National Publishing House for Education and Science "Az Buki"
ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ / LITERATURE
Погледи към индивидуализма на Пенчо Славейков
[Perspectives on the Individualism of Pencho Slaveykov] /
Сирма Данова / Sirma Danova - стр. 391
За един разказ на Йордан Йовков
[About one Short Story by Yordan Yovkov] /
Веселин Андреев / Veselin Andreev - стр. 406
ЕЗИКОЗНАНИЕ / LINGUISTICS
Предложният израз колкото до като средство за маркиране на топик (подтема)
[The complex колкото до preposition as means for topicmarking] /
Ласка Ласкова, Ивелин Димитров / Laska Laskova, Ivelin Dimitrov - стр. 419
Разговорният дискурс – начин на изследване
[Conversational Discourse: Way of Studying] /
Росица Кючукова / Rossitsa Kyuchoukova - стр. 430
МЕТОДИКА / METHODOLOGY
Как да се изучава българският език в средното училище? (Резултати от анкета със специалисти филолози)
[How to study Bulgarian et secondary school? (Results of a survey with philologists)] /
Кирил Димчев / Kiril Dimchev - стр. 438
Междутекстовостта в обучението по литература. Функция на епиграфите в романа „Железният светилник“
[Intertextuality in teaching literature. Function of the epigraphs in the novel „The Iron Candlestick“] /
Милена Миланова / Milena Milanova - стр. 446
ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ / TEACHER EXPERIENCE
Интегриран урок по български език и биология на тема „Публично изказване“ в среда за е-обучение
[An integrated lesson in Bulgarian language and Biology on the topic of „Public speaking“ in an e-educational environment] /
Фани Попова, Николина Моллова / Fani Popova, Nikolina Mollova - стр. 457
ЛИЧНОСТИ В ОБРАЗОВАНИЕТО И В НАУКАТА / INDIVIDUALS IN EDUCATION AND SCIENCE
Мисията на доктор Иван Богоров
[The mission of Dr. Ivan Bogorov] /
Донка Димитрова / Donka Dimitrova - стр. 463
РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ / REVIEWS AND INFORMATION
„Сънища и безсъници“
[Dreams and Sleepless Moments] /
Надежда Цочева / Nadezhda Tsocheva - стр. 470
Нов сборник с литературоведски изследвания
[New Collection of Theory of Literature Works] /
Александра Антонова / Alexandra Antonova - стр. 475
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 477
ПОГЛЕДИ КЪМ ИНДИВИДУАЛИЗМА НА ПЕНЧО СЛАВЕЙКОВ
Сирма Данова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Във фокуса на настоящото изследване е понятието индивидуализъм, традиционно прикрепяно към фигурата на Пенчо Славейков. Проследяваме употребите на термина от началото на ХХ век до периода между двете световни войни. Специално внимание обръщаме на функционалния зев между ранни концептуализации на индивидуализма при Владимир Василев и Спиридон Казанджиев и лансирани от тях през 30-те дефиниции, помиряващи и заздравяващи връзката между писателя и колектива. Разказът за жизнерадостта у Пенчо Славейков се оказва общо място в рецепцията през 30-те. Идеологията на жизнерадостта може да се идентифицира обаче като ключова още при първата литературноисторическа обосновка на т.нар. „нов индивидуализъм“ в статията на Владимир Василев „Живот в смъртта“ (1906), изтъкваща специфичния за Славейков езически индивидуализъм.
Keywords: individualism, crisis, vitalism, paganism, “life in death“
PERSPECTIVES ON THE INDIVIDUALISM OF PENCHO SLAVEYKOV
Abstract. This article focuses on the concept of individualism recurrently applied to the personality and work of Pencho Slaveykov. It discusses the ways in which the concept has been used from the beginning of the 20th century till the period between the two World Wars. A functional gap is identifi ed between some early defi nitions of individualism by Vladimir Vasilev and Spiridon Kazandzhiev, on one hand, and their later conceptualizations during the 1930s, on the other hand, which reconciliate and reconnect the author and the society. Pencho Slaveykov’s vitalism is shown to be a widely disseminate critical narrative during the 30s. Vitalistic ideology plays however a crucial role already in the pioneering article by V. Vasilev Live in Death (1906) which conceptualizes the „new individualism“ of Pencho Slaveykov and emphasizes its paganistic essence.
Sirma Danova
Student in PhD
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
ЗА ЕДИН РАЗКАЗ НА ЙОРДАН ЙОВКОВ
На проф. Никола Георгиев – с уважение и признателност
Веселин Андреев
СОУ „Климент Охридски“ – Варна
Резюме. Статията разглежда един емблематичен разказ на Й. Йовков – По жицата, с амбицията неговите герои и проблематика да се отклонят от традиционнобитовото, узуалното или „пространственото“ (вж. Войчех Галонзка, Опитомяването на скорпионите. „Глаукс“, 1994) им схващане и тълкуване и да подирят обяснение в „многозначната смътност“ (Н. Георгиев) на идеалистичното и необяснимото, без които човешкият живот и художествената литература са немислими.
Keywords: Deep structure (without unnecessary thorough analysis of the grammar of the text); poetics of the refusal to completeness (clamor inconcomitans); poetics of the tendency to completeness (clamor concomitans); text code (signal system of the text); last perspective
ABOUT ONE SHORT STORY BY YORDAN YOVKOV
Abstract. The article examines an emblematic short story written by Yordan Yovkov, Along the Wire, striving to digress its characters and problematic area from the traditional lifestyle, usual or „spatial“ (proxemics – see Voycheh Galonzka, The Taming of the Scorpions.(Glauks“, 1994) comprehension and interpretation and looks for explanation in the „signifi cant vagueness“ of the idealistic and inexplicable without which human life and literature are unthinkable.
Veselin Andreev
Kliment Ohridski, SOU
ПРЕДЛОЖНИЯТ ИЗРАЗ КОЛКОТО ДО КАТО СРЕДСТВО ЗА МАРКИРАНЕ НА ТОПИК (ПОДТЕМА)
Ласка Ласкова,
Ивелин Димитров
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията разглежда колкото до като лексикална единица, служеща за маркиране на топик (подтема). Изследването, направено въз основа на текстолингвистичен анализ на над 650 примера, показа, че предложната колкото до фраза не представлява нито аргумент, нито адюнкт, а въвежда идентифицируем топик (остатъчен или т. нар. топик в китайски стил). Тези резултати повдигат въпроса дали стандартната дефиниция за частта на речта, към която принадлежи колкото до, отразява и този тип употреба.
Keywords: information structure, text organization, topic, prepositions functions
THE COMPLEX КОЛКОТО ДО PREPOSITION AS MEANS FOR TOPIC MARKING
Abstract. This paper investigates the use of Bulgarian preposition колкото до as a lexical unit that serves to mark a topic constituent. The study, based on a textual analysis of over 650 examples, shows that the prepositional колкото до phrase functions neither as an argument nor as an adjunct, but introduces an identifi able (residual or china-style) topic. The results give rise to the question whether the standard defi nition of the word class to which колкото до belongs actually covers this particular type of usage.
Laska Angelova Laskova, Ph.D. Assistant Professor
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Ivelin Dimitrov
student, bachelor degree
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
РАЗГОВОРНИЯТ ДИСКУРС – НАЧИН НА ИЗСЛЕДВАНЕ
Росица Кючукова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията е посветена на едно от най-актуалните и модерни направления в съвременната лингвистика – конверсационния анализ (или анализ на разговорите), като се търсят проекциите на неговото развитие в българското езикознание, както и приложението му в учебната практика. Представени са основни теоретични постановки и принципи, илюстрирани и интерпретирани
с примери в различни ситуации; дефинирани са основните термини в изследванията на разговорния дискурс и са разкрити проблемите с транскрипцията.
Keywords and phrases: conversation, conversation analysis, conversation structure, turn-taking, overlappings, institutional interactions, transcription
CONVERSATIONAL DISCOURSE: WAY OF STUDYING
Abstract. The paper is dedicated to one of the most topical and modern fields in contemporary linguistics – conversation analysis (or analysis of conversations) searching the projections of its development in Bulgarian linguistics as well as its application in school practice. The fi eld’s basic theoreticians and principles have been presented illustrated and interpreted by examples in different situations; the basic terms in the studies of conversational discourse have been defi ned and the problems with transcription have been revealed.
Dr. Rossitsa Kyuchoukova
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
КАК ДА СЕ ИЗУЧАВА БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК В СРЕДНОТО УЧИЛИЩЕ?
(РЕЗУЛТАТИ ОТ АНКЕТА СЪС СПЕЦИАЛИСТИ ФИЛОЛОЗИ)
Кирил Димчев
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Обект на анализ в статията е състоянието на обучението по български език в средното училище. За отправна точка на анализа са послужили отговорите на 15 въпроса, зададени от К. Исса в книгата „На изток от Драгоман (15 въпроса за българския език)“. Анализират се отговорите на избраните от авторката респонденти на въпроса „Как да се преподава български език в училище?“. Основната теза на автора е, че много от слабостите в езиковото образование се дължат на недостатъчното съобразяване със специфичните му функции и с начините, по които тези функции се реализират. В съществуващите справочници има неуточнени или остарели постановки и това се отразява на езиковата култура на широки обществени среди, при издаването на учебници за средните училища, при подготовката на студенти – бъдещи учители, и пр. Статията завършва с посочване на актуални, но все още нерешени проблеми на обучението по български език.
Keywords: specifi cs of the subject Bulgarian as a fi rst language, optimization of Bulgarian language teaching, functional technological solutions, updating of educational content.
HOW TO STUDY BULGARIAN AT SECONDARY SCHOOL?
(Results of a survey with philologists)
Abstract. The object of analysis in this article is the state of teaching Bulgarian at secondary school. The answers to 15 questions asked by K. Issa in her book „East of Dragoman (15 questions about Bulgarian language)“ were used as starting point of the analysis. Selected answers to the question „How to teach Bulgarian language at school?“ are analyzed. The main thesis of the author is that many of the weaknesses in language education are due to insuffi cient compliance with its specific functions and with the ways these functions are realized. In existing reference materials there are some unspecifi ed or outdated formulations which affect the language culture of the wide public, the publishing of textbooks for secondary schools, the preparation of students as future teachers, etc. The article ends by indicating some current but still not resolved issues of Bulgarian language teaching.
Professor Kiril Dimchev
Sofia University „St. Kliment ohridski“
МЕЖДУТЕКСТОВОСТТА В ОБУЧЕНИЕТО ПО ЛИТЕРАТУРА. ФУНКЦИЯ НА ЕПИГРАФИТЕ В РОМАНА „ЖЕЛЕЗНИЯТ СВЕТИЛНИК“
Милена Миланова
ГПЧЕ „Йордан Радичков“ – Видин
Резюме. Статията предлага поглед към междутекстовостта като относително нова тема в методиката на обучението и представя литературата във връзка с фолклор, мит, етнология. Осмислянето на тези връзки би дало възможност на учениците за дълбочинно разчитане на художествения текст. Обект на изследване са епиграфите в романа „Железният светилник“ от Д. Талев. Цитатите от
народни песни са „вход“ към творбата и представят един от най-достъпните за анализ типове междутекстовост.
Keywords: Intertextuality, epigraphs, The Iron Candlestick, D. Talev, folklore
INTERTEXTUALITY IN TEACHING LITERATURE FUNCTION OF THE EPIGRAPHS IN THE NOVEL „THE IRON CANDLESTICK“
Abstract. The article offers an insight into intertextuality as a relatively new topic in the methodology of teaching and presents literature in its connection with folklore, myth, ethnology. The students’ realization of this connection would give them the possibility of going deeper into the literary text. The study objects are the epigraphs in D. Talev’s „The Iron Candlestick“. The quotations from folk songs are a kind of „entrance“ to the literary work and present the type of intertextuality which is easiest to analyse.
Milena Milanova, teacher
„I.Radichkov“ Foreign language school