата Усещане – Мислене (ST). Интегрирането на направените изводи в социалната практика може да допринесе за персонализиране на институционализираното учене в средното и висшето образование, както и на всички форми на неформално и самостоятелно учене.
Keywords: lifelong learning potential, psychological type, personality preferences, learning style, lifespan development, developmental pattern
AGE DIFFERENCES IN LIFELONG LEARNING POTENTIAL
Abstract. The aim of this article is to identify natural learning preferences in 5 age categories, ranging in age 15 – 55, and to outline their developmental pattern and gender differences. A Bulgarian adaptation of Myers-Briggs Type Indicator (MBTI), form G was administered to 693 participants aged 15 to 55 (358 males and 335 females). A defi nite non-linear developmental pattern of learning potential during 15 – 55 age period was established. An increasing tendency of learning preferences towards Introversion (I), Sensing (S), Thinking (T) and Judging (J) was observed with age. Regarding learning styles this developmental curve was expressed by descending the affi nity towards the dyads Intuition-Feeling (NF) and Intuition-Thinking (NT) and by decreasing the inclination towards the dyad Sensing-Thinking (ST). The integration of drawn conclusions into social practice may contribute to personalization of institutionalized learning in secondary and higher education, as well as in all non-formal and informal forms of learning.
Prof. Eliana Pencheva, PhD
Institute for Population and Human Studies
Bulgarian Academy of Sciences
СТРАТЕГИИ В ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE EDUCATIONAL POLICY
Концептуализация и/или технологизация на идеята за смесено обучение (класическо и електронно) във висшето училищe
[Conceptualizing and Technologizing of the Idea of Mixed-Classical and E-teaching in Higher Education] /
В. Гювийска / V. Gyuviiska / Н. Цанков / N. Tsankov - стр. 383
Роля на емпиричните педагогически изследвания за реализирането на образователните политики в основното училище (I–VII клас)
[The Role of the Empirical Educational Research for the Implementation of Educational Policies in the Compulsory School] /
Н. Герджикова / N. Gerdzhikova - стр. 397
Научната рецензия като продукт на оценяване и като сродяващ духовен опит
[Scientifi c Presentation as a Subject to Assessment and as an Allying Spiritual Experience] /
Я. Рашева-Мерджанова / Y. Rasheva-Merdzhanova - стр. 413
СТРАТЕГИИ В НАУЧНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE SCIENTIFIC POLICY
Social Work in Kazakhstan: Genesis, Modern Realities and Prospects
[Социални дейности в Казахстан: възникване, настояще и бъдещи перспективи] /
Sh. Mukhtarova / Ш. Мухтарова / G. Chernaya / Г. Черная - стр. 417
ИНТЕГРИРАНО ОБРАЗОВАНИЕ / INTEGRATED EDUCATION
Интегрираното образование – модел „изток-запад”
[Lifelong Integrated Education – the West vs. the East Model] /
М. Цонкова / M. Tzonkova - стр. 432
ЛОДИ-моделът за интеграция на детето със СОП
[The PEOP-model for Integration of the Child with Special Educational Needs] /
Р. Николова / R. Nikolova - стр. 452
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 469
КОНЦЕПТУАЛИЗАЦИЯ И/ИЛИ ТЕХНОЛОГИЗАЦИЯ НА ИДЕЯТА ЗА СМЕСЕНО ОБУЧЕНИЕ (КЛАСИЧЕСКО И ЕЛЕКТРОННО)
ВЪВ ВИСШЕТО УЧИЛИЩЕ
Веска Гювийска
Николай Цанков
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. Статията предлага двоен прочит на идеята за смесен тип обучение във висшето училище (като единство от класическо и електронно обучение). Нейното предназначение е чрез спекулативно мислене да направи концептуална защита на проблема, от една страна, и от друга – да провери възможността за технологичен прочит чрез анкетно проучване на мнението на студентите. Тези две страни (две изследвания) са доказателство, че „смесеното обучение“ не променя или не би могло да промени по същество значими характеристики на обучението във висшето училище. Това е поредният опит висшето образование да бъде модернизирано чрез технология, която не може да гарантира хуманистичната идея, че всяка промяна винаги първо трябва да бъде ценностна. Но образованието е една от малкото научни и социални сфери, в които връзката между концептуализация и технологизация, независимо от същностните им различия, е необходима.
Keywords: e-education, classical education, mixed education, information society, space of fl ows, ontology, phenomenology
CONCEPTUALIZING AND TECHNOLOGIZING OF THE IDEA OF MIXED-CLASSICAL AND E-TEACHING IN HIGHER EDUCATION
Abstract. The article discusses two different perspectives of analyzing the idea of a mixed type of classical and e-teaching in higher education. The idea behind the article is to build a conceptual defense of the problem through the means of speculative thinking, on one hand, and on the other - to verify the possibility of a technological interpretation through a survey of the opinion of the university students. The research done and the survey conducted show that a mixed type of teaching of this kind does not change and could not change the essential characteristics of higher education. Such mixed education is yet another attempt for modernization of higher education through the means of technology which can not guarantee the humanist idea that every change should be primarily that of value. Despite the essential differences between conceptualizing and technologizing, however, education is one of the few scientifi c and sociological spheres where the relation between them is necessary.
Assoc. Prof. Veska Gyuviiska, PhD
South–West University „Neofi t Rilski“
Department of Pedagogy
Senior Assist. Prof. Nikolay Tsankov, PhD
South–West University „Neofi t Rilski“
Department of Pedagogy
РОЛЯ НА ЕМПИРИЧНИТЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ ЗА РЕАЛИЗИРАНЕТО НА ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ПОЛИТИКИ
В ОСНОВНОТО УЧИЛИЩЕ (І–VІІ КЛАС)
Нина Герджикова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Филиал – Смолян
Резюме. Ако българските училища трябва да отговорят на потребностите на съвременното общество, то те трябва да бъдат преосмислени и преструктурирани. След приемането на закона за образованието от 1990 г. въпросът за пазарната ориентация на образованието и автономията на училището доминира в политическите дебати за него. Прилагането на резултатите от изследванията в училищен контекст би ни помогнало да разберем и подкрепим подобряването на качеството на обучението в цялата страна. Това означава, че трябва да разгледаме всички появили се предизвикателства и да се заемем с тяхното решаване.
Keywords: education, reform, curriculum
THE ROLE OF ТHE EMPIRICAL EDUCATIONAL RESEARCH FOR THE IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL POLICIES
IN THE COMPULSORY SCHOOL
Abstract. If Bulgarian’s schools are to meet the needs of the modern society, they must be reinvented and restructured. Since passage of the 1990 Education Act, the issue of adequate market orientation and autonomy of the school has dominated the education policy debate. The application of the research results in the school context should help us understand and support the improvement of the quality of schooling nationally. That means that we need to look at all of the challenges involved and tackle them directly.
Assoc. Prof. Nina Gerdzhikova, PhD
University of Plovdiv – College Smolyan
НАУЧНАТА РЕЦЕНЗИЯ КАТО ПРОДУКТ НА ОЦЕНЯВАНЕ И КАТО СРОДЯВАЩ ДУХОВЕН ОПИТ
Яна Рашева-Мерджанова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Този кратък материал споделя личния, но професионален възглед на автора за научната рецензия като особен вид текстови жанр. Представени са предназначението на научната рецензия като лично усещане за „духовно родителство“; релативната специфика на жанра рецензия – групи релативни компоненти; анровите характеристики на „формиращата“ консултативна рецензия. На текстово равнище научната рецензия владее най-майсторския език-слово за сродяване и пребъдване на споделените общи идеи. Убедена съм, че формирането на такова отношение към родния език не просто като средство за комуникация или (само)идентификация, а като към изначалното Слово (единство на мисъл-воляизказ-дело), ще научи всеки човек – и малък, и голям, да бъде човек, т.е. да познае силата на материализиращата се мисъл и на смислената материя. Рецензирането като взаимно оценяване в училище, промислено и предложено по този отговорен начин на младите хора, е едно от скритите предизвикателства и изпитания, които ни се дават, за да се провери човешкото ни разумно ниво. Дали да не помислим за въвеждане на жанр и опит в „ученическа рецензия“?
Keywords: genre „scientifi c review“, spiritual parentship, relative components, forming consultative review, mutual assessment at school, student review
SCIENTIFIC PRESENTATION AS A SUBJECT TO ASSESSMENT AND AS AN ALLYING SPIRITUAL EXPERIENCE
Abstract. This concise material shares the author’s personal but professional conception of the scientifi c review as a special type of text genre. The purpose of the scientifi c review is presented as a personal sensation for “spiritual parentship“ - the relative specifics of the review genre – groups of relative components, and the genre characteristics of the “forming“ consultative review are also presented. At a text level, the scientifi c review possesses the most masterly language – a word for becoming allied and for the survival of shared common ideas. I do believe that the formation of such an attitude towards the mother language is not just means of communication or (self-)identifi cation, but that the initial Word (the thought-will-expression-deed unity) will show every person – whether a child or an adult, to be a human – i.e. to recognize the true strength of the materializing thought and of the worth-while matter. Review as a mutual assessment at school being thought over and offered in this responsible way to young people is one of the hidden hallenges and trials given to us to test our human-level intelligence. Shouldn’t we consider the introduction of a genre or experience in a “student review“?
Yana Rasheva-Merdzhanova, DPS
Sofi a University „St. Kliment Ohridski“
SOCIAL WORK IN KAZAKHSTAN: GENESIS, MODERN REALIAS AND PROSPECTS
Shakira Mukhtarova
Galina Chernaya
Buketov Karaganda State University
Abstract. This article considers the sources and formation of social work in Kazakhstan. Features of social protection of population during the historical periods of Kazakhstan’s development are revealed. A great value is given to the issues of social protection of population, practice of social work organization in modern conditions. The article highlights the stages of formation related to the system of social protection of the population in Kazakhstan, and to the structure of managing the system of social protection of population at the present stage. The authors present the system of social welfare of population in the Republic of Kazakhstan and issues of social workers training. Besides, the article defi nes the prospects of social work development in the Republic of Kazakhstan taking into account integration into the world community.
Keywords: charity, social protection of the population, social work, social welfare, social workers training
СОЦИАЛНИ ДЕЙНОСТИ В КАЗАХСТАН: ВЪЗНИКВАНЕ, НАСТОЯЩЕ И БЪДЕЩИ ПЕРСПЕКТИВИ
Резюме. Статията разглежда източниците и формирането на социалните дейности в Казахстан. Разкрити са особеностите на социалната защита на населението през различните исторически периоди на развитие на Казахстан. Особено внимание е обърнато на проблемите на социалната закрила на населението и организацията на социалните дейности в съвременни условия. Статията хвърля светлина върху етапите на формиране на системата за социална защита на населението в Казахстан, както и върху структурата на управление на тази система днес. Авторите представят социалната политика в Република Казахстан и проблемите в обучението на социалните работници. Статията разглежда и перспективите в развитието на социалните дейности в Република Казахстан, като взима предвид интегрирането в световната общност.
Prof. Dr. Shakira Mukhtarova
Buketov Karaganda State University
ИНТЕГРИРАНОТО ОБРАЗОВАНИЕ - МОДЕЛ „ИЗТОК-ЗАПАД“
Мария Цонкова
Гражданско сдружение „Постоянно образование“
Резюме. В материала се представя модел на източна образователна философия, която може да послужи с идеите си за стратегическа реформа в съществуващата българска образователна система. Основните философски принципи „Номура“ за интегрирано образованиепрез целия живот са извлечени от източното схващане за природата и човека като интегрална част от нея, заради схващането и убеждението, че основната задача (цел) на образованието е развитието на човешката личност и утвърждаването на общочовешките ценности (възстановяване на човечността). С принципите на интегрираното образование през целия живот всеки индивид може да постигне изграждане на характера си в органична връзка със семейството, училището и да даде възможност за взаимно образование на базата на принципа на самообразованието.
Keywords: educational reform, lifelong education, lifelong integrated education, human being, holistic education
LIFELONG INTEGRATED EDUCATION – THE WEST VS. THE EAST MODEL
Abstract. A model of an eastern educational philosophy is described which can help with its ideas of a strategic reform in the already existing Bulgarian educational system. The “Nomura“ basic philosophical principles of lifelong integrated education are based on the eastern view of nature and that of the human being as an integrated part of nature because of the concept and belief that the essential task of education is the restoration of humanity. With the Principles of Lifelong Integrated Education, any individual can achieve character building in the organic cooperation of family, school and society and promote mutual education based on the principle of self-education.
Maria Tzonkova
President of the Civic Organization „Permanent Education“
ЛОДИ-МОДЕЛЪТ ЗА ИНТЕГРАЦИЯ НА ДЕТЕТО СЪС СОП
Румяна Николова
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. В статията се определят педагогическите възможности и значимост на ЛОДИ-модела (Личност, Околна среда, Дейност, Изпълнение, от първите букви на които се образува и названието му) за процеса на интеграция и социализация на децата със специални образователни потребности в условията на детската градина. Установяват се параметрите на позитивна социална подкрепяща среда, гарантираща свободата, равнопоставеността, равния шанс и достъп до образование на всички. Предлагаме този нетрадиционен, но изключително продуктивен модел от ерготерапията, използвайки потенциала на емоционално-волевата сфера за стимулиране на цялостното психофизическо и когнитивно развитие на децата със специални образователни потребности. Изследвана е ефективността на ЛОДИ-модела за емоционалното благополучие на децата със СОП, като се установява нивото им на самочувствие, активност и настроение чрез разработена за целта педагогическа технология.
Keywords: occupational therapy; PEAP-model; integration; socialization, children with special educational needs, pedagogical technology
THE PEOP-MODEL FOR INTEGRATION OF THE CHILD WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
Abstract. The study determines the pedagogical potential and importance of the PEOP-model (Person, Environment, Occupation, Performance, the fi rst letters of which form the name of it) for the process of integration and socialization of children with special educational needs in the kindergarten. The parameters of the positive social, supportive environment are established which guarantees freedom, equality, equal opportunity and access to education for all. We offer this unconventional but highly productive model of occupational therapy using the potential of the emotional-volitional sphere to promote the overall mental, physical and cognitive development of the children with special educational needs (SEN). The effectiveness of the PEOP-model for the emotional wellbeing of children with SEN is examined through especially developed teaching technology for establishing their level of confi dence, activity and mood.
Rumiana Nikolova, PhD
South–West University „Neofi t Rilski“
Department of Pedagogy
СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
НАУЧНА ПОЛИТИКА / SCIENTIFIC POLICY
Прогнозиране, форсайт и стратегически изследвания, или Европейската наука в нов социален контект
[Forsight and Strategic Research or European Science in New Social Context] /
Людмила Иванчева / Ludmila Ivancheva - стр. 191
ОБРАЗОВАТЕЛНА ПОЛИТИКА / EDUCATIONAL POLICY
Професионална насоченост на личността и осъзнатост на мотивите за избор на бъдещата професия
[A Person’s Professional Aspirations and Acknoledgement of Its Motives when Choosing Future Profession] /
Лучиян Милков / Luchiyan Milkov - стр. 211
Стратегия за комплексна рехабилитация на хора с увреждания в условията на пазарна икономикa
[Comprehensive Strategy for Disabled People Rehabilitation in a Market Economy Situation] /
Париз Паризов, Александър Апостолов / Pariz Parizov, Alexandar Apostolov - стр. 224
Как учителите оценяват професионалната си подготовка и допълнителната квалификация
[How Teachers Assess Their Own Pre-service and In-service Professional Qualification] /
Росица Пенкова / Rossitsa Penkova - стр. 235
Самооценка и трудности в развитието при деца и юноши на разведени родители
[Self-assessment and Developmental Difficulties in Children and Adolescents of Divorced Parents] /
Боряна Теодосиева / Boryana Teodosieva - стр. 255
ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ / HIGHER EDUCATION
Системата за развитие на академичния състав на Русенския университет „Ангел Кънчев“
[The System for Academic Staff Development at the University of Ruse] /
Христо Белоев, Ангел Смрикаров, Орлин Петров, Анелия Иванова, Галина Иванова /
Hristo Beloev, Angel Smrikarov, Orlin Petrov, Aneliya Ivanova, Galina Ivanova - стр. 270
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 277
ПРОГНОЗИРАНЕ, ФОРСАЙТ И СТРАТЕГИЧЕСКИ
ИЗСЛЕДВАНИЯ, ИЛИ ЕВРОПЕЙСКАТА НАУКА В НОВ СОЦИАЛЕН КОНТЕКСТ
Людмила Иванчева
Институт за изследване на обществата и знанието, БАН
Резюме. Статията обсъжда прогнозните и форсайт-изследванията като важен елемент в развитието на съвременната наука и общество. Разгледана е същността на така наречения форсайт-подход като средство за изграждане на визии и сценарии за бъдещо развитие на различни научно-технологични или социално-икономически сфери и области, като е изтъкната ролята на въвличането на различни участници в процеса и влиянието на този тип изследвания върху формирането на релевантни на проблемите и ефективни политически решения. Статията дискутира и ролята на прогнозните изследвания от гледна точка на трансформациите в социалните функции на науката в съвременното „знаниево“ общество. Проследена е еволюцията в европейската научна политика, насочена към разработване на все повече и по-широкомащабни политики и инициативи за финансиране и поощряване на проекти, свързани с форсайт и прогнозни изследвания, особено по отношение на създаването на мрежи. Изследван е българският опит относно участието в подобни европейски проекти и инициативи, като са представени основните резултати от него. Направен е изводът, че новият Модус 2 на продуциране на знание и трансформиращите се социални функции на съвременната наука дават съществено отражение както върху засилване на ролята и значението, така и върху самата методика на провеждане на изследванията, насочени към бъдещето.
Keywords: anticipatory research, foresight, strategic research, social functions of science, research policy, European union, Bulgarian experience
FORSIGHT AND STRATEGIC RESEARCHES OR EUROPEAN SCIENCE IN NEW SOCIAL CONTEXT
Abstract. The paper argues that the so called anticipatory research (including foresight activities) is a key element of the development of the modern science and society. The nature of the foresight approach is considered as an instrument for creation of visions and scenarios of future development of various socio-economic to the problems R&D fields, highlighting the involvement of different participators in the process, and the impact of this kind of research on the formation of relevant to the problems effective policy decisions. The paper discusses the role of anticipatory research considering the transformations in the social functions of science in the modern “knowledge society“. The evolution of European research policy is traced out, directed to elaboration of more and larger scale policies and initiatives for funding and fostering project, related to foresight and strategic research, especially in networks building. The Bulgarian experience of participation in such European projects and initiatives has been studied, indicating the main results of this enterprise. The conclusion is made that the new Mode 2 of knowledge production and the transforming social functions of modern science increase the role and significance of the future-oriented research, infl uencing the methodology of its conduct as well.
Ludmila Ivancheva
Institute for the Study of Societies
and Knowledge – BAS
ПРОФЕСИОНАЛНА НАСОЧЕНОСТ НА ЛИЧНОСТТА И ОСЪЗНАТОСТ НА МОТИВИТЕ
ЗА ИЗБОР НА БЪДЕЩАТА ПРОФЕСИЯ
Лучиян Милков
Университет за национално и световно стопанство
Резюме. Статията разглежда проблеми, свързани с готовността на личността за трудова дейност, с избора на професионално направление и професия.
Днес, в XXI век, от особено значение за обществото и отделния индивид е развитието на професионалните умения. Цел на възпитателно-образователния процес както в училище, така и в университета, е изграждане на психо-мотивационната сфера на личността и проучване на готовността є за съзидателен творчески труд. В него всеки да намира поле за реализация на творческите си сили и способности и да постига максимална удовлетвореност.
Статията отразява част от резултатите от емпирично изследване, проведено от автора със студенти от трети и четвърти курс, обучаващи се в магистърска програма по специалността „Публична администрация” в Университета за национално и световно стопанство – София.
Keywords: activity, employment, profession, willingness to engage in employment, motives, professional aspiration
A PERSON’S PROFESSIONAL ASPIRATIONS AND ACKNOLEDGEMENT OF ITS MOTIVES WHEN CHOOSING FUTURE PROFESSION
Abstract. The article considers and addresses matters relating to person’s willingness and ambition to engage in employment as well as the choices made with regards to professional aspirations and pathway. In the 21st century, professional development has a particular importance for the society as well as the individuals. The educational process and the process of installing boundaries within the schools environment and in universities have a specific side aim. This is to establish a person’s psycho-motive area and to explore person’s eagerness to engage in creative endeavours. Therefore everyone will find a field where they can utilise their potential and creative skills. People will also achieve maximum contentment by what they do.
The article refl ects on some of the results achieved during a scientific research with students in years 3 and 4 and those studying for their Masters degree in Public Administration in the University of National and World Economy, Sofia.
.
Prof. Dr. Luchiyan Milkov
University for National and World Economic - Sofia
СТРАТЕГИЯ ЗА КОМПЛЕКСНА РЕХАБИЛИТАЦИЯ
НА ХОРА С УВРЕЖДАНИЯ В УСЛОВИЯТА НА ПАЗАРНА ИКОНОМИКА
Париз Паризов,
Александър Апостолов
Резюме. Целите и задачите, които авторите си поставят, се свеждат до: изясняване статуквото на хората с увреждания, очертаване на важните за тях самите и за българското общество проблеми, отричане на стари и предлагане на нови стратегии, действащи програми и модели за комплексна рехабилитация на хората с увреждания в България. Приложена е интуитивно-логическа интердисциплинарна методика, от която най-често са използвани анализът и синтезът, индукцията и дедукцията, групирането и класифицирането, систематизирането и периодизирането. Резултатите от изследването са: осветляване на данни и анализи, съхранявани в миналото като класифицирана информация, утвърждаване на редица действащи закони и подзаконови нормативни документи, мотивирано отхвърляне на най-новото административно решение да не се изграждат рампи за количките на инвалиди в действащите аптеки, предлагане на авторизиран модел за обгрижване на хората с увреждания и др. Изводите и препоръките се свеждат до: възстановяване на отменената наредба за задължително изграждане на рампи за инвалидни колички, с които инвалидите да стигат до касите на аптеките, подобряване организацията на звената за експертиза на трудоспособността, като се премине от тясномедицинския модел към по-обективния медико-социален модел, включващ и специалисти по социални дейности, социални психолози, социални педагози и др., дистанционно обучение на инвалидите при налагаща се преквалификация.
Keywords: people with disabilities, comprehensive rehabilitation, legal documents, architectural and transportation barriers
COMPREHENSIVE STRATEGY FOR DISABLED PEOPLE REHABILITATION IN A MARKET ECONOMY SITUATION
Abstract. The objectives of the current research are: to clarify the status of people with disabilities, to outline the important problems for themselves and for the Bulgarian society, to deny the old strategies and to offer new programs and operational models for complex rehabilitation of the population with disabilities in the Republic of Bulgaria. Intuitive and logical interdisciplinary methodology is applied in this study. The results are: elucidation and analysis of data stored as classified information in the past, promotion of a number of existing laws and regulations, reasoned rejection of the most recent administrative decision not to build ramps for the handicapped carts in existing pharmacies, offering authorized model of disabled people care, etc. The conclusions and recommendations are as follows: to recover the repealed ordinance for the mandatory construction of wheelchair ramps which disabled people will use, so that they could be able to pay for their prescribed medications at any pharmacy, to improve the organization of the units for examination of work capacity, to move from narrow medical model to an objective-medical-social model, including specialists in social work, social psychologists, educators and others, and to offer distance learning for the disabled if any further training and qualification is required.
Prof. Pariz Parizov
Department of Medical-Social Sciences
Faculty of Public Health Sport
South-West University Neofit Rilksi
Alexandar Apostolov, MD, PHD
Medical University - Sofia
Department of justice medicine and deontology
КАК УЧИТЕЛИТЕ ОЦЕНЯВАТ ПРОФЕСИОНАЛНАТА СИ ПОДГОТОВКА И ДОПЪЛНИТЕЛНАТА КВАЛИФИКАЦИЯ
(анкетно проучване)
Росица Пенкова
Софийски университет „Св. Кл. Охридски“,
Департамент за информация и усъвършенстване на учители
Резюме. В статията се представят резултати от анкетно проучване на мнението на учителите за професионалната им подготовка, какви са нагласите им за допълнителна квалификация: какво е отношението им към сегашното състояние на системата за квалификация, как виждат перспективите. Изследването се основава на самооценката на анкетираните за статуса на професията, на компетентностите и потребностите им от допълнителна квалификация. Резултатите от изследването може да се имат предвид при създаване на стратегия за професионално усъвършенстване и кариерно развитие на учителите.
Keywords: teachers, competences, additional qualification, teachers’ selfevaluation, results
HOW TEACHERS ASSESS THEIR OWN PRE-SERVICE AND IN-SERVICE PROFESSIONAL QUALIFICATION
(a survey)
Abstract. The article presents the results of a survey which seeks to establish what teachers think of their professional preparation, their attitudes to further qualification, what their attitude to the current state of the system of professional qualification is and what they consider the perspectives in this field to be. The research is based on the surveyed teachers’ self-evaluation about the of the teacher’s profession, their competences and needs of further education and additional qualification. The results of the survey can be used to develop a strategy for teachers’ professional and career development.
Assoc. Prof. Dr. Rossitsa Penkova
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Department of Information and In-service Training of Teachers
САМООЦЕНКА И ТРУДНОСТИ В РАЗВИТИЕТО ПРИ ДЕЦА И ЮНОШИ НА РАЗВЕДЕНИ РОДИТЕЛИ
Боряна Теодосиева
Детско-юношески психолог
Резюме. В статията се разглеждат съвременните възгледи за структурата на семейната институция и в частност – за развода като често срещано явление през последните години. Представени са изследвания на различни автори относно самооценката и трудностите в развитието при децата на разведени родители. Изложението запознава с проведено емпирично изследване по темата през месеците април-май 2011 г. Изследвани са 149 лица (с въпросник на Р. Гудман) за трудности в развитието, 20 лица с теста „Кой съм аз?“ и 74 деца с рисувателния тест „Моето семейство“.
В заключението са представени най-важните изводи за психологическата практика, дефицитите, както и перспективите за търсене на бъдещи изследователски хоризонти. Направен е опит да се изведат насоки към родителите по отношение на това, как да се възпитават децата така, че те да растат уверени в себе си. Представени са също така различни пътища и средства за превенция на негативните последици от развода върху децата чрез работата на семейните консултанти и терапевти с цел съхранение на семейството.
Keywords: divorce, self esteem, positive parenting, prevention
SELF-ASSESSMENT AND DEVELOPMENTAL DIFFICULTIES IN CHILDREN AND ADOLESCENTS OF DIVORCED PARENTS
Abstract. The present article discusses current views on the structure of the family institution and in particular on the divorce as prevalent in recent years. The article presents studies of different authors with a similar theme. The exhibition met with empirical research conducted on the topic during the months of April- May 2011. The subject of the discussion is the sum of 149 respondents with a questionnaire of R. Goodman, 20 persons tested with the test, “Who am I?“ аnd 74 children studied drawing test “My family“. The conclusions drawn are the most important psychological implications for practice, the deficits and the prospect of future research horizons. An attempt is made to derive guidelines for parents about how to educate children, so that could they grow confident. There are also presented other ways and means to prevent the negative effects of divorce on children through the work of family counselors and therapists in order to preserve the family.
Boryana Teodosieva
СИСТЕМАТА ЗА РАЗВИТИЕ НА АКАДЕМИЧНИЯ СЪСТАВ НА РУСЕНСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „АНГЕЛ КЪНЧЕВ“
Христо Белоев, Ангел Смрикаров,
Орлин Петров, Анелия Иванова, Галина Иванова
Резюме. В статията е представена системата за развитие на академичния състав, изградена в Русенския университет „Ангел Кънчев“ след приемането на Закона за развитие на академичния състав в Република България и Правилника за приложението му, както и някои добри практики при прилагането є.
Keywords: system for academic staff development, schedule, video conferencing system
THE SYSTEM FOR ACADEMIC STAFF DEVELOPMENT AT THE UNIVERSITY OF RUSE
(good practices)
Abstract. The article presents the system for academic staff development, established at the University of Ruse „Angel Kanchev“ after adoption of the Law for development of academic staff in Bulgaria and the Regulations for its application, as well as some good practices in system’s implementation.
Prof. DSc. Hristo Beloev
University of Ruse
Prof. Dr. Angel Smrikarov
University of RusePr. Ass. Orlin Petrov
University of RusePr. Ass. Aneliya Ivanova
University of RusePr. Ass. Galina Ivanova
University of Ruse