Национално издателство за образование и наука "Аз Буки"
СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
НАУЧНА ПОЛИТИКА / SCIENTIFIC POLICY
Повишаване на видимостта на научните списания [Increasing the Visibility of Academic Journals]
Станислав Иванов / Stanislav Ivanov - стр. 8
ОБРАЗОВАТЕЛНА ПОЛИТИКА / EDUCATIONAL POLICY
Валидирането на компетентности при възрастните – съвременна насока в развитието на образованието
[Validation of Competences in Adults – Contemporary Trends in Education ]
Ваня Божилова / Vanya Bojilova - стр. 18
Личностен и професионален профил на мениджъра в образованието
[Personal and Professional Profi le of the Manager in Education]
Петър Балкански / Peter Balkansky - стр. 31
ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ / HIGHER EDUCATION
Рейтинги, индекси, пари
[Ratings, Indices, Money]
Боян Захариев/ Boyan Zahariev - стр. 43
Интернационализация на висшето образование. Същност и стратегическо управление
[Internationalization of Higher Education. Characteristics and Strategic Management]
Елена Благоева-Хазърбасанова / Elena Blagoeva-Hazarbassanova - стр. 62
Европейско кариерно образование или за естествената еволюция на нещата
[European Career Education or For the Natural Evolution of Things]
Яна Рашева-Мерджанова / Yana Rasheva-Merdzhanova - стр. 74
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 85
ПОВИШАВАНЕ НА ВИДИМОСТТА НА НАУЧНИТЕ СПИСАНИЯ
Станислав Иванов
Резюме. Статията разглежда видимостта на научните списания като част от техния маркетинг. Представена е концептуална рамка на видимостта, която включва предварителни предпоставки и конкретни действия от страна на главния редактор, членовете на редколегията и издателя за повишаване на видимостта на списанието. Предварителните предпоставки включват език на списанието, обхват, състав на редакционната колеги, публикуващи автори, процес на рецензиране, достъп до публикуваните материали, периодичност на списанието. Действията са свързани с интернет страницата на списанието, включването му в електронни бази данни, рекламиране на списанието на научни конференции и в социални мрежи, индексиране в търсещи машини. Статията илюстрира теоретичните постановки с практическия пример на European Journal of Tourism Research.
Keywords: academic journal, visibility, marketing, European Journal of Tourism Research
Assoc. Prof. Stanislav Ivanov, PhD
Academic Director, International University College
ВАЛИДИРАНЕТО НА КОМПЕТЕНТНОСТИ ПРИ ВЪЗРАСТНИТЕ – СЪВРЕМЕННА НАСОКАВ РАЗВИТИЕТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО
Ваня Божилова
Резюме. Статията поставя фокус върху една от съвременните насоки в развитието на образованието – валидирането на компетентности при възрастните. Накратко са представени някои образователни политически решения, свързани с валидирането на компетентности в България, Франция и Дания. Специален акцент е поставен на научноизследователските и практикоприложните аспекти на валидирането. Научноизследователските аспекти са разгледани в хода на анализа на същността, процесуалните характеристики и функции на валидирането на компетентности. Практикоприложните аспекти са очертани в светлината на концепцията за учене през целия живот, с акцент върху значимостта на ученето и изграждането на гъвкава и отворена квалификационна система.
Keywords: validation of competences, prior learning assessment and recognition (PLAR), formal learning, non-formal learning, informal learning
Dr. Vanya Bojilova
Sofia University “St. Kl. Ohridski“
ЛИЧНОСТЕН И ПРОФЕСИОНАЛЕН ПРОФИЛ НА МЕНИДЖЪРА В ОБРАЗОВАНИЕТО
Петър Балкански
Резюме. В статията се разглеждат структурните елементи на управлението като професионална дейност на мениджъра. Мениджмънтът е представен като особен вид професия, която изисква специфични личностни и професионални качества. Разгледани са основните характеристики на успелия мениджър и видовете компетентност според различни автори – функционална, ситуативна, интелектуална, социална компетентност. Защитава се идеята, че новото време изисква и нов тип мениджъри – представен е професионалният профил на мениджъра в образованието.
Keywords: management, manager, professional profi le, types of competenceProf.
Peter Balkansky
South-West University “Neofi t Rilski”
РЕЙТИНГИ, ИНДЕКСИ, ПАРИ
Боян Захариев
Резюме. В настоящата статия се представя официалната Рейтингова система на висшите училища (РеСВУ) в България на Министерството на образованието, младежта и науката в контекста на проблемите на оценяване на преподаването, научните изследвания и реализацията на завършилите висше образование на пазара на труда. При всеки от проблемите са разгледани някои ключови технически и методологически проблеми, срещани при създаването на РеСВУ и характерни за рейтинговите системи на висшето образование и науката въобще. Първата част от статията съдържа общ преглед на РеСВУ. Във втората са разгледани проблемите на оценката на преподаването във висшите училища чрез анкетиране на студенти и са илюстрирани със симулация на отговорите на студенти на част от анкетата, която предстои да се използва във второто издание на РеСВУ. В третата част са сравнени данните от РеСВУ по три професионални направления във висши училища, преподаващи технически дисциплини, с резултатите от анализа на граничната ефективност на научната продукция в същите училища. В последната част са представени някои анализи на данните за реализацията на студентите на пазара на труда. Предлаганите анализи са предварителни и се нуждаят от много подобрения както по отношение на използваните данни, така и на аналитичния инструментариум. Въпреки това от тях могат да бъдат извадени някои наблюдения, които могат да помогнат за планирането на бъдещи изследвания и за създаването на по-информирани публични политики, насочени към науката и висшето образование.
Keywords: university rankings, fi nancing of higher education and research, effi ciency of research, Data Envelopment Analysis, Monte Carlo simulations
Boyan Zahariev
Open Society Institute
ИНТЕРНАЦИОНАЛИЗАЦИЯ НА ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ. СЪЩНОСТ И СТРАТЕГИЧЕСКОУПРАВЛЕНИЕ
Елена Благоева-Хазърбасанова
Резюме. Терминът „интернационализация“ се използва все повече поради нарасналия интерес към внедряване на международно измерение във висшето образование. Днес в повечето европейски страни терминът се разбира в смисъла на определенията, дадени от Найт и Де Уит, като един от начините, по който отделната държава отговаря на влиянието на глобализацията, като в същото време уважава индивидуалността на нацията, и като процес на интегриране на международно/междукултурно измерение в преподаването, изследователската работа и другите услуги, предлагани от университетите. Настоящата статия представя развитието на концепцията и значението на интернационализацията. Анализирани са различни мотивации и подходи за внедряване на интернационализацията в цялостната дейност на университетите. Представени са някои възможни стратегии за интегриране на международното измерение в институциите на висшето образование, както и необходимостта от комплексни промени в управлението, администрацията и академичните дейности.
Keywords: internationalization, internationalization strategies, international dimension in higher education, international cooperation
INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION. CHARACTERISTICS AND STRATEGIC MANAGEMENT
Abstract. The term “internationalization“ has been used ever more widely in the European countries due to the increased interest in adding an international dimension to higher education. In most Europen countries now-a-days the term is understood in the sense of the defi nition given by Knight and de Wit (1997) as one of the ways through which the state responds to the impact of globalization while at the same time respecting the individuality of the nation and as “a process of integration of international/ intercultural dimensions in teaching, research and other services offered by one institution“ (Knight, 1994). Starting from student, teacher and administrative mobility and some other but isolated activities, internationalization is gradually being understood as a dynamic process that needs to be integrated in the academic agendas, policies and procedures of the respective institution. Internationalization effects labor markets and economies as a whole through development of new type of competencess and higher quality of knowledge. Signifi cant benefits of internationalizаtion in the long-term are the social and cultural interactions between teachers and students, the multi-cultural aspects of teaching and learning, the new partnerships which infl uence a person’s career and future development, personally and professionally. If one university would like to incorporate the international dimension in its profi le it has to adopt a specifi c style of work in all organizational levels.and to develop adequate strategy to achieve the goal.
Dr. Elena Blagoeva – Hazarbassanova
New Bulgarian University
ЕВРОПЕЙСКО КАРИЕРНО ОБРАЗОВАНИЕ ИЛИ ЗА ЕСТЕСТВЕНАТА ЕВОЛЮЦИЯ НАНЕЩАТА
Яна Рашева-Мерджанова
Резюме. Европейското кариерно образование е една от най-авангардните траектории на международното образователно сътрудничество и е следствие от процесите му на универсализация. В статията е приложен еволюционният подход за разбиране и обособяване на съдържанието, основните компоненти и съвременни визии за мисията и целите на кариерното образование. В генеалогичен модел са представени типовете механизми за регулация на професии и специалисти, довели до неговото обособяване.
Keywords: career education, regulation mechanisms, career management skills, career information, career consultation, career education
EUROPEAN CAREER EDUCATION OR FOR THE NATURAL EVOLUTION OF THINGS
Abstract. The European career education is one of the most advanced paths of the international educational cooperation and is the result of its universalization processes. The article follows the evolutionary approach for understanding and differentiating its content, key components and contemporary vision about the mission and goals of career education. Genealogical model presents various mechanisms of regulation of professions and specialist, led to its separation.
Prof. Dr. Yana Rasheva-Merdzhanova
Sofi a University “St. Kliment Ohridski”
СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
ОБРАЗОВАТЕЛНА ПОЛИТИКА / EDUCATIONAL POLICY
Стратегически приоритети в управлението на съвременното училищно образование
[Strategic Priorities in Management of Contemporary School Education] /
Галин Цоков / Galin Tzokov - стр. 95
Учителят като обучаващ възрастни
[Teacher as Teaching Adults] /
Вяра Гюрова / Viara Gyurova - стр. 115
РЕЗУЛТАТИ ОТ НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / RESEARCH RESULTS
Проучване на родителското участие в училищния живот в България
[Parental Involvement in Life of School Matters] /
Боян Захариев / BoyanZahariev, Илко Йорданов / Ilko Yordanov - стр. 125
ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРАКТИКИ / PEDAGOGICAL PRACTICES
Системата за финансово управление и контрол – инструмент за добро управление на бюджета
[The System for Financial Management and Control – a Tool for better Management of the Budget] /
Пенко Рисков / Penko Riskov - стр. 154
ЧУЖД ОПИТ / EXPERIENCE
Компоненти на добра практика в образованието и обучението за предприемачество
[Components of “Good Practice” in the Field of Education and Entrepreneurship’s Training] /
Траян Гоцевски / Trayan Gotsevski - стр. 165
НАУЧНА ИНФОРМАЦИЯ / SCIENTIFIC INFORMATION
Втори Форум за стратегии в науката
[Science Strategy Forum 2] /
Тошка Борисова / Toshka Borisova - стр. 177
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 181
СТРАТЕГИЧЕСКИ ПРИОРИТЕТИ В УПРАВЛЕНИЕТО НА СЪВРЕМЕННОТО УЧИЛИЩНО ОБРАЗОВАНИЕ
Галин Цоков
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. Настоящата статия анализира промяната в управлението на съвременните системи за училищно образование, насочена към реализирането на няколко стратегически приоритета, основани на принципи за организационна идеология като: децентрализация, приватизация, училищна автономия, отчетност и управление на качеството на образованието. В зависимост от степента на осъществяване на тези стратегии в различните системи за училищно образование функционират по-централизирани или децентрализирани модели на управление. В този смисъл, търсенето и постигането на адекватни решения по отношение на по-нататъшното реализиране на разгледаните стратегии в рамките на нашата образователна система е важно условие за промяна на все още централизирания модел за управление на българското училище.
Keywords: management of school education, decentralizations, privatization, school autonomy, accountability and quality management of education
STRATEGIC PRIORITIES IN MANAGEMENT OF CONTEMPORARY SCHOOL EDUCATION
Abstract. In this research, we analyze the evolution of recent educational systems. Such change is coherent with several strategic priorities, based on the principles of organizational ideology. They are: democratization, decentralizations, privatization, school autonomy, accountability and quality management of education. The centralized administrative models survived differently in different types of school education, pending the success of these strategies. Therefore, searching and achieving suitable solutions regarding the ongoing completion of the aforementioned strategies within the Bulgarian educational system remains paramount for the transformation of persistently centralized administrative models in Bulgarian schools.
Prof. Dr. Galin Tzokov
Plovdiv University
УЧИТЕЛЯТ КАТО ОБУЧАВАЩ ВЪЗРАСТНИ
Вяра Гюрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията представя основни моменти относно разликата да бъдеш учител на ученици и учител на възрастни. Тази разлика се определя от разликите между децата и възрастните като учащи и спецификите на педагогическия и андрагогическия подход към ученето. В съответствие с андрагогическия подход учителят трябва така да организира учебните дейности, че опитът на учащите да бъде използван по най-добрия начин и възрастните, които учат, да бъдат успяващи.
Keywords: teaching and learning process, teacher, adult learners, pedagogical approach, andragogy, andragogical approach
TEACHER AS TEACHING ADULTS
Abstract. Article presents some key points about differences to be teacher for students and teacher for adults. They have been determined by differences between children and adults as learners and specifi city of pedagogical and andragogical approaches to learning. In accordance with andragogical approach teacher has to organize study activities in such way so that learners experience has been used in a best way and adults learners can learn successfully.
Prof. Dr. Viara Gyurova
Sofi a University „St. Kliment Ohridski“
ПРОУЧВАНЕ НА РОДИТЕЛСКОТО УЧАСТИЕ В УЧИЛИЩНИЯ ЖИВОТ В БЪЛГАРИЯ*
Боян Захариев
Илко Йорданов
Институт „Отворено общество“
Резюме. Образователното равнище на родителите е важен фактор за посещаемостта и постигането на образователни резултати на децата в училище. Ниската степен на образование на родителите или пълната липса на формално образование носят сериозни и многоизмерни рискове за образованието на детето. Настоящото проучване потвърждава силен положителен коефициент на корелация между нивото на образование на майките на изследваните ученици и благосъстоянието на домакинствата. Заедно с това сравнително високото равнище на образование (средна или по-висока образователна степен) е предпоставка за участие на родителите в организирания училищен живот – като членове на настоятелството или в родителските съвети.
Като най-сериозни за учениците се очертават затрудненията в областта на ученето, следвани от нарастващите през последните години проблеми, свързани с липсата на дисциплина в училище – поведенчески проблеми и нарушения в общуването със съучениците, както и с учителите и персонала.
Поради все още ограничената и частична децентрализация на училищното образование в България и загубените възрожденски образователни традиции, ролята на родителите във вземането на решения в училище остава ограничена.
Налице е съществена пропаст между потенциала на мнозинството от родителите и този на родителите от социално изключените групи да оказват влияние върху училищните политики. В основата на ограниченията пред уязвимите групи стоят липсата или недостигът на знания, доходи и самочувствие. В училището и в управлението на системата на училищното образование като цяло все още не се осъзнава потребността да се инвестират усилия за компенсиране на тези неравенства на достъпа до образователни решения на малцинствата. В резултат на това доверието, интересът и участието на родителите от уязвимите групи в училището намалява, децата не получават необходимите стимули в семейството и също губят интерес, а индексите за включване в системата на образованието остават далеч от целите на страната и Европейския съюз.
Keywords: child’s education, parents’ education level, decentralisation of school education, excluded groups
PARENTAL INVOLVEMENT IN LIFE OF SCHOOL MATTERS
Abstract. Parents’ education level is an important factor in the attendance and performance of children in schools. The low level of education of parents or the complete lack of any formal schooling is likely to involve serious and multidimensional risks for a child’s education. The current survey confi rms a strong positive correlation coeffi cient between mother’s education level and wealth of the household. The existence of a comparatively high education level (secondary education or higher) is a prerequisite for parental participation in organised school life as parent representatives or in parents’ councils.
The most serious diffi culties are in the area of learning followed by the issues of declining discipline at school, which have been escalating in recent years.
In the Bulgarian governance system parents’ meetings remain the main tool for parent involvement with both school affairs in general and the progress of a child in particular.
Because of the still limited and partial decentralisation of school education in Bulgaria and lost educational traditions of parent participation, the role of parents in the decisionmaking process in the school remains limited.
There is a signifi cant gap between the potential of mainstream parents and parents from excluded groups to infl uence school policies owing to a lack of knowledge, low income and low self-confi dence. As a result, parental trust and the involvement of excluded groups in chool life seem to be decreasing. As a consequence, families are not giving their children the stimuli they need, which is the fi rst step to losing interest in education; thus the indices for inclusion in the school education system lag behind the targets set for the country and European Union.
Boyan Zahariev
Programme Director
Governance and Public Policies Programme
Open Society Institute
Ilko Yordanov
Expert Analyses Consultant
Open Society Institute
КОМПОНЕНТИ НА ДОБРА ПРАКТИКА В ОБРАЗОВАНИЕТО И ОБУЧЕНИЕТО ЗА ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО
Траян Гоцевски
Институт по педагогика на Философския факултет
на Университета в Скопие
Резюме. Нашето общество се трансформира от общество, базирано на опитността, в общество, базирано на познанието. В съответствие с тези промени има голяма потребност от нови предприемачи, които имат желание за иновации и които са способни да бъдат лидери в процеса на промените. Тези предприемачи трябва да бъдат мотивирани, т.е. от ранна възраст да се развива тяхното съзнание за предприемачество и предприемаческа култура. Има голяма потребност от добре подготвени учители, които да са способни да инициират развиване на предприемачески умения у младите хора.
Образователната система трябва да може да обучава учениците на базова икономическа култура, да знаят какво е икономика, маркетинг, конкуренция, предприемачество и пр., защото новата икономика изисква предприемачески умения, независим, самоопределящ се персонал. Необходимо е всички млади хора да притежават предприемачески умения, да развиват творческите си способности, да провокират таланта си и по този начин да бъдат по-способни за реализиране на професионалните си амбиции, да разглеждат бизнеса като възможна кариера. По този начин те стават по-подготвени да ръководят иновативни проекти, да разгръщат нови дейности, както и да изградят собствена фирма.
Образованието играе важна роля в развиването на нагласи, трудови навици и дейности, които подобряват способностите за сътрудничество, творчество и иновация на децата и младите хора, т.е. то е способно да стимулира развиването на тяхната предприемаческа активност.
Keywords: entrepreneurship teaching, entrepreneur, entrepreneurial skills, knowledge, education
COMPONENTS OF “GOOD PRACTICE“ IN THE FIELD OF EDUCATION AND ENTREPRENEURSHIP’S TRAINING
Abstract. Our society has transformed from the society based on experience, to a society based on knowledge. In order to these changes, there is a greater need for new entrepreneurs who have desire for innovations and who are capable to be leaders through the process of changes. These entrepreneurs should be motivated i.e. their consciousness for entrepreneurship and entrepreneur culture should be developed at a very early age. There is a great need for well trained teaching stuff that will be able to initiate the development of the entrepreneurial skills of the young people.
The educational system should be able to teach their students about the basic economic culture; to know what is economy, marketing, competition, entrepreneurship etc., because the new economy necessitates entrepreneurial skills, independent, self-determining staff. It is necessary all young people to possess entrepreneurial skills, to advance their creativity, to awake their talent and in that way to become more skilled in achieving their professional ambitions and to be allowed to consider the creation of business as a possible option in their career. In this way they are becoming more prepared to conduct with innovative projects, to develop new activities as well as to establish their own company.
The education plays an important role in the development of the attitudes, working habits and activities which improve the abilities for cooperation, creativity and innovation of children and young people, i.e. it is capable of stimulating the development of their entrepreneurial activities.
Prof. Dr. Trayan Gotsevski
СТРАТЕГИИ В ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE EDUCATIONAL POLICY
Национална квалификационна рамка на Република България в контекста на Рамката на квалификациите в европейското
пространство за висше образование и Европейската квалификационната рамка за учене през целия живот (сравнителен анализ)
[Bulgarian National Qualifi cation Framework in the Context of Qualifi cation Framework of the European Higher Education Area and the
European Qualifi cations Framework for Lifelong Learning (Comparative Analysis)] /
Св. Апостолова-Калоянова / Sv. Apostolova-Kaloyanova - стр. 287
Transformation of Kazakhstan System of Higher Education in the Context of Globalization
[Трансформация на системата на висшето образование в Казахстанв условията на глобализация] /
A. Mynbayeva / А. Минбаева / M. Kabakova / М. Кабакова / G. Abdiraiymova / Г. Абдирайимова - стр. 315
Педагогическа подкрепа на развиването на комуникативна култура у студентите по време на феноменологическо интервю
[Pedagogical Support Of The Self-Determination of Communicative Culture of Students in Phenomenological Interview] /
В. Зелеева / V. Zeleeva - стр. 328
ДОБРИ УЧИЛИЩНИ УПРАВЛЕНСКИ ПРАКТИКИ / EFFECTIVE PRACTICES IN SCHOOL MANAGEMENT
Ролята на вътрешноучилищните медии и PR за подобряване информационната среда на училищния мениджмънт
[The Role of the Interschool Media and PR Services in Improving the Information Environment of School Management] /
Р. Бенчева / R. Bencheva - стр. 342
СТРАТЕГИИ В НАУЧНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE SCIENTIFIC POLICY
Reforms on Teachers’ Raising Qualifi cations in Kazakhstan
[Реформи в повишаването на квалификацията на учителите в Казахстан] /
G. Akhmetova / Г. Ахметова - стр. 350
ЕВРОПЕЙСКА СТРАТЕГИЯ ЗА УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / EUROPEAN STRATEGY FOR LIFELONG LEARNING
Възрастови различия в потенциала за учене през целия живот
[Age Differences in Lifelong Learning Potential] /
Е. Пенчева / E. Pencheva - стр. 358
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 373
НАЦИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИОННА РАМКА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ В КОНТЕКСТА НА РАМКАТА НА КВАЛИФИКАЦИИТЕ
В ЕВРОПЕЙСКОТО ПРОСТРАНСТВО ЗА ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ И ЕВРОПЕЙСКАТА КВАЛИФИКАЦИОННА РАМКА
ЗА УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ (СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ)
Светомира Апостолова-Калоянова
Министерство на образованието, младежта и науката
Резюме. Настоящият сравнителен анализ има за цел да отговори на редица актуални въпроси, свързани с Решение № 96 на Министерски съвет от 02.02.2012 г. за приемане на Национална квалификационна рамка на Република България, разработена в контекста на Рамката на квалификациите в европейското пространство за висше образование и Европейската квалификационна рамка за учене през целия живот. На този етап в Европа и света съществуват разнородни системи за образование и обучение, присъждащи голямо разнообразие от квалификационни степени, и в тази връзка е необходимо да се създадат подходящи условия за тяхното ефективно функциониране на общия световен трудов пазар. От 2003 г. на поредица от авторитетни международни форуми европейските политици започват да поставят въпроса за създаването, възприемането и прилагането на единен подход, който да осигурява прозрачност на придобитите квалификации в образователните институции на страните, участващи в oбщото Eвропейско образователно пространство. По този начин те се обединяват и около идеята за разработване на общ инструмент, който да включва не само всички образователно-квалификационни степени, но да бъде приложим и активно да се използва в контекста на Системата за учене през целия живот. Изразяваните от политическите лидери аргументи в тази посока се обвързват със съществуващите междудържавни и междуинституционални бариери, които възпрепятстват широкия достъп до образование и обучение на отделната личност и по този начин са реална пречка за ефективното практическо приложение на придобитите знания, умения и компетенции на трудовия пазар. В исторически план подобно затруднение се причинява от липсата на прозрачност на квалификациите, от нежеланието да се признават „чуждите“ квалификации и от липсата на международни споразумения, които да позволяват на гражданите да трансферират квалификациите си от една система в друга. Чрез приемането на Националната квалификационна рамка на Република България се постига нейната основна цел – обединяване и съгласуване на националните квалификационни подсистеми за подобряване прозрачността, достъпа, подреждането и качеството на квалификациите по отношение изискванията на пазара на труда и гражданското общество. Очакванията се свързват с постигане на радикална образователна промяна на национално ниво, която ще бъде в съответствие със съвременните изисквания за модернизация на образованието.
Keywords: Bulgarian National Qualifi cation Framework, Qualifi cation Framework at the European Higher Education Area, European Qualifi cations Framework (EQF), lifelong learning, enhance qualifi cations transparency across Europe, exchange of experiences and information
BULGARIAN NATIONAL QUALIFICATION FRAMEWORK IN THE CONTEXT OF QUALIFICATION FRAMEWORK
OF THE EUROPEAN HIGHER EDUCATION AREA AND THE EUROPEAN QUALIFICATIONS FRAMEWORK
FOR LIFELONG LEARNING (COMPARATIVE ANALYSIS)
Abstract. On 13 February 2012 the Bulgarian government adopted a National Qualifi cations Framework (NQF) in relation to the Qualification Framework at the European Higher Education Area and an European Qualifi cations Framework (EQF) for lifelong learning. The Bulgarian National Qualifi cations Framework (NQF) is based in learning outcomes and it includes all levels of the educational and training system and their corresponding qualifi cations/degrees. This will enhance qualifi cations transparency across Europe, foster students and workforce mobility as well as qualifi cations verifi cation; enrich training quality, self-study validation and acknowledgement. While NQFs are important to reach the European Educational objectives as a whole, they are increasingly seen as instruments for addressing national objectives. NQFs are mainly seen as communication or transparency tools whose main task is to clarify the relations – vertically as well as horizontally – between the different parts of the national system. While most stakeholders agree in this general objective, experiences so far show that NQFs developments are indeed political processes which in some cases trigger confl icting points of view. Frameworks provide a new platform for dialogue – across traditional borderlines of subsystems, sectors and institutions – facilitating discussions on how to improve current practices and how to remove barriers to education, training and learning. It is important to keep in mind this political character of the new national frameworks and to understand them as a neutral technical instrument for transparency of qualifi cations. The main purpose of this analysis is to support the exchange of experiences and information which already takes place inside at national level and between countries.
Svetomira Apostolova-Kaloyanova
Ministry of Education, Youth and Science
Policy Development, Analysis and Assessment Directorate
TRANSFORMATION OF KAZAKHSTAN SYSTEM OF HIGHER EDUCATION IN THE CONTEXT OF GLOBALIZATION
Aigerim Mynbayeva
Mayra Kabakova
Gulmira Abdiraiymova
Al-Farabi Kazakh National University
Abstract. This article discusses a 20-year period of development of higher education in the new independent state Kazakhstan (arisen in the post-Soviet space). At the beginning of this article the historical data on the prototypes of higher education in Kazakhstan is given. The dynamics of expansion of the educational space of universities in Kazakhstan for 20 years of independence, the three generations of the laws on education are considered, defi ned stages of the reform with illustration of signifi cant changes in higher education, a vision of educational strategies in Kazakhstan in the logic of world trends of education, the strengths and weaknesses of the reforms Kazakhstan’s higher education are set out.
Keywords: education system, educational policy, educational strategies, higher education, globalization of education, the world educational space
ТРАНСФОРМАЦИЯ НА СИСТЕМАТА НА ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ В КАЗАХСТАН В УСЛОВИЯТА НА ГЛОБАЛИЗАЦИЯ
Резюме. Статията разглежда 20-годишния период от развитието на висшето образование в независимата казахстанска държава, възникнала в постсъветското пространство. В началото са дадени исторически сведения за модела на висшето образование в Казахстан. Представени са динамиката на разрастване на образователното университетско пространство в Казахстан за периода на 20-годишна независимост, трите поколения закони в областта на образованието и различните етапи на реформите, илюстрирани с примери за значимите промени във висшето образование. Разгледани са визията за образователните стратегии в Казахстан във връзка със световните тенденции в образователните политики, както и силните и слабите страни на реформите в казахстанското висше образование.
Prof. Dr. Aigerim Mynbayeva
Al-Farabi Kazakh National University
Acc. Prof. Maira Kabakova
Al-Farabi Kazakh National University
Prof. Dr. Gulmira Abdiraiymova
Al-Farabi Kazakh National University
ПЕДАГОГИЧЕСКА ПОДКРЕПА НА РАЗВИВАНЕТО НА КОМУНИКАТИВНА КУЛТУРА У СТУДЕНТИТЕ ПО ВРЕМЕ
НА ФЕНОМЕНОЛОГИЧЕСКО ИНТЕРВЮ
Вера Зелеева
Казанский федеральный университет
Резюме. Комуникативната култура на студента е елемент от общата му култура, която е важна за самоопределянето в съвременното културно пространство. Педагогическото общуване по време на феноменологическо интервю създава условия за формиране на комуникативна култура у студента и подпомага процесите на развиване и обогатяване на неговата обща култура.
Keywords: communicative culture, communicative educational technologies, pedagogical support, phenomenological approach, phenomenological analysis, phenomenological interview
PEDAGOGICAL SUPPORT OF THE SELF-DETERMINATION OF COMMUNICATIVE CULTURE OF STUDENTS IN PHENOMENOLOGICAL INTERVIEW
Abstract. The communicative culture of a student is an overall culture component which is important for self-defi nition in modern cultural space. Pedagogical communication in phenomenological interview situation creates conditions for self-development of student’s communicative culture and supports self-processes of formation of his overall culture.
Assoc. Prof. Vera Zeleeva, PhD
Kazan Federal University
РОЛЯТА НА ВЪТРЕШНОУЧИЛИЩНИТЕ МЕДИИ И PR ЗА ПОДОБРЯВАНЕ ИНФОРМАЦИОННАТА СРЕДА
НА УЧИЛИЩНИЯ МЕНИДЖМЪНТ
Ралица Бенчева
СОУ „Васил Левски“ – Троян
THE ROLE OF THE INTERSCHOOL MEDIA AND PR SERVICES IN IMPROVING THE INFORMATION ENVIRONMENT
OF SCHOOL MANAGEMENT
Abstract. The article outlines the theoretical and methodological basis of school media and PR that are a system of activities grounded in the strategic planning of school management. By presenting information in various ways, the students, administrative staff and management become well informed which is in fact the main objective of the strategy of the interschool media. The article describes in details the components of the strategy and its objective which involve effective teaching, school management development, appropriate feedback and strong motivation. It also provides information on how to react to force majeure events or circumstances, etc.
Ralitsa Bencheva
„Vasil Levski“ Secondary School
REFORMS ON TEACHERS’ RAISING QUALIFICATIONS IN KAZAKHSTAN
Gulnas Akhmetova
National Institute of Teachers’ Professional Development - Kazakhstan
Abstract. The article deals with the current stage of education reform in Kazakhstan, and it is associated with the system of teachers’ training. “Teacher - the heart of school,” - said the famous Kazakh educator of the nineteenth century I. Altynsarin. Teacher - a key fi gure in the reform of secondary education. The future of the society and country depend on teacher’s training and professionalism. Much attention is paid on the ideal and modern school teacher, discloses the problem of teachers’ training and direction of systemic reforms and teachers’ training in Kazakhstan, the expected results of the reforms in this sphere.
Keywords: teacher, education, teacher training, additional education
РЕФОРМИ В ПОВИШАВАНЕТО НА КВАЛИФИКАЦИЯТА НА УЧИТЕЛИТЕ В КАЗАХСТАН
Резюме. Статията разглежда настоящото състояние на образователната реформа в Казахстан, свързана със системата на обучение на учителите. „Учителят – сърцето на училището“, е казал известният казахстански просветител Алтънсарин. Учителят – ключова фигура в реформата на средното образование. Бъдещето на обществото и страната зависи от професионализма и квалификацията на учителя. В статията е обърнато внимание на образа на съвременния преподавател в училище, разкрити са проблемите в обучението на учителите, посоките на реформиране и очакваните резултати от промените в тази сфера.
Prof. Dr. Gulnas Akhmetova
National Institute of Teachers’ Professional Development
ВЪЗРАСТОВИ РАЗЛИЧИЯ В ПОТЕНЦИАЛА ЗА УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Елиана Пенчева
Институт за изследване на населението и човека – БАН
Резюме. Статията си поставя за цел да се идентифицират естествените предпочитания към учене в 5 възрастови категории в диапазона 15–55 години, да се очертаят техният развитиен патерн и джендър-различия. Бяха изследвани 693 души (358 мъже и 335 жени) на възраст от 15 до 55 г. с българската адаптация на Индикатора за психологичен тип (МВТІ), форма G. Беше установен определен нелинеен развитиен патерн на потенциала за учене в периода 15–55 г. С възрастта се наблюдава възходяща тенденция на предпочитанията към Интроверсия (І), Усещане (S), Мислене (T) и Разсъждение (J). По отношение на стиловете на учене тази крива на развитието се изразява в намаляване на афинитета към диадата Интуиция – Чувстване (NF) и Интуиция – Мислене (NT) и зовишаване на склонността към диадата Усещане – Мислене (ST). Интегрирането на направените изводи в социалната практика може да допринесе за персонализиране на институционализираното учене в средното и висшето образование, както и на всички форми на неформално и самостоятелно учене.
Keywords: lifelong learning potential, psychological type, personality preferences, learning style, lifespan development, developmental pattern
AGE DIFFERENCES IN LIFELONG LEARNING POTENTIAL
Abstract. The aim of this article is to identify natural learning preferences in 5 age categories, ranging in age 15 – 55, and to outline their developmental pattern and gender differences. A Bulgarian adaptation of Myers-Briggs Type Indicator (MBTI), form G was administered to 693 participants aged 15 to 55 (358 males and 335 females). A defi nite non-linear developmental pattern of learning potential during 15 – 55 age period was established. An increasing tendency of learning preferences towards Introversion (I), Sensing (S), Thinking (T) and Judging (J) was observed with age. Regarding learning styles this developmental curve was expressed by descending the affi nity towards the dyads Intuition-Feeling (NF) and Intuition-Thinking (NT) and by decreasing the inclination towards the dyad Sensing-Thinking (ST). The integration of drawn conclusions into social practice may contribute to personalization of institutionalized learning in secondary and higher education, as well as in all non-formal and informal forms of learning.
Prof. Eliana Pencheva, PhD
Institute for Population and Human Studies
Bulgarian Academy of Sciences
СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
НАУЧНА ПОЛИТИКА / SCIENTIFIC POLICY
Прогнозиране, форсайт и стратегически изследвания, или Европейската наука в нов социален контект
[Forsight and Strategic Research or European Science in New Social Context] /
Людмила Иванчева / Ludmila Ivancheva - стр. 191
ОБРАЗОВАТЕЛНА ПОЛИТИКА / EDUCATIONAL POLICY
Професионална насоченост на личността и осъзнатост на мотивите за избор на бъдещата професия
[A Person’s Professional Aspirations and Acknoledgement of Its Motives when Choosing Future Profession] /
Лучиян Милков / Luchiyan Milkov - стр. 211
Стратегия за комплексна рехабилитация на хора с увреждания в условията на пазарна икономикa
[Comprehensive Strategy for Disabled People Rehabilitation in a Market Economy Situation] /
Париз Паризов, Александър Апостолов / Pariz Parizov, Alexandar Apostolov - стр. 224
Как учителите оценяват професионалната си подготовка и допълнителната квалификация
[How Teachers Assess Their Own Pre-service and In-service Professional Qualification] /
Росица Пенкова / Rossitsa Penkova - стр. 235
Самооценка и трудности в развитието при деца и юноши на разведени родители
[Self-assessment and Developmental Difficulties in Children and Adolescents of Divorced Parents] /
Боряна Теодосиева / Boryana Teodosieva - стр. 255
ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ / HIGHER EDUCATION
Системата за развитие на академичния състав на Русенския университет „Ангел Кънчев“
[The System for Academic Staff Development at the University of Ruse] /
Христо Белоев, Ангел Смрикаров, Орлин Петров, Анелия Иванова, Галина Иванова /
Hristo Beloev, Angel Smrikarov, Orlin Petrov, Aneliya Ivanova, Galina Ivanova - стр. 270
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 277
ПРОГНОЗИРАНЕ, ФОРСАЙТ И СТРАТЕГИЧЕСКИ
ИЗСЛЕДВАНИЯ, ИЛИ ЕВРОПЕЙСКАТА НАУКА В НОВ СОЦИАЛЕН КОНТЕКСТ
Людмила Иванчева
Институт за изследване на обществата и знанието, БАН
Резюме. Статията обсъжда прогнозните и форсайт-изследванията като важен елемент в развитието на съвременната наука и общество. Разгледана е същността на така наречения форсайт-подход като средство за изграждане на визии и сценарии за бъдещо развитие на различни научно-технологични или социално-икономически сфери и области, като е изтъкната ролята на въвличането на различни участници в процеса и влиянието на този тип изследвания върху формирането на релевантни на проблемите и ефективни политически решения. Статията дискутира и ролята на прогнозните изследвания от гледна точка на трансформациите в социалните функции на науката в съвременното „знаниево“ общество. Проследена е еволюцията в европейската научна политика, насочена към разработване на все повече и по-широкомащабни политики и инициативи за финансиране и поощряване на проекти, свързани с форсайт и прогнозни изследвания, особено по отношение на създаването на мрежи. Изследван е българският опит относно участието в подобни европейски проекти и инициативи, като са представени основните резултати от него. Направен е изводът, че новият Модус 2 на продуциране на знание и трансформиращите се социални функции на съвременната наука дават съществено отражение както върху засилване на ролята и значението, така и върху самата методика на провеждане на изследванията, насочени към бъдещето.
Keywords: anticipatory research, foresight, strategic research, social functions of science, research policy, European union, Bulgarian experience
FORSIGHT AND STRATEGIC RESEARCHES OR EUROPEAN SCIENCE IN NEW SOCIAL CONTEXT
Abstract. The paper argues that the so called anticipatory research (including foresight activities) is a key element of the development of the modern science and society. The nature of the foresight approach is considered as an instrument for creation of visions and scenarios of future development of various socio-economic to the problems R&D fields, highlighting the involvement of different participators in the process, and the impact of this kind of research on the formation of relevant to the problems effective policy decisions. The paper discusses the role of anticipatory research considering the transformations in the social functions of science in the modern “knowledge society“. The evolution of European research policy is traced out, directed to elaboration of more and larger scale policies and initiatives for funding and fostering project, related to foresight and strategic research, especially in networks building. The Bulgarian experience of participation in such European projects and initiatives has been studied, indicating the main results of this enterprise. The conclusion is made that the new Mode 2 of knowledge production and the transforming social functions of modern science increase the role and significance of the future-oriented research, infl uencing the methodology of its conduct as well.
Ludmila Ivancheva
Institute for the Study of Societies
and Knowledge – BAS
ПРОФЕСИОНАЛНА НАСОЧЕНОСТ НА ЛИЧНОСТТА И ОСЪЗНАТОСТ НА МОТИВИТЕ
ЗА ИЗБОР НА БЪДЕЩАТА ПРОФЕСИЯ
Лучиян Милков
Университет за национално и световно стопанство
Резюме. Статията разглежда проблеми, свързани с готовността на личността за трудова дейност, с избора на професионално направление и професия.
Днес, в XXI век, от особено значение за обществото и отделния индивид е развитието на професионалните умения. Цел на възпитателно-образователния процес както в училище, така и в университета, е изграждане на психо-мотивационната сфера на личността и проучване на готовността є за съзидателен творчески труд. В него всеки да намира поле за реализация на творческите си сили и способности и да постига максимална удовлетвореност.
Статията отразява част от резултатите от емпирично изследване, проведено от автора със студенти от трети и четвърти курс, обучаващи се в магистърска програма по специалността „Публична администрация” в Университета за национално и световно стопанство – София.
Keywords: activity, employment, profession, willingness to engage in employment, motives, professional aspiration
A PERSON’S PROFESSIONAL ASPIRATIONS AND ACKNOLEDGEMENT OF ITS MOTIVES WHEN CHOOSING FUTURE PROFESSION
Abstract. The article considers and addresses matters relating to person’s willingness and ambition to engage in employment as well as the choices made with regards to professional aspirations and pathway. In the 21st century, professional development has a particular importance for the society as well as the individuals. The educational process and the process of installing boundaries within the schools environment and in universities have a specific side aim. This is to establish a person’s psycho-motive area and to explore person’s eagerness to engage in creative endeavours. Therefore everyone will find a field where they can utilise their potential and creative skills. People will also achieve maximum contentment by what they do.
The article refl ects on some of the results achieved during a scientific research with students in years 3 and 4 and those studying for their Masters degree in Public Administration in the University of National and World Economy, Sofia.
.
Prof. Dr. Luchiyan Milkov
University for National and World Economic - Sofia
СТРАТЕГИЯ ЗА КОМПЛЕКСНА РЕХАБИЛИТАЦИЯ
НА ХОРА С УВРЕЖДАНИЯ В УСЛОВИЯТА НА ПАЗАРНА ИКОНОМИКА
Париз Паризов,
Александър Апостолов
Резюме. Целите и задачите, които авторите си поставят, се свеждат до: изясняване статуквото на хората с увреждания, очертаване на важните за тях самите и за българското общество проблеми, отричане на стари и предлагане на нови стратегии, действащи програми и модели за комплексна рехабилитация на хората с увреждания в България. Приложена е интуитивно-логическа интердисциплинарна методика, от която най-често са използвани анализът и синтезът, индукцията и дедукцията, групирането и класифицирането, систематизирането и периодизирането. Резултатите от изследването са: осветляване на данни и анализи, съхранявани в миналото като класифицирана информация, утвърждаване на редица действащи закони и подзаконови нормативни документи, мотивирано отхвърляне на най-новото административно решение да не се изграждат рампи за количките на инвалиди в действащите аптеки, предлагане на авторизиран модел за обгрижване на хората с увреждания и др. Изводите и препоръките се свеждат до: възстановяване на отменената наредба за задължително изграждане на рампи за инвалидни колички, с които инвалидите да стигат до касите на аптеките, подобряване организацията на звената за експертиза на трудоспособността, като се премине от тясномедицинския модел към по-обективния медико-социален модел, включващ и специалисти по социални дейности, социални психолози, социални педагози и др., дистанционно обучение на инвалидите при налагаща се преквалификация.
Keywords: people with disabilities, comprehensive rehabilitation, legal documents, architectural and transportation barriers
COMPREHENSIVE STRATEGY FOR DISABLED PEOPLE REHABILITATION IN A MARKET ECONOMY SITUATION
Abstract. The objectives of the current research are: to clarify the status of people with disabilities, to outline the important problems for themselves and for the Bulgarian society, to deny the old strategies and to offer new programs and operational models for complex rehabilitation of the population with disabilities in the Republic of Bulgaria. Intuitive and logical interdisciplinary methodology is applied in this study. The results are: elucidation and analysis of data stored as classified information in the past, promotion of a number of existing laws and regulations, reasoned rejection of the most recent administrative decision not to build ramps for the handicapped carts in existing pharmacies, offering authorized model of disabled people care, etc. The conclusions and recommendations are as follows: to recover the repealed ordinance for the mandatory construction of wheelchair ramps which disabled people will use, so that they could be able to pay for their prescribed medications at any pharmacy, to improve the organization of the units for examination of work capacity, to move from narrow medical model to an objective-medical-social model, including specialists in social work, social psychologists, educators and others, and to offer distance learning for the disabled if any further training and qualification is required.
Prof. Pariz Parizov
Department of Medical-Social Sciences
Faculty of Public Health Sport
South-West University Neofit Rilksi
Alexandar Apostolov, MD, PHD
Medical University - Sofia
Department of justice medicine and deontology
КАК УЧИТЕЛИТЕ ОЦЕНЯВАТ ПРОФЕСИОНАЛНАТА СИ ПОДГОТОВКА И ДОПЪЛНИТЕЛНАТА КВАЛИФИКАЦИЯ
(анкетно проучване)
Росица Пенкова
Софийски университет „Св. Кл. Охридски“,
Департамент за информация и усъвършенстване на учители
Резюме. В статията се представят резултати от анкетно проучване на мнението на учителите за професионалната им подготовка, какви са нагласите им за допълнителна квалификация: какво е отношението им към сегашното състояние на системата за квалификация, как виждат перспективите. Изследването се основава на самооценката на анкетираните за статуса на професията, на компетентностите и потребностите им от допълнителна квалификация. Резултатите от изследването може да се имат предвид при създаване на стратегия за професионално усъвършенстване и кариерно развитие на учителите.
Keywords: teachers, competences, additional qualification, teachers’ selfevaluation, results
HOW TEACHERS ASSESS THEIR OWN PRE-SERVICE AND IN-SERVICE PROFESSIONAL QUALIFICATION
(a survey)
Abstract. The article presents the results of a survey which seeks to establish what teachers think of their professional preparation, their attitudes to further qualification, what their attitude to the current state of the system of professional qualification is and what they consider the perspectives in this field to be. The research is based on the surveyed teachers’ self-evaluation about the of the teacher’s profession, their competences and needs of further education and additional qualification. The results of the survey can be used to develop a strategy for teachers’ professional and career development.
Assoc. Prof. Dr. Rossitsa Penkova
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Department of Information and In-service Training of Teachers
САМООЦЕНКА И ТРУДНОСТИ В РАЗВИТИЕТО ПРИ ДЕЦА И ЮНОШИ НА РАЗВЕДЕНИ РОДИТЕЛИ
Боряна Теодосиева
Детско-юношески психолог
Резюме. В статията се разглеждат съвременните възгледи за структурата на семейната институция и в частност – за развода като често срещано явление през последните години. Представени са изследвания на различни автори относно самооценката и трудностите в развитието при децата на разведени родители. Изложението запознава с проведено емпирично изследване по темата през месеците април-май 2011 г. Изследвани са 149 лица (с въпросник на Р. Гудман) за трудности в развитието, 20 лица с теста „Кой съм аз?“ и 74 деца с рисувателния тест „Моето семейство“.
В заключението са представени най-важните изводи за психологическата практика, дефицитите, както и перспективите за търсене на бъдещи изследователски хоризонти. Направен е опит да се изведат насоки към родителите по отношение на това, как да се възпитават децата така, че те да растат уверени в себе си. Представени са също така различни пътища и средства за превенция на негативните последици от развода върху децата чрез работата на семейните консултанти и терапевти с цел съхранение на семейството.
Keywords: divorce, self esteem, positive parenting, prevention
SELF-ASSESSMENT AND DEVELOPMENTAL DIFFICULTIES IN CHILDREN AND ADOLESCENTS OF DIVORCED PARENTS
Abstract. The present article discusses current views on the structure of the family institution and in particular on the divorce as prevalent in recent years. The article presents studies of different authors with a similar theme. The exhibition met with empirical research conducted on the topic during the months of April- May 2011. The subject of the discussion is the sum of 149 respondents with a questionnaire of R. Goodman, 20 persons tested with the test, “Who am I?“ аnd 74 children studied drawing test “My family“. The conclusions drawn are the most important psychological implications for practice, the deficits and the prospect of future research horizons. An attempt is made to derive guidelines for parents about how to educate children, so that could they grow confident. There are also presented other ways and means to prevent the negative effects of divorce on children through the work of family counselors and therapists in order to preserve the family.
Boryana Teodosieva
СИСТЕМАТА ЗА РАЗВИТИЕ НА АКАДЕМИЧНИЯ СЪСТАВ НА РУСЕНСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „АНГЕЛ КЪНЧЕВ“
Христо Белоев, Ангел Смрикаров,
Орлин Петров, Анелия Иванова, Галина Иванова
Резюме. В статията е представена системата за развитие на академичния състав, изградена в Русенския университет „Ангел Кънчев“ след приемането на Закона за развитие на академичния състав в Република България и Правилника за приложението му, както и някои добри практики при прилагането є.
Keywords: system for academic staff development, schedule, video conferencing system
THE SYSTEM FOR ACADEMIC STAFF DEVELOPMENT AT THE UNIVERSITY OF RUSE
(good practices)
Abstract. The article presents the system for academic staff development, established at the University of Ruse „Angel Kanchev“ after adoption of the Law for development of academic staff in Bulgaria and the Regulations for its application, as well as some good practices in system’s implementation.
Prof. DSc. Hristo Beloev
University of Ruse
Prof. Dr. Angel Smrikarov
University of RusePr. Ass. Orlin Petrov
University of RusePr. Ass. Aneliya Ivanova
University of RusePr. Ass. Galina Ivanova
University of Ruse
СТРАТЕГИИ В ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE EDUCATIONAL POLICY
Концептуализация и/или технологизация на идеята за смесено обучение (класическо и електронно) във висшето училищe
[Conceptualizing and Technologizing of the Idea of Mixed-Classical and E-teaching in Higher Education] /
В. Гювийска / V. Gyuviiska / Н. Цанков / N. Tsankov - стр. 383
Роля на емпиричните педагогически изследвания за реализирането на образователните политики в основното училище (I–VII клас)
[The Role of the Empirical Educational Research for the Implementation of Educational Policies in the Compulsory School] /
Н. Герджикова / N. Gerdzhikova - стр. 397
Научната рецензия като продукт на оценяване и като сродяващ духовен опит
[Scientifi c Presentation as a Subject to Assessment and as an Allying Spiritual Experience] /
Я. Рашева-Мерджанова / Y. Rasheva-Merdzhanova - стр. 413
СТРАТЕГИИ В НАУЧНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE SCIENTIFIC POLICY
Social Work in Kazakhstan: Genesis, Modern Realities and Prospects
[Социални дейности в Казахстан: възникване, настояще и бъдещи перспективи] /
Sh. Mukhtarova / Ш. Мухтарова / G. Chernaya / Г. Черная - стр. 417
ИНТЕГРИРАНО ОБРАЗОВАНИЕ / INTEGRATED EDUCATION
Интегрираното образование – модел „изток-запад”
[Lifelong Integrated Education – the West vs. the East Model] /
М. Цонкова / M. Tzonkova - стр. 432
ЛОДИ-моделът за интеграция на детето със СОП
[The PEOP-model for Integration of the Child with Special Educational Needs] /
Р. Николова / R. Nikolova - стр. 452
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 469
КОНЦЕПТУАЛИЗАЦИЯ И/ИЛИ ТЕХНОЛОГИЗАЦИЯ НА ИДЕЯТА ЗА СМЕСЕНО ОБУЧЕНИЕ (КЛАСИЧЕСКО И ЕЛЕКТРОННО)
ВЪВ ВИСШЕТО УЧИЛИЩЕ
Веска Гювийска
Николай Цанков
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. Статията предлага двоен прочит на идеята за смесен тип обучение във висшето училище (като единство от класическо и електронно обучение). Нейното предназначение е чрез спекулативно мислене да направи концептуална защита на проблема, от една страна, и от друга – да провери възможността за технологичен прочит чрез анкетно проучване на мнението на студентите. Тези две страни (две изследвания) са доказателство, че „смесеното обучение“ не променя или не би могло да промени по същество значими характеристики на обучението във висшето училище. Това е поредният опит висшето образование да бъде модернизирано чрез технология, която не може да гарантира хуманистичната идея, че всяка промяна винаги първо трябва да бъде ценностна. Но образованието е една от малкото научни и социални сфери, в които връзката между концептуализация и технологизация, независимо от същностните им различия, е необходима.
Keywords: e-education, classical education, mixed education, information society, space of fl ows, ontology, phenomenology
CONCEPTUALIZING AND TECHNOLOGIZING OF THE IDEA OF MIXED-CLASSICAL AND E-TEACHING IN HIGHER EDUCATION
Abstract. The article discusses two different perspectives of analyzing the idea of a mixed type of classical and e-teaching in higher education. The idea behind the article is to build a conceptual defense of the problem through the means of speculative thinking, on one hand, and on the other - to verify the possibility of a technological interpretation through a survey of the opinion of the university students. The research done and the survey conducted show that a mixed type of teaching of this kind does not change and could not change the essential characteristics of higher education. Such mixed education is yet another attempt for modernization of higher education through the means of technology which can not guarantee the humanist idea that every change should be primarily that of value. Despite the essential differences between conceptualizing and technologizing, however, education is one of the few scientifi c and sociological spheres where the relation between them is necessary.
Assoc. Prof. Veska Gyuviiska, PhD
South–West University „Neofi t Rilski“
Department of Pedagogy
Senior Assist. Prof. Nikolay Tsankov, PhD
South–West University „Neofi t Rilski“
Department of Pedagogy
РОЛЯ НА ЕМПИРИЧНИТЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ ЗА РЕАЛИЗИРАНЕТО НА ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ПОЛИТИКИ
В ОСНОВНОТО УЧИЛИЩЕ (І–VІІ КЛАС)
Нина Герджикова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Филиал – Смолян
Резюме. Ако българските училища трябва да отговорят на потребностите на съвременното общество, то те трябва да бъдат преосмислени и преструктурирани. След приемането на закона за образованието от 1990 г. въпросът за пазарната ориентация на образованието и автономията на училището доминира в политическите дебати за него. Прилагането на резултатите от изследванията в училищен контекст би ни помогнало да разберем и подкрепим подобряването на качеството на обучението в цялата страна. Това означава, че трябва да разгледаме всички появили се предизвикателства и да се заемем с тяхното решаване.
Keywords: education, reform, curriculum
THE ROLE OF ТHE EMPIRICAL EDUCATIONAL RESEARCH FOR THE IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL POLICIES
IN THE COMPULSORY SCHOOL
Abstract. If Bulgarian’s schools are to meet the needs of the modern society, they must be reinvented and restructured. Since passage of the 1990 Education Act, the issue of adequate market orientation and autonomy of the school has dominated the education policy debate. The application of the research results in the school context should help us understand and support the improvement of the quality of schooling nationally. That means that we need to look at all of the challenges involved and tackle them directly.
Assoc. Prof. Nina Gerdzhikova, PhD
University of Plovdiv – College Smolyan
НАУЧНАТА РЕЦЕНЗИЯ КАТО ПРОДУКТ НА ОЦЕНЯВАНЕ И КАТО СРОДЯВАЩ ДУХОВЕН ОПИТ
Яна Рашева-Мерджанова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Този кратък материал споделя личния, но професионален възглед на автора за научната рецензия като особен вид текстови жанр. Представени са предназначението на научната рецензия като лично усещане за „духовно родителство“; релативната специфика на жанра рецензия – групи релативни компоненти; анровите характеристики на „формиращата“ консултативна рецензия. На текстово равнище научната рецензия владее най-майсторския език-слово за сродяване и пребъдване на споделените общи идеи. Убедена съм, че формирането на такова отношение към родния език не просто като средство за комуникация или (само)идентификация, а като към изначалното Слово (единство на мисъл-воляизказ-дело), ще научи всеки човек – и малък, и голям, да бъде човек, т.е. да познае силата на материализиращата се мисъл и на смислената материя. Рецензирането като взаимно оценяване в училище, промислено и предложено по този отговорен начин на младите хора, е едно от скритите предизвикателства и изпитания, които ни се дават, за да се провери човешкото ни разумно ниво. Дали да не помислим за въвеждане на жанр и опит в „ученическа рецензия“?
Keywords: genre „scientifi c review“, spiritual parentship, relative components, forming consultative review, mutual assessment at school, student review
SCIENTIFIC PRESENTATION AS A SUBJECT TO ASSESSMENT AND AS AN ALLYING SPIRITUAL EXPERIENCE
Abstract. This concise material shares the author’s personal but professional conception of the scientifi c review as a special type of text genre. The purpose of the scientifi c review is presented as a personal sensation for “spiritual parentship“ - the relative specifics of the review genre – groups of relative components, and the genre characteristics of the “forming“ consultative review are also presented. At a text level, the scientifi c review possesses the most masterly language – a word for becoming allied and for the survival of shared common ideas. I do believe that the formation of such an attitude towards the mother language is not just means of communication or (self-)identifi cation, but that the initial Word (the thought-will-expression-deed unity) will show every person – whether a child or an adult, to be a human – i.e. to recognize the true strength of the materializing thought and of the worth-while matter. Review as a mutual assessment at school being thought over and offered in this responsible way to young people is one of the hidden hallenges and trials given to us to test our human-level intelligence. Shouldn’t we consider the introduction of a genre or experience in a “student review“?
Yana Rasheva-Merdzhanova, DPS
Sofi a University „St. Kliment Ohridski“
SOCIAL WORK IN KAZAKHSTAN: GENESIS, MODERN REALIAS AND PROSPECTS
Shakira Mukhtarova
Galina Chernaya
Buketov Karaganda State University
Abstract. This article considers the sources and formation of social work in Kazakhstan. Features of social protection of population during the historical periods of Kazakhstan’s development are revealed. A great value is given to the issues of social protection of population, practice of social work organization in modern conditions. The article highlights the stages of formation related to the system of social protection of the population in Kazakhstan, and to the structure of managing the system of social protection of population at the present stage. The authors present the system of social welfare of population in the Republic of Kazakhstan and issues of social workers training. Besides, the article defi nes the prospects of social work development in the Republic of Kazakhstan taking into account integration into the world community.
Keywords: charity, social protection of the population, social work, social welfare, social workers training
СОЦИАЛНИ ДЕЙНОСТИ В КАЗАХСТАН: ВЪЗНИКВАНЕ, НАСТОЯЩЕ И БЪДЕЩИ ПЕРСПЕКТИВИ
Резюме. Статията разглежда източниците и формирането на социалните дейности в Казахстан. Разкрити са особеностите на социалната защита на населението през различните исторически периоди на развитие на Казахстан. Особено внимание е обърнато на проблемите на социалната закрила на населението и организацията на социалните дейности в съвременни условия. Статията хвърля светлина върху етапите на формиране на системата за социална защита на населението в Казахстан, както и върху структурата на управление на тази система днес. Авторите представят социалната политика в Република Казахстан и проблемите в обучението на социалните работници. Статията разглежда и перспективите в развитието на социалните дейности в Република Казахстан, като взима предвид интегрирането в световната общност.
Prof. Dr. Shakira Mukhtarova
Buketov Karaganda State University
ИНТЕГРИРАНОТО ОБРАЗОВАНИЕ - МОДЕЛ „ИЗТОК-ЗАПАД“
Мария Цонкова
Гражданско сдружение „Постоянно образование“
Резюме. В материала се представя модел на източна образователна философия, която може да послужи с идеите си за стратегическа реформа в съществуващата българска образователна система. Основните философски принципи „Номура“ за интегрирано образованиепрез целия живот са извлечени от източното схващане за природата и човека като интегрална част от нея, заради схващането и убеждението, че основната задача (цел) на образованието е развитието на човешката личност и утвърждаването на общочовешките ценности (възстановяване на човечността). С принципите на интегрираното образование през целия живот всеки индивид може да постигне изграждане на характера си в органична връзка със семейството, училището и да даде възможност за взаимно образование на базата на принципа на самообразованието.
Keywords: educational reform, lifelong education, lifelong integrated education, human being, holistic education
LIFELONG INTEGRATED EDUCATION – THE WEST VS. THE EAST MODEL
Abstract. A model of an eastern educational philosophy is described which can help with its ideas of a strategic reform in the already existing Bulgarian educational system. The “Nomura“ basic philosophical principles of lifelong integrated education are based on the eastern view of nature and that of the human being as an integrated part of nature because of the concept and belief that the essential task of education is the restoration of humanity. With the Principles of Lifelong Integrated Education, any individual can achieve character building in the organic cooperation of family, school and society and promote mutual education based on the principle of self-education.
Maria Tzonkova
President of the Civic Organization „Permanent Education“
ЛОДИ-МОДЕЛЪТ ЗА ИНТЕГРАЦИЯ НА ДЕТЕТО СЪС СОП
Румяна Николова
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Резюме. В статията се определят педагогическите възможности и значимост на ЛОДИ-модела (Личност, Околна среда, Дейност, Изпълнение, от първите букви на които се образува и названието му) за процеса на интеграция и социализация на децата със специални образователни потребности в условията на детската градина. Установяват се параметрите на позитивна социална подкрепяща среда, гарантираща свободата, равнопоставеността, равния шанс и достъп до образование на всички. Предлагаме този нетрадиционен, но изключително продуктивен модел от ерготерапията, използвайки потенциала на емоционално-волевата сфера за стимулиране на цялостното психофизическо и когнитивно развитие на децата със специални образователни потребности. Изследвана е ефективността на ЛОДИ-модела за емоционалното благополучие на децата със СОП, като се установява нивото им на самочувствие, активност и настроение чрез разработена за целта педагогическа технология.
Keywords: occupational therapy; PEAP-model; integration; socialization, children with special educational needs, pedagogical technology
THE PEOP-MODEL FOR INTEGRATION OF THE CHILD WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
Abstract. The study determines the pedagogical potential and importance of the PEOP-model (Person, Environment, Occupation, Performance, the fi rst letters of which form the name of it) for the process of integration and socialization of children with special educational needs in the kindergarten. The parameters of the positive social, supportive environment are established which guarantees freedom, equality, equal opportunity and access to education for all. We offer this unconventional but highly productive model of occupational therapy using the potential of the emotional-volitional sphere to promote the overall mental, physical and cognitive development of the children with special educational needs (SEN). The effectiveness of the PEOP-model for the emotional wellbeing of children with SEN is examined through especially developed teaching technology for establishing their level of confi dence, activity and mood.
Rumiana Nikolova, PhD
South–West University „Neofi t Rilski“
Department of Pedagogy