National Publishing House for Education and Science "Az Buki"
130 ГОДИНИ ПРЕДУЧИЛИЩНО ОБРАЗОВАНИЕ / 130 YEARS PRESCHOOL EDUCATION IN BULGARIA
Елка Петрова и съвременността: опит за актуализация и амплификация на теорията за единство на основните дейности
[Elka Petrova and the Contemporaneity: Attempted Update and Amplifi cation on Theory of Fundamental Activities Unity] /
Елка Янакиева / Elka Yanakieva - стр. 1223
ОТЗВУК ОТ АКТУАЛНИ СЪБИТИЯ / ECHO CURRENT EVENTS
Петата национална конференция по предучилищно образование „Водим бъдещето за ръка“ – Велико Търново, 2012, през погледа на чуждестранните гости
[The Fifth Conference to Preschool Education “Taking the Future by the Hand” – Veliko Tarnovo, 2012 in the Opinion of the Foreign Guests] /
Екатерина Миновска / Ekaterina Minovska - стр. 1237
СРАВНИТЕЛНО ОБРАЗОВАНИЕ / COMPARATIVE EDUCATION
Changes in University Teaching – the Road from Knowledge to Competencies /
Sladana Anzelkovic, Zorica Stanisavljević Petrović - стр. 1248
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПАРАЛЕЛИ / RESEARCH PARALLELS
Външни прояви на психиката чрез невербалната комуникация
[External Psychically Manifestation through Non-Verbal Communication] /
Любомир Гeоргиев / Lubomir Guerguiev - стр. 1260
ТЕОРЕТИЧНИ И ПРИЛОЖНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / THEORETICAL AND APPLIED RESEARCHES
Контролнооценъчните умения на учителите
[Teacher’s Skils for Control and Evaluation] /
Николай Колишев / Nicolai Kolishev - стр. 1271
Проектнобазираното образование в интеркултурна среда
[Project Based Education in the Multicultural Environment] /
Ксения Семизорова / Ksenia Semizorova - стр. 1296
Практически подходи за формиране на екологично поведение в детската градина
[Practical Approaches to Formation of Environmental Behaviour in Kindergarten] /
Веселка Матеева, Таня Александрова, Юлия Чокова / Vesselka Mateeva, Tania Aleksandrova, Julia Chokova - стр. 1314
Учим се да работим по проекти
[We learn to work on projects] /
Тонка Панайотова / Tonka Panayotova - стр. 1319
Подготовка на 6–7-годишните деца за писане
[Preparation of 6–7 year olds writing] /
Любимка Габрова / Lyubimka Gabrova - стр. 1331
ПЕДАГОГИЧЕСКИ РАКУРСИ / PEDAGOGICAL PERSPECTIVES
Радостта от познанието – неизчерпаем ресурс за поколенията
[The Joy from the Knowledge – Inexhaustible Resource for the Generations] /
Боян Лалов / Boyan Lalov - стр. 1343
Идеите на Учителя за възпитанието и образованието – с днешна дата
[Petar Dunov’s Ideas about Education Today] /
Илка Бирова / Ilka Birova - стр. 1350
ЮБИЛЕЙ / ANNIVERSARY
Достоен живот, отдаден на просвещението... (Проф. Стойка Здравкова – един съвременен будител, на 70 години)
[A Dignifi ed Life, Devoted to Enlightment. Prof. Stoyka Zdravkova – a contemporary educator, 70 years old] /
Галя Христозова / Galya Hristozova - стр. 1359
КНИЖНИНА / BOOK REVIEWS
Обучението по религия – диалог и инклузия
[Religion Education – Dialogue and Inclusion] /
Пенка Костова / Penka Kostova - стр. 1366
Културно-историческото наследство като национално богатство
[Cultural and Historical Heritage – a National Treasure] /
Ирина Колева / Irina Koleva - стр. 1369
ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ / FUTURE EVENTS - стр. 1372
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHOR - стр. 1373
ЕЛКА ПЕТРОВА И СЪВРЕМЕННОСТТА: ОПИТ ЗА АКТУАЛИЗАЦИЯ И АМПЛИФИКАЦИЯ
НА ТЕОРИЯТА ЗА ЕДИНСТВО НА ОСНОВНИТЕ ДЕЙНОСТИ
Елка Янакиева
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. В статията се дава съвременна интерпретация на създадената от Е. Петрова теория за единство на основните дейности в детската градина (игра, обучение, труд). Разглеждат се културно-историческите корени на тази теория, нейните основни концептуални черти, генезисът и педагогическата ѝ ефективност. Показано е значението є за обективната оценка на съвременните концепции за свободата и самостоятелността на децата, развитието на творческата им игра, подготовката за училище.
Keywords: educational methodology, preschool children, preschool education, socio dramatic play, preschool activities, Elka Petrova
ELKA PETROVA AND THE CONTEMPORANEITY: ATTEMPTED UPDATE AND AMPLIFICATION ON THEORY
OF FUNDAMENTAL ACTIVITIES’ UNITY
Abstract. In the article a contemporary interpretation is given on theory of fundamental activities’ unity in the kindergarten created by E. Petrova (play, training, labour). Cultural and historical roots of this theory are examined, its main conceptual features, genesis and its pedagogical effectiveness. Its importance is shown for objective evaluation of advanced concepts of freedom and autonomy of children, the development of their creative game, preparation for school.
Prof. D.Sc. (Pedagogy) Elka Yanakieva
South-West University „Neofi t Rilski“
CHANGES IN UNIVERSITY TEACHING – THE ROAD FROM KNOWLEDGE TO COMPETENCIES
Slađana Anđelković
University of Belgrade
Zorica Stanisavljević Petrović
University of Nis
Abstract. This paper examines changes in university teaching that occurred with reform of the universities by introducing the Bologna study model. The central issue in the work relates to the consideration of changes in university teaching in terms of improving the pedagogical and methodological-didactic competencies of teachers and the changing role and students in the teaching process. Although the Bologna model is student oriented model of study, a model in which teaching is directed towards the student, experience shows that the role of students in the teaching is mainly passive, reduced to listening and the “note taking“, and that the knowledge that students gain is mostly at the receptive, reactive and reproductive level. Signifi cant contribution comes from the organization of teaching, which is still mostly traditional, with traditional lectures and exercises of reproductive character. Innovation of the university teaching created the conditions for the implementation of reform changes in accordance with the Bologna model. However, experience shows that to achieve the expected changes in the university teaching process it is necessary to create preconditions, primarily in terms of adequate material base, availability of space, better equipment and means of modern information technology, which didn’t received due care in the process of change in university teaching.
Keywords: activity of students, competence of professors, changes, university teaching
Slađana Anđelković (PhD), Assist. Professor
University of Belgrade, Faculty of Geography
Zorica Stanisavljević Petrović (PhD), Assist. Professor
University of Nis, Faculty of Philosophy
Department of Pedagogy
ВЪНШНИ ПРОЯВИ НА ПСИХИКАТА ЧРЕЗ НЕВЕРБАЛНАТА КОМУНИКАЦИЯ
Любомир Георгиев
Резюме. Обосновава се необходимостта от ориентиране по външни прояви на психиката, като условие за пълноценен индивидуален подход в педагоги ческата дейност.
Keywords: mediation of the psychological knowledge, external acts/behavior of the psyche/mind, visual knowledge, kinds of external exponents of the psyche/mind
EXTERNAL PSYCHICALLY MANIFESTATIONS THROUGH NON-VERBAL COMMUNICATION
Abstract. Substantiated is the necessity of orientation by external acts/behaviour of the psyche/mind, as a condition for adequate/equivalent approach in the pedagogical activity.
Prof. Lubomir Gueorguiev PhD
КОНТРОЛНООЦЕНЪЧНИТЕ УМЕНИЯ НА УЧИТЕЛИТЕ
Николай Колишев
Департамент за информация, квалификация
и продължаващо образование – Варна
Резюме. В статията се обосновава теоретичен модел на контролнооценъчните умения на учителите. Формулира се определение на умени-
ята, въз основа на което в техния теоретичен модел се разграничават три компонента: умение за целеполагане в обучението, умение за прилагане на форми и методи и умение за прилагане на стратегии за контрол и оценка. Разработва се технология за операционализация на репродуктивните и творческите цели на обучението, предлага се нова класификация на формите и методите за контрол и оценка и се описват подробно интелектуалните и практическите действия, реализиращи контролнооценъчните умения на учителите.
Keywords: control and evaluation skills, reproductive and creative aims in teaching, criteria and indices of control and evaluation, forms, methods and strategies of control and evaluation, intellectual and practical teachers’activities of control and evaluation
TEACHER’S SKILS FOR CONTROL AND EVALUATION
Abstract. The article points on a model of teachers’ competences of control and evaluation. A defi nition of this competence is formulated. On its foundation are defi ned three components: setting goals in teaching, competence of application of forms and methods and evaluation strategies. One technology of the application of reproductive and creative aims in teaching is elaborated. A new classifi cation of forms and methods of control and evaluation is proposed. The intellectual and practical activities resulting from teachers’ skills of control and evaluation are described in details.
Аssoc. Prof. Nicolai Kolishev, PhD
University of Shumen „Ep. K. Preslavski“
Department for Information
Qualifi cation and Training – Varna
ПРОЕКТНОБАЗИРАНОТО ОБРАЗОВАНИЕ В ИНТЕРКУЛТУРНА СРЕДА
Ксения Семизорова
Обединено детско заведение
„Детелина“ – София
Резюме. В съвременното европейско образователно пространство „методът на проектите“, прилаган в контекста на интеркултурното образование, е изключително актуален. Измеренията на проектнобазираното образование в интеркултурна среда са от особена значимост, но са недостатъчно проучвани и систематизирани в емпирико-теоретичен план в историко-етнически контекст. Цел на изследването е да се разработят и апробират организационно-педагогическите условия за разработване и прилагане на образователни проекти в интеркултурна среда. Използваните изследователски методи са свързани с проучване и анализ на научна литература по проблема, проучване и анализ на приложим в български условия образователен опит за реализиране на образователни проекти в интеркултурна среда и разработване
на обобщен eмпирико-теоретичен модел на проектнобазирано образование в интеркултурна среда.
Keywords: project based education, multicultural environment, method of the projects
PROJECT BASED EDUCATION IN THE MULTICULTURAL ENVIRONMENT
Abstract. In the modern European educational area the so called „method of the projects“, is a very topical method. The method is implemented in the context of the multicultural education. The dimensions of the project-based education in the multicultural environment are essential, but insufficient studied and systematized into empirical and theoretical plan, when we are talking about the historical and ethnical context. The aim of the study is todevelop and approbated organizational and pedagogical conditions for the development and implementation of the educational projects in multicultural environment. The used research methods are connected to a survey and analysis of scientific literature on the topic, a survey and analysis of an educational experience that can be applied in the Bulgarian conditions for the realizing of the educational projects in multicultural environment and work up a general empiric-theoretical model of a project-based education in multicultural environment.
Ksenia Semizorova
Director
Kindergarten “Clover“
ПРАКТИЧЕСКИ ПОДХОДИ ЗА ФОРМИРАНЕ НА ЕКОЛОГИЧНО ПОВЕДЕНИЕ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Веселка Матеева
Таня Александрова
Юлия Чокова
Целодневна детска градина
„Арабела“ – Видин
Резюме. Методичното обединение „Екология, игри и изкуство“ в детска градина „Арабела“ търси нови пътища във възпитанието и обучението с налагането на проектната форма на работа. Дейностите по европейския образователен проект „От кошчето за боклук“ се реализират, като се включват в учебния план на всяка група. Проектът се осъществява след проучване на нагласите на семействата. Търсенето и обменът на информация, както и комуникацията между партньорите, се извършват с помощта на новите технологии.
Keywords: project, education, ecology, waste, learning by doing, family, art, play, using by IT
PRACTICAL APPROACHES TO FORMATION OF ENVIRONMENTAL BEHAVIOUR IN KINDERGARTEN
Abstract. „Ecology, games and science“, a methodological union in kindergarten „Arabela“, looks for new ways in education and teaching by forcing the project format of work. The activities from the European educational Project „From the Waste Basket“ are put into execution when they are included into the curriculum of each group. The Project is fulfi lled after studying families’ adjustments and their inclusion into the activities. Information search and exchange, as well as the communication between the partners are done by means of the new technologies.
Vesselka Mateeva
Tania Aleksandrova
Julia Chokova
Kindergarten Arabela
Тонка Панайотова
4. ОУ „Димчо Дебелянов“ – Благоевград
Резюме. В статията е направен анализ на резултатите от проведена екпериментална работа за апробиране на модел за проектнобазирано обучение с интегриране на информационните технологии, разработен от българските учени доц. д-р Румяна Папанчева и доц. д-р Красимира Димитрова, Университет „Проф. Асен Златаров“, Бургас.
Keywords: characteristics, project-based learning, results, experimental work, model, integration, information technology
WE LEARN TO WORK ON PROJECTS
Abstract. The article analyses the results of experimental work carried out of piloting a model of project-based learning with integration of information technology, developed by Bulgarian scientists Assoc. Prof. R. Papancheva and Assoc. Prof. K. Dimitrova, University “Prof. Dr Asen Zlatarov“, Bourgas.
Tonka Panayotova
4th Elementary School „Dimcho Debelyanov“
ПОДГОТОВКА НА 6–7-ГОДИШНИТЕ ДЕЦА ЗА ПИСАНЕ
Любимка Габрова
Целодневна детска градина „Кокиче“ – Плевен
Резюме. Подготовката за ограмотяване в подготвителна група на 6–7-годишните деца (четене и писане) е изключително важен и преломен момент както в общото психическо, така и в речевото развитие на детето. Авторът споделя опит за основните насоки при подготовката на децата за обучение по писане в условията на детската градина. Педагогическият екип в ЦДГ „Кокиче“ – Плевен, предположи, че в подготвителна група на 6–7-годишните, ако се реализира целенасочена, последователна и съзнателна подготовка за писане в съответствие с ДОИ и Програмата за ДГ, в края на възрастовия период децата ще имат необходимата зрялост за постъпване в първи клас – знания, умения, фина моторика, отношение, психическа, интелектуална и социална готовност.
Keywords: preparing literacy (reading and writing), fi ne motor skills, school readiness
PREPARATION OF 6-7 YEAR OLDS WRITING
Abstract. Preparation for literacy preparatory group 6-7 years (reading and writing) is very important turning point in both the overall mental and speech development in the child. The author shares the experience of guidelines in preparing children for learning writing in a kindergarten.
Lyubimka Gabrova
Kindergarten Kokiche
Pleven, Bulgaria
РАДОСТТА ОТ ПОЗНАНИЕТО – НЕИЗЧЕРПАЕМ РЕСУРС ЗА ПОКОЛЕНИЯТА
Боян Лалов
Технически университет – София
Българска академия на науките и изкуствата
Резюме. Радостта е движеща сила на всички човешки същества. Смисълът на човешкото съществуване е радостта от познанието и съзиданието. Това педагогическо есе е посветено на бъдещите поколения – радостни, добросърдечни, създатели на истински ценности.
Keywords: ethics, education, cognition, coexistence
THE JOY FROM THE KNOWLEDGE – INEXHAUSTIBLE RESOURCE FOR THE GENERATIONS
Abstract. The Joy is a driving force of all human beings. The meaning of human existence is the joy of cognition and creation. This pedagogical essay is dedicated to the next generations – joyful, goodhearted, creators of true values.
Professor, D.Sc. Boyan Lalov
Technical University – Sofia
ИДЕИТЕ НА УЧИТЕЛЯ ЗА ВЪЗПИТАНИЕТО И ОБРАЗОВАНИЕТО – С ДНЕШНА ДАТА
Илка Бирова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията разглежда някои идеи на големия български хуманист Учителя Петър Дънов (Беинса Дуно, 1864–1944) за възпитанието и образованието и тяхното приложение в днешната образователна система. Авторката счита, че тези идеи са актуални и значими днес, те трябва да се познават добре и да се внедряват в образованието, във връзка с което са направени конкретни предложения.
Keywords: education, school system, Petar Dunov, paneurythmia, suggestions
PETAR DUNOV’S IDEAS ABOUT EDUCATION TODAY
Abstract. This paper is dedicated to ideas of a great Bulgarian philosopher and humanist Petar Dunov (Beinsa Duno 1864–1944) about education and their application in our present school system. The author thinks that these ideas are topical nowadays and have to be well-known and adopted in education. In the article are given concrete suggestions based on Dunov’ideas.
Ass.prof. Ilka Birova
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Department of Russian Language