Login
 

Министерство на образованието и науката

 

Национално издателство за образование и наука "Аз Буки"


 

Стратегии на образователната и научната политика

Научнотеоретично списание

Темата

 

TEMATA

icon Отвори книжката
     в PDF-формат

 TEMATA02

icon Отвори книжката
     в PDF-формат

 

Съдържанието на всеки брой на сп. "Стратегии на образователната и научната политика" се анонсира от пилотна книжка. Тя се разпространява безплатно заедно с вестник "Аз Буки".
Демо версията можете да разгледате и на сайта в PDF-формат.

Един проект на Национално издателство „Аз Буки”
и Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование

Национално издателство „Аз Буки“ стартира амбициозна програма за подготовка и публикуване на поредица от разработки, свързани с оценяването в училищното образование. Програмата се реализира съвместно с Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование към Министерството на образованието, младежта и науката. Тя включва текстове за вътрешно и външно оценяване, предназначени за учители, образователни експерти и всички, ангажирани с проблематиката.
В българската образователна система все още липсват адекватни методи и подходящ инструментариум за оценяване, които да измерват не само получени теоретични знания, но и придобити практически умения,  формирани ценности и нагласи.
През 2013 г. всяка от книжките на сп. „Стратегии на образователната и научната политика“ ще съдържа анализи от научни изследвания на международни и български автори и екипи, ангажирани в сферата на училищното оценяване, както и тенденциите в развитието на оценяването в световен мащаб. Ще се публикуват данни и изводи, свързани с участието на българските ученици в международни сравнителни оценявания (Програма за международно оценяване на учениците – PISA, Международно изследване на уменията за четене на учениците – PIRLS, Международно изследване на гражданското образование – ICCS, Европейско изследване на чуждоезиковите компетентности – ESLC, Международно изследване за преподаване и учене – TALIS).
Поддържа се специална рубрика за предложения, мнения, идеи от практиката, свързани с проблематиката на оценяването.

Издаването на списанието през 2012-2013 година е с финансовата подкрепа на Фонд „Научни изследвания“
при Министерството на образованието, младежта и науката.

 

 

Профил

ba03

 „Стратегии на образователната и научната политика“ е научнотеоретично списание, основано през 1993 година, което има за цел да:

- Запознае педагогическите специалисти с управленски функции: директори на образователни институции, експерти от регионалните инспекторати, както и специалисти в общини, с визията за образователната политика на МОМН.
- Представя научни анализи и парадигми за развитието на българското образование в европейски контекст за университетски преподаватели и специалисти от научно-образователния сектор в системата на висшето образование.
- Представя стратегическите приоритети в областта на научните изследвания с теоретичен и приложен характер.
- Ориентира педагогическата колегия от всички степени на образователната система за приложение на иновативни образователни практики и връзката им с научната политика на МОМН.
- Ориентира изследователите в науката и образователната практика за реализиране на проектни предложения и програми в европейски и национален контекст, закони, държавни образователни стандарти, учебни програми и други документи с препоръчителен и директивен характер, свързани с българската образователна политика.
- Поддържат се постоянни рубрики за политиката в средното и висшето образование, научната политика, интеграцията в европейското образователно и научно пространство, резултати от научни изследвания, дискусии, нови книги и др. Списанието е организатор и съорганизатор на дискусии, кръгли маси, научни конференции, посветени на съвременните проблеми в българското образование и наука, медиен партньор e в международни образователни проекти

Издаването на списанието през 2012-2013 година
е с финансовата подкрепа на Фонд „Научни изследвания“
при Министерството на образованието, младежта и науката.

Strat Scope

Очакваме вашите мнения и коментари на електронен адрес: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

Периодика на списанието – 6 книжки годишно. 


 

За авторите

Редакционната колегия на списанието „Стратегии на образователната и научната политика“ разглежда само ръкописи, които са насочени единствено към него. Ръкописи, които вече са публикувани някъде, били са изпратени, или са под печат в друго списание, няма да бъдат публикувани. Изпратените статии трябва да съдържат оригинални научни резултати и идеи и това ше бъде проверявано чрез експертна оценка на двама анонимни и независими рецензенти.


Електронното изпращане на ръкописите е за предпочитане. Адресите за това са: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.">Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите. и Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.">Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите..">Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите..За оформяне на ръкописите, които се прилагат като приложение (attachment) към съпровождащото ги електронно писмо, трябва да се използва стандартна word програма. Изпращането на ръкописа, записан на диск, също е допустимо.



Подготовка на ръкописа
Общи указания

  1. Ръкописите могат да бъдат написани на български или на английски, съобразно желанието на автора.
  2. Ръкописите трябва да бъдат структурирани по следния начин: заглавна страница с информативно и без никакви съкращения заглавие на статията, след което следват имената на авторите без техните академични степени и длъжности (ако имат такива); резюме, което ясно представя същността на проведеното изследване с акцент върху получените нови научни резултати (не повече от 20 реда); 3-6 ключови думи (само на английски); пълен текст; благодарности; приложения (ако има такива); бележки; литература; пълни адреси на всички автори с техните академични позиции, училища или научни организации, пощенски и електронни адреси.
  3. Фигурите и техните надписи се представят отделно от основния текст в допълнителен файл, но мястото на тези фигури в текста трябва да бъде посочено – Фиг. 1, Фиг. 2 и т.н.
  4. Таблиците и техните надписи се представят отделно от основния текст в допълнителен файл, но мястото на тези таблици в текста трябва да бъде посочено – Таблица 1, Таблица 2 и т.н. Таблично се представят числени данни, изразяващи функционални зависимости между някакви величини или променливи. Текстовите таблици затрудняват печата и четенето на статиите и затова тяхната употреба не се препоръчва.



Бележки и литература
Списъкът на използваната литература трябва да съдържа литературни източници, които са достъпни за проверка или справки. Маргинални източници, които нямат присъствие в световните научни масиви, нямат място в списъка на основната литература. Ако цитирането на такива източници все пак е необходимо, това може да стане в раздела „Бележки“, където могат да намерят място и допълнителни обяснения или сведения, за които е преценено, че присъствието им в основния текст на статията би го обременило излишно. Цитирането на интернет източници не се препоръчва, но ако това наистина е необходимо, мястото им не е в литературата, а в бележките, и то в предпочитания portable document format (pdf). Мястото на бележките се маркира в текста на статията с арабски цифри като горни индекси.


Представянето на литературните източници в списъка на литература става в APA - стил (вж. Publication Manual of the American Psychological Association), който се използва широко в обществените и хуманитарните науки, включително в науката за образованието.



Ето някои примери:


Списания:
Mochrie, S.G.J. (2011). The Boltzmann factor, DNA melting, and Brownian ratchets: topics in an introductory physics sequence for biology and premedical students.  American J. Physics, 79, 1121-1126.
Каишев, Р. (1998). Автобиографични бележки. Химия, 7, 112-119.
Такива източници се цитират в основния текст като: Thompson (1986) или (Thompson, 1986).


Missen, R.W. & Smith, W.R. (1989). A question of basic chemical literacy? J. Chem. Educ., 66, 217-218.
Този източник се цитира в основния текст като: Missen & Smith (1989) или (Missen & Smith, 1989).


Subramanian, R.M., Goh, K. & Chia, L.S. (1995). The relationship between the number of elements and the number of independent equations of elementary balance. J. Chem. Educ., 72, 894-895.
Такива източници се цитират в основния текст като:  Subramanian et al. (1995) или (Subramanian et al., 1995).


Ако трябва да се цитира списание, в което номерацията на всяка книжка от даден том започва със страница 1, тогава номерът на книжката също трябва да се посочи в библиографското описание на източника така:
Nichols, P., Twing, J., Mueller, C.D. & O’Malley, K. (2010). Standard-setting methods as measurement processes. Educational Measurement: Issues & Practice, 29(1), 14-24.
Цанков, Н. (2009). Компетентност за познавателно моделиране – дидактическа конкретизация. Педагогика, 19(7-8), 82-105.



Книги
Atkin, J.M., Black, P. & Coffey, J. (2001). Classroom assessment and the national science education standards. Washington: National Academies Press.
Mэрион, Д.Б. (1975). Физика и физический мир. Москва: Мир.



Книги/сборници с редактор
Lakatos, I. (1970). Falsification and the methodology of scientific research programmes (pp. 59-89). In: Lakatos, I. & Musgrave, A. (Eds.). Criticism and growth of knowledge. Cambridge: Cambridge University Press.
Бижков, Г. & Краевски, В. (2009). Основни методологични изисквания към дисертационните изследвания и типични грешки при тяхната реализация (с. 44-104). В: Ганчев, И. & Тошев, Б.В. (ред). Теория и методология на обучението по естествени науки и математика. Благоевград: Унив. изд. „Неофит Рилски“.



Коректури
Преди публикуването на приетите за печат ръкописи, авторите ще получат коректури на своите статии, които трябва да върнат в редакцията в срок от една седмица; големи промени в текста на този етап не се допускат.



Отпечатъци
Публикуването се обявява на авторите с писмо, което съдържа pdf на техните статии, с които авторите сами могат да подготвят неограничен брой отпечатъци на своите трудове, които да използват в кариерното си развитие или в комуникацията с други изследователи.



Последни думи
Публикуването на представените материали се определя от препоръките на рецензентите и не означава непременно съгласие на редакцията със застъпваните от авторите гледища. Редакторите могат да редактират ръкописите, когато това е необходимо. Публикуването в това списание е безплатно както за авторите, така и за техните научни или учебни организации.


Редакционна колегия

Главен редактор / Editor-in-Chief

Проф. д-р Ирина Колева / Prof. Dr. Irina Koleva

Софийски университет „Св. Климент Охридски“, Факултет по история


 

Редактор/ Managing Editor

Бояна Радева / Boyana Radeva

Николай Кънчев / Nikolay Kanchev


 

Редакционна колегия / Editorial board

Проф. дфн Анастас Герджиков
– Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Проф. д-р Вяра Гюрова – Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Проф. д-р Галин Цоков – Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Геновева Жечева – Министерство на образованието, младежта и науката
Проф. д-р Георги Колев – Шуменски университет „Еп. Константин Преславски“
Проф. д-р Елиана Пенчева – Институт за изследване на населението и човека, Българска академия на науките
Емилиана Димитрова – Министерство на образованието, младежта и науката
Доц. д-р Ицка Дерижан – Бургаски свободен университет
Лазар Додев – Министерство на образованието, младежта и науката
Проф. д-р Лучиян Милков – Университет за национално и световно стопанство
Д-р Мария Фъртунова – Министерство на образованието, младежта и науката
Проф. д-р Париз Паризов – Югозападен университет „Неофит Рилски“
Доц. д-р Росица Пенкова – Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Проф. дикн Стоян Денчев – Университет по библиотекознание и информационни технологии




Международен консултационен съвет / International Advisory Board

Prof. Dr. Aliya Massalimova – Kazakh National University, Kazakhstan
Prof. Dr. Gary Schnellert – University of North Dakota, USA
Assoc. Prof. Dr. Maira Kabakova – Kazakh National University, Kazakhstan
Prof. Dr. Manfred Prenzel - School of Education-Technische Universitaet Muenchen, Germany
Prof. Dr. Natalya Ryzhova – MGPU, Russia
Prof. Nicolaos Terzis – Aristotle University, Thessaloniki, Greece
Prof. Dr. Petar Sotirov – Maria Curie-Skłodowska University in Lublin
Prof. Dr. Plamen Miltenoff – St. Cloud State University (SCSU) – St. Cloud, Minnesota, USA
Assoc. Prof. Dr. Sedat Yuksel – Uludag University, Turkey 
Assoc. Prof. Dr. Vera Zeleeva – Kazanski University, Kazan, Tatarstan 
Prof. Viorel Nicolescu – Lumina The University of South-East Europe, Bucurest, Roumania


 

Редакционен съвет / Editorial Council

Анелия Андреева – Национален институт за обучение и квалификация в системата на образованието
Доц. д-р Анна Кръстева – Нов български университет
Доц. д-р Биянка Торньова – Медицински университет, Пловдив
Доц. д-р Вася Делибалтова – Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Проф. дпн Владимир Радулов – Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Проф. д-р Галя Герчева – Варненски свободен университет „Черноризец Храбър“
Доц. д-р Георги Ангелов – Институт за изследване на обществата и знанието, Българска академия на науките
Проф. д-р Любомир Попов – Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Проф. д-р Мария Видолова – Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Доц. д-р Нина Герджикова – Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Петър Зарев – Национален институт за обучение и квалификация в системата на образованието
Доц. д-р Петър Петров – Русенски университет „Ангел Кънчев“
Светомира Апостолова-Калоянова – Министерство на образованието, младежта и науката
Проф. дикн Стати Статев – Университет за национално и световно стопанство
Проф. дфн Христо Кафтанджиев – Софийски университет „Св. Климент Охридски“


 

Годишно съдържание на сп. „Стратегии на образователната и научната политика“

СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА
НАУЧНОТЕОРЕТИЧНО СПИСАНИЕ


STRATEGIES FOR POLICY IN SCIENCE AND EDUCATION
EDUCATIONAL JOURNAL


ГОДИНА XX / VOLUME 20, 2012
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ANNUAL CONTENT


                                                         СТРАНИЦИ / PAGES
КНИЖКА 1/ NUMBER 1:           1–88
КНИЖКА 2 / NUMBER 2:         89–184
КНИЖКА 3 / NUMBER 3:         185–280
КНИЖКА 4 / NUMBER 4:         281–376
КНИЖКА 5 / NUMBER 5:         377–472
КНИЖКА 6 / NUMBER 6:         473– 608


ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ / HIGHER EDUCATION
43–61: Б. Захариев / B. Zahariev – Рейтинги, индекси, пари / Ratings, Indices, Money
62–73: Е. Благоева-Хазърбасанова / E. Blagoeva-Hazarbassanova – Интернационализация на висшето образование. Същност и стратегическо управление / Internationalization of Higher Education. Characteristics and Strategic Management
74–84: Я. Рашева-Мерджанова / Y. Rasheva-Merdzhanova – Европейско кариерно образование, или за естествената еволюция на нещата /
European Career Education or For the Natural Evolution of Things
270–276: Хр. Белоев / Hr. Beloev / А. Смрикаров / A. Smrikarov / О. Петров / O. Petrov / А. Иванова / A. Ivanova / Г. Иванова / G. Ivanova – Системата за развитие на академичния състав на Русенския университет „Ангел Кънчев“ / The System for Academic Staff Development at the University of Ruse


ЕВРОПЕЙСКА СТРАТЕГИЯ ЗА УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ /
EUROPEAN STRATEGY FOR LIFELONG LEARNING
358–372: Е. Пенчева / E. Pencheva – Възрастови различия в потенциала за учене през целия живот /
Age Differences in Lifelong Learning Potential


ИНТЕГРИРАНО ОБРАЗОВАНИЕ / INTEGRATED EDUCATION
432–451: М. Цонкова / M. Tzonkova – Интегрираното образование – модел „изток–запад“ /
Lifelong Integrated Education – the West vs. the East Model
452–468: Р. Николова / R. Nikolova – ЛОДИ-моделът за интеграция на детето със СОП /
The PEOP-model for Integration of the Child with Special Educational Needs


ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПРАКТИКИ / EDUCATIONAL PRACTICES
ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ / CIVIC EDUCATION
578–587: Д. Петров / D. Petrov – Какво гражданско образование ни е нужно – гледната точка на учителите, участващи в проект „Нация и гражданство“ /
Civic Education What We Need – the Point of View of the Teachers Participating the Project „Nation and Citizenship“
588–600: T. Gabitov / Т. Габитов / M. Kabakova / М. Кабакова / S. Shamahay / С. Шамахай – The National Idea and Mentality of Kazakhs in the Context
of the Dialogue of Cultures /
Национална идея и манталитет на казаките в контекста на диалога между културите


ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРАКТИКИ / PEDAGOGICAL PRACTICES
154–164: П. Рисков / P. Riskov – Системата за финансово управление и контрол – инструмент за добро управление на бюджета /
The System for Financial Management and Control – a Tool for better Management of the Budget


РЕЗУЛТАТИ ОТ НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / RESEARCH RESULTS
125–153: Б. Захариев / B. Zahariev / И. Йорданов / I. Yordanov– Проучване на родителското участие в училищния живот в България /
Parental Involvement in Life of School Matters


СТРАТЕГИИ В НАУЧНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE SCIENTIFIC POLICY
8–17: Ст. Иванов / St. Ivanov – Повишаване на видимостта на научните списания /
Increasing the Visibility of Academic Journals
191–210: Л. Иванчева / L. Ivancheva – Прогнозиране, форсайт и стратегически изследвания, или Европейската наука в нов социален контект /
Forsight and Strategic Research or European Science in New Social Context
350–357: G. Akhmetova / Г. Ахметова – Reforms on Teachers’ Raising Qualifi cations in Kazakhstan /
Реформи в повишаването на квалификацията на учителите в Казахстан
417–431: Sh. Mukhtarova / Ш. Мухтарова / G. Chernaya / Г. Черная – Social Work in Kazakhstan: Genesis, Modern Realities and Prospects /
Социални дейности в Казахстан: възникване, настояще и бъдещи перспективи
479–500: Ст. Георгиева-Лазарова / St. Georgieva-Lazarova – Европейски образователни изисквания за обучение в дигитална среда /
European Educational Requirements for Learning in a Digital Environment
501– 509: A. Mynbayeva / А. Минбаева / M. Kabakova / М. Кабакова / A. Massalimova / А. Масалимова
Development of Science in Kazakhstan in the Period of Independence
/ Развитие на науката в Казахстан в периода на независимост


СТРАТЕГИИ В ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE EDUCATIONAL POLICY
18–30: В. Божилова / V. Bojilova– Валидирането на компетентности при възрастните – съвременна насока в развитието на образованието /
Validation of Competences in Adults – Contemporary Trends in Education
31–42: П. Балкански / P. Balkansky– Личностен и професионален профил на мениджъра в образованието /
Personal and Professional Profi le of the Manager in Education
95–114: Г. Цоков / G. Tzokov – Стратегически приоритети в управлението на съвременното училищно образование /
Strategic Priorities in Management of Contemporary School Education
115–124: В. Гюрова / V. Gyurova – Учителят като обучаващ възрастни /
Teacher as Teaching Adults
211–223: Л. Милков / L. Milkov – Професионална насоченост на личността и осъзнатост на мотивите за избор на бъдещата професия /
A Person’s Professional Aspirations and Acknoledgement of Its Motives when Choosing Future Profession
224–234: П. Паризов / P. Parizov / Ал. Апостолов / Al. Apostolov – Стратегия за комплексна рехабилитация на хора с увреждания
в условията на пазарна икономикa /
Comprehensive Strategy for Disabled People Rehabilitation in a Market Economy Situation
235–254: Р. Пенкова / R. Penkova – Как учителите оценяват професионалната си подготовка и допълнителната квалификация /
How Teachers Assess Their Own Preservice and In-service Professional Qualifi cation
255–269: Б. Теодосиева / B. Teodosieva – Самооценка и трудности в развитието при деца и юноши на разведени родители /
Self-assessment and Developmental Diffi culties in Children and Adolescents of Divorced Parents
287–314: Св. Апостолова-Калоянова / Sv. Apostolova-Kaloyanova – Национална квалификационна рамка на Република България в контекста на Рамката на квалификациите в европейското пространство за висше образование и Европейската квалификационна рамка за учене през целия живот (сравнителен анализ)
/ Bulgarian National Qualifi cation Framework in the Context of Qualifi cation Framework of the European Higher Education Area and the European Qualifi cations
Framework for Lifelong Learning (Comparative Analysis)
315–327: A. Mynbayeva / А. Минбаева / M. Kabakova / М. Кабакова / G. Abdiraiymova / Г. Абдирайимова
Transformation of Kazakhstan System of Higher Education in the Context of Globalization /
Трансформация на системата на висшето образование в Казахстан в условията на глобализация
328–341: В. Зелеева / V. Zeleeva – Педагогическа подкрепа на развиването на комуникативна култура у студентите по време на феноменологическо интервю
/ Pedagogical Support Of the Self-Determination of Communicative Culture of Students in Phenomenological Interview
342–349: Р. Бенчева / R. Bencheva – Ролята на вътрешноучилищните медии и PR за подобряване информационната среда на училищния мениджмънт /
The Role of the Interschool Media and PR Services in Improving the Information Environment of School Management
383–396: В. Гювийска / V. Gyuviiska / Н. Цанков / N. Tsankov – Концептуализация и/или технологизация на идеята за смесено обучение (класическо и електронно) във висшето училищe /
Conceptualizing and Technologizing of the Idea of Mixed-Classical and E-teaching in Higher Education
397–412: Н. Герджикова / N. Gerdzhikova – Роля на емпиричните педагогически изследвания за реализирането на образователните политики в основното училище (I–VII клас) / The Role of the Empirical Educational Research for the Implementation of Educational Policies in the Compulsory School
413–416: Я. Рашева-Мерджанова / Y. Rasheva-Merdzhanova – Научната рецензия като продукт на оценяване и като сродяващ духовен опит /
Scientific Presentation as a Subject to Assessment and as an Allying Spiritual Experience
511–546: Н. Цанова / N. Tsanova / Н. Райчева / N. Raycheva– Вътрешното оценяване – нормативен, съдържателно-технологичен и прогностичен аспект
(на примера на обучението по биология) / Internal Assessment – Normative, Contenttechnological and Prognostic Aspect (Applied to Biology Education)
547–577: С. Николаева / S. Nikolaeva – Социалната педагогика като практика: дискурсивен анализ на българския опит /
Practical Dimensions of Social Pedagogy: Discourse Analysis of Bulgarian Realities


ЧУЖД ОПИТ / EXPERIENCE
165–176: Т. Гоцевски / T. Gotsevski – Компоненти на добра практика в образованието и обучението за предприемачество /
Components of „Good Practice“ in the Field of Education and Entrepreneurship’s Training



see

AzBuki_finger