Login
 

Ministry of Education and Science

 

National Publishing House for Education and Science "Az Buki"


 

Съдържание на сп. "Математика и информатика"

"Математика и информатика", книжка 5, година LV, 2012

СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS


Десета международна олимпиада по лингвистика
[Tenth International Linguistics Olympiad] /
И. Держански / I. Derzhanski - стр. 391

icon Отвори пълния текст


Mathematical Competitions and Students’ Self-Esteem /
G. Dolinar - стр. 399

icon Отвори пълния текст


Анализ на външното оценяване по математика за четвърти клас за 2011 година в България
[External Evaluation Analysis of Mathematics at Fourth Grade for Year 2011 in Bulgaria] /
М. Замфиров / M. Zamfirov - стр. 405

icon Отвори пълния текст


Синергетичен модел „Пробуждащо Математическо Обучение”
[Synergetic Model “Awakening Mathematical Teaching”] /
Д. Гълъбова / D. Galabova - стр. 416

icon Отвори пълния текст


Една задача – няколко „елементарни” решения
[One Problem – Several “Elementary” Solutions] /
Ю. Нинова / J. Ninova, В. Михова / V. Mihova - стр. 426

icon Отвори пълния текст


Теорема на Ван Обел и приложения
[Van Aubel’s Theorem and Applications] /
Т. Глушкова / T. Glushkova, Б. Златанов / B. Zlatanov - стр. 445

icon Отвори пълния текст


Математически клуб „Сигма” в светлината на проект УСПЕХ
[The Mathematical Club “Sigma” in the Light of the Project Success] /
С. Гроздев / S. Grozdev, И. Марашева / I. Marasheva, Е. Делинов / E. Delinov - стр. 453

icon Отвори пълния текст


Дисертации в професионално направление „Педагогика”
[Dissertations in Professional Direction “Pedagogy”] /
П. Асенова/ P. Assenova, С. Гроздев / S. Grozdev - стр. 462

icon Отвори пълния текст


КОНКУРСНИ ЗАДАЧИ / CONTEST PROBLEMS
- стр. 470
Рубриката се води от д-р Светлозар Дойчев и д-р Веселин Ненков


Решения на конкурсните задачи от брой 6, 2011 - стр. 471

icon Отвори пълния текст


In Memoriam - проф. дпн Иван Ганчев Донев - стр. 473

icon Отвори пълния тескт

 


УАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 475

icon Отвори пълния текст

 


 MATHEMATICAL COMPETITIONS AND STUDENTS‘ SElf-ESTEEM


Gregor Dolinar
Professor
Faculty of Electrical Engineering, University of Ljubljana


Abstract.
Educational system and mathematical competitions in Slovenia were revised in the recent years. The impact of these changes to students’ self-esteem and to students’ affect towards mathematics is analysed. 


Keywords: Educational system reform, mathematical competition



нагоре

 


АНАЛИЗ НА ВЪНШНОТО ОЦЕНЯВАНЕ ПО МАТЕМАТИКА ЗА ЧЕТВЪрТИ КЛАС ЗА 2011 Г. В БЪЛГАрИЯ


Милен Замфиров
Катедра Специална педагогика
Факултет по начална и предучилищна педагогика, 
Софийски Университет „Св. Климент Охридски”


Рзюме.
Статията представлява анализ на резултатите от външното оценяване на постиженията на учениците по математика в четвърти клас, проведено през месец май, 2011 г. с представителна извадка (12 000 ученици). Броят на участвалите във външното оценяване по математика четвъртокласници е 61 408 в 3381 паралелки от 1886 училища, в 262 общини във всички 28 региона.
Статията включва:
· анализ на психометричните характеристики на теста по математика;
· общ анализ на постиженията на учениците;
· анализ на различията в постиженията на учениците според различни техни характеристики.



Keywords: external evaluation 2011, mathematics, general analysis



EXTERNAL EVALUATION ANALYSIS OF MATHEMATICS AT FOURTH GRADE FOR YEAR 2011 IN BULGARIA


Abstract.
This article presents analysis on external evaluation of students’ achievements in mathematics school subject in fourth grade. The evaluation is conducted in May 2011 with a representative number of participants (12 000 students). The number of all participants in fourth grade in mathematics in the external evaluation is 61 408 in 3 381 classes at 1 886 schools in 262 municipalities in all 28 regions of Bulgaria.


The article includes:
· analysis of psychometricla characteristics of the test for mathematics;
· general analysis of students’ achievements;
· analysis of the differentces in students’ achievements which correspond to their characteristics.



Milen Zamfirov, (corresponding author) 
PhD
Department of Special Education, 
Faculty of Preschool and Primary School Education
University of Sofia

нагоре

 

 



СИНЕРГЕТИЧЕН МОДЕЛ „ПРОБУЖДАЩО МАТЕМАТИЧЕСКО ОБУЧЕНИЕ”

 

 


Даринка Гълъбова


Резюме.
Статията анализира проблема за синергетичния подход в математическото образование и представя идеята за „пробуждащо обучение”, описано от проф. Елена Князева и проф. С.П.Курдюмов. Предлага се структурен модел на пробуждащо обучение и резултати от изследване „Пробуждащо математическо обучение”. Методиката на изследването е представена чрез образователни ИКТ (компютърни урочни презентации, електронен учебен модул в средата GeoNext).



Keywords: synergetics, awakening teaching, mathematical education, interactive methods, computer presentation of a lesson, dynamic teaching software GeoNext



SYNERGETIC MODEL “AWAKENING MATHEMATICAL TEACHING”


Abstract. The paper analyzes the problem of the synergetic approach in mathematical education, and promotes the idea of “awakening teaching” introduced by Professor Helena Knyazeva and Professor S. P. Kurdyumov. A structural model of awakening teaching and the results of the “Awakening mathematical teaching” research are presented. The methodology of research through educational Informational Computer Technologies (computer lesson presentations, online training module in the GeoNext space) and interactive methods are also described.


Darinka Galabova
Assistant Professor, Doktor
St. Cyril and St Methodius University of Veliko Tarnovo

нагоре

 


 ЕДНА ЗАДАЧА – НЯКОЛКО „ЕЛЕМЕНТАРНИ“ РЕШЕНИЯ



Юлия Нинова
Веселка Михова


Резюме. Статията е посветена на една задача от кандидат-студентския изпит по математика в СУ „Св. Климент Охридски“, проведен на 11 юли 2011 г. В нея се анализира и коментира публикуваното примерно решение (http://www.fmi.uni-sofia.bg/priem/ksi2011-2tema2-reshenia.pdf) и се дават четири “елементарни” решения, в които се използват познания по математика при изучаването й като профилиращ предмет.


Keywords: function, graphical representation, continuity, derivative, trigonometric equation.



ONE PROBLEM – SEVERAL “ELEMENTARY” SOLUTIONS



Abstract. The paper considers a mathematical problem from the entrance exam in the Sofia University “St. Kliment Ohridski”, held on July 11, 2011. It analyzes and comments the published exemplary solution (http://www.fmi.uni- sofia.bg/priem/ksi2011-2tema2-reshenia.pdf) and proposes four “elementary” solutions, based on familiar and exercised knowledge in Mathematics as a profiling subject.


Julia Ninova
Associated professor, PhD 
FMI, Sofia University


Vesselka Mihova
Associated professor, PhD 
FMI, Sofia University

нагоре

 

 


ТЕОРЕМА НА ВАН ОБЕЛ И ПРИЛОЖЕНИЯ


Тодорка Глушкова, Боян Златанов


Резюме.
Разгледани са приложения на Теоремата на Ван Обел за решаване на задачи по геометрия от училищния курс. Представена е и една авторска задача. 



Keywords: Van Aubel’s Theorem, Ceva’s Theorem, Nagel Point, Gergonne point.



VAN AUBEL’S THEOREM AND APPLICATIONS


Abstract. Applications of Van Aubel’s theorem to solve problems of school geometry course are discussed in the paper. One authors’ task is presented.



Todorka Glushkova
Ph.D.
“Hristo Smirnenski ” school



Boyan Zlatanov
Associate Professor, Ph.D.
Plovdiv University “Paisii Hilendarski”
Faculty of Mathematics and Informatics

нагоре

 

 


МАТЕМАТИЧЕСКИ КЛУБ „СИГМА” В СВЕТЛИНАТА НА ПРОЕКТ УСПЕХ



Сава Гроздев, Иванка Марашева, Емил Делинов



Резюме. От началото на втори срок на учебната 2011/2012 година стартира проект УСПЕХ, който развива извънкласни дейности в училищата. В настоящата статия се разглежда работата на математически клуб „Сигма” към 21 СОУ „Христо Ботев”, София в рамките на този проект. Дейността на клуба се състои в проучване на математическа литература и разработване на проекти по математика. Работата е в екипи и включва изучаване и прилагане на нови технологии. Основната задача е да се създаде такъв микроклимат, който развива личния интерес и таланта, активността и желанието за придобиване на нови знания и умения.



Keywords: project work; team work; new technologies; Dropbox in the school; usage of cloud technology in school



THE MATHEMATICAL CLUB “SIGMA” IN THE LIGHT OF THE PROJECT SUCCESS


Abstract.
Since the beginning of the second term of the 2011/2012 school year the Ministry of Education, Youth and Science started the Project SUCCESS, which develops extracurricular activities. The present paper registers the work within the project of the Mathematical club “Sigma” at the Sofia Secondary School No 21 “Hristo Botev”. The activities of the club include both examination of mathematical literature and elaboration of mathematical projects. It is applied a team work. Teaching is based on new technologies. Fundamental aim is to create such a microclimate, which enables the development of personal interest and talent, corresponding activity and presence of willingness to gain new knowledge and skills.


Sava Grozdev
Professor, Doctor in Mathematics, DSc in Pedagogy
Institute of Mathematics and Informatics – BAS


Ivanka Marasheva

Doctor in Pedagogy
21st Secondary School Hristo Botev


Emil Delinov

нагоре

 


ДИСЕРТАЦИИ В ПРОФЕСИОНАЛНО НАПРАВЛЕНИЕ “ПЕДАГОГИКА”



Петя Асенова, Сава Гроздев


Резюме.
Информационната бележка е посветена на защитените докторски дисертации в област на висше образование 1. Педагогически науки, професионално направление 1.3. Педагогика на обучението по математика, информатика и информационни технологии. Предложени са анотации на съответните дисертации.



Keywords: dissertation, pedagogy, mathematics, informatics, information technology



DISSERTATIONS IN PROFESSIONAL DIRECTION “PEDAGOGY”


Petya Assenova, Sava Grozdev



Abstract. The information note is dedicated to the defended doctoral dissertations in Higher education domain 1. Pedagogical sciences, professional direction 1.3. Pedagogy of Mathematics, Informatics and Information technologies. Annotations of the corresponding dissertations are proposed. 



Petya Assenova
Associated Professor, PhD in Pedagogy
New Bulgarian Unversity


Sava Grozdev
Professor, Doctor in Mathematics, DSc in Pedagogy
Institute of Mathematics and Informatics – BAS

нагоре

 


 

 

 

 



see

AzBuki_finger