Национално издателство за образование и наука "Аз Буки"
СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
Творецът на хармонията или как и защо пеят колелетата /
Р. Коларов - стр. 5
Вечерни тайнства („Вечерна хармония” на Бодлер и „Въздишка” на Яворов) /
М. Янакиева - стр. 13
МЕТОДИКА
Литературата – Не (с)поделената отговорност на университета и на училището /
Р. Йовева - стр. 24
Аспекти на оценяването в съвременното обучение по български език /
А. Петров - стр. 33
За оценяването чрез учене (Обучаващи функции на оценяването в хетерогенната класна стая) /
М. Падешка - стр. 46
Използване на интерактивни игри в обучението по български език /
П. Гарушева - стр. 56
Изследване на езиковата биография и езиковата компетентност на студенти от българските общности в чужбина /
Р. Пенкова - стр. 72
IN MEMORIAM
Й. Тишева - стр. 84
Искра Ликоманова
Б. Рогалска - стр. 88
РЕЦЕНЗИИ
Ценен методически труд (Андонова, М. Училищният анализ на драмата от позициите на две изкуства – литературата итеатъра) /
К. Демирева - стр. 90
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS - стр. 93
ТВОРЕЦЪТ НА ХАРМОНИЯ ИЛИ КАК И ЗАЩО ПЕЯТ КОЛЕЛЕТАТА
Радосвет Коларов
ВЕЧЕРНИ ТАЙНСТВА
(„ВЕЧЕРНА ХАРМОНИЯ“ НА БОДЛЕРИ „ВЪЗДИШКА“ НА ЯВОРОВ)
Миряна Янакиева
Резюме. Статията представя един възможен междутекстов прочит на две стихотворения – „Въздишка” на Яворов и „Вечерна хармония” на Бодлер. Интерпретирани са както структурните аналогии между двата лирически текста, така и значенията, които получават във всяко от стихотворенията общите им образни и смислови съставки. Множеството подобия, установени между творбите на българския и на френския поет, съдействат за това по-ярко да изпъкнат и различията между начините, по които във всяка от тях са осмислени мотиви като време и памет, живот и смърт.
Ключови думи: междутекстовост, лирическа повторителност,символ, смисъл, време, памет
ЛИТЕРАТУРАТА – НЕ (С)ПОДЕЛЕНАТА ОТГОВОРНОСТ
НА УНИВЕРСИТЕТА И НА УЧИЛИЩЕТО
Румяна Йовева
Резюме. Този текст предлага размисли и обобщения за отношението на университета и на училището към литературата, за начините, по които тя пребивава в учебните планове и програми, както и за възприемането и осмислянето й от студентите и от учениците. Направен е опит да се откроят причините за провала на литературното образование – институционални и персонални. Проблемът не е частен, той е относим към всички специалности, в които се подготвят учители, към всички учебни предмети в училище. Основанията за интереса към него са в безотрадните резултати в българското образование, които всички виждаме и с които се примиряваме.
Ключови думи: литература, институция, власт, университет, литературно образование, методика, литературна наука, учебни планове и програми
АСПЕКТИ НА ОЦЕНЯВАНЕТО В СЪВРЕМЕННОТО ОБУЧЕНИЕ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
Ангел Петров
Резюме. В статията се анализират проблеми, свързани с възможностите за оценяване качеството на овладявани по време на езиковите занятия с комуникативна насоченост лингвистични знания, умения за общуване и ценностни нагласи на учениците. Оценяването се интерпретира като процес, определящ параметрите на ефективността от извършеното планиране на учебния процес по български език, както и на крайния продукт от неговото осъществяване. Върху конкретен текст, създаден от ученик, се демонстрира приложението на някои техники на оценяване, доказали своята резултатност в реалния образователен дискурс.
Ключови думи: оценяване, техники на оценяване, обучение по български език, лингвистични знания, комуникативни умения, ценностни нагласи на учениците
ЗА ОЦЕНЯВАНЕТО ЧРЕЗ УЧЕНЕ (ОБУЧАВАЩИ ФУНКЦИИ
НА ОЦЕНЯВАНЕТО В ХЕТЕРОГЕННАТА КЛАСНА СТАЯ)
Мая Падешка
Резюме. В статията се представят идеи, свързани с възможността за обвързване на процесите на учене и оценяване в часа по български език. За тази цел се припомнят някои теории, осигуряващи възможности за диверсификация на учебно-изпитните процедури с оглед на засилената проактивност и участието на ученика в процесите на овладяването, регулирането и оценяването на знания, умения и нагласи; предлагат се методически варианти, като се прави опит да се приложи моделът на обучаващото оценяване.
Ключови думи: оценяване, типове оценяване, регулация/саморегулация, диверсификация, знание действие
ИЗПОЛЗВАНЕ НА ИНТЕРАКТИВНИ ИГРИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
Пенка Гарушева
ИЗСЛЕДВАНЕ НА ЕЗИКОВАТА БИОГРАФИЯ
И ЕЗИКОВАТА КОМПЕТЕНТНОСТ НА СТУДЕНТИ
ОТ БЪЛГАРСКИТЕ ОБЩНОСТИ В ЧУЖБИНА
Росица Пенкова
Резюме. В статията се представя накратко изследване на езиковата биография и езиковата компетентност на студенти с български произход от Молдова и Украйна, които учат в първи курс в български висши училища. Езиковата биография се свързва с мотивите за учене на български език; самооценката на студентите за равнището, на което владеят български език; възможностите, коитвиждат, за да се повиши ефективността от усвояване на българския език.
Изследването на езиковата компетентност се прави по шест критерия, отчитащи спецификата на ДОИ за учебно съдържание по български език в средното училище. Съставени са 4 теста за проверка на знанията и уменията по български език на студенти от Молдова и Украйна. В рамките на всеки критерий се представят показатели. Чрез тях се конкретизират същността и функциите на свързаното с критерия учебно съдържание, което се очаква да е овладяно от студентите.
В статията се предлага и набор от техники за преодоляване на езикови слабости. Открояват се възможности за усъвършенстване на езиковата подготовка на студентите от Молдова и Украйна в летни курсове в Департамента за информация и усъвършенстване на учители на СУ „Св. Кл. Охридски”.
Ключови думи: езикова биография, езикова компетентност, техники за преодоляване на езикови слабости, студенти от българските общности в чужбина